Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 929462 times)

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2668
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4260 on: 25.06.2021, 16:11:14 »
"Чавдар" 11М4 с рег. № С 1991 ПБ заснет на 01.04.1992г. пред Студентския дом в София. Източник:  https://www.mozzartsport.com/fudbal/vesti/evropska-zvezda-je-pocela-da-tamni-u-bugarskoj-neka-tamo-ponovo-zasija-video/141638
« Last Edit: 25.06.2021, 16:16:03 by София 100 »
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4261 on: 25.06.2021, 16:17:53 »
Мани....като ученик лично минах покрай него и го видях целия с изпотрошени джамове, почти нов, точно като на снимката....Минаха и един дядо с внучето си....Дядото го посочи и каза: "Виждаш ли тоя рейс каква случка му се е случила....понеже не е слушал!" Като гледам детайлите, произведен е 89та година, вече с пластмасова задна част на облегалките, понеже много рязаха кожата с нож. Прочетох сръбската статия - нали тогава почна разпада на Югославия и Ц. Звезда играха домакинските си мачове от КЕШ в София, та техните фенове са го подредили така.
« Last Edit: 25.06.2021, 16:26:38 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4262 on: 25.06.2021, 17:11:59 »
Един по-стар, все още с буквите, от Bus Memories. Служебен на най-големия български птицекомбинат край плевенските села. Комбинатът се оглавява от бившия хайдук ("партизанин") Кочо Караджов. Той е баща на изключително злобната жена Евгения Караджова, която по особено нечестен начин завзе целия ГИС бизнес в България, печели всички големи държавни ГИС проекти, оставя си ръцете в тях и плаща на хората жълти стотинки, заради което всички читави специалисти в това направление сме по чужбина.
Задният мост все още е Раба, докато на предишния е от типа специално за модела, за който казва Стефан. Виждал съм, между другото,  няколко пъти, и оригинална немска Сетра S200, с унгарски заден мост, и в България, и в чужбина, явно и на Запад са ги продавали тези мостове.
« Last Edit: 25.06.2021, 17:18:27 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1759
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4263 on: 26.06.2021, 11:58:16 »
Няма оригинална Сетра S200 s Raba мост, това са пак някакви твои сънища. Имало е преработени Сетри в България с Д10  и Раба мост да излиза по-евтино на стопаните им. Никой не е искал такъв мост на запад имали са къде по-съвършенни.
The Grand Tour

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4264 on: 26.06.2021, 17:42:11 »
Виждал съм и в България, и в едно село в района на Клагенфурт в Австрия, последната си беше с австрийски номера. Също и на централния площад в Линц, пак не с български номер.Преработени ли са  били, не знам. Както между другото и много пъти ТИР-аджийски ремаркета от сорта на Кохел, Кесбьорер, чиито три моста отзад са със същата емблема. Спри да приказваш за сънища.
« Last Edit: 26.06.2021, 17:58:28 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline New_Passenger

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1176
  • мразя skyscrapercity com
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4265 on: 29.06.2021, 10:03:48 »
Яко бачкане в завода "Чавдар", септември 1985

Софийско метро, хартиени схеми - https://drive.google.com/drive/folders/1C7va0Idce58r2Mv2VTFwl2z5hi5PDlB6?usp=sharing

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1219
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4266 on: 29.06.2021, 15:17:12 »
Виждал съм и в България, и в едно село в района на Клагенфурт в Австрия, последната си беше с австрийски номера. Също и на централния площад в Линц, пак не с български номер.Преработени ли са  били, не знам. Както между другото и много пъти ТИР-аджийски ремаркета от сорта на Кохел, Кесбьорер, чиито три моста отзад са със същата емблема. Спри да приказваш за сънища.
... Мисля че и аз пък съм слушал подобни неща. А това се обяснява с търсене на по- евтина цена, независимо че става въпрос за Австрия. Все пак и тази страна е преминавала през по -добри и лоши периоди - а тогава са 80 -те г... Та дори да направим аналогия, че ни продават личенза на Щайер... точно поради икономически затруднения.
При подобни условия е било и с ремаркетата, но с тази разлика, че мощностите в соц. страните тогава са били натоварени и това е било вариант за допълване, срещу дифицита... който е бил породен от бурното развитие. Освен това тогава е и периода на засилване на икономическите връзки между източна и западна Европа.
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4267 on: 29.06.2021, 17:31:26 »
От Bus Memories. Австрийският 330 и другия го знаете.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4268 on: 29.06.2021, 17:43:47 »
Всъщност снимките са от тази статия в ГДР-ско списание.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12818
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4269 on: 30.06.2021, 19:18:28 »
Предполагам, че за някои може да е интересно какво пише, затова ето и превод:

