Author Topic: Витоша  (Read 378490 times)

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5803
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1200 on: 10.10.2024, 07:51:04 »
Технически лифтът може да работи пълноценно и само с едната си половина. Не само за служебни цели, но и да вози пътници и т. н.

Обаче повреденият двигател е само оправдание за спирането на лифта, а не пречка да се възстанови целият.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5058
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1201 on: 10.10.2024, 10:59:03 »
Естествено, нямам предвид да превозва пътници, тъй като обръщането е невъзможно, но например за да се премести една кабинка от гаража на една станция в този на друга?

Много си е възможно обръщането. На междинната станция има една секция между двете големи колела, където механизмите за придвижване на кабинките от и до въжето имат отклонения за смяна на посоката както обратно нагоре, така и обратно надолу.

Edit: На тази снимка се виждат - https://wikimapia.org/12419780/bg/%D0%9A%D0%B0%D0%B1%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B2-%D0%BB%D0%B8%D1%84%D1%82-%E2%80%9E%D0%A1%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE-%D0%90%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%BE%E2%80%9C-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B0-%D0%BC%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%86%D0%B8%D1%8F#/photo/7032003
« Last Edit: 14.10.2024, 14:58:18 by Kaiser Kar »
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1202 on: 07.12.2024, 12:01:33 »
Последният брой на списание Архитектура на САБ е посветена на Витоша във връзка с конференцията, която организират по темата. Втората статия е за неосъществения до край генерален план от 50-те, и там има и най-различни данни каква транспортна схема е била планирана, с типичната за времето си грандомания, може да е интересна за някои:

Quote
Превозването на туристите от София и Димитрово към подвитошките села се проектира да стане посредством:

Трамвайни линии
а) Съществуващата трамвайна линия София-Княжево, която се предвижда да се продължи до Александров мост и ще извози до Княжево 17,000 туристи и до Александров мост 8,000 туристи на ден.
б) Трамвайната линия Павлово - Бояна, чието трасе се предвижда да се подобри и да се проведе с двойна линия, ще извози 8,000 туристи.
в) Новопроектирана трамвайна линия София – Драгалевци - Бистрица ще извози до Драгалевци 14,000 души туристи, до Симеоново
3,000 туристи, до Шумака 3,000 туристи и до Бистрица –11,000 туристи.

2. Жп линии

Посредством жп линия се предвижда да се извозят от София до Черен кос – 2,000 туристи, до Владая – 4,000 туристи, до Драгичево – 1,000 туристи.
От Димитрово ще се извозват посредством жп линии до Драгичево – 5,000 туристи и до Владая
– 2,000 туристи.

Финикюлер Княжево - Раковец (Бяла вода) с дневен максимален капацитет от около 5,000 туристи.

Автобусни лини до подвитошките села

Автобусни линии се предвиждат за подвитошките села, които не са свързани с трамвай и жп линия. Такива автобусни линии се предвиждат за Ярема с капацитет 1,200 излетници, Ножичовица 800 излетници, Железница 3,000 излетници. Ракитка 2,000 излетници, Рударци – 1,200 излетници (1,000 от Драгичево и 500 от Владая), Марчаево 500 излетници и Кладница 9,000 излетници (от Димитрово 3,000 и от Драгичево 6,000).

При разрешаване на транспорта към подвитошките села преобладава трамвайният транспорт с общо дневен капацитет 63,000
души излетници или 70 %, жп линия 14,000 излетници или 16% иавтобусен транспорт 13,000 или 14%.

Разрешение на транспорта в територията на парка

Изкачването посредством безрелсови транспортни средства в планината се осъществява чрез проектиране на високопланински пътища, въжени линии и финикюлер.

