Author Topic: Теснолинейката Септември-Добринище  (Read 129023 times)

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3797
    • View Profile
    • Email
Локомотивите серия 75 и 76 са до 70 км/ч, а серия 77 е до 60 км/ч. Пътническите вагони са до 70 км/ч.
Най-високата известна ми скорост, достигана официално по линията е 74 км/ч между Варвара и Пазарджик при тестове на чужд локомотив.
От това може да се заключи, че 70 км/ч е най-високата практически достижима редовна скорост по тази линия, но по-удобно е до 60 км/ч заради локомотивите серия 77. Чувал съм, без да съм сигурен, че в някакъв момент между Септември и Варвара действително се е карало със 70 км/ч.

Инж. Деянов беше на мнение в един друг форум, че с няколко прости мерки и вдигане на скоростите времепътуването между Септември и Добринище може да се намали с около 1 до 1:30 часа. Сега не мога да му намеря поста за да го цитирам, но ставаше дума за сега наличния подвижен състав и трасе, тоест не за скъпо и сложно претрасиране.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1930
    • View Profile
На голяма част от трасето проектната му скорост е 40 км/ч.
The Grand Tour

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4389
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Инж. Деянов беше на мнение в един друг форум, че с няколко прости мерки и вдигане на скоростите времепътуването между Септември и Добринище може да се намали с около 1 до 1:30 часа. Сега не мога да му намеря поста за да го цитирам, но ставаше дума за сега наличния подвижен състав и трасе, тоест не за скъпо и сложно претрасиране.
Всъщност един доста голям участък във втората половина на трасето, сега не се сещам точно от къде до къде, е проектиран с план и профил за нормална линия, за каквато е имало бъдещи намерения. Там спокойно могат да се постигнат скорости не много по-ниски от нормален влак. Необходима е обаче реконструкция на линията с ново съвременно горно строене и т. н.

Аз обаче мисля, че поне планинските участъци трябва да се запазят в автентичен вид, за да не се изгуби атрактивността - тракащ наставов път на дървени траверси. За съжаление няма от къде да се намерят леки релси тип 31 и голяма част от линията вече е с тип 49.

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 368
    • View Profile
Инж. Деянов беше на мнение в един друг форум, че с няколко прости мерки и вдигане на скоростите времепътуването между Септември и Добринище може да се намали с около 1 до 1:30 часа. Сега не мога да му намеря поста за да го цитирам, но ставаше дума за сега наличния подвижен състав и трасе, тоест не за скъпо и сложно претрасиране.
Всъщност един доста голям участък във втората половина на трасето, сега не се сещам точно от къде до къде, е проектиран с план и профил за нормална линия, за каквато е имало бъдещи намерения. Там спокойно могат да се постигнат скорости не много по-ниски от нормален влак. Необходима е обаче реконструкция на линията с ново съвременно горно строене и т. н.

Аз обаче мисля, че поне планинските участъци трябва да се запазят в автентичен вид, за да не се изгуби атрактивността - тракащ наставов път на дървени траверси. За съжаление няма от къде да се намерят леки релси тип 31 и голяма част от линията вече е с тип 49.

Срещал съм това. 99% съм сигурен, че ставаше дума за трасето Якоруда - Добринище е правено с параметри за нормална линия. Евентуална линия София- Самоков- Якоруда.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3797
    • View Profile
    • Email
Инж. Деянов беше на мнение в един друг форум, че с няколко прости мерки и вдигане на скоростите времепътуването между Септември и Добринище може да се намали с около 1 до 1:30 часа. Сега не мога да му намеря поста за да го цитирам, но ставаше дума за сега наличния подвижен състав и трасе, тоест не за скъпо и сложно претрасиране.
Всъщност един доста голям участък във втората половина на трасето, сега не се сещам точно от къде до къде, е проектиран с план и профил за нормална линия, за каквато е имало бъдещи намерения. Там спокойно могат да се постигнат скорости не много по-ниски от нормален влак. Необходима е обаче реконструкция на линията с ново съвременно горно строене и т. н.

