Загубихме изгоден кредит за Околовръстното заради скандали между община и държава
Ще вържем метрото с лифта до Витоша
На входа на София чакат милиони, които можем да инвестираме, твърди архитект Петър Диков
Петър Диков бе класиран на първо място в конкурса за главен архитект на София, проведен от сформираната за целта общинска комисия. Негови подгласници станаха съветниците от столичния парламент Борислав Богданов и Борислав Борисов. До седмица кметът Бойко Борисов трябва да се произнесе за избора на столичен архитект. Петър Диков е директор на Националния център за териториално развитие към МРРБ. Роден е през 1953 година в София. Завършва ВИАС, а в по-голямата част от кариерата си работи в градоустройството. Първият хотел, който е построил, е "Глазне" в Банско. Следват цяла серия комплекси в известните ни курорти, изготвени от неговата фирма "Проарх".
- Г-н Диков, с кои ваши идеи и предложения смятате, че спечелихте първото място в конкурса?
- Аз се надявам да съм спечелил с това, че съм професионалист и имам достатъчни познания в разработката на градоустройствени планове. Освен това имам достатъчно голям опит в работа в администрацията. Работил съм върху някои градоустройствени проекти в по-голям мащаб - района на "Красно село", "Лагера", "Хиподрума", както и при някои по-големи градове, предимно окръжни центрове. Естествено не зная какво са предложили колегите.
- Говори се, че нямате зад гърба си конкретна партия, но имате подкрепата на икономически лобита?
- Що се отнася до лобитата - аз не знам какво означава това. Възнамерявам наистина да създам възможност за публично-частно сътрудничество между двата сектора. Това може да стане по много линии - и при създаването на паркинги, и при строителството на нови центрове. Ако частният икономически сектор има пари и иска да ги инвестира в рамките на закона, не виждам защо главният архитект да не съдейства за подобно нещо. Дори повече - смятам, че това трябва да се направи. На входа на София чакат пари и е редно да създадем механизми, по които да ги вземем.
- Откъде чакат - от чужбина или от местни фирми?
- Ние трябва да използваме максимално добре всички варианти да се инвестира в столицата, особено в инфраструктурата.
- Къде трябва да се инвестира най-бързо? Кметът заяви, че булевард "Витоша" ще е един от приоритетите за главния архитект.
- "Витоша" безспорно е един от първите обекти, които ще оправим, но не тя е основният проблем в центъра на София. За мен идеята трамваите да слязат под земята е по-скоро несериозна и няма скоро да се направи. Трамваят е част от атракцията на централния градски парк и затова трябва да остане и да минава по "Витоша". Друг е въпросът, че разликата може да се подчертае чрез настилките, чрез вдигане на нивото и т. н. Има доста хватки, които може да създадат оразличаването на тази пешеходна зона от трамваите и аз смятам да потърся мнението на колегите за това.
- Няма ли да се стигне до подземно трасе под "Витоша"?
- Лично моето мнение е, че първо ще се завърши метрополитенът в посока запад-изток, тоест ще изведем метрото до "Младост". Едва ли скоро ще започнем да прокарваме подземни линии под "Витоша" и въобще да работим по другата линия север-юг. Въпреки че за съжаление има прокопани около 1200 метра под територията на НДК, които биха могли да се употребяват. С тях в момента не се прави нищо. Метростанцията под музея "Земята и хората" никога не е употребявана, а тази до НДК известно време се ползваше за базар. Общината би могла да помисли какво да направим с тези площи, но не е ясно чия собственост са те. Дали на общината или на НДК. По едно време с колеги се шегувахме, че в тези метростанции някой може да гледа гъби, защото има постоянна температура и влажност, пък и никой не ги контролира.
Но за сметка на това има десетки идеи по отношение на извеждането на метрото до "Младост". Това е и една от причините бизнесцентърът да бъде построен до последната спирка на метрото. Съществува проект там да бъде построен един голям буферен паркинг, който да поеме трафика откъм провинцията. Хората ще могат да оставят там автомобилите си и да достигат с метрото до центъра.
Другата идея е още от последната спирка на метрополитена да се създаде първа спирка на кабинковия лифт. Така на практика градът ще свърши с парк "Витоша", без да се налага гражданите да сменят десетки автобуси и да мръзнат със ски екипировките си. Няколко форми на градски транспорт ще се навържат една след друга.
- Кога ще се реши въпросът с разширението на Околовръстното?
- Около Околовръстното цари една малка мистерия. Преди 5-6 години имаше проект за неговото разширяване, свързан с искане на кредит от Евробанката, който бе при много изгодни условия. Сумата бе около 20-25 млн. евро. Държава и община обаче не можаха да се разберат кой да отчислява територията и кой да строи. Заради това проектът бе спрян и изгубихме ако не кредита, то поне добрите условия, при които щеше да бъде изтеглен.
- Как ще се реши проблемът с влизането в града през "Княжево", където периодично стават тежки катастрофи?
- Има десетки варианти, но според мен един от добрите е създаването на алтернативно трасе, какъвто проект вече има. То ще влиза предимно през Владая. Най-хубавото е, че там няма частни земи, които да се отчуждават. Другото ново е, че вече има и алтернативен вариант на "Цариградско шосе". Няма да кажа откъде ще минава другият вход към столицата, преди да го обсъдим с колегите, но със сигурност тези два варианта ще отпушат "тапите" към града.
преди дни сашо диков програмен директор на тв канал 3 и бивш скиор направи обширен 6 часов репортаж за неволите по витоша хотели лифтови и др
репортажа беше излъчен на 2 пъти през изминарата събото и неделя това бяха дати 28 и 29 януари