За тези, на които не им се чете, ще има кратка версия по-долу. Заслужва си да се прочете, защото има много детайли относно обслужването от страна на БДЖ, включително много пътници, оставени на произвола; автобус(и) на Столичен автотранспорт - изваден(и) от линия, за да превозват пътници на БДЖ и много други нередности.
Тежка авария блокира влаковете през Искърското дефиле, пътниците чакаха с часовеАвария затрудни движението на влакове през Искърското дефиле и по линията София-ДрагоманОнзи ден имаше огромна авария на централна ж.п. гара София. Това е единствената инфорамция, която в медиите, която може да се открии през интернет търсачките. И като цяло е проблемът е представен твърде повърхностно и по начин, който създава впечатление, че не е кой знае какво.
Ето какво се случи от първо лице: Онзи ден (23.09.2022) изпращах семеен приятел на централна гара, за да пътува до Видин с бързия влак, който потегля в 7:35 (по разписание). Няколко минути след 7:00 часа излязохме от метрото и се запътихме към касовата зона. В момента, в който преминахме през автоматичните врати на долната чакалня, попаднахме на много необичайна ситуация
. Пространството беше препълнено с хора, а двете информационни табла (пристигащи и заминаващи) показваха огромни закъснения за
всички влакове. Според информациято от таблата нямаше нито един влак, който да е пристигнал или заминал от гарата от началато на деня. Влакът за Видин беше отбелязан с 10 минути закъснение, което на фона на 100+ минути на някои други влакове, си беше направо супер. Отидохме на една от касите и попитахме касиерката какво се случва. Тя каза, че има някаква авария, но не знае нищо повече. Попитхаме я дали обявеното закъснение от 10 минути за влака за Видин ще бъде спазено или има опасност да се увеличи (имайки предвид, че очевидно от началото на деня нито един влак все още не е заминал). Касиерката изнервено отговори, че тя няма как да ни предостави такава информация - това не било нейна работа. И заядливо попита дали ще купуваме билет или не... Аз ѝ обясних, че за да решим дали ще купуваме билет за услуга, бихме искали да знаем дали тази услуга ще бъде изпълнена с обявените параметри или не. И че Е нейна работа да ни даде тази информация като човек, който е поставен там да продава въпросната услуга. Отговорът беше, че или ще купуваме билет или трябва да се махнем от опашката. Моят човек си взе билет до Видин и се върнахме пред информационните табла (това беше трудно, защото пространството беше препълнено от изнервени пътници).
Пред информационните табла се заговорихме с други хора. Някои от тях разказаха, че чакат да се качат на влакове, които е трябвало да заминат преди два часа. Имаше хора, на които им се проваляха плановете - трябваше да пътуват по работа до Варна/Бургас или други големи градове по пътя натам. Имаше хора, които просто искаха да се приберат вкъщи след нощна смяна. Пътническите влакове бяха най-пренебрегнати в случая. Пътническият влак в посока Искърското дефиле до Враца , който е трябвало да тръгне в 5:20, е бил просто отменен. Без допълнителна информация какво може да правят хората, които са имали намерение да пътуват с него. В един момент информацията за този влак просто изчезнала от информационното табло и никой не давал допълнителна информация (от касите или гише "Информация"). Замислих се какво ли се случва с хората, които са очаквали този влак по спирките в Искърскато дефиле, за да отидат на работа в Мездра или Враца... Тогава се замислих какво ли се случва с всички хора, които идват на работа в София със сутрешните влакове към столицата... В един момент една касиерка се появи пред касите и се развика. Крещейки обясни, че те не са гише "Информация" и хората не трябва да ги занимават с излишни въпроси. При тях можело само за билети. След подобно отношение към клиентите, не мисля, че трябва да ни е мъчно за тях, ако ги заменят с машини – билетни автомати.
На мен ми беше интересно да видя какво се случва на различни места из гарата. Оставих моя човек да чака с куфара си пред информационните табла (като се разбрахме да ми звънне, ако се появи нова информация за влака за Видин), а аз се разходих из цялата гара. Качих се горе - и там лудница. Цялата горна чакалня също беше препълнена с изнервени хора. Видях опашка от десетина човека пред гише "Информация". Викам си: официално това е служителят който трябва да дава информация и да отговаря на въпроси. Застанах отстрани на гишето и започнах да слушам какво си говорят хората с жената вътре. Жената повтаряше едно и също - има авария на контактната мрежа; не се знае кога ще тръгнат влаковете; тя не може да каже нищо повече; повече информация ще има по аудио уредбата. На въпроси дали може хората да върнат билетите и да им възстановят парите, тя казавше, че засега няма такава информация (няма информация на гише "Информация"
).