Аз обаче мисля, че поне планинските участъци трябва да се запазят в автентичен вид, за да не се изгуби атрактивността - тракащ наставов път на дървени траверси. За съжаление няма от къде да се намерят леки релси тип 31 и голяма част от линията вече е с тип 49.



Срещал съм това. 99% съм сигурен, че ставаше дума за трасето Якоруда - Добринище е правено с параметри за нормална линия. Евентуална линия София- Самоков- Якоруда.


Ето го мнението на инж. Деянов. Той казва, че Септември - Добринище може да се вземе за 2:30

Quote from: Инж. Деянов
Всичко зависи от решението за по-нататъшната съдба на теснолинейката Септември - Добринище. Към настоящият момент локомотивния парк приближава края на експлоатационната си годност, вагонния парк също. Сега е момента, да се рехабилитира целия участък, като се положат усилия да се повишат допустимите скорости по път, чрез корекции в план, които просто се набиват на очи на много места по линията. На много места тези скорости могат да бъдат с 5 до 10 км/час по-високи, а в равнинните части на линията спокойно може да се доведат до около 70 - 75 км/час.
Трябва да се възстанови товарното движение. Макар и по-малко от преди, но трябва. Постепенно ще се възвърне транспорта на строителни материали, на контейнери със специализираните вагони за това. Когато всичко се направи както трябва, ще се убедят постепенно и други товародатели да се върнат на по-евтиния ж п транспорт.
При такова развитие на нещата е по-целесъобразно за пътническите превози да се доставят мотрисни влакове (гарнитури) с достатъчна мощност за меродавните нагорнища, за да използват там напълно допустимата скорост по път и конструктивна скорост 80 км/час, която ще използват в равнинните части на линията. Така времепътуването от Септември до Добринище може да бъде сведено до около 2 часа и 30 минути
За товарните влакове просто трябва да се доставят нови локомотиви серия 75, които се оказаха много подходящи за тази линия.
Всичко това може да се случи, ако БДЖ намери сили да го направи или отдаде поддържането и експлоатацията (а защо не и собствеността на линията) на друг собственик (или сдружение от собственици), който или които, имат финансовата възможност да го направят. След това вече може да се мисли за възстановяване на участъка Варвара - Пазарджик и за развитие на железницата в района където има най-голяма възможност, за да се превърне в една наистина нужна транспортна система към планинските селища, курорти и туристически центрове.

По вторият въпрос: Не е имало вагон-ресторанти. На базата на пътническия вагон В4-76 има няколко вагона обзаведени като бюфет-вагони, които се движеха с дневните влакове, когато се композираха по големи състави. Има и фургони. Сега пътническите влакове са обикновено от 4 или 3 пътнически вагона В-76-2.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15349
    • View Profile
    • Email
София - Самоков  - Якоруда е абсурд като жп линия. То и шосе няма и не може да има заради вододайната зона.
По-вероятно е да имало нормалнорелсов проект през Предела с тенденция за удължаване до Гоце Делчев.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4389
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
София - Самоков е имало доста сериозни планове за железница, която да се свърже с линия Дупница - Костенец. Има дори готови идейни проекти за трасетата.
Самоков - Якоруда нещо не ми е ясно каква точно е била идеята, защото изисква много дълъг тунел, но може и да е имало само предположение, че някога, някой би тръгнал да строи подобно нещо. По онова време нещата се правели с перспектива за много напред, дори бъдещото развитие да е съвсем мъгляво.

Иначе в по-ново време в Рила са изцяло прокопани над 85 км тунели от над 100 км планирани, от които някои с немалък габарит и дължини до 8-9 км, така че технически съвсем не е толкова недостижима такава железница и вероятно тогава е изглеждала реалистична. Днес по-скоро икономически е безсмислено такова строителство.

