Във вторник по немската ZDF гледах предаването "Фронтално 21". Направо паднах от стола от фактите, които се изнесоха там.
Ето и линк към филмчето с темата от предаването:
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/content/279198?inPopup=true#Съжалявам че е на немски (няма как). Но ще се опитам да попреразкача малко.
Значи става въпрос за следното: Определени икономически кръгове във висшето управленско ниво прокарват проекти за големи инфраструктурни обекти, предимно железопътни - конкретно новата централна жп гара в Берлин, която е готова вече около 1 година, както и бъдещата централна гара на Щутгарт, наречена Проект "Шутгарт 21".. След това строителни концерни близки до управляваще посочват приблизителната цена на обекта. Дотука няма, разбира се, нищо лошо. Оказва се обаче, че каточели е правило тази цена да е винаги около 2 пъти по-висока. Така например гарата в Берлин по план е трябвало да струва около 650 млн евро, а с анекси към договорите, изпълнителите са получили повече от 1 милиард. Документите и становищата от специалистите, които са също са в играта са със силно занижени стойности и са технически необосновани. Но понеже става въпрос за национални обекти те са поверителни за общественоста и не могат да бъдат проверени. В крайна сметка трябва да се вземе решение да се или да не се строи дадения обект, според цената, и понеже тя е занижена се стига до това той да се построи. След това с анекси се стига до реалната цена или даже до по-висока (никой не може да докаже), и политиците покровителствали проекта вземат парче от тортата.
За съжаление интернет версията на темата е поорязана и други интересни обекти не са показани. Два от поголемите са следните:
1. Проекта "Интеррапид" - 37 км отсечка от летище Мюнхен до центъра на града за магнитна железница, и най-бързия влак в света стигащ само за 10 мин. С първоначална стойност 1.85 млр. евро. Тук прогнозите на странични специалисти са че цената може да стигне 3 млрд. Но ако се излезе официално с тази цена проекта никога няма да види бял свят или поне не в скоро време.
2. Реконструкцията на Летище "Шонефелд" в Берлин. Обект започнат лятото миналата година и на първоначална цена около 650 млн, но както върви ще надмине 1 млрд.
Надявам се да съм могъл да го преразкажа разбираемо и инфото да ви е било интересно. Знам че някой ще кажат че германците са богати и могат да си позволят разхищения и скъпи проекти. Но идеята на темата е да обърна внимание към корупционните практики, които ги има и в чужбина.
Искам също да спомена и че "Щрабаг", които правиха нашето летище спечелиха търга за строителство именно с много (нереално) ниска цена и с намерението за анекси но нестана... С изключение на едни 4.5 млн за промяна на начина на фундиране!