Author Topic: DAC-Чавдар 317 ЕТР  (Read 62616 times)

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #180 on: 02.11.2020, 02:43:25 »
На тази снимка се вижда и един от тролеите от Линц, а те дойдоха през следващата, 84та. И аз все го срещах на двойката този тролей от лявата му страна, та не мога да кажа за вратите дали са били три или четири. Но 90та година същият стоеше в полуразфасовано състояние на оградата на депо Надежда, накичен с гръмки надписи за българо-румънската "дружба ". И пак се виждаше само от ляво.

Относно ДАК-овете в Перник, не всички от тях първоначално са били във Видин. В началото на май 88а ходих на първата си училищна екскурзия - в Ковачевци, къщата на Георги Димитров. Тролеите в Перник вече вървяха, имаше бяло - сини ЗИУ-та, без жълта лента, но и доста ДАК-ове, както и една софийска Шкода, с жълти ленти, в депото.
Понякога чаках на четворката да дойде специално ДАК, хич не се срещаха често.....и ми направи впечатление табелката с годината на производство. Беше от вътрешната страна на мястото за табела отпред, над предните стъкла. На някои пишеше 1983та, а на други - 1986та. Тези с надпис 86та бяха и с по-светъл фазер в салона. Иначе всички имаха сгрешен надпис "авариен исход ".
« Last Edit: 02.11.2020, 02:50:16 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6773
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #181 on: 02.11.2020, 10:32:54 »
Тези, които до последно се движиха в Перник - всичките са от Видин. Купувани са през 1999 г. и са били полуразграбени. Имам документи за това - протокол, който открихме при преместването на 118 от Перник в София и свидетелски показания на главния счетоводител на тролейбусното предприятие. Прибегнали са до покупката им, тъй като са сметнали, че ще могат да ги поддържат с огромното количество части, които са останали при скоростното бракуване на първите ДАК-ове в Перник.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4428
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #182 on: 02.11.2020, 10:47:39 »
Значи са закупени през 1999, а не през 2004 както преди се смяташе? Защото в трансфото пише, че пернишките ДАКове, които видинските са заменили, са бракувани 2002-2003.
« Last Edit: 02.11.2020, 10:54:01 by Sofia »

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1229
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #183 on: 12.11.2020, 16:21:22 »
 ...А преди това и тези са били за Перник – за цялата линия до София. Но поради политическите и икономическите промени след 1986 г бързо се разбира, че ресурсите няма да бъдат достатъчни и вместо големите проекти дават приоритет на повече, но малки. Така започва почти едновременното изграждането в доста от градовете.
Въпреки всичко известно и не, не случайно податат в Перник – доставени са, както и първите от ''Енергоподдържане'' - Перник. Когато започва приватизация на държавните предприятия и активи през 1999 г, всички Тролейбусни предприятия и парк са държавни, въпреки че ДАП -те на много места в този период са приватизират. През следващите години този транспорт постепенно става общински (изключение е София - знае се; докато в Казанлък начаса е приватизирано).
Структурата на доставки е била такава, че нито Пловдив, нито Варна, нито останалите градове с готова мрежа, но липсващ състав към 1989 г не ги вземат - Факт! Така е дори и през следващите 10 години – до въпросната приватизация от 1999 г. Интересно е защо въпреки нуждата, през целия този период остават така. Тогава Тролейбисен транспорт и парк са под под шапката на ''Енергопроект'', не толкова поради сложността на изграждането, колкото да се излезе от структурата на ДАП -те - именно за да не се допусне гореспоменатото. А поради няколко причини, като една от тях е и т.н. ''тромава номенклатура'' усповат да ги запазят толкова време.
« Last Edit: 12.11.2020, 16:31:59 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2822
    • View Profile
    • Email
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #184 on: 11.12.2020, 15:13:00 »
Авторът на снимката твърди, че е направена в София през 1987г.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3300
    • View Profile
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #185 on: 11.12.2020, 15:27:14 »
Така е, стария вход за Младост. Снимката е правена някъде около пускането на Даковете по 5. Жалко, че не се вижда добре инвентарния номер.
« Last Edit: 11.12.2020, 15:30:06 by Metan »

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2822
    • View Profile
    • Email
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #186 on: 15.01.2022, 10:15:47 »
След повече от година авторът на горната снимка е добавил и нейна цветна версия, на която се вижда нещо като инв. № 1508.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3300
    • View Profile
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #187 on: 15.01.2022, 12:19:37 »
Да, 1508 е. Много интересни маршрутни табели има, за пръв път виждам такива.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1906
    • View Profile
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #188 on: 15.01.2022, 20:15:40 »
Ето такива ги помня по 5 и бяха по-комфортни и по бързи от Икарусите.
The Grand Tour

