Аз пък не искам да съм прокурор на Младост, все пак съм живял там най-голямата част от живота си засега. Извинявам се, ако част от информацията ми за миналото на квартала не е коректна! Събирал съм я основно от родители на съученици и приятели, чиито семейства са живеели в квартала много преди аз да съм го правел, от съседи и малко от интернет.
За презастрояването продължавам да твърдя, че според мен е огромен проблем! Например, един мой бивш съученик живее в панелен блок до РУМ-а в Младост 2 и гледката му е точно в посока коментирания манастир или поне е била. Според родителите му, преди години са имали невероятна гледка към зелената поляна отсреща и немалка част от града (тъй като Младост 2 е на хълм). За съжаление, към днешна дата това не е така. Тази гледка е заменена от няколко големи сгради, които са се пръкнали от другата страна на ул. "Свети Киприян". Дори на места тези сгради са построени в две линии, навлизайки навътре върху бившия канал. Появата на тези сгради и техните обитатели силно е затруднила паркирането в района. Има сграда дори в самото колело на автобус 306, което за мен е някак си ненормално! На мястото на търговски център "Лилиан" (до блок 43 в Младост 1) е имало футболно игрище. Същото нещо важи и за няколкото сгради (хотел, автосервиз, нова сграда без ясно предназначение, освен една банка) до блок 55. Около пазара в Младост 1 не имало нито една сграда освен панелните и ЕПК блоковете; сега дори има сграда върху бившо обръщало на градския транспорт (за автобуси 4 и 111). Голямата сграда на фирма "Крит" срещу МакДоналдс е построена върху място за цирк и... улица (което не знам как изобщо е узаконено), по която дори преди време е минавал автобус от градския транспорт (автобус 4). Вече в центъра на квартала няма място за цирк...
Може би, във вътрешността на Младост 2 и 3 няма много нови сгради, но всяка нова такава и нейните обитатели/посетители създават затруднения на отдавна задъхващата се пътна инфраструктура. Относно водния канал, знам, че не е функционирал, но разбрах, че до края на миналия век в него се е задържала доста вода и преминаването от Младост 2 към манастира е било невъзможно/силно затруднено, освен за любителите на екстремните усещания. Съгласен съм, че озеленяването на Младост 2 и 3 е по-добро от на Младост 1 и 4, но мисля, че има още какво да се желае в посока засаждането на повече дървета, за да може да се диша по-чист въздух! За институциите, може би аз имам малко странна представа, но за мен лично, една институция (особено държавна) трябва да има представителен вид, който да вдъхва респект към институцията, а освен това трябва да е удобна (от гледна точна на транспорт - публичен и личен) за тези, които желаят/са задължени да ползват услугите и. Например, според мен отделната сграда на Район "Младост" създава малко престиж на квартала и вдъхва респект, докато бях силно разочарован като разбрах, че Район "Връбница" (където попада Обеля) се намира във... вход на панелен блок
. Между другото се сетих, че съм пропуснал две категории, по които също бих искал да оценя Младост. Девето, места за паркиране - въпреки че, има малки парчета от квартала, където все още се намира по някое място, смятам, че това също е огромен проблем за Младост! Десето, спокойствие - като при горната точка, бих казал, че също има части от квартала (особено Младост 1А), които са спокойни, но Младост е доста шумен и неспокоен. Аз лично не съм разочарован от Младост, но леко ме дразни огромното самочувствие на неговите жители, особено на по-старите, за което, както казах, не смятам, че е подплатено особено много.
Ще се опитам да изкажа мнението си за Обеля по същите категории, но ще се постарая да е по-кратко, за да не ви отегчавам! Първо да кажа, че Обеля е в пъти по-малък квартал (и по площ и по население) и може би е единствения или един от малкото квартали-спални т.е. квартал предназначен само за обитаване. В него не можеш да свършиш почти нищо, има минимален брой, бих ги нарекъл, ежедневни услуги, дори от търговска гледна точка изборът е ограничен.
