Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Ivo

Pages: [1] 2 3 ... 697
1
Тези в Радомир са строени от японска фирма, специално за работниците в ЗТМ или "завода за заводи".

Абсолютно същите, японско ЕПК има и в София в Младост 2, даже с няколко етажа по-високи от тези в Радомир на 22 етажа и също на последните етажи има мезонети.

Знам ги тези в Медковец до Балкана. Точно това не знам доколко е удачно, защото от балкона балкана се вижда като стена пред теб и някак няма простор.

Повечето от тези бутикови високи 16-17+ етажни ЕПК блокове са строени за едновремешния соц.елит, разни военни, млиционери, културни дейци, БОДК, писатели, художници, като измежду тях понякога са се уреждали и обикновени работници за такива имоти, явно близки до началниците си. За останалото "простолюдие" са били панелните.

Имаше даже един филм за 24-етажния блок на ХМС-то, в което получил апартамент там казваше нещо от рода на " да ти се падне такъв имот на 24-тия етаж е като да уцелиш 6-ца от тотото".

2
Видин, 19 или 20 етажа са, ако броим това под първия за етаж https://www.google.com/maps/@43.9928869,22.8687081,3a,75y,343.08h,116.73t/data=!3m7!1e1!3m5!1s7tLADEeRwaVTNfYv1N0Syg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D7tLADEeRwaVTNfYv1N0Syg%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D95.00339%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

Враца, зад гарата, но има и на други места в града на 18-19. https://www.google.com/maps/@43.206709,23.5628554,3a,75y,174.14h,116.93t/data=!3m7!1e1!3m5!1ssaBM165hWSQAT3MCck7qLw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DsaBM165hWSQAT3MCck7qLw%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D99.77665%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192

Добрич също няколко впечатляващи блока на 17-18 до Лидъла https://www.google.com/maps/@43.5643107,27.8402857,3a,75y,19.26h,117.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjEwy7nZntUkgslPi-uF-PA!2e0!7i16384!8i8192 За съжаление обаче са малко в дупка в ниското и се губят на скайлайна. На високото на баира има едни 14-15 етажни, които изглеждат много по-внушително защото са на върха на хълм.

За Велико Търново. Бях на екскурзия там и спахме в хотел Етър който е на 15 етажа и го рекламират като най-високата сграда в града, не знам дали е така, но отгоре има невероятна панорама. Понеже долните етажи са по-високи е все едно някъде на 16-17-ти в блок. Като че ли и в Силистра някъде до Дунава имаше на 16-17 етажа блок.

Не съм сигурен за Плевен мисля че и там има на 18 или 19 етажа.


3
Лично мое мнение, че това за автобусите изобщо не е вярно. В София имаме МАН-ове на 8 години, които си изглеждат като почти чисто нови както си дойдоха. Нито имат ръжда, нито раздути плоскости и разлепени балатуми, работят си им климатици, вентилация, отопление, блокировки, всичко както си трябва. Айде да си спомним как изглеждаха преди 30 години автобусите само на 8 години. С разпрани балатуми, раздути плоскости, неработещи отоплители, бълващи пушеци.

В Поморие има Австрийски МАН-ове на 12-13 години, които също изглеждат като Софийските че и по-добре като почти нови. Според мен ако са от хубава марка и качествено направени, няма проблем да се ползват по сравнително леки линии още 5-6 години такива автобуси, със всичкия комфорт като чисто нов. А именно топъл зимата, с работещ климатик лятото, с нисък под и накланящ се на спирките за удобство на майки с детски колички.

И аз съм за да се купуват вече само чисто нови, но ако за момента няма от къде да се вземе друг и няма пари, това е добро компромисно решение. Даже в някои случаи по-добре да се вземе втора употреба висок клас автобус на 5-6 години, околкото нисък клас чисто нов, защото единия след 12-13 другия на 7-8 години ще са еднакво амортизирани. Дори нискобюджетните съчленени Конекто Г в София стават на 20 години и още не са минали ОР дори и още се използват дори по най-натоварените линии. Значи извода е, че ако вземеш качествен автобус на 7-8 години и ти го продадат на ниска цена спокойно може да се ползваоще поне толкова.