Иноформацията по аудио уредбата беше следната: "Влакът за град Х, Х и Х ще потегли със У минути закъснение". И нищо повече. През пет минути изброяваха всички заминаващи влакове със съответните им закъснения. Нито дума за пристигащите влакове. Когато наближаваше времето за потегляне на даден влак (заедно с обявеното към дадения момент закъснение), просто увеличаваха закъснението с 20-30 минути. Така към 7:40 закъснението на влака за Видин стана се промени от 10 на 25 минути (оптимисти
). А по незначителните пътнически влакове просто изчезваха от информационните табла и за тях спираха да правят съобщения по аудио уредбата. Например влаковете за Банкя бяха така. На касите или на гише "Информация" не желаеха да кажат нищо. Хората за тези пътнически влакове просто бяха заеб*ни (съжалявам за грубата дума, но смятам, че е на място).
Замислих се, че може би има актуална информация на сайта на БДЖ (колко съм наивен). Проверих - сайтът работеше. Имаше информация, че има авария на контактната мрежа и информация за закъснения на някои от влаковете от/за София (но НЕ на всички) и тази информация изобщо не беше актуална. Примерно обявените закъснения на сайта се разминаваха от тези, които бяха обявени на информационните табла. Викам си: ще звънна по телефона на инфо центъра на БДЖ, който би трябвало да работи денонощно - от там сигурно ще ми дадат информация (още по-наивно от моя страна). Никой не вдигна телефона, който би трябвало да се обслужва денононщно.
Забелязах, че по коловозите има композирани състави от вагони и дори има движение на хора по пероните. Разходих се натам. Видях, че доста хора са открили къде са композирани влаковете, с които би трябвало да пътуват (въпреки че не са обявени на информационните табла) и са се настанили вътре. Имаше много хора по вагоните. Всъщност се оказа, че хората, които чакат да тръгнат нанякъде са още повече, а не само тези в двете чакални. Може и би общо имаше 2-3 000 души.
Направи ми впечатление, че на различните коловози имаше общо четири дизелови маневрени локомотива. Имаше и доста служители на БДЖ (които отговарят за маневрите и композирането на влаковете) с оранжеви жилетки, които видимо не правеха нищо. Опитах се да се заговорям с някои от тях. Повече от тях бяха много груби и невъзпитани. Обаче с един от тях се заговорихме. Той ми обясни, че е станала авария на конткатната мрежа в западната гърловина на гарата. Това се е случило някъде около 4:00 часа. Служителите на НКЖИ, заедно с ремонтната машина, пристигнали някъде десетина минути преди нашия разговор, който се случваше към 7:30. (Ама защо да бързат?!? Няма нищо спешно! Само няколко хиляди човека са затруднени да достигнат до там, закъдето пътуват
).
Попитах служителя на БДЖ дали знае какво се случва с пристигащите влакове. Той каза, че те изчакват на гарите Горна баня, Захарна фабрика, Волуяк, София Север, Илиянци, Искър, Казичене и дори имало влак чак на Елин Пелин
. Пътниците от тези влакове имат две възможности - да чакат незанайно колко време или да продължат със собствени сили и средства към центъра на София. Очевидно в близките гари има напрежение в контактната мрежа, след като влаковете са достигнали дотам. Попитах човека защо не ползват маневрените дизелови локомотиви да издърпат влаковете до съседните гари и оттам да си продължат с електрическа тяга. Той ми каза, че в момента се опитвали да направят точно това. Бях много изненадан, че от БДЖ се проявили някакви наченки на разчупено мислене. Попитах го защо чак сега. Защо не е направена такава организация от самото начало, когато са разбрали, че има авария. Отговорът беше, че техният началник идвал на работа в 7:00 часа и той трябвало да вземе такова решешение... Не знам как да го коментирам това.
По уредбата обявиха, че на 4-ти челен коловоз пристига влак от Перник по разписание в 7:29 часа. Забързах се да видя как ще се случи това. По пътя се замислих, че може би ще е дизелова мотриса, което не би било впечатляващо. Но всъщност беше състав от вагони, теглени от
електрически локомотив. Интересното беше, че още от самото начало, когато забелязах влака в далечината, локомотивът беше със свалени пантографи. Чудя се дали са влязли по инерция от мястото, до където е имало напрежение. Това също би било разчупено мислене.
Някъде около 7:45 по аудио уредбата спряха да обявяват влаковете, заедно с техните закъснения. Само повтаряха съобщение, че поради авария на контактната мрежа всички влакове се движат
със закъснение, и че пътниците ще бъдат информирани допълнително по гаровата аудио уредба.
Докато преминавах през горната чакалня забелязах, че жената
от гише "Информация" е изчезнала и дори е изключила осветлението вътре. Да се знае - информация няма!