а) Високопланински пътища:

Главният високопланински път свързва София -Бояна през Бялата вода, Златни мостове, център Тинтява, Камен дял, Алеко, с. Драгалевци.
По този високопланински път се предвижда да се превозват 4,000 туристи направо от Бъкстон за Златни мостове и oт Драгалевци за Алеко 3,000 души излетници (от тях 1000 остават при Бай Кръстьо) за един ден с обществени транспортни, средства.
- Високопланински път Владая - Златни мостове, който се свързва с високопланинския път Бояна - Камен дял при Студен кладенец. По този път се предвижда извозване на 1000 души излетници до Златни мостове.
- Високопланински път Бистрица - Алеко. Този път се предвижда да обслужва 1000 души излетници, от които 500 остават на Софето и 500 на Алеко.
- Високопланински път Кладница – Селимица - Златни мостове, по който се предвижда да се извозват 2500 души излетници, от които
1500 души ще останат на хижа „Селимица” и 100 души на Златни мостове.

Независимо от тези главни пътища в територията на парка се предвиждат пътища за
лек трафик с по-големи наклони. Такъв е пътят, който свързва Златни мостове с Тинтява през Балабано и който се включва във
високопланинския път Бояна -Драгалевци под Каменното здание.
Отклонителни пътища за връзка се предвиждат между главните пътища, почивните домове и хижите. Във връзка ·с правилното обслужване на туристите и бъдещото развитие на подвитошките села се предвижда създаването и на околовръстен подвитошки път, който заобикаля планината и обединява всички подвитошки села, - обединява базите за подход към планината. Известни части от този път съществуват (напр. Владая - Княжево – Бояна - Драrалевци, Бистрица - Желевница - Ярема), други трябва да се подобрят и реализират наново (напр. Владая – Рударци – Марчаево – Боснек - Чупетлово през Ковачевци за Ярема).

За бърз подход към по-високите части на планината се предвиждат 5 въжени линии, както следва:

а) въжена линия с вагончета Раковец - Копитото с капацитет 600 пътници на час, която ще обслужва излетниците, които се насочват
към Тинтява и Златни мостове;

б) въжена линия със столчета за двама Бояна - Средец с капацитет 300 души пътници
на час, която ще обслужва комплекса Тинтява, Кикиш и Боянско езеро;

в) въжена линия с вагончета Драгалевци
- Камен дял с капацитет 300 души на час, която ще бъде свързана пряко с високопланинския хотел при Камен дял и ще обслужва
цялата високопланинска зона на планината;

г) въжена линия със столчета Драгалевци
- Голи връх с капацитет 300 души пътници на час, която ще обслужва преди всичко комплекса Алеко. Строежът на тази линия е вече
започнат. Същата ще бъде пусната в експлоатация още тази година в частта й Драrалевци - Бай Кръстьо;

д) въжена линия със столчета от с. Бистрица за Каркъмо (Пиперката) в пряка връзка с проектирания хотел в същата
местност. Този лифт ще обслужва едновременно източната част на центъра Алеко и най-отдалечените туристически
обекти, като напр. връх Голям Купен, Скопарника, Резервата и други.

Като ново превозно средство, което не беше предвидено в първоначалния идеен проект тук се явява проектираният финикюлер Княжево - Раковец с капацитет 5,000 души дневно. Посредством финикюлера ще може да се преодолее изкачването до Бялата вода, което ще улесни излетниците, които се насочват особено към по-горните части на планината.

Независимо от тези съоръжения към ски-плацовете, като напр. Балабано при Тинтява и др., се предвиждат спортни ски-лифтове с малка
дължина, по подобие на вече реализирания ски-лифт при Алеко.

Главната алейна система е разрешена на базата на куполообразната структура на планината и се състои от:

а) радиални алеи, които свързват изходните. бази на излетниците - подвитошките села Кладница, Марчаево, Рударци, Владая, Княжево, Бояна, Драгалевци, Симеоново, Бистрица, Железница, Ярема и Боснек, Чуйпетлово с главните центрове и Черни връх и
б) концентрични алеи, които обслужват трите зони на планината (нископланинска, среднопланинска и високопланинска) и обслужват съоръженията, които са проектирани в тези зони.

Спортни съоръжения

Народният парк Витоша се предвижда да се развие като една от основните бази за упражняване на ски-спорта не само за София, но и за цялата страна. Във връзка с развитието на Народния парк Витоша като главна спортна база на столицата в планината се проектират пет ски-скочища с различни размери, пет нови ски-плаца, 14 ски-писти за майстори и любители на ски-спорта, писти за шейни, бази за кънки-спорт, бази за воден спорт, спортни площадки и бази, за алпинизъм.


