Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 929465 times)

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2668
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4280 on: 19.07.2021, 16:32:27 »
Може би автобусът е бил предназначен за Кърджали, ако се съди по надписа Кържъли?
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4281 on: 19.07.2021, 17:09:04 »
Ходих преди 20 години в Кърджали. Нямаше такива рейсове. Всичко беше основно Икаруси 280 съветска модификация, по-нови от софийските, както и български, доста стари, с белите дръжки, бастисани в Станкето. Но по същото време във Варна срещнах поне няколко идентични на този на снимката, заедно с многото бяло-зелени на Травел по 409, на базата на 11М4. Иначе листовката е от 98а или 99та година.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14106
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4282 on: 19.07.2021, 18:09:19 »
В Пловдив, Варна и Преслав имаше такива. Веднага след ремонт бяха трепачи, с изцяло тапициран салон с плоскости като мокет обаче бързо се амортизираха и си станаха както преди. Във Варна гледам по снимките ми че съм снимал такъв чак през 2006-та. Значи доста са откарали поне 7-8 години след ремонт. Много по-добре си бяха така, отколкото с оная пластмасова каросерия с която почнаха да ги правят после с лепените стъкла и пластмасовите седалки. Не знам колко градове си ги модернизираха така, в София и Русе имаше и доста бързо се разколачиха, макар че отначало като ги пуснаха на 69 и 70 хващаха окото така с чисто нови каросерии.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4283 on: 19.07.2021, 18:17:49 »
По 69, когато тестваха Щъркела и жълтата Темса Сити Престиж, веднъж пътувах във въпросния Щъркел и шофьорът си говореше с един негов колега: Васко вози ли те на новата Чавдарка? То_оно си е кочина, почти никаква разлика нема....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2656
  • Стига фира!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4284 on: 20.07.2021, 02:41:00 »
Модернизацията на 11М4 - Кента 11М4Г мисля че се водеше, първата (най-масово във Варна ги имаше, зелено-бели на цвят)- според мен е най-успешната такава на омуртажкия завод изобщо. Модернизирането на 11Г5, все пак, вдъхна живот на немалко автобуси най-вече в София (и Русе), но действително самата модернизация вероятно е могло да бъде извършена поне по една идея по-добър начин, като например с меки седалки, различна компановка на салона, смяна на скорости/мотор и т.н. Но предвид онези времена и хроничната липса на пари тогава, вероятно са реализирали най-добрите възможни модернизации към момента. За съжаление, всичко това вече е история - да живеят "оторизираните" сервизи и еднодневните им превозни средства.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2668
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4285 on: 24.07.2021, 09:54:42 »
Снимката е от Югославия, но Чавдар или Сетра е това? Изобщо изнасяни ли са Чавдари за Югославия? Източник:  https://www.delcampe.net/de/sammlerobjekte/photographica/fotos/automobile/fr1-yugoslavia-old-original-photo-woman-girl-femme-fille-with-bus-putnik-1311757751.html
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 407
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4286 on: 24.07.2021, 13:22:26 »
0.37, ЧАВДАР 11М4 на морската гара в Одеса.
« Last Edit: 24.07.2021, 13:26:31 by Стререомонокъл »
Нация от лошо гледащи директори


Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16258
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4288 on: 25.07.2021, 22:22:23 »
Без да целя да обиждам някого, мяза на частично пребоядисан... Ако това е реставрация, то тогава бояджиите по гаражите в София са Рембранд, Пикасо, Моне, Дега и сие...

Хубавото е, че има запазен на още едно място, а не е отишъл просто за скрап...

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 408
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4289 on: 25.07.2021, 23:05:22 »
На мен пък ми харесва как е боядисан. Няма нито една боядисана с боя алуминиева лайсна или гумено уплътнение, за разлика от изпълненията в гаражите. Браво на момчетата!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4290 on: 26.07.2021, 00:08:28 »
Това в Югославия е оригинална Сетра на "Путник", югославският Балкантурист.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 273
  • k.panev
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4291 on: 26.07.2021, 13:59:29 »
Без да целя да обиждам някого, мяза на частично пребоядисан... Ако това е реставрация, то тогава бояджиите по гаражите в София са Рембранд, Пикасо, Моне, Дега и сие...

Хубавото е, че има запазен на още едно място, а не е отишъл просто за скрап...
Лесно да се седне удобно на стола пред компютъра и да се пише. Мога да ти предложа, ако имаш желание - един уикенд работа и друга песен ще пееш.


Изпратено от моят Redmi Note 8 с помощта на Tapatalk


Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16258
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4292 on: 26.07.2021, 16:02:53 »
Лесно да се седне удобно на стола пред компютъра и да се пише. Мога да ти предложа, ако имаш желание - един уикенд работа и друга песен ще пееш.
Уикендите не мога, защото си правя собствения ремонт. Правя си го сам, защото имам професионални уреди и желанието да си го направя качествено....

Та това беше лиричедко отклонение. Май избирателно си ми чел мнението, а още по-малко си се вгледал в снимките... Връзката ти с работата по този автобус ми е загадка...

Но от снимките се вижда, че автобусът е частично пребоядисан и на доста места - не особено качествено, примерно около предната решетка и над нея....

