Author Topic: История на маршрутната мрежа и превозните средства  (Read 122699 times)

Offline Mammoth

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3515
  • ČKD
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #440 on: 23.09.2024, 22:41:33 »
Преместих и предишните мнения в тази тема за да може да са събрани на едно място.

Offline solarisurbino

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 19
  • 8563,8659,8701,9616- мойте любими Солариси
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #441 on: 25.09.2024, 19:41:23 »
118 с 11 коли :eek:. На какъв интервал се е движила линията?

А сега с 8 коли да видиш каква каша е 118........ глупости от сорта на час и 15 от Казашко-Почивка или час и 40 от Вл-вово до Почивка....... :blink:, а "любимото" ми е 55-те минути от Почивка до Владиславово през най-натоварените части на деня....

Поне празник 118 е що-годе добре откъм времена.
« Last Edit: 25.09.2024, 19:44:35 by solarisurbino »
R.I.P B8354AT- Цветята (1998-2023)
Един уникален по рода си Мерцедес беше това. :(

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3752
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #442 on: 11.10.2024, 20:25:39 »
Ikarus 280 по линия №9 през 1985г. Автор или притежател: Зорница Атанасова.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6009
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #443 on: 12.10.2024, 04:33:07 »
99 е. Виждат се двете цифри на зелен фон. Икарусът е 83ти или 84ти набор, вече с черните дръжки, но със старата кабина и с дървен фазер отстрани, светлосив отгоре. Този рейс беше много кофти - таман тръгне и спре. Три години по-късно направих бела точно в 99 и точно в същия вид Икарус. Затова при следващите пътувания ползвахме 109, който спираше на Журналист и малко се връщахме до станцията. Но 109 беше с много стари Икаруси, явно не мръднали там от доставката им. Съвсем новите, с широката гумена лайсна, бяха рядко щастие - оказаха се сетне само 4 за целия град, жълтите от Сочи още не бяха ги докарали.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Анонимен0405

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 72
  • В8701НХ :)
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #444 on: 13.10.2024, 18:44:10 »
Ето 4 кадъра на трансаджийски Манове в Deutshcland.
Ще се радвам, ако Тишо разкаже нещо за тях :rolleyes:
Плюс кадър на зеленият дрегел на Делтакар- 7571 (поздрав за Мамут)
Харесвам всичко що има двигател и колела.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3752
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #445 on: 13.10.2024, 21:31:26 »
ЛАЗ - 695 и Ikarus 620 с инв. №222 през 60-те години на XXв.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #446 on: 14.10.2024, 01:45:15 »
Ето 4 кадъра на трансаджийски Манове в Deutshcland.
Ще се радвам, ако Тишо разкаже нещо за тях :rolleyes:
Плюс кадър на зеленият дрегел на Делтакар- 7571 (поздрав за Мамут)

Ами... имам какво да разкажа, всъщност.  :bounce:
MAN NG272 също ми бяха любим модел и пътувах много с тях през 2007-2010.

За двата от Кемниц - на В 8279 КН титулярите му бяха Ради и Ивалин (един шофьор с мустаци, който после отиде на В 8198 РК, през 2009 или 2010).
Този е карал на 10 няколко пъти (прикачени снимки).
През 2008-ма единственият MAN SL200 (В 2160 СМ, който е градски, за разлика от двата SU240H) се завърна на линия след дълго отсъствие, неговият шофьор после се е преместил на В 8279 КН (снимката на сянка).

В 8277 КН не съм засичал на 10, но може и да е карал.
Титулярите му бяха един млад шофьор, който се казваше Веселин с обици и татуировка на рамото (светла му памет, разбрах че е починал наскоро).
И другият (с очилата) беше от първият, праисторически В 3823 КА, не вторият (летищният).
Преди него си спомням, че имаше един прегърбен шофьор, който също беше от Heuliez преди това (вероятно В 3886 КА или който беше с реклама Trespass), чието име също не помня (минали са 15-16 години, а и за разлика от други спотъри гледах да не досаждам константно).

Характерното на тези автобуси, включително и на солото O405N (В 8806 КН) бяха страничната тройка седалки, но много яката тапицерия от CVAG по подобие на дрезденските (DVB). Много харесвах и ливреята.
Допълнителното жълто на В 8279 КН е било от рекламата, която е имал преди да пристигне при нас, иначе са били и трите с една и съща ливрея.
И до ден днешен допускам, че Транстриумф ги бяха взели тези от една автокъща през 2007.
Много ме беше доядяло, че таблата им не работеха - румънците или някой друг ги е бил изключил/свалил на границата.

За двата мюнхенски...
Титуляр на В 6614 КА беше Хугас Михран дълго време и затова имаше толкова украшения по него. Преди това е бил Милен Генадиев по някое време, по думите на Николай Попов преди да дойдат двуетажните (аз нямам спомен).
Титуляр на В 6945 КА е бил един Димитър (И Тони в записките му го беше съкращавал "Д", когато ми изпращаше какво се движи по 118). По едно време го караше един светлоок шофьор, който се казваше Драго, той после отиде на В 5842 РА.
Съдейки по регистрациите, тези са били купени 2005-та, т.е. на възраст около 12-13 години.

Не съм виждал мюнхенски MAN NG272 на линия 10, но сигурно се е случвало за някой курс да са ги пращали.
Възможно е, но не си спомням В 6614 КА да е бил и летищен (150). Трябва да се пита Хугас.
Тези също много ги харесвах, кефеха ме външните врати. За компенсация, обаче, имаха от малките седалки и не бяха чак толкова удобни.
От двата по-калпав (чуплив) беше В 6945 КА, за съжаление.
Той бързо беше станал оборотен, в този смисъл и по-рядко явление от двата и го извадиха от употреба мисля 2011-та някъде. Другият оцеля поне още една година.
Редовно чупеха скоростни кутии. Харесвах рекламата на "ele Бани и Гранитогрес". После ги боядисаха и двата, но не мога да намеря снимка на другият боядисан, само на 6945, върху когото имах нещо като фиксация по едно време.

Благодаря за немските снимки - на тези от Кемниц имахме още тогава, но на мюнхенските нямахме или аз поне нямам, не съм намирал.

И още нещо за финал.
С Тони много се карахме и спорихме за тези автобуси.
Той много харесваше MB O405/G/N1/N2/GN1/GN2/CNG и не позволяваше лоша дума да се каже, а аз много харесвах NL202 и NG272 (първоначално си мислехме, че жълтите са NG312, много преди да намерим снимките от Дрезден и да сравним с инвентарните номера).
Не харесваше дрезденските, а след бракуването на лозанските, аз бях намерил утеха в тях и в мидитата така да се каже, докато не ги бяха бракували и тях.

405 и разновидностите им винаги са ми били ужасно грозни автобуси, и до ден днешен не ги харесвам и много се радвам, че ги спряха от движение.
Че са здрави, доказали се във времето - да.
Че са топли зимата - да. Лятото обаче, бяха сауна.

За разлика от Мерцедесите, МАНовете много гниеха. Ръждата беше избила и по тях, въпреки че ги пребоядисваха.
Както и преди съм казвал, конкретно NL202 и NG272 бяха пълни с кусури, но от гледна точка на салон много ги харесвах. Бяха отлични и много запазени в това отношение.

Ако трябва да сравнявам със софийските SG262, никога не бих ги предпочел пред NG272, дори и SG да са 4-врати и да са още в движение.

Друга много готина гледка по това време преди покупката на "Златни пясъци - Травел" бяха четирите MAN NL202 от Цюрих, препоръчвам да ги разгледате/проучите.
Те също имаха чупливи кутии, като В 5791 СМ беше особено зле в това отношение. Този беше каран от един Младен и от адвентиста, а преди това - от една русокоса Ани, която беше отишла на В 8280 КН.
Другите 3 NL202 обаче бяха много приятни. Бяха с гаражни номера 57, 64, 77 и 80.
Не бяхме успели да намерим конкретно на нашите исторически снимки от Швейцария от преди 2002-2003, когато бяха пристигнали при нас.
В началото NL202 бяха емблематичните автобуси на Транстриумф и първите нископодови във Варна, преди ГТ да докарат Неопланите и двата Мерцедеса - В 8206 СТ и В 8207 СТ от Мюнхен и Фленсбург.

През 2014 съм пътувал с В 7571 НС.
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline Mammoth

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3515
  • ČKD
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #447 on: 14.10.2024, 23:18:27 »
Понеже видях, че съм поздравен със снимка на 7571 ми стана доста мило, това ми беше любимия Делтакарски автобус, въпреки българската поддръжка която го сполетя. Беше с големи меки седалки, и плоскостите вътре до колкото си спомням бяха зелени. Оригинално беше със скорости Voith D864.3, но след един от по-дългите му ремонти се върна със ZF 5HP590, нямам идея защо ги смениха, явно другите са имали някакъв проблем. След смяната на скоростите беше като самолет, титуляр му беше Панчо Долов, който в последствие взе червения 3857, а след закриването на Делтакар отиде в ДАП-а. До колкото разбрах за съжаление и той вече не е сред нас, беше готин човечец и поддържаше много автобусите които караше. Благодарение на него 7571 и 3857 бяха в перфектно състояне, докато първия не счупи компресор за пореден път и тотално се отказаха да го ремонтират повече. В края си изглеждаше доста зле, бяха го ударили отпред и му бяха сложили една грозна бяла броня, креташе на доизживяване. Някъде из архивите си трябва да имам много негови снимки из Германия които съм намирал.

Ето една красива негова снимка от Конрад Бек, 2015 г. на Златни пясъци.
« Last Edit: 14.10.2024, 23:29:19 by Mammoth »

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #448 on: 20.10.2024, 00:23:05 »
Малко снимки на швейцарските MAN NL202 от VBZ Цюрих на Транстриумф - първите нископодови автобуси във Варна.
Двете салонни са на В 5994 СМ и В 5794 СМ.

Това бяха едни от най-дълголетните за Транстриумф МАН-ове, предвид, че бяха закупени във време, доминирано от Heuliez/MB O305, O307, O405, Renault, MAN SL200, MAN SU240H, а преди това сините Мерцедеси с дървените седалки. За Икарус, Чавдар или други през годините да не говорим.