Източник: https://bularch.eu/wp-content/uploads/2024/11/web_sa-5-6-2024.pdf
« Last Edit: 07.12.2024, 12:04:01 by fafan »

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18185
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1203 on: 09.12.2024, 08:58:41 »
Диков (демек саб) организират конференция за Витоша и това е поводът и за този брой на вътрешноведомственото издание на саб… Грандомански или не, има реално планиране на нуждите и потенциалите за осъществяването им, което последните 30+ години нещо ни убягва. Разумните и успешните планират, и като махнем идеологическите простотии и нереалистичните изхвърляния, комунистите са започвали нещата по правилния начин…

И като заговори за Плана Нейков, който заменя Плана Мусман и на свой ред е заменен от ОУП на СО от 2009 г., имаме пробив с материали за подпаважния трамвай, откъде се е лансирал тунел под Гурко и т.н. Да видим кога ще имаме време да споделим повече! :) Вероятно през Тринмо…

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1204 on: 09.12.2024, 10:04:57 »
Грандомански или не, има реално планиране на нуждите и потенциалите за осъществяването им, което последните 30+ години нещо ни убягва. Разумните и успешните планират, и като махнем идеологическите простотии и нереалистичните изхвърляния, комунистите са започвали нещата по правилния начин…

Реално не бих го нарекъл в никакъв случай. Говорим за трамвайно трасе до Бистрица при планиран пътникопоток 14000 души дневно, вероятно само събота и неделя. Такова трасе е ясно че може да се построи и поддържа само с безплатен труд на комсомолци и пионери. Към 70-те нещата стават по-избистрени, с любимия ми цитат на станица 32  :laugh: :fan:

Quote
Друг въпрос е максимално да се ограничи масовото нахлуване на кебапчийско-панаирджийски заведения в парка, да се закрият скарите, задимяващи всички
масово посещавани места, като за сметка на това се увеличи продажбата на пакетирана храна.



Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15608
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1205 on: 09.12.2024, 10:45:41 »
Това е взето от пътеводителя на Витоша от 1951- ва мисля че беше. Имам го някъде вкъщи и там са описани много подобни проекти с данни от къде колко хора минават. Парадоксално въпреки режима и беднотията много обмислени работи, за разлика от сега само с два автобуса и нищо друго.

Поне половината са изпълнени, а другият парадокс е че преди изобщо в света да се заговори за екология и електрически транспорт масово, тука се предлага хората да се извозват почти само с електрически транспорт.

Тогава на Витоша е имало и бремзберги, които са били някакви теснопътни товари железници. Къде и кога не е ясно.

Струва ми се че от това поколение от 20-те и 30- те е имало много ерудирани и мислещи хора, вече 70- те 80- те края на соца като излизат от пазара на труда всичко започва да се скапва.
« Last Edit: 09.12.2024, 10:48:18 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16589
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1206 on: 09.12.2024, 16:43:17 »
Последният брой на списание Архитектура на САБ е посветена на Витоша във връзка с конференцията, която организират по темата. Втората статия е за неосъществения до край генерален план от 50-те, и там има и най-различни данни каква транспортна схема е била планирана, с типичната за времето си грандомания, може да е интересна за някои:
Да, това е по-грандиозно от проекта за зимна олимпиада 1992/1994 на Витоша.

Не виждам как на теснотията и наклона при Черния кос може да се направи жп спирка. По-скоро трамвай към Александров мост и някакъв лифт нагоре. Разбирам, че е опит за интермодалност, доколкото връзката трамвай-лифт на Княжево не беше много удобна. Мисля, че при соца подобно трамвайно трасе можеше да се реализира, но при сегашната упорита деструктивна политика на княжевци - едва ли.

Копитото-Средец-Камен дел - доста терминални точки на лифтове доста близо една до друга. И Бай Кръстю не е далеч от тях. Сегашното струпване само на Златните мостове е лошо, но и прекалено големият брой входни точки направо ще задръсти планината. Това са само пешеходни райони.

