Author Topic: Оптимизация на трамвайните маршрути  (Read 469905 times)

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9124
    • View Profile
Вместимостта може да се увеличи чрез използване на кошове с ширина 2.5-2.6 m, но при тясно междурелсие това влошава стабилността на вагона заради малкия опорен контур. Все пак има градове, където се практикува подобно решение при тясно междурелсие.  :rolleyes:

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5277
    • View Profile
    • Email
Коментирано е много пъти, в много теми, в общи линии на всеки две седмици. Аргументът за вместимост до голяма степен е отпаднал, и тенденцията е да отпадне напълно. Стандартната, масово възприета ширина за старите типове трамваи е 2500мм за нормалнорелсови и 2250мм за теснорелсови. В последните 10ина години се възприема осреднена ширина 2300мм и за двете междурелсия, естествено със своите изключения. Съответно капацитетът се увеличава с удължаване на мотрисите, не тяхното разширяване. Отделно аргументът за стабилност не е особено верен. Достатъчно примери има за мотриси с широки кошове и тесни междурелсия и обратно, давал съм ги многократно.
« Last Edit: 10.01.2025, 11:58:20 by mihailo »

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18184
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Говорим си пълни фантасмагории....Новите планирани трасета от години са само в приказките. "Модерното" предградие, Дианабад, Дървеница, по "ринга", Копенхаген.....Истината е, че трамваите не са приоритет, най-много някое спешно ремонтче с европари, разбирай с възможност за краднене. Приоритет е метрото, уж....Ако видите в старите ОУП и т.н. какво е било предвидено - сигурно и 10 процента досега не е реализирано..
Ето я реализацията за елементите на комуникационно-транспортната система според ОУП от 2009 г.:

- ключови трасета от първостепенната улична мрежа изцяло липсват, изградени са само частично или въобще не са изградени спрямо изискванията за габарит и профил по ОУП и норматив (например Ломско и Малинов след метрото ги възстановиха по същестуващо положение в нарушение на действащите регулационни планове, а метрото е плитко и тотално провалиха възможностите за реализация според планираното);

- веломрежата е на около 30%, като и там има реализации от времето на герберастите, дето не отговарят по никакъв критерии на велосипедна алея и/или вече са силно деградирали (Ломско-Мария Луиза, например);

- трамваите са на 0% - добрата новина е, че поне предишните не успяха да предадат на скрап релсите от всичките планирани за закриване според ОУП трасета и те все още съществуват....

Единственото с добра реализация е метрото, но там работата на Братоев е като на Марио с табелите/автобусите/ маршрутите - с чужди пари помен прави и си играе на разбиращ от устройствено планиране, вместо да се съсредоточи в тесните компетенции, който има - да управлява метрото и да съблюдава строителството (което му е време да свършва). В момента Братоев напира и се проектират и реализират отсечки, дето не оправдават метро, но струват стотици милиони, експлоатацията им също е за милиони...
« Last Edit: 12.01.2025, 15:19:08 by difian »

Online elbi

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 977
    • View Profile
    • Email
Само не мога да разбера какви идиоти живеят в другите страни че не минат на тясно междурелсие. В Прага историческия център е много по тясно от София и как вървят с нормално междурелсие ама в София не може. Не ми се спори  много пъти са казани аргументи но когато едно си баба знае едно си баба бае. Нормалното междурелсие е по доброто, но за нашите ватмани не е.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18184
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Само не мога да разбера какви идиоти живеят в другите страни че не минат на тясно междурелсие. В Прага историческия център е много по тясно от София и как вървят с нормално междурелсие ама в София не може. Не ми се спори  много пъти са казани аргументи но когато едно си баба знае едно си баба бае. Нормалното междурелсие е по доброто, но за нашите ватмани не е.
Прага винаги са били на това междурелсие и няма смисъл тепърва да минават на друго. Защо пък десетки градове и в Германия, и в Швейцария, и на много други места в цяла Европа не са на 1435 mm? Когато системата ти е на дадено междурелсие и няма сериозен аргумент за промяната му, защо да го променяш? При нас 1009 mm доминира, причините в края на 80-те да започнат да изграждат трасета на 1435 mm днес не оправдават да подменим цялата система на това междурелсие. Вероятно по-евтино и лесно ще е всичко да стане на 1009, отколкото огромните инвестиции и адаптиране към 1435 без реална допълнителна добавена стойност.

