Author Topic: Системи за визуална и акустична информация на пътниците  (Read 116185 times)

Offline niki88z

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1353
  • Извън релси!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 387296800
    • View Profile
    • Email
Записите бяха добри, поне тези, които се чуха от клипа.

Качеството на записите - ОК, но аз мисля, че имам забележки към самия диктор. На български някои от гласните ми се струват прекалено (неестествено) отворени, например „О“. В интерес на истината на английски гласът му звучи по-добре, отколкото на български.
Не съм крайна инстанция и не осъждам никого! Освен това, мисля, че бях свалил вкъщи архива с тестовите записи - ще трябва да го потърся, да го чуя отново по-внимателно и отново ще мога да изкажа мнение по темата, която е и най-близо до това, с което се занимавам.
При всички положения е много добре това, че ще имаме нов единен глас и, че няма да чуваме „nextstop“ на всяка спирка. Новите „специални анонси“ също са ОК, особено щом ще минават сравнително рядко.
Перфектно е това, че ще се съобщават и на двата езика важните връзки като гари, метростанции и т.н.

И все пак ще напиша, това, което смятах да пиша още одеве, преди да видя липсващите мнения.

Като обикновен пътник и потребител на ГТ съм благодарен на всички, които се занимават с табелите и гласовото оповестяване на София. Важно е, че изобщо се работи в тази посока, защото знаем, на какво ниво бяха нещата преди години.
От някои изказвания тук стана ясно, че се работи извънредно - по желание, което показва единствено, с каква страст се прави всичко.
Свързах се с Марио Евстатиев и му казах, че тук в тази тема се хабят излишно много време и нерви, както от него, така и от останалите потребители.

Нямам идея изобщо от платки, окабеляване, дисплеи, флашване, бази днни, видове табели и т.н. аз виждам превозното средство като обикновен пътник и за мен е важно да има работещи табели, които показват вярна, лесно четима информация, а също така и разбираеми гласови съобщения в салона - на точното място!

Според мен се изписа твърде много и се отдели излишно много внимание на въпроса - къде, какъв шрифт, какви буквички и точно откъде може да се вземе точица на конкретна буква.

Когато нещо се прави с желание е нормално да се опитват различни варианти, докато се намери идеалния или поне най-подходящия в дадена ситуация.

Смятам, че в този форум сме щастливци, защото изобщо успяхме да получим толкова много информация, голяма част предварително. Нямам спомен по друга тема свързана с ГТ на София, някога да сме имали възможност за такъв директен контакт с пряко отговорните за това лица. За това също съм благодарен!

Харесват ми големите цифри на новите МАН-ове, харесва ми, когато цифрите на линията са по-големи от дестинацията и го смятам за напълно нормално. Да си спомним пластмасовите маршрутни табели?
Харесва ми използвания шрифт и това, че на все повече места срещам официално избрания шрифт на София.
ДА, не навсякъде изглежда еднакво добре.

Имам и критика, разбира се. През цялото време във форума не се включвах в дискусията именно заради честите спорове, които отстрани ми изглеждат много грозни!

Изключително много съжалявам, че се отказаха от „пипане“ на тролейбусите. Там наистина по табелите, а и не само, има много работа, която всъщност беше свършена, но за съжаление няма да се финализира.
Конкретно при Skoda числата на Sofia Sans изглеждат в пъти по-добре, отколкото настоящото, с извинение, лайно. Единствено ми се иска(ше) при тях да се пробва как ще изглеждат дестинации само с главни букви.
Във форума беше качена снимка 2 „Бъкстон“, където текстът беше малко по-труден за разчитане от обикновено, защото малките букви ми се струват недостатъчно плътни.
Стандартния им шрифт на дестинацията също не е добре, но за момента ми се струва, че се чете по-лесно от предложения вариант, тъй като е малко по-плътен или дебел - не знам кое е по-правилно.
При „Икарцедесите“ също е тотално мазало с малки числа, разместени дестинации и 20 различни шрифта :(

Похвала и за това, което се случва с бившите БМЦ табели!

По вътрешните дисплеи определено има още работа, но на тестовото видео изглеждат добре, много по-добре от това в трамваите ПЕСА!

Преди да бъда обвинен в пристрастност, ще кажа, че тъкмо днес след предишното ми мнение се запознах само виртуално с г-н Марио Евстатиев, симпатизирам на някои от идеите на Спаси София (но не и на начинът им на налагане), както и на сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“, и съм гласувал за Борис Бонев. Не познавам никого нито от ЦГМ, Метрополитен или другите предприятия, нито в СО, СОС и т.н.