Бидейки с регистрация СМ, т.е. преди СН (оранжевите МАНове и Рената на ГТ R312 от Париж), ще означава, че са били закупени 2003 на около 11-годишна възраст, а може би и преди това със старите регистрации.
Почти съм сигурен, че имам и снимки с по-добро качество.
Проблемът е, че те бяха заделени на един отделен CD диск, посветен изцяло и само на снимки на ГТ и тези бяха "пощадени", оставени на две места. Ако успея да го намеря, ще ги кача и тях да ги има, ако на някого са ценни.

Автобусите бяха залагани редовно по наряд, в началото на класиките за Транстриумф 7, 32, 31А, понякога на 10, 18, 13.
С разширяването на дейността на Транстриумф се е случвало да карат и нетрадиционни линии.

През 2008 В 5794 СМ е карал на линия 24 с шофьор Димитър Койчев - снимката на таблото, докато ролките му все още работеха. Той беше последният такъв. Днес този шофьор кара съчленен Соларис, ако не се лъжа В 8676 НХ.
Ортак тогава му беше Добрин от Травел. После заедно караха В 4279 КТ, временно В 6864 СТ и В 9109 КА като оборотни. И после се преместиха на други автобуси.
После, на този МАН се беше настанил Сунай, който днес кара В 8590 НХ или нещо подобно.

В 5790 СМ се считаше за една идея по-нов, заради електронното му табло, където шофьорите се опитваха да настройват номера на линията. По едно време имаше нещо като влакче или трамвай на таблото и някакви неща на немски.
Един шофьор с очила от Чавдар 11Г5 (В 150* КС или В 54** КС) му беше титуляр по това време, заедно с "Гошо Автоматика". Преди това титулярите на този бяха други.

В 5791 СМ имаше за титуляр в началото една жена с руса коса, вързана на опашка, която се казваше Ани. Тя се премести на В 8280 КН, когато се появиха дрезденските.
На нейно място се появиха други, спомням си Младен и Тодор (Адвентиста, известен и като "съботягата").
Както споменах и в миналият коментар - този беше най-скапан, за съжаление. Редовно му се чупеше скоростната кутия, изключваше от скорост.
Набира първа, втора, реве, вие и не може да превключи...
Та шофьорите му редовно бяха на оборотни, имам архивни снимки на В 5428 АТ (великият MB O307 с реклама на соковете Fresh) да е каран от Младен на линия 409.

В 5994 СМ за титуляр му сложиха Пламен "Таралежа", преди него е имало и други, един шофьор от Травел му беше ортак (не му помня името).
Този беше доста запазен и малко по-здрав от останалите.

Тези автобуси освен работещи ролки, имаха часовници и кошчета за боклук, т.е. екстри, типични за швейцарските автобуси като цяло.
Салонът беше абсолютен отличник - чист и запазен и при четирите.

Когато Транстриумф и ГТ си поделиха 148 и 15, тези автобуси бяха изпращани и на 15. Понякога и на 121.
Случвало се беше да карат и на 118 и по-скоро лятото, но беше рядко явление. Там по наряд бяха винаги съчленени.

На самите МАНове не можахме да намерим снимки от Цюрих, тъй като не разполагахме с инвентарните им номера.
Другото, което много им харесвах беше, че бяха 3-врати соло.

На "Златни пясъци Травел" червените събратя бяха 2-врати с един голям праг след втора врата на пътеката за задните седалки.
Червените МАН-ове, включително и В 1870 КВ, който беше на частник, бяха взети от VAG Nurnberg.
Този последният беше спрян най-рано и ако съм имал чест да пътувам, е било през 2006-2007, най-много 1 до 2 пъти. Другите си поживяха и в Транстриумф след покупката на Травел до поне 2012 или 2013 година.
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline Анонимен0405

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 72
  • В8701НХ :)
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #449 on: 20.10.2024, 16:36:20 »
Мановете честно казано вече ги намирам за доста по- интересни возила от Мерцедесите, заради Вашите снимки и разкази.
За съжаление не успях да намеря почти никакви техни кадри в чужбина, но за щастие, макар и доста трудно, успях да намеря снимка само и единствено на един от червено- белите Манове (1871)

Бих искал с радост да науча нещо и за Мановете- дребоси, които обичаха да ходят на 10 и 32, най вече за B 2096 KH. Че доста искам да намеря техни кадри от чужбина и да ги публикувам.

« Last Edit: 20.10.2024, 16:41:58 by Анонимен0405 »
Харесвам всичко що има двигател и колела.

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #450 on: 21.10.2024, 01:01:11 »
Аз винаги съм бил много голям почитател на МАН и продължавам да съм до ден днешен и това далеч не е само покрай оранжевите.

Харесвах и В 6963 СС, който беше SG240.
Трябва да си намеря и евентуално сканирам архивните записки, но е бил каран от шофьорът Илия, който после караше В 8278 КН.
Нямах късмет с В 3511 СВ, тъй като беше бракуван по-рано и във време, когато нямаше и добра, достъпна фототехника.
Нямаше и така масово разпространени камери по централните улици.
Имам снимки с един Canon след 2009, но както казах, за съжаление CD не ми е под ръка, там имам и на червените NL202, а и на други возила.

Накратко за мидибусите и микробусите.
Те пристигнаха в началото/пролетта на 2007, след Волвата и малко преди дрезденските.
Дрезденските пристигнаха през лятото, заедно с първите 4 двуетажни SD202 от Берлин (защо не са ND202 е отделна тема на разговор).

Допускам, че причината за тази покупка беше да се махнат оперативно двата швейцарски O309 от PostAuto, като бидейки нископодови и по-нови, да отговарят на критериите, след като вече бяхме влезли в ЕС.

И така...
В 1137 КН беше много симпатичен тъмносин нископодов мидибус, каран почти винаги и само от Амера (Миро) по наряд. Имаше нещастието да бъде блъснат още в началото, някой друг месец след доставката. Таблото му работеше преди този инцидент, след него сложиха фолио.
Фиксиран на линии 35 до Новаково и Долище всеки ден и 32 след промяната през Червеният площад и нагоре по Освободител.
От 2010-2011 нататък, шофьорът на В 2096 КН Йордан Димитров (известен в нашият фолклор навремето и като ЙорГана) беше ортак на Амера на този мидибус.

В 1138 КН беше червен Мерцедес O614D, който обслужваше и селските линии, но повече караше служебна и "Арменска църква" с шофьорът Михран Агопян от В 4299 КТ (преди същият да отиде на В 4281 КТ).
Когато се случваше този автобус да бъде заложен в неделя, дебнех курсът, където се припокриваха за резерва (находка).
Микробусът беше луксозен, особено в началото, имаше предпазни колани. Задната му врата беше също интересна.

В 1139 КН беше едноврат Aurwarter Teamstar.
Основно служеше за резерва и рядко излизаше на линия, но да кажем една идея по-често от В 1138 КН и В 0283 КН.
Карал е на 35, 33, 32, а дори и на 10 веднъж с Благой Пожарната в големият сняг през 2009.

В 1140 КН беше нископодов и резерва на В 1137 КН и В 2096 КН.
Той стана оборотен съвсем малко, след като го взеха. Нямаха фиксиран шофьор за него след краткият период, в който обслужваше 32.
Случваше се в неделя да кара 10 или делничен 10/4, както бяха и другите.

В 2095 КН беше австрийски нископодов мидибус с титуляр Анастас Краев.
Когато Амера или Йордан почиваха, той ги сменяше. Тъй като беше разпокъсана дневна кола ги пращаха на 10, за да запълват часове.
Този беше и първият бракуван, на първа линия в гаража. Бяхме много близо до това да намерим негова снимка, но намерихме само на подобен.

В 2096 КН беше моят фаворит, швейцарски високоподов MAN Lauber от PostAuto с външноотваряеми врати.
Беше заложен на 33 до Климентово и Генерал Кантарджиево всеки ден.
Напомняше на В 0135 СН заради странният дизайн, но беше без абсолютно никакви отваряеми прозорци, другите имаха само по 1 чифт и лятото бяха сауна.
Титуляр беше Йордан, който толкова мразеше да бъде сниман, че ядох бой веднъж на обръщача на ЖП гара, а след това през годините провокираше да го дразним. Веднъж както беше на 33, след светофара беше тръгнал да ни гони, след като бяхме трима форумци и решихме да го снимаме в движение. Той взе, че спря и слезе, а ние бяхме побегнали....  :help:
Този шофьор беше моето нещастие и проклятие, заради него не можех да пътувам с удоволствие в мидито. Последно го засякох на В 3566 КА през 2022 в денят, в който Тони си е отишъл.
Но пък Анастас Краев не беше такъв човек и се случи да го кара като резерва на неговият, когато беше счупен.
Анастас Краев беше титуляр на съчленени автобуси. Беше първият, който извади В 8857 КН за кратко, а преди това караше нещо друго. С него сме имали много приказки, като цяло беше от малкото водачи, които не бяха злонамерени въпреки, че му бяхме досаждали и на него.

2096 беше страшно чист, и на него нямаме снимка от Швейцария, нямахме информация за инвентарен номер. А и с онзи шофьор нямаше как да търсим "под дърво и камък"...
В момента край Разбойна, Търговище аналогичен стои в автокъща.
Преди да сложат черното фолио с надписа "Транстриумф Холдинг" АД, допускам, че таблото му е било ролково. Това е показателно за подобните, които са и старички.

В 0283 КН беше друг бял Мерцедес, който се употребяваше за резерва предимно и в много редки случаи за 32.
В 2125 СТ и В 2126 СТ - 2-та швейцарски O309 бяха предшественици на мидибусите, купени през 2004, регистрирани заедно с "Катафалката". С тях на 10 не съм пътувал, но караха много селските линии и 32 в началото. Тук-там довозващи във Виница и през останалото време - служебни графици.

Доставката на мидибусите беше хубава подправка за нас, любителите на транспорта.
Самите автобусчета бяха чупливи, с обичайните за МАН проблеми.

В 2096 КН беше бракуван бързо, след като счупи скоростна кутия, а после и двигател.
Първи замина В 2095 КН.
След това В 1140 КН, който незаслужено имаше по-лоша съдба и по-малко се движи.
И най-накрая си замина В 1137 КН, последно съм пътувал с него през 2014. Не знам дали другите 3 Мерцедеса са нарязани.

А единият O309 вече изцяло в жълто явно още е жив. Той ще се окаже герой...
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline solarisurbino

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 19
  • 8563,8659,8701,9616- мойте любими Солариси
    • View Profile
    • Email
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #451 on: 21.10.2024, 02:09:15 »
Ето и снимка на 1618 , от килските му времена. На този рейс титуляр беше Красьо Геров- цирка, който го караше в периода 2017-2023г., а преди това разбрах, че е карал и в Транстриумф, но по темата предполагам,че колегата Тишо има какво да каже :laugh:
« Last Edit: 21.10.2024, 02:11:15 by solarisurbino »
R.I.P B8354AT- Цветята (1998-2023)
Един уникален по рода си Мерцедес беше това. :(

Offline Mammoth

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3515
  • ČKD
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #452 on: 21.10.2024, 12:24:22 »
Малките МАН-чета на ТТ бяха доста приятни машини, за съжаление аз имам доста смътни спомени от тях, но въпреки това и аз съм имал сблъсъци с Йоргана на по-късен етап. :devil: Когато линиите се прехвърлира от ТТ към ДАП-а той също се прехвърли, караше 4285 заедно с титулярката на 2787 която известно време караше на 32. Няколко пъти при опит за снимка по това време ме е гледал лошо, но не се е стигало до насилие. :laugh:

Ако случайно ми остане време ще ви изнамеря и снимки на всичките Мерцедеси от KVG Kiel, преди доста време бях попаднал на един сайт в който имаше доста снимки на тези които са били във Варна.

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #453 on: 22.10.2024, 00:03:56 »
Малките МАН-чета на ТТ бяха доста приятни машини, за съжаление аз имам доста смътни спомени от тях, но въпреки това и аз съм имал сблъсъци с Йоргана на по-късен етап. :devil: Когато линиите се прехвърлира от ТТ към ДАП-а той също се прехвърли, караше 4285 заедно с титулярката на 2787 която известно време караше на 32. Няколко пъти при опит за снимка по това време ме е гледал лошо, но не се е стигало до насилие. :laugh:

Ако случайно ми остане време ще ви изнамеря и снимки на всичките Мерцедеси от KVG Kiel, преди доста време бях попаднал на един сайт в който имаше доста снимки на тези които са били във Варна.

Както при Волвата от GVBA, МАН-овете от DVB Дрезден, а и други чужди автобуси, взети амнайста ръка преди да дойдат при нас, има снимки от предишните им оператори и има сайтове като полският, където могат да се намерят исторически снимки. Тук-там и през flickr още от едно време.

В този контекст, на феновете на O405 и производните напомням, че във Варна В 5476 СТ и В 1604 КВ са дошли четвърта ръка...

Ето и снимка на 1618 , от килските му времена. На този рейс титуляр беше Красьо Геров- цирка, който го караше в периода 2017-2023г., а преди това разбрах, че е карал и в Транстриумф, но по темата предполагам,че колегата Тишо има какво да каже :laugh:

Красимир Геров го познавам, бях попаднал във Facebook мисля преди няколко дена на негова снимка.
Към днешна дата си мисля, че е на около 52.

Най-много го помня на В 5112 КК и В 4863 РА, като харесваше израелските и това, че вървят.

Но преди тях си го спомням на.... В 0136 СН.
И тъй като оранжевите ми бяха слабост, ще си позволя един кратък коментар (с надеждата да не стане поредният ферман!).

От 5-те този беше най-"обикновен" и с най-малко "особености" така да се каже.
По едно време титуляр му беше Никола Колев, който по-нататък караше В 0355 КВ (O405G от Майнц, произведен 1987-ма).
Този беше последният, на който като оборотен му беше оцелял оригиналният швейцарски часовник горе над огледалото.

Имаше един момент, в който 0136 можеше да бъде първият бракуван, тъй като му се беше запалило буталото на двигателят. След няколко месеца чудене и престой в гаража, го бяха оправили и започнаха да го изкарват различни шофьори.
Сложиха му една яка пура да свети пред табелата. По традиция, първата линия, на която изкарваха прясно ремонтираните автобуси беше 18, защото е с дълъг и прав участък. Там беше карал няколко седмици, преди да го пуснат и на другите.

Навремето, по спомен мога да кажа, че нито Никола Колев, нито Красимир Геров са се изказвали ласкаво за тези автобуси. Със сигурност, и двамата ги мразеха.
Ако не съм го споменавал преди, конструктивен недостатък на тези МАНове беше, че заради задвижването им в средата, съчлененията им се кривяха, а возията отзад беше твърда и много друсаха.
А особено неприятно беше, когато се налагаше да заваряват съчлененията, които ръждясваха отгоре, покрай кривенето по дупките. При 0135, на всеки завой, диференциала вибрираше.
В началото и може би първите 2 години бяха като чисто нови, почти не им личеше, че са били на около 20 години.
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline Mammoth

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3515
  • ČKD
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #454 on: 22.10.2024, 22:58:17 »
Малките МАН-чета на ТТ бяха доста приятни машини, за съжаление аз имам доста смътни спомени от тях, но въпреки това и аз съм имал сблъсъци с Йоргана на по-късен етап. :devil: Когато линиите се прехвърлира от ТТ към ДАП-а той също се прехвърли, караше 4285 заедно с титулярката на 2787 която известно време караше на 32. Няколко пъти при опит за снимка по това време ме е гледал лошо, но не се е стигало до насилие. :laugh:

Ако случайно ми остане време ще ви изнамеря и снимки на всичките Мерцедеси от KVG Kiel, преди доста време бях попаднал на един сайт в който имаше доста снимки на тези които са били във Варна.

Както при Волвата от GVBA, МАН-овете от DVB Дрезден, а и други чужди автобуси, взети амнайста ръка преди да дойдат при нас, има снимки от предишните им оператори и има сайтове като полският, където могат да се намерят исторически снимки. Тук-там и през flickr още от едно време.

В този контекст, на феновете на O405 и производните напомням, че във Варна В 5476 СТ и В 1604 КВ са дошли четвърта ръка...


Този специално беше отвратителен дори 2016 се появи в ДАП-а за малко, беше в потресаващо състояние а скоростите му едвам превключваха. :laugh:

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #455 on: 23.10.2024, 00:29:48 »
Малките МАН-чета на ТТ бяха доста приятни машини, за съжаление аз имам доста смътни спомени от тях, но въпреки това и аз съм имал сблъсъци с Йоргана на по-късен етап. :devil: Когато линиите се прехвърлира от ТТ към ДАП-а той също се прехвърли, караше 4285 заедно с титулярката на 2787 която известно време караше на 32. Няколко пъти при опит за снимка по това време ме е гледал лошо, но не се е стигало до насилие. :laugh:

Ако случайно ми остане време ще ви изнамеря и снимки на всичките Мерцедеси от KVG Kiel, преди доста време бях попаднал на един сайт в който имаше доста снимки на тези които са били във Варна.

Както при Волвата от GVBA, МАН-овете от DVB Дрезден, а и други чужди автобуси, взети амнайста ръка преди да дойдат при нас, има снимки от предишните им оператори и има сайтове като полският, където могат да се намерят исторически снимки. Тук-там и през flickr още от едно време.

В този контекст, на феновете на O405 и производните напомням, че във Варна В 5476 СТ и В 1604 КВ са дошли четвърта ръка...


Този специално беше отвратителен дори 2016 се появи в ДАП-а за малко, беше в потресаващо състояние а скоростите му едвам превключваха. :laugh:

През 2016, той е бил 12 години в експлоатация във Варна.
А иначе, ако Тони беше тук щеше да ти напише един огромен ферман и да ти изнесе лекция как това не е така и как за 29-годишен автобус към нея година бил много издържлив, здрав и т.н., следователно достоен за уважение....  :rolleyes:

Автобусите са си инструменти преди всичко, даже на италиански им викат mezzi pubblici съвсем не случайно.
Това, че ние си имаме някакви свои пристрастия и сме фенове на модели, не означава, че това са обективно най-добрите.

Днес, във Варна и в София се возим в стократно по-добри автобуси и тролеи!
Винаги бих предпочел съвременните Солариси и Лайънс, дори и да нямат тапицерия по седалките пред моделите и екземплярите, за които говорим през последните дни и, за които ви разказах някакви истории по спомени в детайл.

Ето ви снимки от 2008 и 2009, когато 5476 е бил на линия 10.
Първият път с шофьор Хугас Михран, а вторият - Живко Желев (който по това време беше резерва в неделен ден, а преди това караше В 4852 РА, ако не се лъжа).
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline Анонимен0405

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 72
  • В8701НХ :)
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #456 on: 23.10.2024, 09:40:23 »
5476 като го виждах по пътя, лошо ми ставаше. Наистина беше неописуемо ужасен. От всичките високоподови развалини, наети от ДАП, той беше най- ужасният.
Беше издръжлив, защото не е посещавал бокса, но иначе си беше пълен с проблеми. И това не се отнася само за него.
Тонито явно прекалено много се е превземал откъм темата "Мерцедеси- издръжливост".
Винаги съм харесвал старите автобуси на транса и на която и да е фирма въобще, но факт е, че са нищо повече от отпадъка на Западна Европа. 2 десетилетия варненци караха и се возеха на бракувани в чужбина рейсове, повечето от които се движеха полуумрели.
Автопаркът беше шарен и интересен, защото транса купуваха таралясници от сто хиляди места.

« Last Edit: 23.10.2024, 09:59:06 by Анонимен0405 »
Харесвам всичко що има двигател и колела.

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8952
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #457 on: 23.10.2024, 10:29:12 »
Също подът на старите МАН с двигател отзад и задвижване на средния мост неизбежно е по-висок от O305/405G заради необходимостта от карданен вал под пода в задната част за предаване на  въртящият момент от двигателя. Подобен недостатък имаха и автобусите Рено с два задвижвани моста.  :)

Offline Tisho

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #458 on: 24.10.2024, 20:23:57 »
5476 като го виждах по пътя, лошо ми ставаше. Наистина беше неописуемо ужасен. От всичките високоподови развалини, наети от ДАП, той беше най- ужасният.
Беше издръжлив, защото не е посещавал бокса, но иначе си беше пълен с проблеми. И това не се отнася само за него.
Тонито явно прекалено много се е превземал откъм темата "Мерцедеси- издръжливост".
Винаги съм харесвал старите автобуси на транса и на която и да е фирма въобще, но факт е, че са нищо повече от отпадъка на Западна Европа. 2 десетилетия варненци караха и се возеха на бракувани в чужбина рейсове, повечето от които се движеха полуумрели.
Автопаркът беше шарен и интересен, защото транса купуваха таралясници от сто хиляди места.