Ватманите какво общо имат? Песата и на 1009 и на 1435 за тях ще е една и съща... Въпрос на устройствено планиране и инженерно проектиране е, както и на законови норми. Пресмятаниците на Пейчев на око не важат в случая!

Обясних като за "идиоти", дано си разбрал! :)
« Last Edit: 14.01.2025, 11:54:13 by difian »

Online elbi

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 977
    • View Profile
    • Email
Само не мога да разбера какви идиоти живеят в другите страни че не минат на тясно междурелсие. В Прага историческия център е много по тясно от София и как вървят с нормално междурелсие ама в София не може. Не ми се спори  много пъти са казани аргументи но когато едно си баба знае едно си баба бае. Нормалното междурелсие е по доброто, но за нашите ватмани не е.
Прага винаги са били на това междурелсие и няма смисъл тепърва да минават на друго. Защо пък десетки градове и в Германия, и в Швейцария, и на много други места в цяла Европа не са на 1435 mm? Когато системата ти е на дадено междурелсие и няма сериозен аргумент за промяната му, защо да го променяш? При нас 1009 mm доминира, причините в края на 80-те да започнат да изграждат трасета на 1435 mm днес не оправдават да подменим цялата система на това междурелсие. Вероятно по-евтино и лесно ще е всичко да стане на 1009, отколкото огромните инвестиции и адаптиране към 1435 без реална допълнителна добавена стойност.

Ватманите какво общо имат? Песата и на 1009 и на 1435 за тях ще е една и съща... Въпрос на устройствено планиране и инженерно проектиране е, както и на законови норми. Пресмятаниците на Пейчев на око не важат в случая!

Обясних като за "идиоти", дано си разбрал! :)
Защото веднъж този процес вече започна. Тези аргументи важаха ако през 80-те години не бяхме тръгнали да променят. Има градове които са с тясно междурелсие . но София е единствения голям милионен град , където е това. Има не малка трамвайна мрежа докато в градове в Изтона Германия , Швейцария и Португалия става въпрос по скоро за единични линии. Релсовия път се подменя независимо дали ще преминава или няма да си сменя междурелсията на 20-30 години.  Съгласен съм че е въпрос на устройствено планиране и инжинерно проектиране , но в София тоя процес беше спрян през 90-те години не на база на такива решения , а точно за да се угоди на претециите на Столичен електротранспорт(чието ръководстдство е само от теснорелсовия транспорт) и на ватманите които надигнаха вой да се спре това и политиците популистки им угодиха. Последно се ремотира релсовия път на най натоварения трамваен релсов път на трамвай 5. При предния ремонт всички траверси, бяха подменени с траверси при които може да се сменя междурелсието , но въпреки че първоначално беше предвидено в заданието, после сложиха траверси само за тясно межурелсие. Тук макар че не нищо не звиси от тоя форум винаги се повдига въпроса трасето по Пиротска да могат да минават теснорелсвои трамваи, но никой не повдига въпрсоа че както е вмомента спряно движението по Пиротска нормалнорелсовите трамвай няма откъде да мине , но при ремонта на Стамболийски никой не сложи трета релса за минават и те.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18184
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Така е, от форума не зависи, но извън форума в реални живот сме на различни позиции, който ни позволяват да имаме участие в процесите. По-рано го написах - изборът на междурелсие зависи от икономически и технически фактори, като лично аз съм отговорен за изготвянето на задание, което да проучи тези неща и да е основата за концепция за развитие на трамвайния транспорт оттук насетне…