4
Не е някакво чудо невиждано, и във Враца и Видин има такива по-бутикови блокове на по 18-19 етажа. Просто минават за по-луксозни и някак по-бутикови такива високоетажни блокове и за това са по-редки по по-малките градове. Даже в Радомир има на 17-18 етажа, в самия център. Вероятно някъде земята позволява, другаде не. Предполагам че заради водопровода и други съображения 21 етажа е оптимално за жилищно строителство в София и за това повечето високи блокове са имнено на 21 етажа, и в Младост и в зоните и в Слатина. Там където има 22-ри етаж са или мезонети, или тавани.

В Русе още през 60-те години са строели 15 етажни и то луксозно строителство-облицовани с каменни блочи, със стъклени парапети на балконите и големи панорамни прозорци, по ул. Борисова. В съосие с Борисова над Русе на "саръбаир" и 202-метровата телевизонна кула, която все още е най-високата сграда у нас, докато не завършат скайфорт. На 102-рия метър има панорамна сладкарничка бар 102.

Други интересни високи ЕПК сгради които се сещам са хотел Рига в Русе на 21 етажа, Черно море във Варна, една сграда като кула до хотел Рига в Русе, хотел Санкт Петербург в Пловдив, група 16-етажни блокове в Разград, които същите ги има в София. В Добрич мисля че също има на 19 или 20 етажа.

Като цало е много по-добре да се застроява рехаво, но с високи 20+етажни блокове. Така се отварят много повече зелени площи,от апартаментите има много по-хубави гледки, на мястото на десетки нагъчкани 6-7 етажни блокчета можеш да построиш 2-3 25 етажни с много повече зелени площи и много по-лесни за транспортно обслужване. Като цяло високите сгради са си емблеми и престиж за всеки град и се открояват над целия градски пейзаж.

5
Разбира се, че има критерии за широчина на седалките, на купетата, отстояния и брой седалки в купе или салон. Неслучайно някои вагони, които очевидно са с разположение като 1-ва класа не отговарят за първа. Например купетата са с няколко см. по-тесни, седалката на 3-те места е обща или не се разпъват, като в 1-ва класа.

При тези със 6 места освен широчината на купетата разлика има и в самите седалки. В 1-ва класа се регулират, във втора не, облегалките за главата в 1-ва класа са много по-удобни. Има си международни стандарти, RIC и UIK и ако не отговаря на определени изисквания няма как да е 1-ва класа примерно.

Модернизираните салонни вагони с 2+1 места привидно отговарят на всичко за 1-ва класа, но явно за нещо са се хванали и не са им дали 1-ва, например отстояния между седалките, ергономия на седалките или кой знае какво.

6
А помните ли че до неотдавна, примерно допреди 10-тина години имаше вагони 40-та или 50-та серия, които бяха с барче в единия край? Например вместо последните 2-3 купета имаше барче с високи столчета и можеше да изпиеш едно кафе, да хапнеш нещо. Имаше кафе, чай, бира сандвичи. Виждал съм такъв на влаковете за Варна, както и Варна-Русе.  Според мен беше много добра идея, и е добре да се помислят там където се пътува повече от 2-3 часа задължително да има такъв вагон с барче. Ако трябва дори може да се помисли при ремонта на купейните вагони някои да се изпълняват така. С барче и детски кът. Ето тук намерих снимки на такъв вагон. Отлична идея, незнайно защо изоставена. Какво им беше на тези барчета, бяха си много удобни и уютни че трябваше да ги спират. Можеше да ремонтират тези вагони, вместо някои други.

http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/restaurant/BRm/An_interior_of_second_class_restaurant_car_04_07_2009.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/restaurant/BRm/An_interior_of_second_class_restaurant_car_of_class4_27_11_2010.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/restaurant/BRm/An_interior_of_second_class_restaurant_car_104_07_2009.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/bg/car/restaurant/BRm/A_second_class_restaurant_of_class_55_on_central.jpg