Някъде около 8:00 часа обявиха, че влакът за Карлово, който по принцип тръгва в 5:40 часа и минава през София Север/Кремиковци, ще пътува през Подуяне/Казичене и ще потегли със 150 минути закъснение от 11-ти коловоз. Видях как състава от два вагона и електрически локомотив, теглени от дизелов маневрен локомотив потеглиха в посока Подуяне. Влакът вече беше потеглил, а след това имаше още едно аудио съобщение, че влакът
ще потегли от 11-ти коловоз. (едната ръка не знае какво прави другата и който се качил - качил
).
По едно време влак от Бургас пристигна дърпан от дизелов маневрен локомотив. Викам си - най-накрая ще има някакво раздвижване. Сигурно всички влакове ще започнат малко по малко да пристигат или заминават чрез дизеловите маневрени локомотиви. Да, ама не. Малко след 8:00 часа обявиха, че влакът за Варна ще замине от... гара Илиянци
. И че пътниците ще бъдат извозени дотам с автобуси, които ще дойдат пред големия часовник пред гарата. Много хора се запътиха натам, включително доста дойдоха от вагоните, в които вече се бяха настанили.
Към 8:10 пистигна...
2752 с табели за
А28 и
А101 -
снимка. Автобусът пристигна препълнен с хора и спря под часовника на гарата. Голямата тълпа от хора, чакащи на за да отидат към гара Илиянци, се втурна към автобуса. Беше огромна блъсканица при слизането и качването на хората. Успях да се заговоря с един човек от тези, които слязоха от автобуса. Той ми обясни, че е пътувал с един от пътническите влакове от Искърското дефиле. Влакът спрял на Илиянци и им казали, че са дотам. Никаква друга информация не им дали. Всеки трябвало да се оправя както може. Почакали малко на студа, но нищо не се случвало. Един от служителите на гара Илиянци им дал съвет накъде е най-близкият градски транспорт - трамваи 11 и 12 на около 15 минути пеша и автобус 101 на 2-3 пеша, но трябвало да пресекат ж.п. линиите. Част от хората избрали по-близкия
А101. Отишли на спирката при Фондови жилища и едвам се събрали в автобуса, заедно с местните хора, които по принцип искали да го ползват. Шефьорът едвам затворил вратите и обявил, че няма да спира по другите спири от маршрута. И директно ги стоварил пред Централна гара (ако е имало чакащи по спирките на
А101 - да го.. си гледат работата). Очевидно въпросният автобус е бил взет от
А101 и линията е останала без обслужване за някакво време
.
Може да си представите как 300+ човека се опитаха да се качат в този малък автобус. Наоколо нямаше никой, който да упътва хора. Например да обясни дали ще има друг автобус. Дали всъщност това е правилният автобус. Нищо! Някой хора питаха шофьора, който не отговаряше на никакви въпроси. Над 10 минути продължаваше драмата по опитите да се натъпчат колкото се може повече хора в този автобус (+куфари и сакове). Разбира се, много хора останаха извън автобуса и започнаха да се притесняват, че ще изпуснат влака за Варна. След мъчно затваряне на вратите автобусът потегли към Илиянци (любопитно дали е осватил хората откъм Фондови жилища или е минал през бул. Рожен и ги е оставил пред приемното здание на гарата). Много изнервени пътници за Варна се втурнаха обратно в гарата и вдигнаха скандал на касиерката на единствената работеща каса в горната чакалня (жената от гише "Информация" се беше покрила). Това имаше ефект, защото след малко по аудио уредбата обявиха, че автобусът ще се върне след около... половин час.
Очевдино от Столичен автотранспорт могат да осигурят само един автобус и при това взет от редовна линия. А пък влакът за Варна ще потегли към обяд с това темпо на превозване на пътниците до Илиянци.
Такмо се удивлявах на ситуацията и разбрахме, че с моя човек ще имаме подобна съдба. По аудио уредбата обявиха, че и влакът за Видин ще потегли от Илиянци. И че автобусът за там ще се върне след 25 минути. Само хората за влака за Варна бяха колкото за още два автобуса!!! Хората за влака за Видин бяха за поне още два! Започнах да мисля как да се придвижим до гара Илиянци по друг начин - единственият вариант, за който се сетих, е
ТМ12. Но не знаех кога ще тръгне влакът, за да знам с колко време разполагаме. Видях как някакви хора се организираха да си разделят едно такси до Илиянци. Пак звъннах на информационната линия на БДЖ, за да попитам в колко часа е планирано да тръгне влакът за Видин. Отново никой не вдигна. Докато умувах, по уредбата обявиха, че влакът за Видин ще потегли всъщост от гара София Север, и че дотам също ще има извозване с автобус. След няколко минути отново повториха, че влакът за Варна ще тръгне от Илиянци, а този за Видин - от София Север. Надявах се, че информацията е достатъчно достоверна и реших да се придвижим до София Север по алтернативен начин. В тълпата имаше доста притеснени и объркани хора. Реших тихичко да се заговоря с някои от видимо най-притеснените и им предложих, че може да ги заведа до София Север по алтернативен начин, без блъскане в претъпкан автобус. Само ги предупредих, че това ще изисква карта или билет за градския транспорт. С около 15 човека се придвижихме с
А85 до модна къща Агресия.