Благодаря, че ме изчетохте!  :rolleyes:

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5056
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Не съм чувал записите, не мога да ги намеря, но искрено се надявам да не се повтаря грешката в произношението на “next stop” като “неКСТ стоп”. Това струпване на съгласни се изговаря просто “некстоп”.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline tsetsi81

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 474
    • View Profile
Не знам дали е тук мястото на това мнение,ако не е моля за извинение и преместването му.
Днес за пореден път попаднах на тролей 2054 по линия 7,който вече много месеци няма кой да му сложи табели с актуалния маршрут на линията.Няма ли кой да забележи в гаража , че той излиза на линия с табели Люлин 3-Сточна гара?Виждат го хората и недоумяват,питат се аджеба отива ли до НДК или СУ......


Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7393
    • View Profile
    • Email


Тъй като лифт Драгалевци окончателно спря и няма да тръгне повече имам предложение към @Iskar пиктограмата на лифт да се махне от табелата на А93, иначе информацията е заблуждаваща.

Offline davidcho10

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1355
  • 2914 (1987-2021) ♥
    • View Profile
Само "Драгалевци" ще е объркващо, така може да значи, че върти и на училището... "лифт Драгалевци" си е правилно. Лифтът няма да работи, но това не значи, че ще го махат. Тоест си е напълно вярно да го пише това си е обръщало...
То на места има и спирки "Хладилен завод" и т.н., ама такъв завод няма вече, така че е няма смисъл да се пипат табелите за 93.
« Last Edit: 19.01.2020, 15:32:02 by davidcho10 »
Никога няма да се измисли по - добро превозно средство от Ikarus 280.92T Ganz. Място за спор няма!

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11468
    • View Profile
    • Сдружение ГТИ
    • Email
Става дума за пиктограмата, а не за думата.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6147
    • View Profile
    • Email
Айде и аз да взема да се поизакам в тази тема. От известно време се преместих да живея в едно село в периферията на Торонто. Тук транспортът, за разлика от други райони в Канада, е просто мечта. Автобусът ми спира пред входа и се движи денонощно.....Та по темата -всички имат външен високоговорител над предната врата, който на всяка спирка съобщава "Линия еди коя си в посока еди къде си". Това автоматично решава проблема на Емо с парцалите и с вдигането на гюрултия за тях по комисии, съдилища и т.н. И не на последно място чрез този говорител водачът може да включи микрофона и да напсува някого, който го е засякъл, отнел предимство, заел е джоба на спирка или пердаши по трамвайните линии...
По рейс и по жена не се тича!

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2263
    • View Profile
Айде и аз да взема да се поизакам в тази тема. От известно време се преместих да живея в едно село в периферията на Торонто. Тук транспортът, за разлика от други райони в Канада, е просто мечта. Автобусът ми спира пред входа и се движи денонощно.....Та по темата -всички имат външен високоговорител над предната врата, който на всяка спирка съобщава "Линия еди коя си в посока еди къде си". Това автоматично решава проблема на Емо с парцалите и с вдигането на гюрултия за тях по комисии, съдилища и т.н. И не на последно място чрез този говорител водачът може да включи микрофона и да напсува някого, който го е засякъл, отнел предимство, заел е джоба на спирка или пердаши по трамвайните линии...
Емо отдавна твърди, че външни говорители са оптимално решение. Отдавна сме го обсъждали във форума. Аз съм сигурен обаче, че някой ще скочи срещу тях – както бяха скочили срещу силата на звука на спирковите табла.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline bonbon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2006
    • View Profile
Айде и аз да взема да се поизакам в тази тема. От известно време се преместих да живея в едно село в периферията на Торонто. Тук транспортът, за разлика от други райони в Канада, е просто мечта. Автобусът ми спира пред входа и се движи денонощно.....Та по темата -всички имат външен високоговорител над предната врата, който на всяка спирка съобщава "Линия еди коя си в посока еди къде си". Това автоматично решава проблема на Емо с парцалите и с вдигането на гюрултия за тях по комисии, съдилища и т.н. И не на последно място чрез този говорител водачът може да включи микрофона и да напсува някого, който го е засякъл, отнел предимство, заел е джоба на спирка или пердаши по трамвайните линии...
Емо отдавна твърди, че външни говорители са оптимално решение. Отдавна сме го обсъждали във форума. Аз съм сигурен обаче, че някой ще скочи срещу тях – както бяха скочили срещу силата на звука на спирковите табла.

Ами и при нас имаме ПС с външни говорители, само не съм сигурен на кой модел са. На Плиска един автобус мернах скоро  и гласовото оповестяване се чуваше отвън.