За въжена линия от Бистрица до/през резервата Бистришко бранище спокойно може да се забрави.

За затваряне на шосейния ринг около Витоша: Чуйпетлово-Ярлово отдавна се говори, но нищо не се прави. Може би ракетното поделение западно от Ярлово е било препятствие. Честно казано, добре си е по-голямата дивотия на Южна Витоша, даже мечки все още се срещат там.

« Last Edit: 09.12.2024, 17:11:01 by blagun »

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 292
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1207 on: 09.12.2024, 19:20:30 »
Поне половината са изпълнени, а другият парадокс е че преди изобщо в света да се заговори за екология и електрически транспорт масово, тука се предлага хората да се извозват почти само с електрически транспорт.

Тогава на Витоша е имало и бремзберги, които са били някакви теснопътни товари железници. Къде и кога не е ясно.
По-страшното и грозното е, че като изключим грандоманското изпълнение за железница на Витоша, идеята за два лифта - Драгалевци-Голи връх и Драгалевци-Камен дел(крайните им точки са една до друга) има доста смислени неща.
Жалкото е, че изпълнената половина за има-няма 30 години успяхме да я унищожим. На Витоша в последно време не се случва нищо ново - само разруха и унищожение.
Идеята за затваряне на шосейната дъга в южна Витоша наистина е много добра, но не се вижда воля да се направи.
А това за бремсберг на Витоша - има ли информация къде е било това?

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1208 on: 09.12.2024, 20:49:44 »
По-страшното и грозното е, че като изключим грандоманското изпълнение за железница на Витоша, идеята за два лифта - Драгалевци-Голи връх и Драгалевци-Камен дел(крайните им точки са една до друга)

Въпросният високопланински хотел е трябвало да бъде някъде тук. Тази идея не е на народната власт, виждал съм я в литература за Витоша от преди войната, сега можем да въздъхнем с облекчение че не се е осъществила.

А това за бремзберг на Витоша - има ли информация къде е било това?

Вероятно някъде по южните склонове, там е имало добив на железни руди (от там и името на село Железница).


Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1105
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
Re: Витоша
« Reply #1209 on: 11.12.2024, 12:04:45 »
Аз помня, че имаше товарен лифт окол железница (не знам за какво и докъде), ама бремзберг...

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2368
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1210 on: 11.12.2024, 12:07:34 »
Хубаво е че сп.Архитектура са събрали материали за Витоша. В старите броеве сигурно има отделни статии.

В сп.София:

https://serdica.libsofia.bg/files/original/7aef0448bac71a0168e76f82d26ac521.pdf 
1972 бр.10, статия за Витоша + подробна статия за софийските трамваи + макет на новия зоопарк
https://serdica.libsofia.bg/files/original/c66481e95043d508e289fdfff42e5468.pdf
1973 бр. 7, статия за Витоша и Плана планина
https://serdica.libsofia.bg/files/original/facbf1ed855d21b07e8fb799e95ce3ac.pdf
1979 бр.2 статия за Витоша + подробна статия за Южния парк
https://serdica.libsofia.bg/files/original/7babbe3d4af9284f4022ee1d06e113a1.pdf
1989 бр.2 този брой е с Витоша на корицата. Подробна статия за Витоша.
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16589
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1211 on: 11.12.2024, 17:17:55 »
Аз помня, че имаше товарен лифт окол железница (не знам за какво и докъде), ама бремзберг...
Вероятно имаш предвид товарния лифт на НСА до базата им Академика. Тя работи ли, не работи ли - един Господ знае. Търсачката намира решение за почистване на трасето от 2014 и обществена поръчка за метални опори от 2015 г., не е ясно дали се е осъществило това.
« Last Edit: 11.12.2024, 17:23:47 by blagun »

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1212 on: 11.12.2024, 17:32:24 »
Аз помня, че имаше товарен лифт окол железница (не знам за какво и докъде), ама бремзберг...
Вероятно имаш предвид товарния лифт на НСА до базата им Академика. Тя работи ли, не работи ли - един Господ знае. Търсачката намира решение за почистване на трасето от 2014 и обществена поръчка за метални опори от 2015 г., не е ясно дали се е осъществило това.

