История > История на маршрутната мрежа

Нова интерпретация на историята на транспортната мрежа (1901-1957)

(1/59) > >>

mlk:
В последните дни станаха няколко интересни дискусии и се поразрових из наличните материали.
Основният спорен пункт е в това, че трамвайната линия София-Княжево е обявена под номер 6.
Целта ми е да покажа и докажа, че тази линия НИКОГА не е била под номер 6.
Твърдението ми е, че в първите години линиите изобщо НЕ са имали номера, а само имена.
И когато в един момент получават номера, линията за Княжево автоматично взима номер 5, който се запазва до ден днешен.

Ето и какво пише в книгата от 1910г., съпоставено с официалните текстове за 1901, които са масово разпространени:

- по линията "ГАРАТА - ИГНАТИЕВЪ" трамваят тръгва от гарата ... и спира при ъгъла на Гр. Игнатиев и бул Фердинанд I до английската легация (сега "попа").
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е ИДЕНТИЧЕН. Тази линия става номер 1, но за това - по-късно.

- по линията "Царь Освободитель" трамваят тръгва от пл. Св. Краль ... и покрай паметника на Цар Освободител по Шипка и Оборище до военното у-ще.
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден като "Клон от двореца - бул. Цар Освободител до Орловия мост". Разликата идва от това, че през 1906 е построена линията по Шипка и Оборище. Номерът на тази линия по-късно е 4.

- по линията "Пиротъ - Подуене" трамваят тръгва от Ючъ-Бунаръ ... и спира на моста над Боянската река в Подуене (сега т-р София).
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден на две части:
      а) клон Минералната баня до пресечката на ул. Пирот с ул. Брагалница (т.е. Ючъ-Бунаръ)
      б) клон от хотел Панах ... до моста на Перловската река (т-р София)
   Това означава, че тези два клона се обединяват в една единствена линия и това става между 1901 и 1910г., като нищо чудно да е така още от 1901г. Това е бъдещият номер 3.

- по линията "Княгиня Мария-Луиза" трамваят тръгва от пл. Св. Краль ... и спира при казармите на пехотните полкове (сега градинката пред НДК)
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден като клон Минерална баня ... Пехотните казарми. Това е бъдещият номер 2.

- по линията "София - Княжево", тръгва от пл. Св. Краль ... до Княжево.
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден като линия хотел България ... с. Княжво. Това е бъдещият номер 5.
   
Т.е., единствената минимална разлика е в началната точка, която първоначално не е пл. Св. Неделя, но самите отсечки не са съществено по-различни през 1910, сравнени с 1901.
Допълнителна тежест на тази тема дават снимките от въпросния период. Вижда се, че трамваите нямат номер, а само "маршрутна табела".

Ще се постарая да продлъжа работата по тази тема, за да излезе истината наяве :)

... следва продължение.

Metan:
А защо времево ограничаваш периода до 1957 г.?

qwerty95:
Енда корекция: ...."че през 2006 е построена линията по Шипка и Оборище." Предполагам 1906г.
И тази линия 4 не е ли започвала от пл. Македония (с S-ка) до Военното училище?

mlk:
2006 -> 1906 коригирано, мерси!

До 1957, защото между 1957 и 2017 нещата са доста ясни.

За пл. Македония - нещата не са еднозначни. Горе съм цитирал единия от източниците, но при него линиите са дадени като клонове, т.е. не е сигурно, че в действителност са били така нещата. В другия източник са две линии до Орлов мост, но пък там княжевската линия стига до Дондуков, което се потвърждава от една снимка.

При всички положения, най-ранните снимки с номер на линия са от 20-те години. Най-ранната карта, на която има отбелязани номера е от 1928г. (засега).

mlk:
В книгата от 1930-та година имаме дори разпределението по коли (+ дължина на курса), което дава по-голяма достоверност на маршрутите. Номерата на линиите ги пропускам умишлено, но цитирам имената им, които съвпадат с табелките, които се виждат по снимките от този период.

 6 / 40 = Гарата-Игнатиевъ    (по други данни 4 / 48, през 15 минути)
 2 / 24 = Витошка                 (по други данни 2 / 24, през 15 минути)
 5 / 40 = Пиротъ-Подуене      (по други данни 4 / 48, през 15 минути)
 2 / 30 = Алабинска              (по други данни 2 / 24, през 15 минути, пета позиция в списъка)
 3 / 24 = Царь-Освободитель (по други данни 2 / 24, през 15 минути, четвърта позиция в списъка)
 6 / 90 = Княжево                 (по други данни 3 / 78, през 30 минути)

Смятам, че е нормално да са дадени и с номера, понеже през 1930 линиите вече си имат номера. Даже е ясно откога:
С премахването на секторната система през 1927г. ... номерирането на трамвайните линии с два номера се явяваше много неудобно ... това наложи от 1.10.1928г. да се въведе сегашната номерация на колите, която номерация остана и до днес.

Въпросната номерация е:
коли / курс = интервал : линия-маршрут
================================
 7 / 52 =  7 : 1-Гарата-Семинарията
 6 / 52 =  8 : 2-Гарата-Лозенец
10 / 60 =  6 : 3-Св.Троица-Подуене
 4 / 40 = 10 : 4-Св.Неделя-Борисова Градина
 8 / 64 =  8 : 5-Св.Неделя-Княжево
 4 / 32 =  8 : 5а-Св.Неделя-Кр.Село
 8 / 76 =  9 : 6-Надежда-Иван Вазов
 5 / 50 = 10 : 7-Св.Неделя-З.Фабрика
 1 / 24 = 24 : 8-Павлово-Бояна
 7 / 63 =  9 : 9-Орландовци-В.Училище
 3 / 24 =  8 : 10-Св.Неделя-Булина Ливада

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version