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Айде и аз да взема да се поизакам в тази тема. От известно време се преместих да живея в едно село в периферията на Торонто. Тук транспортът, за разлика от други райони в Канада, е просто мечта. Автобусът ми спира пред входа и се движи денонощно.....Та по темата -всички имат външен високоговорител над предната врата, който на всяка спирка съобщава "Линия еди коя си в посока еди къде си". Това автоматично решава проблема на Емо с парцалите и с вдигането на гюрултия за тях по комисии, съдилища и т.н. И не на последно място чрез този говорител водачът може да включи микрофона и да напсува някого, който го е засякъл, отнел предимство, заел е джоба на спирка или пердаши по трамвайните линии...

И само да попитам, има ли двойни спирки? Т.е. по едно и също време да спрат два автобуса един зад друг и да отворят вратите?

Наистина наличието на външни говорители решават много проблеми, това съм го споделил. А е и факт, че досега никой не е предложил поставянето на такива. Може би трябва да се действа в тази насока. В момента в София имаме подобряване на услугата. Вчера видях 2301 по 85 с новия шрифт на електронната табелаи е направо перфектен.
Когато писах жалбата до КЗД и в последващите заседания аз имах идея не на всички превозни средства да се поставят некролози отпред. А само на някои, на точно определени места. От друга страна бих споделил, че желанието на Съюза на Слепите е всички табели да са формат А3. Ясно е, че на предно стъкло няма как да с епостави некролог А3. Но ако на всички превозни средства се поставят табели формат А3 на първото странично стъкло след първа врата, и челните електронни табели, там където може са в максимално добро състояние, то наистина некрологът може да бъде ненужен. Но трябва да са изпълнени предните две изисквания. За съжалени с Евгени Крусев диалог не може да се води, той винаги е прав и така както в този форум, така и по време на заседанието на КЗД си държеше на своето. И резултатът беше в моя полза и го виждате по превозните средства. Но аз от своя страна съм недоволен от много неща - част от печатните табели не са с изискуемия шрифт, в СЕ дори и не направиха макети за някои числа с новия шрифт. На някои превозни средства табелите се поставят по такъв начин, че долната й част не се вижда, защото е набита под уплътнението на стъклото. От друга страна, масово по автобуси почнаха да не слагат табела след първа врата. Аргументът е, че имало решение на КЗД само за предното стъкло. И като никой не записва за липсваща табела след първа врата, а и като се явиха едни "любезни граждани", които почнаха поголовно да крадат страничните табели, то на шофьорите им се отщя да поставят нещо, което е много вероятно да изчезне. Наистина виждам, че оправия няма.
Що се касае до идеята за дизайнер - абсолютно съм против. Имам добър приятел, който е дизайнер. Знам как се работи. Ще се направят някакви силно субективни критерии за естетичен външен вид на табелите, но дали ще бъдат видими? Табелите на градския транспорт не са рекламни материали, които да промотират даден продукт или услуга, а са информационен източник, от който пътниците да научават номера на линията. Печатните табели - независимо дали бяха лилави, зелени, сини за мнозина бяха по-красиви, но дали се виждат по-добре от бял фон с черно число? Отговорът е НЕ. В този ред на мисли трябва да се използва максимално всяка една част от табелата, за да се получи най-добре видимо число. Това, което имаме на дългите шкоди е едно безумие - едва ли може да се избере по-невидим шрифт от сегашния. И не разбирам защо като се флашнаха два тролея с доста по-четлив шрифт, някои хора се надигнаха? Факт е, че има много да се работи за цялостното информационно осигуряване. В продължение - уредбите за съобщаване на спирки трябва да са изправни и във всички превозни средства да има такива. Вече имаме промо на нов запис, който звучи ясно. Редно е да се приложи във всички превозни средства и там, където говорителите дават проблеми, същите са се заменят. За последните дни се возих в десетина трамвая и отбелязвам, че спирки не се съобщаваха в 2045, 2055, 2406 и още два инекона, а в 3005 се чуваше нещо само от втория и третия говорител. В банишорските чешки, май всички първи говорители са отрязани.
« Last Edit: 20.01.2020, 10:32:16 by emo »
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6147
    • View Profile
    • Email
Няма такава работа, Емиле. При големите спирки всяка линия си има точно определено място за спиране, само в много крайни случаи рейс чака предният да освободи джоба, за да влезе и отвори....А ако рейсът застигне предния по същата линия, просто не спира и го изпреварва, ако няма за слизане. Спирането на спирка е пожелание  - ако има хора или ако някой вътре е дръпнал въженцето. Защо подобни практики не се прилагат у нас? За майчиния им гъз на управниците, с извинение.
« Last Edit: 20.01.2020, 16:46:27 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Няма такава работа, Емиле. При големите спирки всяка линия си има точно определено място за спиране, само в много крайни случаи рейс чака предният да освободи джоба, за да влезе и отвори....А ако рейсът застигне предния по същата линия, просто не спира и го изпреварва, ако няма за слизане. Спирането на спирка е пожелание  - ако има хора или ако някой вътре е дръпнал въженцето. Защо подобни практики не се прилагат у нас? За майчиния им гъз на управниците, с извинение.