Първа категория, пътна инфраструктура - мисля, че като за квартал-спалня е добре развита. Единствено ме учудва липсата на по-големи паркинги. Все пак този квартал е построен в последните години на социализма и има сходни по размери паркинги като квартали от 60-те и 70-те години. В квартала не се образуват задръствания, освен на изключително странното кръстовище до метростанцията в пиковите часове. Но, според мен, това не е проблем на грешно проектирана инфраструктура, ами на грешно преправена такава при строежа на метрото. Кварталът е проектиран в началото на 80-те години и е строен в периода 1985-1993 и може да се каже, че останалите инфраструктури (водопроводи, тръбопроводи, канализация, кабелни инсталации) са в по-добро състояние спрямо други по-стари квартали. Второ, сграден фонд - както казах ж.к. Обеля 1 и 2 са строени в периода 1985-1993 и това ги прави най-младите от панелно-бетоновите комплекси. Както вече коментирах, това предполага, че тези блокове са възприели всички подобрения и отстраняване на дефекти (включително по-висока земетръсоустойчивост). Трето, (пре)застрояване - бих казал, че презастрояване липсва. Новите сгради се броят на пръсти и има огромни свободни пространства, които обаче, за съжаление, на места са заети от платени паркинги. Четвърто, търговия и услуги - огромен минус за квартала. Има представители само да две вериги дискаунт супермаркети и множество квартални магазинчета. Услугите са сведени само до най-ниското битово ниво. Дори има само една банка. Но все пак това е следствие от факта, че това е квартал-спалня. Пето, транспорт - бих казал, че кварталът е средно добре обслужен от транспорт. Предполагам, че единствената метростанция е разположена така, че да обслужва едновременно Обеля 1 и Обеля 2, но не мисля, че се е получило много добре. Обеля 1 е много малък комплекс и смятам, че от всеки блок в него може да се стигне до метрото пеша за 5-6 минути, но за разлика от него, при Обеля 2 нещата не стоят така. Според мен около 50-60% от площта на квартала не е пешеходно достъпна до метростанцията и отнема много повече от 10 минути за достигането и. Но повечето жители на квартала се принуждават да ходят това разстояние защото единствените довозващи опции са автобуси 87 и 150, които са крайно нередовни (като за довозващ транспорт), а и имат само една спирка в отдалечената част на квартала. Трамвай 6 също се използва за довозване, но той обслужва частта от квартала, която е по-близо до станцията, и от която може да се ходи пеша. Аз живея в близост до ухото на трамвая, където освен него спират автобуси 87 и 150, които мога да ползвам за довозване, но на мен не ми е проблем и пеша, защото стигам до станцията за под 10 минути (което мисля, че е на границата на приемливото за пешеходна достъпност) с нормална крачка. Старият квартал Обеля също не е в пешеходна достъпност до станцията, но там проблемът мисля, че е решен донякъде, защото крайградските линии се използват активно за довозване в участъка между метростанцията и центъра на квартала. Има още един дребен проблем с транспорт в района - метростанцията е доста отдалечена от спирките на градския транспорт и
ежедневно ставам свидетел на хора, които изпускат превозно средство по линия с голям интервал (а като си помисля, че ме беше яд, че изместиха спирката на пазара в Младост 1 далече от подлеза на метрото). Шесто, обществени услуги - и тук са на кантар. В Обеля има основно и средно училище, но аз нямам допълнителна информация за тях. Може би са достатъчни за квартал с тези размери. Има и детска градина, но чух, че и тук го има проблема с липсата на места. Но поне има алтернатива, за която разбрах скоро - детските градини в близките села имат свободни места и се опитват да ги запълнят като набират деца от крайните квартали в района. Тъй като съм чувал за родители от Младост, които си карат децата до детски градини към центъра, защо не родители от Обеля и евентуално Връбница да не си карат децата до близките села (даже смятам, че разстоянието и времето за пътуване до там е по-малко отколкото в другия пример за родителите от Младост). В квартала има църква. Но няма представителство на нито една държавна или общинска институция. Дори районното кметство е в друг квартал. А когато баща ми разбра къде се намира НАП, който обслужва Обеля се хвана за главата... Обеля се обслужва от НАП-Илинден, който се намира зад гара Захарна фабрика. Тук вече Младост печели с огромна преднина! Седмо, озеленяване - в квартала има големи зелени площи, но те стоят празни т.