Author Topic: История на софийския трамвай  (Read 187312 times)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6611
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1060 on: 22.03.2021, 14:23:54 »
Виж тук - връзката е публикувана в темата "стари карти на София"

https://drive.google.com/drive/folders/1UFp5RCs8JnoW4tNKWQHfwcfk4lvG44wx
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2622
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1061 on: 25.03.2021, 18:23:45 »
Три снимки от края на 50-те до 1970г. Животът и трамваите... Последният кадър е направен от японец и засега е най-ранната цветна  японска снимка на София, която съм срещал.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2622
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1062 on: 05.05.2021, 13:48:35 »
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1353
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1063 on: 05.05.2021, 20:11:32 »
Някой може ли да познае местото?

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2622
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1064 on: 07.05.2021, 11:15:54 »
Спомня ли си някой тази катастрофа и линията и инвентарен номер на трамвая? Предполагам, че инцидента е станал преди 1990г.?  Ще копирам текста за да не изчезне след време. Източник:  https://petardanov.com/topic/26826-67-%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B2%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B0/


  Една сутрин бях на гимнастика и както винаги бързах за работа, затова не играх до края. Като отидох на трамвайната спирка, имаше много хора, трамваят дойде препълнен и едва успях да се кача от последната врата - щом се качих, вратата се затвори. На спирката останаха още много хора, извадих късмет, че успях да се кача.
Оказа се, че дълго време не е имало трамвай, защото предишният трамвай е катастрофирал и това е забавило движението им.
В момента, когато нашият трамвай зави към гората, в ухото си чух силен глас: „Седни, седни, седни!" - „Божичко, мили, няма къде да седна!" - отговорих мислено на гласа. И в този момент разбрах, че нещо ще се случи с този трамвай, и започнах да се моля, молитва, след молитва. Трамваят беше толкова препълнен, че не можех да помръдна от мястото си. На спирка „Йорданка Николова" успях да стъпя на второто стъпало, а когато стигнахме „Римската стена", отново чух гласът да казва: „Седни, седни, седни!" Стигнахме Халите, там доста хора слязоха, но не се освободи седалка, просто намаляха правостоящите и аз се хванах за дръжката на първата седалка до вратата, тогава за трети път чух гласа: „Седни, седни, седни!" Продължих да се моля, изрекох на ум всички молитви, които знаех наизуст, и започнах да ги преповтарям. Трамваят продължи към Лъвов мост, но и там не се намали потокът от хора. Освободи се място за сядане чак при спирката на Гробищата, на нея слязоха много хора, защото там бяха заводите и имаше училище. Като седнах на една седалка, си казах: „Е, аз седнах, но пътят вече е към края си и опасността премина." Тъкмо изрекох на ум тези думи, се чу страшен трясък, от него вратите на трамвая се отвориха, трамваят се наклони наляво и надясно три пъти и спря. Въпреки че наклоните му бяха много големи, той не се обърна. Всички пътници бяхме пребледнели от ужаса, който изживяхме, едва се смъкнахме от отворените врати, за да видим какво се бе случило. Ватманката трепереше и не можеше да слезе сама, свалиха я двама човека. Като слязохме, видяхме, че целият втори вагон на трамвая е разцепен по средата, а колата, която се бе блъснала в него, беше размазана, а ламарините разглобени. Някои се кръстеха, а други гледаха с ужас!
Разбрахме, че преди катастрофата по булеварда минал камион, от който изтекло масло и заляло пътя. Шофьорът на катастрофиралата кола карал бързо и маслото по пътя е причина колата да поднесе и се завърти на 360 градуса - в този момент минава нашият трамвай и колата се удря във втория вагон на трамвая, където бях аз, и той се разцепва.
Отивайки пеша до моята работа, аз треперех и плачех от преживения ужас и си казах на ум: „Прости ми, Учителю, че не повярвах в предупреждението и изказах тези думи! Благодаря Ти, че въпреки страшната катастрофа, никой от хората в трамвая не пострада, дори шофьорът на смазаната кола нямаше никакво нараняване."
Този случай за пореден път ми показа колко е голяма силата на молитвите!
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1353
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1065 on: 18.05.2021, 02:07:57 »
Бул. Дондуков - 1973 г., в периода, когато постепенно трамваите минават към оранжево. Имало ли е червени Софии 70 или те направо са били оранжеви (или сини) от самото начало?

