Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1004621 times)

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3077
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4320 on: 31.08.2021, 09:35:32 »
Дейци на театър "Проф. М. Балакански" пред Чавдар м81:

Източник

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14313
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4321 on: 01.09.2021, 13:13:10 »
Тези каросерии на М81 са ми любими и доста напредничави като дизайн за времето си. Убедих се и на живо на събора в Димитровград като видях и Родината, с такава каросерия но на шаси от Газ-ка 53, и с бензинов двигател от Газ-ка. Доста просторна и удобна каросерия като за този клас автобуси до 20 места, бих казAл че има повече място и отстояния между седалките от съвременните 20 местни бусчета.

Според мен България много загуби от ликвидирането на заводите за автобусни каросерии, ще си мечтаем само за такива красиви каросерии и удобни автобуси на фона на скапаните схлупени бусчета от този клас, в които няма къде да си сложиш краката и главата ти опира в тавана.

Поздравления за всички, участвали в реставрацията на този красив автобус, определено се е получило отлично.
« Last Edit: 01.09.2021, 14:43:52 by RADOCVET »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline transtriumf

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5493
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4322 on: 03.09.2021, 22:56:00 »
Из покрайнините на Варна, от доста години се използва за превоз на кошери:  :)



Между другото, М3-ката, която бях заснел в края на миналата година край Провадия, е спасена  :fan: .Изглежда значително по-добре спрямо преди, явно е освежена. Източник
Bus Memories Bulgaria


Ето я и преди осем месеца:
Една находка, намираща се на входа на Провадия, варненско:  :)
...

Човек не е ли засадил поне едно дърво и не се ли е возил на Икарус не е живял.

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3923
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4323 on: 04.09.2021, 08:03:32 »
..
Между другото, М3-ката, която бях заснел в края на миналата година край Провадия, е спасена  :fan: .Изглежда значително по-добре спрямо преди, явно е освежена. Източник
Bus Memories Bulgaria


Ето я и преди осем месеца:
Една находка, намираща се на входа на Провадия, варненско:  :)
...
Тази снимка е с години по-стара от твоята ;)
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Online viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6777
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4324 on: 04.09.2021, 18:15:38 »
Чавдар 11М4
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1912
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4325 on: 04.09.2021, 20:59:45 »
Интересна емблема на АТ София. Нямаше много 11М4 и М3 с тази емблема дори си мислех че сънувам като я виждах. Повече съм виждал с тези от провинцията. Самоков, Костинброд, Костенец, Бургас, Варна и т.н.
The Grand Tour

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4073
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4326 on: 05.09.2021, 01:33:57 »
На "новата" автогара Подуене, на Тодорини Кукли, съм виждал и 11Г5 с емблемата на ДАП София, но не знам за къде е бил - нямаше табели.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline 321CBA

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4327 on: 06.09.2021, 20:14:52 »
Здравствуйте, очень похоже на Чавдар в КНДР на шасси ГАЗ 51. :help:
Hello, is this a Chavdar im DPRK? On GAZ 51 chassis. :help:

Фотка для сравнения с этого форума.
Old foto is from this thread.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1962
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4328 on: 07.09.2021, 22:17:43 »
Hello,
I think the similarities of the both models come from the attempt of both the Bulgarian bus industry and the North Korean one to produce their own small buses on GAZ chasis with a design inspired by the general shapes of Skoda 706 RTO. Both countires produced standard buses on Skoda 706 RTO chassis with design "a la" Skoda 706 RTO (the DPRK even produced trolleybus types with the same design). So, probably in both cases they adapted the respective domestic design for the smaller bus using another popular in both of the countries chassis - GAZ. I don't think that the bus in Korea is Chavdar. Indeed, in the 1980s there were some exports of Setra-bodied Chavdar buses again on Skoda 706 RTO chassis to North Korea, but this is another story.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1962
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4329 on: 18.09.2021, 23:21:55 »
Малко Чавдари от различни десетилетия в един немски сайт за снимки и документални видео материали. Някои са качвани и друг път.
« Last Edit: 18.09.2021, 23:24:27 by Balkanton »

