Author Topic: Нова интерпретация на историята на транспортната мрежа (1901-1957)  (Read 55029 times)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1827
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Интересно, не са ли били 101 и 102? Също ми се струва, че отпред (поне) е пребоядисван - очертанията на буквите от емблемата не се виждат, фаровете са сякаш с една идея по-изпъкнали напред, а бронята е сякаш скъсена. Но може и да е оптическа измама...

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3079
    • View Profile
102 е наистина, 103 е първото от 2-те МТБ-та, които пристигат през 1947. Буквите MAN май на повечето снимки са в цвета на предницата, само на брошурите са в бяло. Обаче ми прави впечатление, че явно на по-ранните снимки и на двата тролея на предните брони има нещо бяло, което е с формата на регистрационен номер, но няма никакъв надпис. На тази снимка на 102 бялото като номер го няма, има кука за закачане на теглич (може би бялата рамка се спуска на 90 градуса, за да открие куката). Тази новата и долната снимка са на един и същи тролей, на едно и също място и вероятно са правени по едно и също време.


Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4631
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Подранили са, линията е открита на 14 февруари... :)

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3079
    • View Profile
Подранили са, линията е открита на 14 февруари... :)
В статията от сп. Сердика (оригинала) пише, че на 8 февруари със скромно тържество е станало официалното пускане на тролеите, докато в годишните отчети на ДТО пише, че тролейбусите са пуснати в експлоатация на 9 февруари.

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 514
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Качвам отново като картинки статията в списание "Сердика" от 1939 г., която е качвана и преди тук, но линковете отдавна са изтекли (Статията е взета от дигиталния архив на Народната библиотека).

Как можем да обобщим написаното:
На първата страница се прави преглед на историята на мрежата и се дават данни за актуалното състояние.

На втората страница се изразява критика към недостатъците на мрежата, например концентрацията на линиите на пл. "Света Неделя" (която, колкото и да ни харесва в спомените и снимките от онова време, явно е предизвиквала неудобства заради все по-голямото натоварване), липсата на линия по бул. "Христо Ботев" (реализирана след 1944 г.), липсата на околовръстна трамвайна линия (реализирана впоследствие като тролейбусна линия). На тази страница се описват и взетите мерки за решаването на тези проблеми.

Третата страница според мен е най-забележителната, тъй като съдържа карта - колкото на настоящите към онзи момент линии, толкова и на бъдещите намерения за преустройство. От текста разбираме, че следните линии (които съществуват днес) са били нарочени за премахване/преместване, тъй като са смятани за неудобни по разни причини, а и защото са предвиждали да пускат тролейбуси и автобуси:
- линията през гората до Семинарията (също смятана днес - с основание - за една от най-красивите части от историята и настоящето на трамвайната мрежа, но в статията е изразена критика, че линията не е пусната по "Св. Наум");
- линията до старото ухо в Лозенец (съществуваща днес, макар и в друг вид, само като релсов път, както е известно);
- линията по "Климентина" ("Стамболийски") в западна посока след "Опълченска";
- линията от НДК (днес) до "Иван Вазов";
- линията по "Клокотница".
Изглежда, че почти нищо от тези намерения не е реализирано - само някои части, които са свързани с трасето на днешния ТМ3.

На четвъртата страница (очертани и в картата на третата) са представени намеренията за бъдещи разширения в следващите 20 години.
От тях са реализирани:
- линията към "Връбница" и "Надежда";
- линията от дн. Триъгълника по дн. "Константин Величков" и към "Овча купел";
- линията по "Христо Ботев";
- линията по дн. бул. "България";
- линията до "Хладилника" (само че по друг маршрут, защото в картата е предвидено да минава най-вероятно по дн. ул. "Козяк");
- линията от "Подуене" през "Редута" до "Слатина";
- линията по дн. "Ботевградско шосе".

Други, които са реализирани като тролейбусни:
- околовръстна линия по "Сливница" и "Опълченска" и оттам отново към "Сточна гара", само че планът е предвиждал това да стане по "Парчевич" и "Раковска";
- линия по дн. "Цариградско шосе";
- линия към "Модерно предградие";
- линия по ул. "Георги Софийски".

Като че ли най-мащабните предвиждания са били развитие в посока с. Кубратово, в посока с. Владая и линия до бъдещ национален стадион, който е следвало да се намира някъде на територията на дн. "Овча купел 1".

Прави впечатление, че за тролейбусите се говори едва ли не в сегашно време, а до пускането им е имало около две години. Изчислено е, че разширението на трамвайната мрежа, заедно с подвижния състав биха стрували за предвиждания период 481 милиона лева.
 
« Last Edit: 20.02.2021, 01:37:42 by Dimitar Dragnev »