Работи и всяка година има по две практики със студенти горе, лятна и зимна.

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5803
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1213 on: 11.12.2024, 18:26:27 »
Този товарен лифт е една вагонетка, която се търкаля по носещо въже и друго, теглещо, я дърпа нагоре. Въжето се навива на макара в горния край.
За бремсберги на Витоша не съм чувал.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16589
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1214 on: 11.12.2024, 19:59:04 »
Аз помня, че имаше товарен лифт окол железница (не знам за какво и докъде), ама бремзберг...
Вероятно имаш предвид товарния лифт на НСА до базата им Академика. Тя работи ли, не работи ли - един Господ знае. Търсачката намира решение за почистване на трасето от 2014 и обществена поръчка за метални опори от 2015 г., не е ясно дали се е осъществило това.

Работи и всяка година има по две практики със студенти горе, лятна и зимна.
Грешно се изразих. Станцията работи, въпросът ми беше дали работи въжената линия.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1215 on: 23.12.2024, 16:38:48 »
Откриват сезона в четвъртък с един лифт и една пътека за деца. Цените са ги вдигнали за всички карти с по 5 лева по случай че вече нямат лифтове, един ден е 55 лева, а нощното ще бъде 45 лева.  :rolleyes:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1216 on: 26.12.2024, 12:17:37 »
Хаос и на Витоша: Непочистени пътища и невъзможност да се стигне до ски пистите

Днес е откриването на ски сезона, но пътищата са затворени

"Десетки хора не могат да стигнат до Витоша за откриването на ски сезона днес. Причината - единствените два пътя към планината са затворени за почистване от снега.

Вижте още в прякото включване

Колоната от автомобили към хижа "Алеко" започва от Драгалевци и е километрична, но пътят е затворен заради закъсал снегорин. Полицията отбива движението, а в момента оттам не минава и градски транспорт.

Рано тази сутрин от Столична община съобщиха за БНТ, че подходите към Витоша при "Алеко" и "Златните мостове" са обработени и проходими в зимни условия, но явно по-късно снеговалежът е затруднил почистващите машини.

От миналата година и последният лифт, извозващ хората до планината - Симеоновският - е затворен.

Впоследствие от общината съобщиха, че към 9:30 ч. тази сутрин двата пътя към Витоша временно са затворени за движение с цел почистване. Временно е преустановено и движението на автобусите 61 и 66 до почистване на проблемните участъци. Работата на екипите на терен продължава.

А във връзка със снеговалежа в столицата през тази нощ са извършени обработки на улици в районите "Средец", "Студентски", "Искър", "Кремиковци", "Панчарево", "Банкя", "Младост", "Витоша", "Овча купел“, "Изгрев", "Илинден", "Красно село" и "Люлин", както и на Южната дъга. На терен са работили 157 снегопочистващи машини. Освен в район "Витоша", обстановката е усложнена и в Панчарево."

https://bntnews.bg/news/haos-i-na-vitosha-nepochisteni-patishta-i-nevazmozhnost-da-se-stigne-do-ski-pistite-1319853news.html

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16589
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1217 on: 26.12.2024, 14:29:16 »
В 13:00 ч. са възстановени А61 и 63. Откриването явно ще се отложи, тъй като и лифтаджиите не могат да стигнат до Лалето.
Затова пък всички, закупили лифт карта днес, 26.12.2024, ще получат подарък от Doppelherz   :)
« Last Edit: 26.12.2024, 14:39:35 by blagun »

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11469
    • View Profile
    • Сдружение ГТИ
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1218 on: 26.12.2024, 14:35:23 »
Какъв сезон ще откриват без основния лифт, аз не мога да си отговоря. Пътят до Алеко не може да отговори на трафика при нерботещ лифт.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16589
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1219 on: 26.12.2024, 14:41:18 »
Какъв сезон ще откриват без основния лифт, аз не мога да си отговоря. Пътят до Алеко не може да отговори на трафика при нерботещ лифт.
Мани, мани! Освен за нощно каране за нищо друго не става.