Две спирки. На „връх Манчо“ и „Адам Мицкевич“ и „СПИИДО ООД“. Това формално, за реален пътникопоток не мога да кажа, защото не пътувам.
Принципно 82 е адекватна линия, 108 и 309 не са и те са големия проблем от години и за тях си мисля следното. Смятам, че „Царица Йоана“ между „Люлин“ 1 и 2 може да генерира адекватен пътникопоток, но му трябва адекватна линия, която никой няма да му даде освен довозваща до метрото. Оттам линия до града не може да има предвид пряката конкуренция с метрото.
Моето предложение е 108 да се раздели на две линии. Едната да е с маршрут от „Люлин“ 8 до „Люлин“ 5, следвайки 42 покрай метростанция „Люлин“ и нататък до „Люлин“ 5 по маршрута на 108 в момента. Така ще има директна връзка на въпросния участък от „Царица Йоана“ и далечните части на „Добринова скала“ с метрото и с трамвая, които са най-важните връзка в района, ще има връзка и с ТБ 6 за до „Сливница“ и „Лъвов мост“. Или пък друг вариант 108 от „Люлин“ 5 през „Добринова скала“, „Царица Йоана“, „Ген. Асен Николов“, „Търново“, „Ген. Владимир Динчев“, „Д-р. Петър Дертлиев“ и „Царица Йоана“ по маршрута си. Така се дава връзка на ул. „Търново“ с метрото, която в момента толкова много липсва.
Втората линия да е индустриална линия, която да замени 108 през „Надежда“ и „Илиянско шосе“ и да има последна спирка „Люлин“ 1, метростанция „Сливница“ или дори „Обеля“, най-реалистично станция „Сливница“, макар че там обръщалото е претоварено, но всичко друго ще е един излишен пробег. Тя 108 така или иначе не прави връзка с града, а довозва до връзки с него чрез метро или други линии, така че тази ѝ функция не би се променила, просто да се оптимизира малко.
309 е по-сериозен проблем. Принципно смятам, че може да е адекватна с този си маршрут, но опашката до бул. „Илиянци“ е напълно излишна, а разписанието е абсурдно завлачено. Между „Орион“ и „Сточна гара“ от край време се дава минута повече. Е поне не ѝ добавиха още една, когато направиха всички линии да спират на „ж.к. Банишора“, но пак влаченето е всепоглъщащо и причината е ясна. 309 минава покрай станции от един лъч „Сливница“ и „Лъвов мост“, а от друга страна има близък дублаж с тролеите и 310. Оставена е на абсолютния минимум, за да има черно на бяло линия към града покрай Съюза на слепите. Много бих искал това да се промени и смятам, че няма да са ѝ нужни кой знае какви маршрутни промени, за да влезе в релси, но политиката за толериране на метрото е смазваща и не мисля, че в идните години 309 би се променила с нещо. Би било възможно 309 да вземе части от индустриалния клон на 108 в момента, но Съюза на слепите губи линия до града. Това, което би било най-добре е да се пречупи визията за 309 конкурентна на метрото, да се актуализира разписанието и да се отреже онази ненужна опашка до надлеза.