С вододайни зони няма конфликт.

Offline Eliyan

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 102
    • View Profile
    • Email
Инж. Деянов беше писал, ако точно помня, именно за линия София-(Самоков)-Якоруда, с тунел под Рила. След Якоруда, трасето на 16-та е правено за нормална линия именно с оглед на този проект. Точно докъде, е под въпрос, предвид че оригинално проектът за 16-та не е предвиждал заход към Разлог и Банско, а от Ген. Ковачев право на юг. При всички положения, на въпроса има конкретен отговор или в книгата "Железопътна мрежа на България 1866-1975", или в една обзорна книга за жп транспорта у нас, издание 1983г. Разбира се, можем да питаме инж. Деянов в жп-форума, той отговаря.

Offline Eliyan

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 102
    • View Profile
    • Email
София - Самоков  - Якоруда е абсурд като жп линия. То и шосе няма и не може да има заради вододайната зона.
По-вероятно е да имало нормалнорелсов проект през Предела с тенденция за удължаване до Гоце Делчев.

Нормалнорелсов проект през Предела съм срещал в източници, които го отнасят към 70-те години, и е именно до Гоце Делчев.
« Last Edit: 04.08.2021, 23:08:26 by Eliyan »

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 368
    • View Profile
София - Самоков  - Якоруда е абсурд като жп линия. То и шосе няма и не може да има заради вододайната зона.
По-вероятно е да имало нормалнорелсов проект през Предела с тенденция за удължаване до Гоце Делчев.

Може и да са само приказки без реален проект, но ето къде съм го срещал:

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1507
    • View Profile
    • Email
Билетите за специалния влак по теснолинейката вече са в продажба.

https://news.bg/regions/biletite-za-spetsialniya-vlak-po-tesnolineykata-veche-sa-v-prodazhba.html

Offline mitakis

  • над нещата
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3929
    • View Profile
Питане  :) Коя е най-близката спирка до разклона на Юндола и колко време се върви от влака до там?
Благодаря.
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4389
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Света Петка, но разстоянието е 8-10 км, освен ако не намериш някоя пряка пътека. Поне половин час ходене нагоре по черен път до село Света Петка и после на картата има означена пътека, успоредна на шосето, която е още толкова.

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 915
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Имаше някакъв локомотив за обновяване в Русе (мисля), какво стана с него?
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6818
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Още го обновяват. Те практически произвеждат нов. Мисля че трябваше да са готови някъде в края на годината.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 915
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Разтърсих се и им намерих страниците във фейсбук и ютуб. Напредват, има нещо като коруба готово.
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15349
    • View Profile
    • Email
Света Петка, но разстоянието е 8-10 км, освен ако не намериш някоя пряка пътека. Поне половин час ходене нагоре по черен път до село Света Петка и после на картата има означена пътека, успоредна на шосето, която е още толкова.
От гара Св.Петка до Юндола си има директна пътека, не се минава през селото. Някъде към час и нещо се върви - 4 км, но изкачване. Може да си инсталираш BgMountains или Locus Map, за да проследиш пътеката.
« Last Edit: 21.11.2021, 10:59:38 by blagun »

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 915
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Експрес Сервиз са натоварили още един локомотив към сервиза за ремонт през 2022г.
https://www.facebook.com/express.service.ood/posts/10158405356452050
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1930
    • View Profile
Е толква за два беше поръчката.  :fan:
The Grand Tour

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3534
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Не. Има някакви графици, но те са пожелателни и дали ще се спазят се решава от сега за след малко.
В този ред на мисли, прави впечатление всекидневното закъсненние на ПВ 16107 с поне час от начална гара Септември.

Експрес Сервиз са натоварили още един локомотив към сервиза за ремонт през 2022г.
https://www.facebook.com/express.service.ood/posts/10158405356452050
Май това видео дава отговор горното ми заключение.
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".