Преди да тръгнем от централна гара чух по уредбата, че за влаковете по направление Перник/Благоевград/Кулата също се създава организация за тръгване от гара София Север. За тях също щяло да има автобус, който ще спре пред часовника. Въпреки че по-рано от уредбата беше обявено, че бързият влак за Кулата ще тръгне от 2-ри челен коловоз. Там имаше композирани вагони, но нямаше локомотив.
Отидохме на София Север. Там имаше два влака - три вагона с локомотив, насочен към Илиянци на трети коловоз и 10+ вагона (включително няколко спални) с локомотив насочен към централна гара на четвърти коловоз. Влакът на трети коловоз беше с
табели "Мездра - София". Попитахме машинистите за къде ще пътува влакът и те отговориха, че ще пътуват за Видин. Кога ще се тръгва не се знае. В самия влак вече имаше някакви пътници. Оказа се, че това са хора, които са възнамерявали да се качат на влака за Видин от гара София Север. Те ни разказаха, че влакът е бил готов - композиран по този начин още някъде към 7:30. А на централна гара обявиха информация за влака за Видин чак около 8:20. Да не говорим, че първоначално объркаха, че влакът ще замине от гара Илиянци. Организацията е на световно ниво - композират влака и чак след 50 минути обявяват на пътниците на
съседната гара какво ще се случи.
Очевидно очаквахме да докарат останалите пътници от централна гара. В това време видях, че пред приемното здание има хора с куфари, които чакаха нещо. Отидох при тях и ги попитах. Те ми казаха, че са за влака за Варна. Аз им казах, че доколкото знам, влакът ще потегли от гара Илиянци. Очевидно тях никой не ги е информирал. Посъветвах ги веднага да попитат на касата. Отидох с тях. Касиерката им каза, че нищо не знае. Вдигнах скандал на касиерката - тези хора имат билети и трябва да знаят как могат да се качат на влака, за който са си платили. С нежелание тя се обади на някого по телефона и след това каза, че влакът за Варна наистина ще тръгне от Илиянци. Очаква се това да стане до 20-30 минути, и че тези хора трябва да намерят начин как сами да се придвижат до там (за тях не е осигурен автобус от БДЖ)
. Веднага ги упътих към спирката на
ТМ11 и
ТМ12 и помогнах на една жена с тежкия куфар дотам. По пътя ги посъветвах да пуснат жалба и да търсят обезщетение за цялата ситуация. За късмет
ТМ12 дойде почти веднага и много се надявам да са успели като знам, че има доста ходене от последната спирка на трамвая до гарата.
Върнах се обратно на София Север и след няколко минути пристигна
друг автобус, който докара пътници от централна гара - 1817. На него имаше табела за
А108, но не знам дали и той е изваден от линия или бил е някаква резерва. Автобусът беше претъпкан до неузнаваемост. Беше ми любопитно каква е била организацията пред централна гара и попитах някои от хората, които дойдоха с него. Те казаха, че двата автобуса са дошли почти по едно и също време и не е имало никой, който да ги упъти кой автобус за къде ще пътува. Никакъв представител на БДЖ или каквото и да е. Шофьорите на автобусите били невъзпитани и не отговаряли на накикави въпроси. Мога само да си представя притеснението на хората, които не знаят къде отиват, дали ще успеят да си хванат влака и т.н. Хората се ориентирали по това, че автобусът който първоначално взел първата група за гара Илиянци би трябвало пак да пътува за там, а другият би трябвало да е за София Север. Разбрах, че има още хора за Видин, които са останали на централна гара, т.е. ще се чака още.
И трите вагона, които представляваха влака за Видин, бяха втора класа. Имаше хора, които имаха билет за първа класа. Попитаха кондукторите какво да правят и отговорът беше, че нищо не може да се направи. Трябвало да се примирят, че ще пътуват във втора класа. Аз зададох допълнителен въпрос на кондукторите - дали тези хора могат да искат компенсация в размер на разликата между първа и втора класа. Кондукторката каза, че ако искат могат да пуснат официална жалба, ама нямало смисъл.
Аз попитах един от хората с билет за първа класа дали си е купил билета предварително или същата сутрин. Той каза, че е било сутринта, към 7:20, т.е. касиерките са продавали билети първа класа, при условие, че дори не е се е знаело какъв ще е състава на влака...
Поради достигане на максималния лимит за един пост, продължението е по-долу.