Quote
Ако критерият е ширината на местата, не разбирам тогава защо има вагони 50 серия с 6 места в купе, както и вагони 63 и 44 серия, също с по 1 колона единични и една колона двойни седалки, тоест по три места на ред. Не би ли трябвало те да са първа класа, защо са ги категоризирали като второкласни? Според мен е доста условно кое е първа и кое втора класа. Би трябвало първа класа да има повече екстри - задължително климатик, масички, контакти, бистро, както и стюард с количка. Излиза, че някои състави на ПВ, които се водят винаги втора класа, предлагат повече екстри от 1 класа на БВ. Затова не виждам голям смисъл да давам пари за първа класа

Попринцип си прав, но за момента като че ли основното е че в първа класа пътувате по 2-3-ма в купе, а във втора по 8 човека а понякога и правостоящи. Иначе наистина наскоро попаднах на много хубав вагон в състава на ПВ, мисля че 50-та серия, с 6 места, много пирятен интериор и с талиги за 160.

Ако ремонтират тези вагони с барчетата и им монтират климатик, към барчето има детски кът и интернет и ги направят първокласни доста хора биха дали дори повече пари за такива удобства.

7
Понякога и в пътническите до Лакатник има 1-ва класа.

8
Аз пък пътувах до Варна с приятелката началото на май с въпросния влак 2601 и имаше в състава два вагона 1-ва класа, един салон и един купеен, и двата в частта на влака за Варна. Учуди ме че в групата вагони до Букурещ нямаше първа класа. Местата ни бяха в салон вагона 1-ва класа, но питахме дали може да се качим в купейния, беше прясно ремонтиран от сините със завески, калъфки и тн. много хубав, за да може да гледаме през прозореца. Казаха, че няма проблем има места и двата са първа класа. Направи ми впечатление, че повечто хора от салонния първокласен вагон отидоха в тези с купетата, явно са предпочитани за по-дълъг път. Даже по едно време, след Горна до Варна състава остана с 5 вагона, като в 3-те второкласни вагона всичко беше пълно на 100%, в салонния първокласен имаше 5-6 човека  в целия вагон, в купейния първа класа по 3-4 човека в купе. Беше едно хладно дъждовно време и в купейния първокласен беше много по-топло и приятно от салонния. Някои хора дори си доплатиха за първа класа и им писаха добавка, защото във второкласните вагони нямаше никакви места.

Осезаемото предимство е това, че във втора класа може да сте 8 човека в купе, дори правостоящи, а в 1-ва да се ширите по 3-4-ма в купе. Това е идеята на 1-вата класа. Разликата в цената до Варна не знам дали има и 10 лева. Освен това първокласните вагони 40-та серия са къде по-удобни от втора класа 74-та. Друго, че има доста удобни купейни вагони 50-та серия с по 6 места в купе, но вместо до Варна и Бургас често ги виждам все на пътнически влакове, а точно те според мен са най-удобни за дълъг път.

9
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 11.05.2022, 13:55:14 »
45 пътника в автобус, по 8 стотинки на човек за тол такса? Сериозно ли 5 лева на курс от 500 километра могат да бутнат голяма транспортна компания  :D :D :D . То по тази логика една крушка да им изгори в автобуса и компанията ще фалира също.

Домашните сметки на пазар не излизат, вярвам знаеш - в момента точно междуградските пътуват полупразни; ако през уикендите пътуват по 45 човека, а в останалите са по 7-8, колко реално пътуват през седмицата? 6 лв. тол на курс, по 1 курс на ден за 30 дни са грубо 180 лв. на месец и това само за един автобус - ами ако са 10? Отделно таксите по автогарите, а пък съвсем отделно преглед, механик, гуми, дори крушки... шофьор и заплатата му ги оставяме на страна, те не са хора и ни е все тая за тях  :laugh: в една от темите, но за градски транспорт, си спомням че viktorlc беше направил калкулация на разходите по пера за извършване на дейността. Не е лошо тази таблица да се обнови с ръста на инфлацията и новите цени на всичко по веригата. Даже би било полезно предвид тежкото състояние специално на софийския ГТ.