Е това вече е основание да се изиска поетапно премахване на двойните спирки. За начало да се действа при трамваите. Чудесно е, че по Графа вече няма двойни спирки, ако имаше и контрол, който да следи за нарушители щеше да е още по-чудесно. На Македония, на Алабин спирките са двойни. Разхождам си се и наблюдавам как действат ватманите. Интелигентните не правят двойни спирки - стоят на 20 метра от предния трамвай и като се изнесе отиват и отварят вратите на първия спиркознак. Но има и други - някои мразят пътници, спрат си отзад, отворят си вратите и после тоия нещастници, които стоят на първия спиркознак - кучета ги яли...
Разписанията на трамваите са достатъчно раздути, така, че може без тяхната промяна да се забранят двойни спирки. Или ако се направи двойна спирка, то след това задължително да се спре отново на спиркознака, така, че първа врата да е точно там.
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
В Германия само така да се каже големи спирки с много линии са двойни и те са със съответно обозначение. Иначе в повечето случаи са единични, където трябва да се чакаме, ако сме повече автобуси. Но понякога, когато е удобно и се появи усет у шофьорите първият автобус изтегля една идея по-напред за да се поберем и двата.

Offline Sailor Moon9521

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 467
  • 私はイカルス―ガンツ280.92Tがすきです。
    • View Profile
Новатроник скоро ще е с изцяло нова база, с новия шрифт и без интеграция. ИБИС екипът е добавил всичко необходимо. Пиктограмата за връзка с лифт от линия 93 е премахната.


Offline mgt

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 563
    • View Profile
Това ли е "адаптираният" шрифт за 16(17) пиксела?
От 15х8 за главните и 10х8 за малките преди, сте го намалили на 11х7 и 8х7, което си е абсолютен даунгрейд. Видимостта не е подобрена, даже напротив. Това НЕ е заяждане, изказвам си мнението. Заради дългите линии на някои букви, се оставя прекалено много празно място. Адаптирайте определените проблемни букви( в случая Р и К), така че свободното място да се използва пълноценно.
Табелите и без това са малки.
Дано това не е и адаптираният шрифт за МАН 2014.

4DC1A94D-40F2-4F4A-8C0E-43D1AE788759 by TRIZUBECA, on Flickr

F3032988-F2B5-47CE-A779-77216FE9F606 by TRIZUBECA, on Flickr

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Важното е, че числото е по-четливо. Това е основното нещо, към което трябва да се стремим.
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline mgt

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 563
    • View Profile
Важното е, че числото е по-четливо. Това е основното нещо, към което трябва да се стремим.
Да, така е. Но след като има място, защо не и дестинацията да е по-четлива :)

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2263
    • View Profile
Важното е, че числото е по-четливо. Това е основното нещо, към което трябва да се стремим.
Да, така е. Но след като има място, защо не и дестинацията да е по-четлива :)

На мен пък ми харесва повече р-то и к-то на снимката, публикувана от mgt. Шрифтът е много по-харминичен. От нормално разстояние ще си се чете прекрасно, а и както emo каза, важното е номерът да се вижда добре.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Аз дълго време не коментирах електронните табели изобщо. Но сега като съм почнал... Старият шрифт е ужасен и нечетлив. От самото начало съм се чудел това някаква демо версия ли е? Независимо дали е Sofia sans или Arial, все се виждат по-добре отколкото досегашния. Аз, заедно със Съюза на слепите преминахме през сумати мъки, за да се смени шрифта на печатните табели от Impact на Arial Black за едноцифрени и двуцифрени числа. Добре, че заместник кмет по транспорта стана Дончо Барбалов, че веднага се съгласи с това желание и резултатът е, че всички некролози са с Arial Black за едноцифрени и двуцифрени числа и Impact за трицифрени. Аналогично положението трябва да е и при електронните табели. Надявам се час скоро време да се смени шрифтът и на Ман 2014 и особено на новите БМЦ-та. Но все пак възможно най-нечетливото число е 5 на дългите шкоди. Това печели конкурса за най-голяма грозотия. Дори и некролог петица на импакт се вижда по-добре от електронната петица.
« Last Edit: 21.01.2020, 15:02:56 by emo »
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/