Author Topic: Оптимизация на трамвайните маршрути  (Read 422628 times)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16245
    • View Profile
    • Email
Няколко пъти чета опорката, че Алабин ще се разтовари. Но пък за сметка на това Ботев от Македония до Стамболийски ще се натовари.
Да сравним двете отсечки:
- по Алабин от Македония до Лавеле минават 5, 8, 10, 15 и 27
- по Ботев от Македония до Стамболийски минават 6, 7, 8 и 10.
7 и 27 са еквивалентни, 8 и 10 минават и по двете. Оттук се вижда, че ако 5 се бутне от първото на второто трасе, тогава второто се претоварва, т.е. - от трън та на глог.

Да не говорим за безграничната радост на бабите от Стамболийски под прозорците им да дрънкат трамваи. Не без значение е претоварването на кръстовището на пл. Възраждане, особено ако става дума за двупосочно трасе.
В същото време заради няколко стрелки трамвайният възел Възраждане не се използва ефективно.

Относно обръщало около пл. Света Неделя съм в недоумение как трамваят щял да пречи на пешеходците тъкмо на най-широкото място. Ами той си минаваше от страната на Диховната академия години наред! А сега вече е 3/4 е без автомобилно движение. Обръщалото ще поеме другата опорка - ТМ5 ще е току до входа на двойната метростанция Сердика. При това ватманите ще почиват, което няма как да се случи при кръгов маршрут Ботев-Стамболийски-Витоша-Алабин. Ако кръгът се направи пълен, това ще дава варианти за промени при различни работи по трасето. Аварийците също ще се възползват, а и обръщалото зад Съдебната палата ще остане, най-малко защото е част от проект с еврофинансиране и трябва да стои така 10 години минимум. Пък и е алтернатива за аварийците.

Друг вариант може да бъде да се направи трирелсие  по Екзарх Йосиф + (възстановено) обръщало до Младежки театър. Така се възражда идеята 5+22, която трябваше да е нормалнорелсов трамвай.
« Last Edit: 13.04.2024, 11:33:43 by blagun »

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1852
    • View Profile
    • Email
То би било по-лесно да се възстановят стрелките към Стефан Стамболов, линиите по него още стоят, да се слее с нормалнорелсовото трасе и на Халите да прави десен завой към Св. Неделя, значително по-малко стълкновение с автомобилното движение, като през целия байпас вече и без това си има трасе.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6061
    • View Profile
    • Email

Да сравним двете отсечки:
- по Алабин от Македония до Лавеле минават 5, 8, 10, 15 и 27
- по Ботев от Македония до Стамболийски минават 6, 7, 8 и 10.
7 и 27 са еквивалентни, 8 и 10 минават и по двете. Оттук се вижда, че ако 5 се бутне от първото на второто трасе, тогава второто се претоварва, т.е. - от трън та на глог.


Има още един момент който не е лошо да се спомене - трасета на близко разстояние неминуемо водят до този феномен че все остава желанието по по-лошото от двете трасета да се остави някаква линия само и само да има движение. Това го наблюдаваме сега по Струга, която също беше едно такова трасе, което първо беше аварийно и резервно, после стана трайно и байпас и сега се държи за най-неефективната линия от цялата мрежа, която едвам успяват да я пуснат на 30 минути което е много над санитарния минимум за трамвайна линия. А това предизвиква бая разходи - поддръжка на релсовия път, стрелки и т.н.

Online Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1072
    • View Profile

Да сравним двете отсечки:
- по Алабин от Македония до Лавеле минават 5, 8, 10, 15 и 27
- по Ботев от Македония до Стамболийски минават 6, 7, 8 и 10.
7 и 27 са еквивалентни, 8 и 10 минават и по двете. Оттук се вижда, че ако 5 се бутне от първото на второто трасе, тогава второто се претоварва, т.е. - от трън та на глог.

Пропускаш, че може ТМ10 да се разкара и от двете отсечки.

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1169
    • View Profile
То най-хитро ще е тм 10 да се пренасочи покрай Съдебна палата и през Стамболийски направо след Възраждане. Реално може да са наполовина линиите

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6061
    • View Profile
    • Email
То най-хитро ще е тм 10 да се пренасочи покрай Съдебна палата и през Стамболийски направо след Възраждане. Реално може да са наполовина линиите

Линиите по принцип са твърде много, може да се започне първо с това да се намали броят им, пък тогава да се умува къде има нужда от нови трасета. Но вместо да се намаляват гледам модата сега е да се откриват все нови и нови, пък ако ще и да са през час и с каквото се намери като подвижен състав. И по възможност да има трамвай да завива от навсякъде за навсякъде, а мислехме че като се въведе новата система за таксуване точно обратното ще стане.

Едно трасе през Възраждане направо плюс стрелки за завои ще прави кръстовището там много натоварено както blagun правилно отбелязва. Така че и това е едно решение което не е оптимално.
« Last Edit: 13.04.2024, 14:43:37 by fafan »

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13787
    • View Profile
Линиите по принцип са твърде много, може да се започне първо с това да се намали броят им
Чудя се ГЕРБ как са пропуснали такъв ценен кадър, идеален си за зам. кмет по транспорта.
Ами като са толкова много линиите, дай да закрием всички и да не ни се пречкат по улиците, и всеки да се оправя, както може...

Offline iashu

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 493
    • View Profile
Линиите по принцип са твърде много, може да се започне първо с това да се намали броят им
Чудя се ГЕРБ как са пропуснали такъв ценен кадър, идеален си за зам. кмет по транспорта.
Ами като са толкова много линиите, дай да закрием всички и да не ни се пречкат по улиците, и всеки да се оправя, както може...

https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man  .

Обсъжда се без намаляване на превозния капацитет да се увеличи честота на малък брой ключови линии, между които прехвърлянията да са удобни. Това даже може да се комбинира с големи превозни средства с голям капацитет и да намали нуждата от голям брой шофьори/ ватмани

Online Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1072
    • View Profile
А аз не разбирам пък как така са ни толкова много линиите? Като изключим новата 15 и 1, коя линия е излишна? Или си приказваме, без да мислим…

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2331
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Всъщност, ти и по-голямата част от форума твърдите, че не са излишни. Аз (може би и някои други (малцинство сме със сигурност)) твърдим, че не е така при въведеното таксуване по време. Така че този въпрос зависи от гледната точка. Ако е както вие твърдите - че е по-добре да има линии от навсякъде за навсякъде, съчетани с билети за време (вкл. как имало примери за това от страни от западна Европа), то аз бих казал, че има доста пропуски от физическата трамвайна мрежа, които са непокрити от трамвайна линия в момента!. Докато от моята гледна точка, линиите са нещо повече от прекалено много. Но този въпрос го разисквахме преди няколко месеца - нямам настроението и желанието да излагам и аргументирам повторно една и съща своя теза.
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4034
    • View Profile
Транспортна схема удовлетворяваща най-много пътници може да се изгради единствено при чекиране на вход/качване и изход/слизане едновременно ! При всички други начини има доза съчинения.

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1169
    • View Profile
Всъщност, ти и по-голямата част от форума твърдите, че не са излишни. Аз (може би и някои други (малцинство сме със сигурност)) твърдим, че не е така при въведеното таксуване по време.
Предлагам ти едно разсъждение. Таксуването за време е хубава идея, но не и с настоящата транспортна схема. Времепътуването от точка до точка рядко превишава 30 мин, НО чакането по спирките е променлива вариращата между 5 и 25 минути включително дневно време. Кажи ми ти като как някой пътник да избере схема с прикачвания ако ще изгуби в чакане повече време отколкото е пътувал? Ето конкретен пример - пътник от спирка ул Люботрън, който пътува до Павлово. Oт ул Люботрън до площад Македония пътуването му е 20 минути по разписание. Трамвай 5 на площад Македония е на всеки 8 мин в празнично разписание - И ето този човек със своя билет за време може за 2 минути да излезе извън времето на най-изгодния и бюджетния вариант.
И това е в пример с едни от най-редовните трамваи в София - да не говорим за тези, които са на по-голям интервал, да не говорим за вечер.

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11054
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
8 мин изчакване на превозно средство въобще не може да се нарече голямо. Просто билетите 30 и 60 ги направиха много куцо. Трябваше да може да се направи агрегация от едния към другия.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6061
    • View Profile
    • Email
Предлагам ти едно разсъждение. Таксуването за време е хубава идея, но не и с настоящата транспортна схема. Времепътуването от точка до точка рядко превишава 30 мин, НО чакането по спирките е променлива вариращата между 5 и 25 минути включително дневно време.

Това беше ясно от самото начало и го писах още като се въведе - 30 минути е нереално къса валидност за голям град и столица, 45 минути трябваше да бъде абсолютния минимум. Като разгледаш по другите столици в Европа как е - 70, 80 до 120 минути важи един билет. Това че някой не е мислел по този въпрос като се въвеждаше тарифирането не оправдава пускане на десетки линии за да се върне прякото пътуване без прекачване, в тоя ход на разсъждения тогава можем да върнем и перфораторите и да се откажем от скъпата система, за какво платихме милиони за нея?

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1169
    • View Profile
Това че някой не е мислел по този въпрос като се въвеждаше тарифирането не оправдава пускане на десетки линии за да се върне прякото пътуване без прекачване, в тоя ход на разсъждения тогава можем да върнем и перфораторите и да се откажем от скъпата система, за какво платихме милиони за нея?
Никой не казва това - парите са похарчени и по-добре да бъде оптимизирана. А за трамваите - винаги е добре да има повече линии, защото възможността за пътуване без прикачване е винаги предпочитана от пътниците. Нали все пак идеята е да накараме хората да предпочитат градския транспорт а 3-4 прикачвания не са в топ 5 желани неща

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11054
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Прикачванията обикновено се правят само в депото.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2331
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Това че някой не е мислел по този въпрос като се въвеждаше тарифирането не оправдава пускане на десетки линии за да се върне прякото пътуване без прекачване, в тоя ход на разсъждения тогава можем да върнем и перфораторите и да се откажем от скъпата система, за какво платихме милиони за нея?
Никой не казва това - парите са похарчени и по-добре да бъде оптимизирана. А за трамваите - винаги е добре да има повече линии, защото възможността за пътуване без прикачване е винаги предпочитана от пътниците. Нали все пак идеята е да накараме хората да предпочитат градския транспорт а 3-4 прикачвания не са в топ 5 желани неща
Ами ако прЕкачването е само едно (максимум две)? Ако се върнеш няколко месеца назад и прочетеш, ще видиш какво съм предложил. Топология "звезда", според която няколко линии имат обща крайна спирка в единия си край на маршрута. Тогава предложих това да бъде Централна гара с обръщане на посоката по ул. Струга. Не твърдя, че това е по-по-най-добрият вариант. Ако се сещате за по-добра локация на въпросния "терминал" или както да го наречем - предложете. Ако линии 5 и 8 продължат да се терминират зад Съдебната палата, както и 10 запази сегашния си маршрут, то само към тях би имало нужда от второ прекачване на площад Македония. Плюс идеята (която напълно подкрепям) за удължаване на времето на билета до 40 минути би се получило нелошо, по мое скромно мнение.
edit: Ако целта е непременно да угодим на "негово величество" пътника (вместо с по-подходящи способи да го накараме да слезе от лелеяния автомобил), който не иска да се прекачва - тогава защо изобщо въведохме таксуване по време? Важи и за другите градове, в които е въведено то, а има множество дублиращи се маршрути, например Варна.
« Last Edit: 15.04.2024, 09:53:12 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Online Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1072
    • View Profile
А какво пречи малкото линии (не отричам, че може би е добре да са малко) да минават ПРЕЗ "Централната спирка", а не да въртят там?
Ако целта е непременно да угодим на "негово величество" пътника (вместо с по-подходящи способи да го накараме да слезе от лелеяния автомобил), който не иска да се прекачва - тогава защо изобщо въведохме таксуване по време?
Ми защото "негово величество пътника" може да има за негово удобство хем директни линии, хем, ако все пак му се налага да се прекачи, да може да го направи с един билет! Таксуването по време не изключва директните линии, стига да не се прекалява с тях.  Не разбирам защо виждаш нещата черно-бели? Между черното и бялото има хиляда нюанса.  За да може в действителност да се свалят пътниците от колите, трябва да има баланс, директни линии отвсякъде за всякъде не са добра идея, но хиляда прекачвания също не са добра идея!

(вместо с по-подходящи способи да го накараме да слезе от лелеяния автомобил)
:D :D
Очаквам да чуя по-адекватни способи от това градският транспорт да е удобен на тези, които искаме да свалим от колите.
« Last Edit: 15.04.2024, 11:07:19 by Chezare »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8499
    • View Profile
Нормално е връзките между по-големите квартали и райони да са възможни максимум с едно прекачване, до периферията и предградията с две или три.  :rolleyes: Оптимални са диаметрални линии с максимален процент обособени трасета и възли за прекачване.  :rolleyes: Прекалено големият брой директни линии не е добро решение - води до неефективно използване на превозните средства, трудности със синхронизацията, неравномерно натоварване в различните участъци и т.н.  Във всички градове с таксуване по време има 20, 30 или 40 минутен билет за по-кратки пътувания примерно вътрешноквартални, между съседни квартали или метро с довозване.  :rolleyes:

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2331
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
А какво пречи малкото линии (не отричам, че може би е добре да са малко) да минават ПРЕЗ "Централната спирка", а не да въртят там?
Ако целта е непременно да угодим на "негово величество" пътника (вместо с по-подходящи способи да го накараме да слезе от лелеяния автомобил), който не иска да се прекачва - тогава защо изобщо въведохме таксуване по време?
Ми защото "негово величество пътника" може да има за негово удобство хем директни линии, хем, ако все пак му се налага да се прекачи, да може да го направи с един билет! Таксуването по време не изключва директните линии, стига да не се прекалява с тях.  Не разбирам защо виждаш нещата черно-бели? Между черното и бялото има хиляда нюанса.  За да може в действителност да се свалят пътниците от колите, трябва да има баланс, директни линии отвсякъде за всякъде не са добра идея, но хиляда прекачвания също не са добра идея!
Ето, твоята идея за нюансите ми хареса. И на мен ми е ясно, че може да има и множество междинни варианти между крайностите, но за себе си не намирам довод защо да се ползва хибрид между диаметрални и къси линии? Твоята идея не е лоша, би могло да се разсъждава в нейна посока.
(вместо с по-подходящи способи да го накараме да слезе от лелеяния автомобил)
:D :D
Очаквам да чуя по-адекватни способи от това градският транспорт да е удобен на тези, които искаме да свалим от колите.
... например, хем да е удобен, хем да е нещо като "задължителен". :) Дневна винетка за шофиране на личен автомобил - 100 лв. Контрол, който бива осъществяван от градски аналог на "БГ-Толл"-аджии. На теория, не е забранено да караш кола. Например, такъв един способ. Ако имате и други идеи - предложете. Тук всякакви примери с останалите държави са неуместни, защото на нас ни трябва решение като за родната ни действителност. Действителност, в която повечето егоистично мислят за своя комфорт, който свързват непременно с личния автомобил. Както се казва, всеки да направи някаква мини-жертва в името на общото благо - по-малко трафик, по-чист въздух... такива неща си представям. Аз го правя вече 10 години и не съжалявам, даже ми е по-добре. Хем леко раздвижване (било с кракомобил, било с велосипед, било с автобус (както правех допреди пандемията)), хем не замърсявам през ауспуха на автомобила, който седи в гаража и с който ходя само до някой хипермаркет на пазар веднъж месечно, или да закарам трудноподвижен близък на лекар. А като последна дупка на кавала - спестявам и средства, които иначе бих давал за гориво. Дотук един негатив не намирам на моя метод. Когато наистина ми трябва автомобил - само тогава го използвам. За такива случаи да имаш право 1 или 2 дни месечно на безплатна возия с дръгела из града.
« Last Edit: 15.04.2024, 11:38:55 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!