Всичко, което си написал тук е абсолютно вярно и подкрепям с две ръце!  :fan:

Първо, 5476, заедно с "КЕН-овете" (Майнц) бяха произведени 1987 г.
От тогава до 2004-2005, когато бяха купени от Транстриумф са минали 17-18 години експлоатация някъде другаде.

Второ, хич не искам да говоря за Тони в минало време (но, уви...).
Редовно имахме тези спорове. Особено когато дойдоха В 819* РК, после Дюселдорфският и другият от Майнц (В 0356, 0357 РМ). После и В 69** РМ и т.н. По-стари, по-древни, по-миризливи, високи и без много отваряеми прозорци и от автобусите в текуща експлоатация към него момент... 2010-та, 2011-та с покупки, аналогични на... 2005-та...

"Ако МАНовете са толкова хубави, защо купуват тези (O405 и разновидностите), а не любимите ти МАН!?"

И тъй като за разлика от него, аз нямам техническо образование, изхождах винаги от гледната точка на пътник, да не говорим, че тогава бях и на 17, 18, 19 и т.н.
А аз като пътник най-много харесвах дизайна на салона на МАН, външният им вид (фасонът им много ми харесваше и продължава да ми харесва), а и качеството им никога не е било чак толкова лошо, въпреки шофьорското мрънкане.
Това беше и основен аргумент при разговора ми с различни шофьори.
Те, разбира се, се друсаха всеки ден по 8-9 и дори 11 часа, кой съм аз, че да им казвам кой автобус какъв е? И защо е или не е добър и с какво?  :jester:
Някакъв обикновен фен, който снима.

Тони освен на Линжебус Швеция червените (4162, 8155) и 8157, много харесваше В 4915 СТ, В 6086 КА, после и други. В 6916 РМ например беше някъде на този пиадестал и всичко останало беше значително по-надолу.
В 4162 СР беше 1991-ва година например, доста по-нов.

Трето, с тези аргументи и до днес хората твърдят, че Икарус 280 е най-добрият автобус, който някога е съществувал.
Аз съм тук не само за да оспоря това твърдение, а да кажа, че са ужасни и ужасяващи съветски трошки, които НАЙ-ПОСЛЕ след над 30 години тормоз и студени зимата, си намериха майстора!
Икарус са едни от най-лошите автобуси, а и тролеи, в които съм се друсал някога - и преди, и сега! Дори спрямо BMC!
Да кажем, че към тролеите Икарус 280 ГАНЦ бих бил по-снизходителен, тъй като тролеите като цяло са по-екологичен транспорт. Но само от това съображение!

Четвърто, в цялата си история, Транстриумф до преди покупката на Ивеко/Ирисбус Цителис имаха само и единствено втора и нагоре ръка автобуси ЕВРО 0-1 примерно, които не покриваха стандартите и регламентите на ЕС.
Най-големият, чисто исторически парадокс е, че Коско бяха първите, които купиха Цитаро във Варна.
Коско, които бяха най-лошият частен превозвач, тъй като нямаха добра експлоатационна база, нито пък особено добър автопарк.
Спомняте ли си, че в една люта зима, техните Грефове бяха 2 и се движеха на 148 веднъж на час!!!?
И бяха супер фрашкани с пътници във време, в което нямаше да видиш Тесла и някои булеварди бяха още по-разбити от сега! Бяха заваляли оплаквания...
Дори помня безумието ГТ да летят с Делтакар на линия 17, 17А, 46 и 60 непосредствено преди да им вземат завинаги тези линии и техният транспортен дял.

В защита на Транстриумф, тяхното отношение към работата беше доста професионално с много малко издънки през тези години.
Това по отношение на оперативната работа и следва да похваля голяма част от служителите им.
Тези екзотики дълъг автобус на линия с пътници за къс (10), сола на линии с пътници като за миди (33, 35) или за съчленени (209, 8 лятото, 118 в пиков час, 148 дори) бяха продукт от добре организирани резерви, които да могат да покрият курсовете, ако на някой шофьор му ставаше лошо или автобусът нещо се счупи. Спотингът и дебненето беше много "секси", тъй като нямаше камери както сега и ако не си на "Девня" и до кухнята, нямаше как да знаеш какво ти готвят за следващият курс.
Респективно - Бриз за 148, 118, 209 и др.
Всъщност, диспечерската част беше едно от най-интересните за мен неща в цялата система. Макар и да съм работил като диспечер в логистиката, винаги ме е вълнувала организационната част предвид мащаба - да си отговорен за толкова много превозни средства и шофьори и да се налага да правиш рокади под напрежение.

Пето, все по темата.
И преди съм го казвал и хора като Николай Попов сигурно биха ме подкрепили, но Златни пясъци - Травел беше много симпатична фирма.
Ако днес се засечете със Станислав Ставрев с перчема, който битуваше на 39 на млади години на старият Ивеко М23... той, а и много други шофьори като Гошо Брадата, Добрин и т.н. ще могат да ви разкажат колко по-различно беше всичко тогава.
409 беше бърз автобус, пропускаше спирки. Обслужваше се от КЕНТА.
Даже аз и майка ми от Делфинариума сме чакали и изпускали В 4993 КС или В 4995 КС само и само да ми угоди на каприза да се возя на КЕНТА, с ония смотани легени. Но триврато соло с тапицирани/мокетни плоскости и едно крило с високи стъпала.
Страшно симпатична предница!
Но ръчна кутия...