Което поставя отново въпроса, наистина ли е необходимо да има автобус София-Варна, ако останалите дни пътуват по 8 човека, че дори да се правят отстъпки, при положение че тия 8 човека могат да се качат на влака и ще заемат само едно купе, вместо да се разкарва цял автобус? На 9-ти пътувах с влака Варна-София и имаше по груби сметки около 500 човека вътре, на Горна добавиха още 2 вагона и обслужва много повече населени места. Цялата логика сочи, че по-добре тия пари да отидат да се финансира повече ж.п. транспорта, а отстъпки и субсидии да се дават там където такъв няма и за довозване. Така едно че няма да се разкарват празни автобуси из цяла България, пътниците ще се превозват по-безопасно, но и много повече населени места могат да бъдат добре транспортно обслужени в рамките на същия пробег.

За това мнението ми е, че нещо сбъркано има в транспортните схеми, за това нещата не вървят, най-малкия проблем са въпросните тол-такси. Пак казвам, напълно подкрепям да се субсидират частни автобуси, но там където наистина няма друго и нещата се правят като хората. С нормален сайт, точни разписания, прекачвания подобно на сайта на БДЖ. Ама да субсидират и правят отстъпки за автобуси до Варна и Бургас с 8 пътника вътре, при наличие на по-висок клас транспорт субсидиран за мен е пълен абсурд. Още повече че ток за влаковете си произвеждаме ние.

В момента сме свидетели на нещо, което предреках че ще стане още преди 10 години и това си е напълно нормален етап от развитието, когато се минава от едно ниво на друго. За автобусните превозвачи има много много хляб, за довозване, за екскурзии, транспорт до туристически места, а не там където се дублират.




10
Електрооборудването се продава, да не мислиш че вагонните заводи самиси го произвеждат? Разбира се че може и у нас да се направи, все още и у нас има компетентни хора които знаят и могат, въпроса е да им се плаща.

11
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 11.05.2022, 09:45:47 »
София - Варна евро V камион, 12 тона+ Тол такси: 46,23 лв.
София - Варна евро V автобус, 12тона+ Тол такси: 5,67 лв.

45 пътника в автобус, по 8 стотинки на човек за тол такса? Сериозно ли 5 лева на курс от 500 километра могат да бутнат голяма транспортна компания  :D :D :D . То по тази логика една крушка да им изгори в автобуса и компанията ще фалира също.

За 2-3 лева на цял тон храна отгоре, наедин среден пазар 1-2 стотинки отгоре изобщо дума не отварям. Ако това може да бутне такива големи компании изобщо трябва да се постави под въпрос доколко си струва да им се обръща внимание.

В добавка че София-Варна има железопътен транспорт, който трябва да е приоритетен.


12
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 11.05.2022, 08:11:59 »
Точно аз силно подкрепям субсидирането на автобусни превозвачи, НО когато изпълняват довозваща функция и не дублират субсидирания екологичен релсов транспорт. Естествено, че бих подкрепил примерно местен превозвач, който се старае, има няколко чисти спретнати бусчета и с тях обслужва примерно линията Добрич-Каварна с 10 пътника на курс, но в никакъв случай примерно този, който дублира София-Добрич. Такива трябва сами да се оправят, защото държавата субсидира ж.п. транспорта, който се води по-висок клас.

Въобще, междуградските пътнически превози не вървят, защото цялата схема е сбъркана, един транспорт няма връзка с друг. Пристигаш в Бургас с Чайката, последния автобус за Слънчев бряг е бил преди 10 минути. Няма логика. Разбира се че по този начин ще загиват, не заради горивата и тола, а заради организацията им.

Купува си човек билет София-Поморие. Трябва да може да си купи комбиниран и автобуса да изчаква. Какво го интересува обикновения пътник, че превозвачите са два отделни, трябва да може да си купи билет с прекачване и връзка. Ей там е работата по-скоро, не тола и цените.

13
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 10.05.2022, 12:31:32 »
Относно нивото на протестиращите...на мен ми стана много смешно, един превозвач в интервю за протестите го попитаха колко плаща за тол-такса, за винетки, за гориво например в съседните страни. И той каза нещо от рода на " е, да попринцип и там, и еди къде си е по-скъпо, май тука е най-евтино ама ние не искаме нищо да плащаме, защото просто ей така и нещо се оплете...." пълен смях.  Друг пък се оплакваше, че ползващите ж.п. транспорт били привилигировани отвсякъде, защото им било най-изгодно. Пълен смях, ми пътувай и ти така и ти ще си привилигирован. Някой насила те кара да ползваш кола все едно, или да дублираш ж.п. транспорт с автобус и после мрънканици. Ами като са такива големи велики фирми малко маркетинг да направят, да се занимават с довозване, с екскурзии, да искат приоритет за обществения транспорт, после като нищо да се окаже че има много хляб в тая работа, просто стратегиите са им тотално объркани. Частниците половината едно вярно разписание нямат и един сайт като хората. От години тенденциите са ясни, че бъдещето ще е в ж.п. транспорта, а гумения ще е със затихващи функции. Това са си естествени процеси просто, етапи от развитието. Нормално като минаваме на по-горен етап едно нещо да загива за сметка на друго.

Сега ще видите как накрая ще им теглят една и държавата ще направи отново ДАП-ове, нещо като автобусно БДЖ или пощенски автобуси за отдалечените от ж.п. транспорт места и заради тях пак ще трябва държавата да спасява нещата. По-добре 2 големи държавни компании БДЖ и нещо от рода на ДАП-овете субсидирани, но да знаят хората че може да се разчита, защото частника в тоя сектор е вятър работа.

14
Разни / Re: ПОЛИТИКА=?
« on: 02.05.2022, 20:35:34 »
Че какво му е на ЕС и НАТО? По лични впечатления откакто ми започна трудовия стаж преди 16-17 години заплатите са се повишили от около 400 лева на почти 2 000 лева. Хората започнаха да си купуват имоти, да ходят по планини и морета, като се съберат празници като сега не можеш да си намериш свободни места за почивка, включително и по хотели където нощувките са по 200-300 лева на вечер. В новите блокове в София и Варна апартаменти за по 200 000 се разпродават на зелено като топъл хляб. Около мен няколко човека си купиха и ваканционни имоти дори. По магазините има опашки от хора с пълни кошници, по моловете е пълно, по заведенията петък вечер няма места.

И аз обичам и имам носталгия по соц.нещата и времената когато бяхме 9 милиона, и аз мисля че някои неща са доста сбъркани сега и не е правилно да заклеймяваме всичко от онзи период но не може да се каже на черното бяло. Факт...качеството на живот се подобри в пъти и то само за 20 години. Един общак взима вече по 2 бона заплата в големите логистични бази.

Факт и че на доста хора им липсва спокойствието и социалния весел живот през социализма, но поручванията показват че напоследък много повече хора подкрепят НАТО и ЕС, а другото им остава хубав романтичен спомен.

15
А после като ви казвах за дизеловите автобуси, че човек трябва да мисли стратегически и винаги да има резервни варианти, ви е казвате че били отживелица. Да стягат всичко що има Конекта, зелени, стари МАН. Така е ако искаме да сме наистина по-независими. С електрическите автобуси в този смисъл беше добър вариант, защото ток може да си правим сами от възобновяеми източници. Но за автобусите с ДВГ е добре да имаме 50/50 от двата варианта и така да се поръчват.

И в кръга на майтапа, ако остане цяла Европа без газ, може цената на втора употреба дизелово Конекто или О 345 Г да литне в небесата, като няма какъв друг да вземат. Да не говорим за по-запазени втора употлеба дизелови Ситарота или МАН.

16
А според вас как да отиде шофьора до тоалетната и да претича за 1-2 минути? Нищо не им пречи на хората да изчакат в автобуса няколко минути. Ще си погледнат в разписанието да си планират времето, там си пише кога къде пристига, или за 3-4 минути ще походят пеша вместо да седят.

