Миналата година Февруари месец посетих кралство Тайланд. В тази тема искам да споделя впечатления от градския транспорт в столицата Банкок. Според преброяване на населението от 1992 Банкок е 8 000 000, но неофицялната статистика посочва население от около 15 000 000. (а пък Борисов седнал да се оплаква) Града е наричан Венеция на Азия заради множеството канали, които го пресичат. През него минава и река Чао Прая която е плавателна и участва активно в транспортната схема на града. Освен че е най-горещият град на планетата, температурите рядко падаха до 28 о C, като стойностите им бяха между 32 и 38 о C. Освен всичко друго Банкок е много бързо развиващ се град. Кралят (който е доста възрастен) най-напред е решил проблема с пътната инфраструктура на града. За пръв път видях град без дупки по
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568159505689730улицата. На някои места имаше хлътвания на асфалта, както и „актуалните вълнички”, които бяха очертани със бял сигнален спрей. Движението на автомобили в столицата е решено с “express ways” градски магистрали по които се движиш с 80 на някои места 120 км/ч. Естествено задръствания има, шофьорите не са много толерантни, а пък водачите на „тук-тук” са хипер нахални. Винаги когато посещавам една страна се опитвам да разбера как живеят обикновенните хора, тези които стават сутрин, отиват на работа, прибират се вечер, евентуално излизат с приятели и оформят естественият цикъл на града. Мога да нарека Банкок развиващ се град. Градският транспорт представляваше смесица от контрасти. От третокласни автобуси до Sky Train и много добрата първа линия на метрото. Градът е под морското равнище разделян от множество канали и именно това налага специфични изисквания към строителството. Всеки новопостроен бизнес център има огромен паркинг който е със средно три етажа под земята и около шест до осем етажа над земята паркинг. Метрото е само с една линия, засега. Изграждането му започва през 1996 и до 2004 е готова 21 километровата връзка с 18 станции на квартала Банг Суе с
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170530445397863138Хуа Ламфонг ж.п. гара. Изграждането става освен със собствени средства и с заем от Японската банка за развитие и е строено от Тайсей (познати имена) Естествено за такъв обект има и редица трудности. През 1997 Азиатската икономическа криза почти спира паричният поток към обекта. Още по трудна се оказва напоената с вода глинестта почва. Позната ситуация на ли ? Н. В. Краля се намесва като лично обявява обекта за национален приоритет. Интересно решение представлява развитието на двата тунела един над друг
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170528474007874226. Всички станции са изолирани с врати от тунелите, мотрисите са Сименс макс. експлоатационна скорост е 80 км/ч.
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170530393858255554http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170530423923026642Метрото ще участва в бъдещата транспортна схема на Банкок заедно с един от новите символи на столицата – Skytrain
Малко по-късно ще пусна материала за Skytrain, очаквам коментарите ви да ли искате да продължа. Надявам се не съм ви отегчил.