е. няма много дървета, което за мен е огромен минус. Празните поляни между блоковете трябва да се облагородят, тъй като сега са занемарени и дори замърсени... Въпреки това, някои блокове/входове поддържат пространството около себе си с цветя, зеленина, импровизирани беседки и други (нещо, което почти не бях срещал в Младост). Осмо, престъпност- тук бих казал, че кварталът има много лоша репутация по този въпрос. Нямам данни от статистика, нито впечатления от съседи и стари жители, но мога да изкажа моите впечатления. Както вече разказах при предишните ни две местения от Русе в Младост 1 и от Младост 1 в Младост 1А семейната кола беше разбивана. Баща ми дори очакваше това да се случи за добре дошли и при сегашното ни местене, а още повече, че отиваме едва ли не в гетото... Но това не се случи. Вече една година семейната кола се паркира на улицата и за сега, да чукаме на дърво, нямаме проблеми. Редовно ходя до мои стари приятели в Младост и се прибирам с последните влакчета на метрото вечер и после ходя пеша около 10 минути до вкъщи (в диапазона 23:00-00:20 часа) и почти не съм засичал жива душа, камо ли такава от престъпния контингент. В Младост са ме обирали групичка наркомани в същия часови диапазон. Семейството ми също отбелязва разликата. Според родителите ми, тук е много по-спокойно от Младост (дори и от Младост 1А, който мислехме за най-спокойната част). Една нощ бяхме събудени от аларма на разбит квартален магазин в съседния блок, когато живеехме в Младост 1А. Когато се показах на прозореца видях човек, който излезе от разбитата витрина на магазина и побягна между блоковете (беше около 3 часа сутринта), алармата виеше доста силно, а автомобил на СОТ пристигна чак след около още 5 минути, а след него и полицейски автомобил. В Младост съм ставал свидетел на кражба на украшение за врат в градския транспорт посред бял ден - при отваряне на вратите на спирка, престъпникът издърпа синджирчето от врата на една пътничка, слезе и побягна. Мои съученици са разказвали, че в автобус 305 се е разиграла драма с вадене на пистолет и заплашване на пътниците някъде около последните спирки в Младост 3, когато не е имало много пътници. Разбира се, може да е само градска легенда. Не казвам, че тези примери са представителни за двата квартала, и че от тях трябва да се вадят генерални заключения, но все пак това са нашите лични впечатления. Също така осъзнавам, че в Младост сме живели 9 години, а тук само една (но от друга страна само последните 1-2 от тези 9 години съм си позволявал да излизам след 22:00 часа) и това още повече пречи на каквито и да е заключения. Девето, места за паркиране - в Обеля все още няма проблем с липса на места (може би това е така донякъде, защото се завземат зелени площи и се паркира върху тях на някои места), но се усеща, че наближава времето и тук да започват да липсват места за паркиране. За сега сме добре! Десето, спокойствие - това е едно от основните предимства на квартала. Обеля е много спокоен квартал. Това, може би се дължи основно на липсата на транзитни пътни артерии, преминаващи през квартала (Ломско шосе не го броя, то е в самия край на квартала). Вечер настава абсолютна тишина и може спокойно да се спи на отворен прозорец през лятото (това можеше да се прави в Младост 1А, но не и в Младост 1).
Май пак прекалих с обема, но много обичам да пиша, да водя дискусии, дебати и т.н.