На гарата отдавна си мисля, че трябва да спират под козирката в локалното и да има почивка, особено дълги линии като 305 и 413. Там има и тоалетна и за ядене. И по-добра интермодалност, БДЖ и ЦГМ си довеждат взаимно пътници.

17
По принцип идеята за спирка в района на първото предложение не е лоша (и в двете посоки). Не веднъж ми е липсвала връзката 88 с останалите отиващи по (или идващи от) Цв. Лазаров - ТБ4, А204/304 и т.н. И от двете страни е възможно да се измисли, стига да има желание. Може в посока Дружбите 204/304 да спират на нея, заедно с 84, 88 и 604, като респективно след това да пропускат сегашната спирка след завоя, а там да остане само ТБ4. Втората идея ми се вижда безпочвена ако се реализира първата.

Това не е добре. Как ще тръгне от този баир, особено зимата при снеговалеж? Спирки на голям наклон създават проблеми и се избягват освен когато съвсем няма как и къде наблизо.

18
Конструкцията на вагонте разчита на здравината на щампованата ламарина, от която е направен целия вагон и затова няма рама. Пробвай да огънеш щампована ламарина 1.5 мм. примерно, придобива много голяма здравина. Цялостната форма с извития покрив и огънатото извито отдолу към пода предполага такава структура, която на теория да не може да се огъва по законите на физиката. Пробвай експеримент да сгънеш от твърд картон такава форма да видиш как трудно се огъва най-просто казано А и все пак вътре се возят пътници, не тежки товари и явно са сметнали че ще е достатъчно здраво и няма нужда от рама.

Дали може да се приеме за удачно и успешно е спорно, но както се вижда 50 години по-късно макар и леко провиснали тези вагони още се движат. Като цало мисля че с рама е по-добре, защото като остарее прекомерно над рамата може да надградиш модерен съвременен вагон, а като нямаш рама не може. Като вагоните 63-та серия, ако ще и на 50-60 години да е рамата се вижда че може отгоре да се направи съвременен климатизиран вагон.

Дори ми се струва, че вагоните които идваха от Киев до София, Варна и Бургас с международните влакове също са с подобна структура.

19
Разни / Re: Aвтомобили
« on: 01.05.2022, 11:07:02 »
Обаче наистина повечето обяви за такива са от района на Варна. Аз това си го обяснявам с климата, там е доста по-подходящо за мотор от района на София. Там, макар и доста рядко се срещат, хубаво е да се отиде лятото като има някакви ретро събития там и понякога показват и доста мотори. Варненци като цяло имат интересни и редки попадения.

Иначе един колега от работата е маняк на тема мотори, и беше ходил до Варна с мотор, та не е толкова невъзможно. Е, каза не е особено комфортно и е уморително, но за него кефа бил незаменим и пак би го направил.

По великденските празници 2-3 пъти виждам из София много добре реставрирани трабанти, веднъж дори няколко един след друг, може би е имало някаква сбирка някъде, но бях постоянно на работа по празниците и не съм следял.

Иначе за мен изключителна рядкост са например да видиш Москвич 403 комби, Москвич с 4 фара комби( такъв неотдавна бях видял около Своге, такъв може да удари и 20 бона дори в лошо състояние) или Вартбург 311 комби. Този последния е много красив и един единствен път съм виждал такова нещо.

20
Разни / Re: Aвтомобили
« on: 30.04.2022, 23:57:24 »
Скъпи са но ETZ 251 може да се намери за към 1800-2000 лева, чак 3 000 много ми се вижда. Даже тия дни из обявите, които ми излизат като реклама като цъкаш по разни сайтове точно загледах един такъв за 1800 или 2000 на вид доста добър, но в Провадия. Ако можеш с него да дойдеш на самоход, иначе трябва с платформа и става по-сложно.

Обаче сребрист струва 5 000 евро и цената дори не се коментира. Явно сребристите са голяма рядкост. https://m.mobile.bg/details/51651171617777161  Обаче пак се намира чак в Долни Чифлик.

Pages: [1] 2 3 ... 697