Quote
Лицензен играч
Българският производител на автобуси Чавдар иска да навлезе в 90те с производството на две интересни серии автобуси. С помощта на западни агрегати ще се развива стабилно и експортът на автобуси.
В българския град Ботевград годишно се произвеждат около 2800 броя автобуси. Днес това са преди всичко автобусите, базирани на стария Сетра-лиценз, малките автобуси ЛЦ 51 върху шаси Авия, градските автобуси от Б-генерацията, както и българо-румънските съчленени тролейбуси ДАК-Чавдар 317 ЕТр.
През 90-те години Чавдар иска да произвежда по 3700 автобуса годишно. Основа на това повишено производство ще бъдат две нови серии автобуси, чието серийно производство тъкмо започва.
Съгласно подписания през 1984г. лицензен договор с Даймлер-Щаер-Пух българите ще конструират т.нар. "австрийски" автобус от Щаер. Досега официално бяха представени градският автобус Чавдар 130 с 36 седящи места, както и междуградският Чавдар 330 с 49 седящи места.
Дългите 11,9 метра автобуси външно приличат на австрийската мостра, но агрегатите са произведени в Източна Европа. Задвижват се от чешкия двигател ЛИАЗ МЛ 635 с мощност 148 киловата (201 конски сили). От Чехословакия е и скоростната кутия Прага. За някои експортни пазари обаче трябва да се ползват западни двигатели, например на МАН или Даймлер-Бенц. Производството на съчленени автобуси ще допълни тази автобусна серия на по-късен етап.
Все по-търсени в Източна Европа са качествените туристически автобуси. И в тази посока Чавдар подготвя нова автобусна серия. Като първи прототип беше представен Чавдар 410, който е дълъг 7,9 метра и разполага с 34 седящи места. Дизайнът на този български туристически автобус напомня на някогашния лицензодател Сетра. За вътрешния пазар автобусът ще се произвежда с български двигател по лиценз на Перкинс с мощност 105,6 киловата (143 конски сили). За износ се предвижда използването на двигатели на Мерцедес-Бенц и Форд.
Съвсем нов е дългият туристически автобус Чавдар 430, дълъг 12 метра. Той ще се произвежда с български или унгарски двигател с мощност 177 киловата или 180 киловата съответно (240 конски сили или 253 конски сили). Задният мост ще се произвежда от българския производител Мадара.
Около 75% от продукцията на Чавдар трябва да отиде за българския пазар, а останалите бройки са за износ. Досега Чавдар изнасяше продукция предимно за някои страни от Третия свят. Единственият сериозен западен купувач досега беше Гърция. Износът в тази посока се очаква да се поднови. Гърците се интересуват от автобусите по лиценз на Щаер, както и от новите туристически автобуси. Очаква се и Тунис да закупи от новите автобуси.
Но продажбите на Чавдар трябва да се увеличат и в Източна Европа. Затова от известно време в Лайпциг се движи тестово един градски автобус Чавдар 130. Особено интересна е тази информация, тъй като наскоро ГДР обяви, че няма да внася повече автобуси Икарус от Унгария, понеже унгарците искат всички последващи доставки да се заплащат в чужда валута.
Качеството на произвежданите автобуси към момента обаче не е задоволително за износ на западните пазари. Но и тук партньорството с Даймлер-Щаер-Пух може да е от полза за българите. Във Виена се обмисля да внасят малкия туристически автобус Чавдар 410 като шаси с гола каросерия, и там Щаер да го довършва и изнася за Западна Европа.


Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6652
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4270 on: 02.07.2021, 10:24:28 »
Няколко снимки на автобуси. Повечето ми приличат на Чавдари. Може би - без първата снимка.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1865
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4271 on: 02.07.2021, 13:14:09 »
Да, на първата снимка автобусът би трябвало да е от редкия за България ЗиЛ 158.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4272 on: 02.07.2021, 17:10:11 »
Оказа се, че не е бил много рядък - внесени са към 400 бройки.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2668
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4273 on: 05.07.2021, 20:43:00 »
Бул. Яворов и телевизионната кула, в далечината се вижда "Чавдар" 11М3. Снимката е от 12.05.1980г. и неин автор е Nikolai V. Vassilev.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4274 on: 06.07.2021, 23:21:34 »
От Bus Memories. Изпитания на първия 11М3 и посещение на бай Тошо в завода, отзад се вижда, като гледам джамовете, 12М.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4275 on: 07.07.2021, 19:00:26 »
Още един в Пхенян. Като гледам как е пълен с хора и има повече дръжки вътре, ми се струва, че е 11Г5 с една врата, независимо, че е син. А може и да си е с две врати.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1865
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4276 on: 13.07.2021, 22:27:11 »
Интересен кадър на стар малък Чавдар в шведска компилация от снимки от 1977 г., която явно показва и разказва за живота на децата в България, част от педагогическа поредица за живота на децата в различни страни. Емблемата отстрани на автобуса я чета като АПК - Хисар. Може би в някои случаи автобуси на земеделски стопанства са имали функции и на ученически за превоз на ученици от села без училища към такива със.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3122
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4277 on: 14.07.2021, 09:15:46 »
Да, емблемата на Чавдара е на АПК Хисар, а автобуса вероятно превозва деца към някакъв интернат.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2668
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4278 on: 15.07.2021, 20:04:24 »
"Чавдар 11М4" в Несебър, заснет от съветски туристи през 1990г.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4279 on: 19.07.2021, 16:13:50 »
От една омуртажка листовка, с гъби на седалките и вероятно тапициран с червен мокет.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.