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1229
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4330 on: 21.09.2021, 17:12:17 »
Интересна емблема на АТ София. Нямаше много 11М4 и М3 с тази емблема дори си мислех че сънувам като я виждах. Повече съм виждал с тези от провинцията. Самоков, Костинброд, Костенец, Бургас, Варна и т.н.
На "новата" автогара Подуене, на Тодорини Кукли, съм виждал и 11Г5 с емблемата на ДАП София, но не знам за къде е бил - нямаше табели.
Зависи през кои години са доставяни автобусите, както и ...
Емблемата ''АТ'' е на ''шапката'', която е ''Държавно стопанско обединение – Автотранспорт''. Другата, огледалното ''Б'', е на клоновете – тоест всичките окръжни градове плюс София - окръг, чийто поделения са: 
ДАП – клон Ботевград. Съществува от 1949 г.
        – клон Самоков. Съществува от 1948 г., от 1991 е ЕООД - Държавна фирма ''Автостарт'' ...
        – клон Своге. Съществува от 1963 г. 
        – Автостопанство Елин Пелин. Съществува от 1966 г, от 1991 е ''Елин Пелин - транс'' ЕООД., приватизирано през 1998 г.
Без товарните превози и ГТ, ДАП ''Автобусен клон'' - София -град. Създадено 1956 г. През 1976 г е понижено в статут до Автостопанство, въпреки че като наименование ''ДАП'' си остава най -разпространеното! Обхваща само междуградските автобуси, които са разхвърляни между гаражите. По -късно те са отделени в гараж ''Република''.
Така се получава, че над въпросното ''Автостопанство'' не стои клон на който и да е ДАП, ами направо централата, за разлика от останалите ДАП -ве, а оттам и логото.
... Знае се, но да допълним, че градският транспорт в София е на оперативно подчинение към Столичен градски народен съвет тогава или СО сега. А наред с товарните превози и горният автобусен клон, условно биха формирали ДАП като останалите, ако не е било това ''отклонение''.
« Last Edit: 21.09.2021, 17:22:41 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3923
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4331 on: 03.10.2021, 03:56:18 »
807 и 1061 по 66 линия, заснети от туристи през 2006 и 2007г.

Транспортът до София се осъществява с автобуси / The bus transfer to Sofia by eszsara, on Flickr


route 66, Vitosha by Daniel Sztanko, on Flickr

edit: сега забелязах, че 1061 е бил с оригинална сетрова решетка.
« Last Edit: 04.10.2021, 16:31:26 by mitakis »
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3308
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4332 on: 05.10.2021, 19:23:39 »
Засилен трафик по пътя Хасково-Димитровград (четири автобуса и три камиона, заедно с един спрял автомобил)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1962
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4333 on: 11.10.2021, 23:19:37 »
Чавдар 11М4 от delcampe.


Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3308
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4334 on: 11.10.2021, 23:23:11 »
Това май не е пускано - Мими Иванова и Старт през 1985 на пистата на летище София. От 25:20 се виждат три сини В 13-20 и един бяло-червен.

Offline TheBulgarianRail

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1024
  • 👍👍👍
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4335 on: 02.11.2021, 14:04:18 »
Прототипният Чавдар 140, използван и в реклама на завода, все още е жив и се намира в Ботевград:




Още снимки от Ботевград има в галерията (кликнете върху някоя от снимките)
Flickr вече не струват, ползвайте https://postimages.org/

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2945
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4336 on: 02.11.2021, 14:58:33 »
Помня, че собственикът му май много се грижеше за него, тук даже имаше снимки от процес на освежаване, но изглежда с времето ентусиазмът е понамалял...

Online ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13053
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4337 on: 02.11.2021, 15:57:12 »
Не им е рентабилно да го движат, затова седи и ръждясва вече 9 години. Последно е имал ГО до април 2012г. От друга страна, искат 5-цифрена сума, за да го продадат.

Offline TheBulgarianRail

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1024
  • 👍👍👍
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4338 on: 02.11.2021, 16:10:22 »
Интересното е, че на Гугъл мапс през годините го виждам на различни места из гаража. Явно може да се движи. Според мен шефът наистина гледа да го опази, защото за толкова време престой на открито изглежда в доста прилично състояние. Салонът също е запазен и се използва за склад.
Flickr вече не струват, ползвайте https://postimages.org/

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12840
  • Симов транспортна медия
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4339 on: 03.11.2021, 00:14:57 »
Е то пък оставаше и четирицифрена да е сумата след като се знае, че е единствен уникален прототип в света и може да се движи, макар и да не е във върхово състояние. Аз с удоволствие бих участвал в евентуална инициатива за изкупуването му.

Sofiatransport транспортна база данни

- Галерия с над 72 000 снимки на возила от градския транспорт в София!
- Най-подробната база данни за действащия автопарк!
- Статии и подкаст за историята на подвижния състав!
- Обновяване и актуализиране на всеки 24 часа!
Транспортът - кауза, страст, начин на живот!