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7218
    • View Profile
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #189 on: 15.01.2022, 20:32:37 »
Хахаха с тоя смешен 120 kW мотор ли?
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3300
    • View Profile
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #190 on: 15.01.2022, 21:03:17 »
Ето такива ги помня по 5 и бяха по-комфортни и по бързи от Икарусите.
Били са дръжки. Още като чисто нови си личеше, че са сглобявани от слепия. А за бързината - на Икарусите изобщо не им се усещаше скоростта, возеха превъзходно, а тези като ускоряваха и се започваше с едно тресене, клатене, аха-аха да счупят звуковата бариера.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4321
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #191 on: 16.01.2022, 08:35:35 »
тези като ускоряваха и се започваше с едно тресене, клатене, аха-аха да счупят звуковата бариера.
От там и илюзията за по-висока скорост.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14308
    • View Profile
    • Email
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #192 on: 16.01.2022, 09:12:45 »
Чисто субективно като дете ги харесвах заради приятния интериор и меките удобни седалки. Някак си визуално ми изглеждаха по модерно от Икарусите и мислех че са по нови. Спомените от тях като нови са ми повече от Пловдив и Варна тука при нас като че ли доста бързо изчезнаха наистина и ги помня само по Цариградско и в Младост по петицата. Някои бройки са идвали почти на 100 процента готови от Румъния, а не само като шасита, а ние само сме ги дооборудвали.
« Last Edit: 16.01.2022, 09:18:33 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4321
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #193 on: 16.01.2022, 09:34:58 »
Някои бройки са идвали почти на 100 процента готови от Румъния, а не само като шасита, а ние само сме ги дооборудвали.
Повечето лицензни производства започват така - първите бройки идват готови, следващите само се сглобяват местно и накрая се доставят само някои по-специфични елементи от оборудването, а останалото се произвежда местно.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1906
    • View Profile
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #194 on: 16.01.2022, 10:18:11 »
МоторЪТ не му е смешен 150 KW е и по официални документи е толкова. Всички Дакове са идвали сглобени в Румъния, Чавдар са оборудвали само тиристорните с българско електрооборудване. Много по-съвременна концепция е от Икарусите, които със сигурност гният много повече от него.
« Last Edit: 18.01.2022, 08:50:45 by difian »
The Grand Tour

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4428
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #195 on: 16.01.2022, 10:51:48 »
Да, те затова Икарусите ще надживеят ДАКовете с близо 30 години. Не мисля, че някой може сериозно да твърди, че ДАКовете са нещо повече от недоразумение.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6812
    • View Profile
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #196 on: 16.01.2022, 12:09:26 »
150 kW е твърде малка мощност за съчленен тролейбус - дори ЗИУ-10 са 170, останалите са около и над 200. :rolleyes: При такава малка  мощност ускорението неизбежно е малко и има склонност към боксуване по нанагорнище особено при пълен тролейбус. :rolleyes: Концепцията изобщо не е по-съвременна от Икарусите - те са с тиристорно управление и изцяло въздушно окачване. :rolleyes:

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4321
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #197 on: 16.01.2022, 12:15:25 »
Цитираните мощности не дават кой знае каква информация. При тролейбусите от най-голямо значение е степента на претоварване над номиналната мощност, която ние очевидно не знаем. Не знаем и отношението на предавката, не знаем и въртящия момент на двигателите... само гола мощност, която при потегляне и ускорение винаги се превишава значително.

Offline Radist

  • Писател
  • **
  • Posts: 29
    • View Profile
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #198 on: 16.01.2022, 17:15:06 »
 Даже и соло тролейбусите ЗиУ, които бяха в Перник, бяха с мощност 170 kW. Софийските зелени ЗиУ бяха със същата мощност, а останалите бяха 110 kW. ИкарусЪТ е с мощност 196 kW.
« Last Edit: 18.01.2022, 08:53:29 by difian »

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1492
    • View Profile
    • Email
Re: DAC-Чавдар 317 ЕТР
« Reply #199 on: 16.01.2022, 21:09:43 »
Със сигурност имаше пуснат такъв по 9 някъде около средата на 80-те, но не мога да се сетя точно коя година беше, но помня, че като го видях, зарязах всичко и всички, и търчах по Раковкса да го догоня, за да се возя.