Та това не е реставрация! Да се върна на лирическото отклонение, човек трябва да има трезва оценка за труда ди и като го изсипе на показ, да не твърди, че черното е бяло. Аз затова никъде не съм си качил снимки от вкъщи! ;)

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3847
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4293 on: 26.07.2021, 16:52:34 »
Загадка ти е, ама всеки помага с каквото и колкото може.
Автобусът не може да се каже че е реставриван, а възстановен в напълно приличен и годен за движение вид. Има своите забележки, то иначе да не се казва Чавдар.
Пневматичната и електрическа система са прегледани и рециклирани. Светлините, с изключение на стоповете, са чисто нови. Не загрява, не му пада въздуха. Носеше само усмивки - това е резултата от вложените човекочасове собствен труд на момчетата. Пък боята и кусурите ще оправят нататък.
Това начинание е като поддръжката на дом - винаги има какво да се прави.




Списък на подвижния състав в София
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 273
  • k.panev
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4294 on: 26.07.2021, 23:11:17 »
Лесно да се седне удобно на стола пред компютъра и да се пише. Мога да ти предложа, ако имаш желание - един уикенд работа и друга песен ще пееш.
Уикендите не мога, защото си правя собствения ремонт. Правя си го сам, защото имам професионални уреди и желанието да си го направя качествено....

Та това беше лиричедко отклонение. Май избирателно си ми чел мнението, а още по-малко си се вгледал в снимките... Връзката ти с работата по този автобус ми е загадка...

Но от снимките се вижда, че автобусът е частично пребоядисан и на доста места - не особено качествено, примерно около предната решетка и над нея....

Та това не е реставрация! Да се върна на лирическото отклонение, човек трябва да има трезва оценка за труда ди и като го изсипе на показ, да не твърди, че черното е бяло. Аз затова никъде не съм си качил снимки от вкъщи! ;)
Прочетох това, което си написал , а то е негативно. За разлика от теб събота и неделя си правя кефа и  бях там -  видях го на живо , повозих се, хапнах домашна погача и се забавлявах с приятели! Връзката ми с работата по него е че знам и колко усилия коства да е във вида в който е в момента , а ти дори не можеш да си представиш. 
И не можеш да си представиш , защото не си станал в 3 ноща да идеш на другия край на страната да сваляш части от друг автобус цял ден в никакви условия да ги платиш,  натовариш и да се прибереш 12 .
Но виж за едно си прав: Човек трябва да има трезва оценка за вложения труд , а не да види две снимки и удобно седнал на компютъра да напише коментар без да помисли колко труд е вложил другия. Айде лека вечер и другия път помисли преди да пишеш .

Изпратено от моят Redmi Note 8 с помощта на Tapatalk


Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12818
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4295 on: 27.07.2021, 11:07:30 »
Аз лично мога само да поздравя момчетата за вложения труд и усилията да съживят този Чавдар 11Г5! :fan:

За съжаление, не успях да присъствам на събитието в неделя, но по снимките виждам, че са се справили доста прилично. Дано имат закрит гараж, за да се запази в добър вид по-дълго време, че стоенето на открито и атмосферните условия оказват лошо влияние :( И ще очакваме да го движат редовно, поне всеки месец да правят по едно такова събитие, би било добре, за да добие и популярност.

По принцип най-лесно е да се стои пред монитора и да се критикува, това правят повечето потребители тук и в разните транспортни фейсбук групи. Истината е, че реставрацията или ремонтът на такъв автобус изискват много време, усилия, умения и най-вече пари. Ние също започнахме реставрацията на В14-20, която се забави заради другите автобуси, които спасихме. Ако се включат повече хора с технически умения, и други хора, без умения, но с пари, ще стане по-лесно и по-бързо. Ако се намерят спонсори, също би било от помощ. За момента работим 3-4 човека максимум и то не всеки уикенд. Части се набавят трудно, уплътненията и боята са скъпи. Само аз си знам колко ръжда и прахоляк съм изгълтал покрай този ремонт, и никога не съм си и представял, че лично аз ще се занимавам - ако знаех, може би нямаше да се захвана изобщо :D

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16258
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4296 on: 28.07.2021, 09:28:56 »
Явно доста хора се засегнахте, затова искам да се извиня!

 И първоначално бях написал, не целя да обидя или засегна някого, не знам историята на автобуса и се хванах за думите на Марто_пз, че е реставриран, а гледайки частичното боядисване, шуплите, патината по решетки и други, лепеното по уплътненията и мръсотията около тях, не ми заприлича на такъв....

Отново се извинявам и ще Ви припомня и другото което написах, но в обидата си сте пропуснали, хубаво е, че има още един запазен, а не отишъл за скрап, изпит и изяден от някого, който и кутрето си не е помръднал, за да се облажи накрая...

Успех!

 :) :) :)
« Last Edit: 28.07.2021, 09:52:12 by difian »

Offline dakata

  • Писател
  • **
  • Posts: 42
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4297 on: 28.07.2021, 23:14:18 »
Снимката е от Югославия, но Чавдар или Сетра е това? Изобщо изнасяни ли са Чавдари за Югославия? Източник:  https://www.delcampe.net/de/sammlerobjekte/photographica/fotos/automobile/fr1-yugoslavia-old-original-photo-woman-girl-femme-fille-with-bus-putnik-1311757751.html
При Чавдарите чистачките са вертикални, а тук са хоризонтални, което е характерно за някои Сетри

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3861
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4298 on: 29.07.2021, 18:01:17 »
Ето ви малко 11М4 от Търново, 84та година, от Bus Memories.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2668
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4299 on: 08.08.2021, 15:13:56 »
Салон на "Чавдар" В 13-20, 80-те години на XXв. Източник:  https://balkan.auction/bg/auction/5700583
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна