Author Topic: Лифтове в България извън експлоатация  (Read 961 times)

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5058
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Да, но имам някакъв спомен, че "Витоша ски" са задължени да поддържат съоръженията в изправност и ако не - да ги демонтират.
Не помня дя съм срещал такова задължение в приватизационния договор. Няма задължение дори да работят, а поддържането им в безопасно за околните състояние е задължение на всеки стопанин на какавото и да е.

Няма, но има задължението да прави инвестиции в определен размер и да поддръжа определен брой работни места, които са в пряка зависимост от работата на съоръженията. Инвестициите, направени в съоръженията, са твърде спорни и лесно може да се докаже неизпълнение на приватизационния договор. За поддържането на брой работни места също - към днешна дата би трябвало да имат брой служители, който е леко нереалистичен в условията един и половина работещи лифтове.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
Да, но имам някакъв спомен, че "Витоша ски" са задължени да поддържат съоръженията в изправност и ако не - да ги демонтират.
Не помня дя съм срещал такова задължение в приватизационния договор. Няма задължение дори да работят, а поддържането им в безопасно за околните състояние е задължение на всеки стопанин на какавото и да е.

Няма, но има задължението да прави инвестиции в определен размер и да поддръжа определен брой работни места, които са в пряка зависимост от работата на съоръженията. Инвестициите, направени в съоръженията, са твърде спорни и лесно може да се докаже неизпълнение на приватизационния договор. За поддържането на брой работни места също - към днешна дата би трябвало да имат брой служители, който е леко нереалистичен в условията един и половина работещи лифтове.

По този път няма как да се спечели. Договорът е написан толкова неграмотно и толкова неизгодно за продавача, както само учителка по руски назначена в Столичната агенция по приватизация би могла да го напише. Броят на работниците също са го проверявали два или три пъти и на хартия всичко е изрядно. Явно фирмата има пари да плаща на 60 човека заплати, без да се налага да стъпват и ден на работа, но няма пари за една гайка за лифта. Нещата са бетон по тази линия, не можеш и с малкия си пръст да ги закачиш.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18185
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Трябва да се провери, дали сред служителите не са жената и детето на Сарафов…  :help:

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5058
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Ако имахме истински институции, Инспекцията по труда можеше много лесно да провери колко от тези служители са реално на работа. Друг е въпросът, че в договора не пише, че трябва да вършат нещо.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline Alexssz

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 24
    • Yahoo Instant Messenger - discord: alexsssz
    • View Profile
В този смисъл, съдебното решение да се възстанови лифтът е безсмислица. Той не може да се възстанови в годно състояние, а Витоша ски не могат да построят нов, защото притежават само стария, но не и право на строеж върху земята.
Като изключим, че ВС нямат желанието да го направят, не е ли технически и законно възможно да се направи ремонт подобен на този при лифтовете в Сливен и Сопот, като ако се налага да се подменят проблемните стълбове и пак да го броят за ремонт, вместо ново строителство? Подмяната на лифта на Мартинови бараки в Боровец не е ли извършена по подобна схема или там си се брои за ново строителство, но законно?

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5803
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
За долния Драгавелски всичките стълбове са проблемни. Те са произведени и доставени през 1938 г за трамвайна контактна мрежа. Остават неизолзвани и 20 години по-късно са ги оползотворили за лифт. Прогнили са и не са безопасни.
Бетонирани са директно във фундаментите и не могат да се демонтират, а само да се извадят, заедно с бетона. След това няма какво друго да се направи, освен монтаж на нови стълбове с нови фундаменти, което по същество е ново строителство.
« Last Edit: 22.01.2025, 22:58:59 by bdz43r »

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
В този смисъл, съдебното решение да се възстанови лифтът е безсмислица. Той не може да се възстанови в годно състояние, а Витоша ски не могат да построят нов, защото притежават само стария, но не и право на строеж върху земята.
Като изключим, че ВС нямат желанието да го направят, не е ли технически и законно възможно да се направи ремонт подобен на този при лифтовете в Сливен и Сопот, като ако се налага да се подменят проблемните стълбове и пак да го броят за ремонт, вместо ново строителство? Подмяната на лифта на Мартинови бараки в Боровец не е ли извършена по подобна схема или там си се брои за ново строителство, но законно?

Значи като се говори по този казус трябва строго да се различава правната и техническата страна на въпроса.

Какво е смислено от техническа гледна точка и какво е възможно по силата на сега действащите закони.

Правната страна е дъвкана многократно през годините и има две пътеки, които трябва да се извървят докрай за да има най-накрая работещи лифтове горе. Едната е по пътя който сега се върви с Драгалевския лифт - съд докато лифтът бъде възстановен. Тъй като има много юридически интерпретации какво точно означава "възстановяване на лифт" - дали трябва да е старият, или просто нов на мястото на стария който работи, предстоят още съдебни процеси в които всички тези юридически въпроси ще се изяснят окончателно и накрая ще се сложи най-накрая нещо, което ще може да вози пътници.
Другата пътека е пътеката по принудителното премахване поради опасност за околните. Този път общинските юристи още не смеят да го поемат, явно се притесняват от професионалните си способности и не са сигурни дали грамотно ще могат да водят делата с тази аргументация. Аз лично нямам информация точно как отсъждат съдилищата в България по тези норми на ЗУТ, и като гледам какви бараки стоят из София с десетилетия и никой не ги пипа няма да се учудя ако този параграф от закона никога не е ползван.
Пътят с отчуждаването, което bdz43r зачекна съм малко скептичен че ще е от полза, защото доколкото знам държавата не може да отчуждава без повод, винаги трябва да докаже интерес от отчуждаването, който да е по-голям от интереса на частника към собствеността му, тоест може да отчужди например къща за да мине през двора магистрала, но не може да я отчужди за да си паркира кмета Поршето там. Съдът пита защо се отчуждава и ако не е убеден в целите на мярката може и да я отмени.

Това по юридическата страна на въпроса.

Техническата е съвсем отделна, тя е и по-проста. При Драгалевския лифт имаме положението, че долната отсечка вози само 300 човека на час, а горната 600 човека на час, предполагам тези стари стълбове са били твърде слаби, или двигателят е бил с малък капацитет, та се е получило странната ситуация горната отсечка да не може да се натовари с пътниците от долната. Ясно е че там трябва нов лифт с по-голям капацитет, и няма законови пречки да се сложи такъв. Трябва само да се намери някой който да иска да го сложи.
« Last Edit: 23.01.2025, 16:18:34 by fafan »

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 292
    • View Profile
За долния Драгавелски всичките стълбове са проблемни. Те са произведени и доставени през 1938 г за трамвайна контактна мрежа. Остават неизолзвани и 20 години по-късно са ги оползотворили за лифт. Прогнили са и не са безопасни.
Бетонирани са директно във фундаментите и не могат да се демонтират, а само да се извадят, заедно с бетона. След това няма какво друго да се направи, освен монтаж на нови стълбове с нови фундаменти, което по същество е ново строителство.
Но при положение, че стъпките са на същите места би трябвало да може да се наместят нещата в рамките на законовата процедура. Само да има желание.
А за отчуждаването - не може ли да се докаже увреждане на обществения и общинския интерес. Предвид, че земята е общинска.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5803
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Стъпките нито ще са на същите места, нито ще са със същите размери. Отвсякъде ще е ново строителство на съвсем ново съоръжение с нови крайни станции и цялата предхождаща процедура, която отнема години дори за селска къща, а тук е и в природен парк.