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3798
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1066 on: 18.05.2021, 02:25:55 »
Не, трисекционните не са били червени.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline iashu

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 470
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1067 on: 19.05.2021, 10:50:14 »
на последната снимка в далечината има висок тесен червен правоъгълник с бял покрив... който слабо прилича на сграда...  :blink: която трябва да е около моста чавдар (или тази посока).

Имате ли представа какво е... сграда ли е?

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3854
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1068 on: 19.05.2021, 11:00:13 »
Няма как да е сграда... от такова разстояние да се вижда така ясно, а и трябва да е била огромна, тогава не е имало толкова високи.
Предполагам някакво агит-пано, окачено над пътя или нещо подобно.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3079
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1069 on: 19.05.2021, 14:52:22 »
Точно агитационно табло е (май за 9 септември), стоеше в тревната площ между двете платна на Бирюзов на кръстовището с Волгоград. Има снимки някъде из форума, на които се вижда и самото табло. А тази снимка от Дондуков е пускана от София 100, имаше я в базата на една швейцарска библиотека. Има и още снимки от София и други от България, аз съм пускал оттам и един Икарус 180 във Варна пред Елпром.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14980
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1070 on: 19.05.2021, 15:20:36 »
В тревната площ между платната стоеше паметник на Бирюзов,  но не с такива размери.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6611
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1071 on: 21.05.2021, 10:49:02 »
За съжаление, самата снимка е в лошо състояние.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1827
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1072 on: 21.05.2021, 11:31:06 »
Интересна снимка, но може би не е от София. Конфигурацията на прозорците на трамвая не ми напомня на познатите досега софийски модели. Кокардата на шапките описва фигурата на орел (нацисткия), може би е някъде в Германия?

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 514
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1073 on: 21.05.2021, 12:57:24 »
Жената най-вдясно носи лента, на която се разчита "BVG", тоест Berliner Verkehrsbetriebe, значи най-вероятно става дума за Берлин.

Инвентарният номер вляво над вратата го разчитам като 1952, но по него не мога да открия за каква мотриса става дума.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2622
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1074 on: 29.05.2021, 12:21:41 »
"Космонавт" с инв. №910 заснет на пл. "Света Неделя" през 01.10.1966г. от Wilford Peloquin. Източник: https://www.flickr.com/photos/193055396@N08/51191835024/in/album-72157719228470366/
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1827
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1075 on: 02.06.2021, 10:15:55 »
Нещо косвено свързано с първите трамваи на София - оказва се, че испанският град Тенерифе е един от многото, в които първите електрически трамваи се появяват като концесия на аналогично (бих казал "типово") белгийско дружество Societé Anonyme des Tramways Électriques de Tenerife. Трамваите, отново продукция на ателиетата в Шарлероа, са пуснати три месеца след софийските, на 7 април 1901 г. и по намерените снимки тяхната първа доставка визуално е най-близо от сега откриваните до първата софийска. На външен вид се различават от нашите единствено по челата - вместо единен панел с два прозореца, при тези от Тенерифе има по-лека конструкция - лек челен парапет, допълнителен сенник и прожектор върху козирката. Може би в останалата си част тенерифските и софийските са били идентични.
Ето няколко снимки от две статии (1, 2):







PS: благодаря на bdz43r, че ме поправи - Тенерифе не е град, а остров.
« Last Edit: 02.06.2021, 10:41:28 by Balkanton »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3854
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1076 on: 02.06.2021, 10:31:30 »
Интересна е тази парна машина... явно при нас е било по-подходящо по някаква причина да се построи ВЕЦ, вместо да се разчита само на парна тяга за производство на електричество за трамваите, въпреки че на о. Тенерифе е най-високият испански връх и би трябвало да има достатъчно реки.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3079
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1077 on: 03.06.2021, 19:10:30 »
На тези от Тенерифе под електрическия прът има "платформа" както е при т. нар. "Шарлероа", при софийските покривът е равен.
А на долната снимка се вижда и товарен вариант на тези трамваи (с равен покрив)

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2622
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1078 on: 10.06.2021, 20:39:15 »
BBC с инв. №23 в началото на миналият век. Източник: https://www.flickr.com/photos/internetarchivebookimages/14761145165/in/gallery-slavomiravladimirova-72157717241250756/
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3079
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1079 on: 10.06.2021, 21:51:40 »
Съвсем в началото, още не са започнали Халите.