По 209 - Икарус, В 1869 КВ, В 9865 АТ (който беше мноооого добър или поне харесван от мен!), "аквариумите"...
По 39, 58, 43 - Ивеко М23, най-селските, друсливи и еднотипни сини и сиви двуврати високи парчета.
Vanhool-а (В 2058 КВ) беше като извънземен.
Тук стана дума по-рано за В 1871 КВ. Ами той беше най-лош от Нюрнбергските или поне най-захабен, но в началото не бяха така.

Там на злобни и агресивни кондуктори или персонал също не мога да кажа, че съм попадал.
Но фирмата беше купена през 2008 от Транстриумф. С това бяха "купени" и шофьорите.
Някои от последните дни на В 5598 СМ, В 3886 КА, В 3453 КА, В 0134 СН и колцина други бяха преминали в Златни пясъци - Травел!

Шесто, на целият този фон, много държа да кажа и подчертая, че днес във Варна може да имаме изчезнали или разредени линии...
Може натискът върху шофьорите да се е засилил и да нямат право на онези своеволия от онези години...
Може никога повече да не върнат 86 например. И да имаме много редовно 12 за сметка на 2.

Но никога не сме имали по-добър подвижен състав!

Днес се возим на метанови, 95-99% на нископодови автобуси. Триврати сола, четириврати съчленени със задноразположени двигатели.
Автобуси с климатици и на метан!
ГТ днес има автопарк с автобуси със средна възраст под 15 години.
Возим се на електрически автобуси!
На които (електрическите), хайде, не съм фен, но всеки ден бих предпочел пред която и да е от всичките изброени трошки и антики като споменатите по-горе, а и онези за които бях написал фермани в предишните си коментари!
Винаги бих предпочел сегашните тролеи Соларис пред Шкода 14тр и 15тр, дори и заради 14тр и 15тр да бях проявил интерес към ГТ преди повече от 20 години...

И да, много съжалявам, че Лозанските МАНове никога повече няма да бъдат част от родният, домашен пейзаж.
Но се радвам, че изобщо някога сме ги имали! Благодарение на Транстриумф!
Ако имах онова време и онази свобода (каквато имах и тогава), със сигурност щях да прекарам повече часове и с повече средства дори бих купил такъв за частна експлоатация на ретро линия във Варна например по подобие на Сдружение ГТИ и техният велик O305G.
Но затова днес говоря и разказвам с такова вълнение и възхищение към тогавашната технология, която е била много добра за времето си...

Същото мога да кажа и за НЛ202 от Цюрих - триврати, нископодови сола, които бяха красив цвят във високоподовият, двуврат, масов соло пейзаж.

Също подът на старите МАН с двигател отзад и задвижване на средния мост неизбежно е по-висок от O305/405G заради необходимостта от карданен вал под пода в задната част за предаване на  въртящият момент от двигателя. Подобен недостатък имаха и автобусите Рено с два задвижвани моста.  :)

...и затова, към много други фактори и причини за съжаление, бяха обречени на по-кратък живот.  :(
В 0135 СН - уникалният автобус на Варна!
Фен на швейцарските автобуси MAN 10.190 HOCL / Lauber, MAN SG280H, SL200, NL202, NG272, Lion's City, MB O305/G/Heuliez, Conecto/G, Citaro/G, нови возила, електробуси, тролеи, трамваи, метро и влакове.

Почивай в мир, Тони!

Ама О405 са много грознииии

Offline Анонимен0405

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 72
  • В8701НХ :)
    • View Profile
Re: Линиите на Варна в миналото
« Reply #459 on: 24.10.2024, 21:12:11 »
Познавам един от шофьорите на 9865. Казва се Пламен Каров- работен номер 311. В момента е сменник на два автобуса Жонг Тонг- ЕА0882АА и ЕА0883АА (бивш сменник на В8542НХ и В8563НХ).
Един път го разпитвах за 9865. Човекът 5 минути не спря да го хвали колко добра машина е бил, колко много е вървял, колко запазен е бил и т.н. :laugh:
Каза, че ако 9865 още се движеше, не би отказал да го покара отново.
Смешното е, че този рейс е цял до ден днешен, само дето от 15 години пасе трева и храсти до оградата на гаража на Транстриумф.

И това, което казахте за Икарусите, е абсолютно вярно. Забелязал съм, че в другите теми има хора, хвалещи тези съветски трошляци.
Извинявайте, другари съфорумници, но Вашите велики Икаруси, Газки, Зиу-та и тем подобни, са били с технология, с каквато колата на Флинтстоун е разполагала (демек никаква). Германците в края на 70-те, началото на 80-те, вече са разполагали с ABS и ESP системите, мощни двигатели, електронни табла и др., докато другарят руснак още не е знаел какво е ESP система в автобус.
За съжаление познавам хора, които хвалят Икаруси и Чавдари, а те дори не са били на този свят, когато тези возила са били оборотни. :crazy:




« Last Edit: 24.10.2024, 21:46:03 by Анонимен0405 »
Харесвам всичко що има двигател и колела.