Здравейте,
аз не съм специалист по автобуси, тролейбуси и тролеи, като вас, но ми е интересно да чета и се сетих, че има една страница във Фейсбук, наречена "Изгубеното Хасково", където има снимки, сред които и такива с автобуси от миналото и реших да споделя.
1. Макар, че не е автобус, това е първия "обществен" транспорт в Хасково. Първото такси, което е имало и функцията на междуградски автобус. В допълнение снимка и на първата бензиностанция в града. Моля обърнете внимание на табелата, на която пише: "Хасковци! Най-удобен влак за вас е таксито. От гара Раковски (бивше село и днешен квартал на Димитровград) идете с него в Пловдив, за да имате 12 часа на разположение и, без да нощувате, да се върнете вкъщи! Тръгване в 4 часа и 30 минути. Автокооперация (не се чете)!"
https://www.facebook.com/225728837440355/photos/a.226467137366525/684000981613136/https://www.facebook.com/225728837440355/photos/p.684001048279796/684001048279796/https://www.facebook.com/225728837440355/photos/a.226467137366525/1351309871548907/2. Следващата снимка е, или на някакви много стари автобуси, или на камиони, които превозват хора и е от зората на Социализма.
https://www.facebook.com/%D0%98%D0%B7%D0%B3%D1%83%D0%B1%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%A5%D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE-225728837440355/photos/a.513461828667053/940084496004782/3. Следващата снимка е на автобус. Не знам модела и марката. Вариантите са два - или се движи от Хасково към Димитровград или е градска линия. Автобусът идва от към автогарата и завива към бул. "Раковски", който води към Димитровград.
Два любопитни факта:
- Сградата с малкия купул, в дясно, е бившият магазин "Марса", който е кръстен така, защото това е било името на Хасково, по времето на Втората Българска държава. По-късно, по времето на Османската империя от "Марса" градът бива преименуван на "Хаской".
- Противно на очакваното, бул. "Раковски" не е кръстен на Г. С. Раковски, а е наречен така, защото това е било старото шосе, което е водело към село Раковски, част от днешния Димитровград.
https://scontent.fsof3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/51904298_2459491057397444_3148778938608648192_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=cdbe9c&_nc_ohc=MUPIW6NM52MAX_g7EA3&_nc_ht=scontent.fsof3-1.fna&oh=be61483b9832dbb48a64ef413c1553db&oe=5F9D50684. Следва снимка на градска линия. Автобусът е сниман до бившите Хали, там където сега е позициониран комплекс "21ви век":
https://www.facebook.com/225728837440355/photos/a.226467137366525/3224873157525893/5. Автобус, май е "Чавдар" пред завод "Свила":
https://scontent.fsof3-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/16426017_1494154667264426_3608777245679489057_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=FXiIuqJQZ70AX_-OYij&_nc_ht=scontent.fsof3-1.fna&oh=bbf92778e0182ba863b20e55526c909a&oe=5F9C753B6. Няколко снимки на Автогара Хасково.
- Първата снимка е изглед от към паметника на Капитан Петко Войвода
https://www.facebook.com/%D0%98%D0%B7%D0%B3%D1%83%D0%B1%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%A5%D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE-225728837440355/photos/a.513461828667053/513461872000382/- Втората снимка е изглед от към Военна болница
https://www.facebook.com/225728837440355/photos/a.513461828667053/630601526953082/- Третата е най-хубавата снимка на автогарата
https://www.facebook.com/%D0%98%D0%B7%D0%B3%D1%83%D0%B1%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%A5%D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE-225728837440355/photos/a.513461828667053/659763127370255/7. Една снимка с автобус "Чавдар" по пътя Хасково-Димитровград или за да сме по-точни от Димитровград посока Хасково. В дясно се виждат сградите на пивоварна "Астика", кръстена на тракийското племе "Асти" обитавало района на настоящия град, както и региона на Странджа-Сакар:
https://www.facebook.com/225728837440355/photos/a.513461828667053/646993035313931/8. Още един "Чавдар" на спирката пред бившия "Икономически техникум", днешната Финансово-стопанска гимназия "Атанас Буров":
https://www.facebook.com/%D0%98%D0%B7%D0%B3%D1%83%D0%B1%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%A5%D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE-225728837440355/photos/a.513461828667053/648011655212069/9. И за финал, не един, а два Чавдара в абсолютния център на града. В дясно сградата на Универсален магазин "Ташкент", кръстен на побратимената столица на Узбекистан, в ляво хотел Балкантурист "Аида" и кино "Аида", кръстени на едноименния връх в Родопите, намиращ се близо до града. Странното е, че там са вървяли автобуси, защото сега дори за автомобили е тясно.
https://scontent.fsof3-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/1077186_644521045561130_1874280204_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=cdbe9c&_nc_ohc=WVrNUz3nGG4AX8bOiTN&_nc_ht=scontent.fsof3-1.fna&oh=8170fb5879435c1e4ff91606a0a1bb04&oe=5F9B6145Ами, май е това. Аз също съм силно за електрическия транспорт и винаги съм се чудел защо равнинни градове, като Русе, Стара Загора, Бургас, Варна, Пловдив и други не са опитали през годините да развият трамваен транспорт или някакъв вид градски железници, но уви. Дори Хасково има едно скрито трамвайно трасе, което би пресякло целия град от запад на изток, а именно коритото на Хасковската река. Вместо да бъде покрито с частни паркинги, по него биха могли да преминават трамваи, които да тръгват чак от кв. "Болярово", д аминават покрай кв. "Бадема", от там покрай Градската градина, най-голямата църква "Св. Богородица", зеленчуковия пазар, Драматичния театър, Бизнецентъра, Районния съд, Бизнесцентър "21 век", ДКЦ 1, Община Хасково, МВР, Лидл, Кауфланд / 50м от МБАЛ "Хасково", няколко училища и да продължи през промишлената зона, чак до Зора, Технополис, Техномаркет, Практис, Юск и обратно, но... няма пари, няма воля, няма нищо.