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3566
  • ČKD
    • View Profile
Аз пък очаквам отговор (смислен) какво общо имат ватманите с промяната на междурелсието. :help:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
Аз пък очаквам отговор (смислен) какво общо имат ватманите с промяната на междурелсието. :help:

Вероятният отговор: при нормално междурелсие кабините са по-широки и има място в тях за повече гости  :rolleyes:


Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5277
    • View Profile
    • Email
Е нали са против нормалното междурелсие, не искат гости в кабините? :help:
Аз пък мисля, че най-добрия вариант е да се мине на монорейл, ама не отдолу или висящ отгоре, а да минава през средата на ПС, звучи ми най-яко :crazy:

Online Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1304
    • View Profile
Оставете го, човекът просто чул-недочул нещо и се изказва. А и другите му разсъждения като цяло са странни.

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 291
    • View Profile
Така е, от форума не зависи, но извън форума в реални живот сме на различни позиции, който ни позволяват да имаме участие в процесите. По-рано го написах - изборът на междурелсие зависи от икономически и технически фактори, като лично аз съм отговорен за изготвянето на задание, което да проучи тези неща и да е основата за концепция за развитие на трамвайния транспорт оттук насетне…
А на база твои лични наблюдения има ли нужната воля и желание от настоящите управляващи да го има това развитие на трамвайния транспорт?
Защото съвсем спокойно могат да се осъвместят трамвай и метро без да си пречат.
Аз тълкувам твоите думи в стил междурелсията си остават към заварено положение

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
Така е, от форума не зависи, но извън форума в реални живот сме на различни позиции, който ни позволяват да имаме участие в процесите. По-рано го написах - изборът на междурелсие зависи от икономически и технически фактори, като лично аз съм отговорен за изготвянето на задание, което да проучи тези неща и да е основата за концепция за развитие на трамвайния транспорт оттук насетне…
А на база твои лични наблюдения има ли нужната воля и желание от настоящите управляващи да го има това развитие на трамвайния транспорт?
Защото съвсем спокойно могат да се осъвместят трамвай и метро без да си пречат.
Аз тълкувам твоите думи в стил междурелсията си остават към заварено положение

Завареното положение винаги е най-евтиното - и откъм проектиране, и откъм реализация. Затова трамвайните трасета в София се ремонтират през последните 30 години все според завареното положение. Но все някога, в едно светло бъдеще, ще трябва да започнем да ремонтираме не само по заварено положение и да се реализира най-накрая нещо ново.

Offline bahner

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 976
    • View Profile
За да се премине изцяло към едно междурелсие, трябва да се направи план за това. Предвид срока на амортизация на релсовия път и подвижния състав, такъв план следва да обхване следващите 20 години. Тъй като почти всички отсечки на 1435 мм са в добро или задоволително състояние, би следвало постепенно да се подходи към подмяна и добавяне на трета релса за тясното междурелсие, както едно време е въвеждано нормалното. Така или иначе ще се движат още дълго 1435 трамваи в София, затова е допустимо да се купят известен брой нови нископодови, които да обезпечат 20 и 22 поне частично. От там дойде и поръчката за 18-те, която пропадна.
Галерия за градски транспорт - https://www.flickr.com/gp/127247218@N05/qB017P

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email
трябва да се направи план за това...следва да обхване следващите 20 години...

Това ми звучи като лозунг от някаква планова икономика с петилетики и преизпълняване на плана от една отминала епоха. Като за начало трябва да се направи план за саниране на съществуващите трасета и връщането им поне в нормален (не казвам модерен) вид и той да почне да се изпълнява поне на 25% че сега "изпълнението" клони към нула, иначе всякакви други "планове" си губят смисъла.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15608
    • View Profile
    • Email
Аз пък мисля че двете междурелсия добре се съвместяват в София и няма нужда да се минава изцяло на едно, а да се доразвива мрежата и модернизира и на едното и другото. Вярно създава известни неудобства, но със синхрон в разписанията, автономни трасета и билети за прекачване не е никакъв проблем. То и между метродиаметрите има прекачване и то далеч по неудобно така че това в най малкия проблем.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР