Author Topic: Стрелките в трамвайния транспорт  (Read 102739 times)

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17634
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #320 on: 26.04.2023, 14:22:27 »
Нямаше ли такова нещо и по бул. България с временни стрелки един път? Не се опитаха втори път да го повтарят никъде.
Имаше “Калифорния” за прехвърляне от единия на другия коловоз и май повече никъде не в ползваха. Но се ползваше с нормални трамваи, имаше снимка с нископодов 9**, преминаващ през нея. Май в Банишора беше “складирана”…

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 399
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #321 on: 26.04.2023, 14:54:22 »
......
не виждам проблем в това т.нар научаване да ги ползваме, а в смисъла от самото упражнение. Реално цяло трамвайно трасе забиващо се в пенделно звучи малко малоумно. Отделно не разбирам защо да е до Симеоновско - по Дървеница също ще има пътници

Бях в Истанбул. Возих се в трамвая, но по едно време ни свалиха. Не стана много ясно каква беше причината, но на следващата спирка се виждаха хора с жилетки, явно имаше някаква драма. Там на много от спирките има S-ки и нашият трамвай премина в другия коловоз, ватмана отиде в другата кабина и тръгна в обратна посока.
Когато са пенделни мотрисите и при наличие на S-ки между двата коловоза много лесно се обръща посоката и не страда цялото трасе, когато в единият му край има драма.

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9720
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #322 on: 26.04.2023, 18:36:21 »
Извинявам се, че не споменавам автора , не помня кой е . Вероятно е МЛК.

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1181
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #323 on: 27.04.2023, 00:17:39 »
Извинявам се, че не споменавам автора , не помня кой е . Вероятно е МЛК.
Това кои години е било - адски интересно изпълнение?

Бях в Истанбул. Возих се в трамвая, но по едно време ни свалиха. Не стана много ясно каква беше причината, но на следващата спирка се виждаха хора с жилетки, явно имаше някаква драма. Там на много от спирките има S-ки и нашият трамвай премина в другия коловоз, ватмана отиде в другата кабина и тръгна в обратна посока.
Когато са пенделни мотрисите и при наличие на S-ки между двата коловоза много лесно се обръща посоката и не страда цялото трасе, когато в единият му край има драма.
така е - ама явно в Турция имат културата и знанията да ги ползват. Тука и подвижния състав май нямаме. А и в конкретния случай това не е удачно за постоянно решение - виж на Дружба 2 с пенделния финал колко е куцо

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6120
    • View Profile
    • Email
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #324 on: 27.04.2023, 14:16:22 »
Освен по Симеоновско шосе трамвайно трасе ще минава и по Г.М.Димитров. .....
Централно разположение на трасето е и политически правилно, тъй като иначе жителите от блока на Барбуков ще ореват, че им дрънка трамваят. Това предполага и съответни перони.
Усещам, че трасето в средата на булеварда както бях го гледал на една схема някъде другаде из форума(която няма никакъв шанс да я намеря)ще е политически, екологически и всякак коректно. Просто ми е интересно като как ще им вземат локалните тип паркинги от Симеоновско до кръстовището с Габровски.

Теоритично е възможно и да не поеме в тази посока трасето, а вместо това по Симеоновско шосе нагоре и после да навлезе в Студентски град и оттам да се върне обратно на Г.М.Димитров. Така ще прави удобна връзка с метрото което един ден ще се появи там според плановете за разширение на МД2. Но сегашните планове не предвиждат такава връзка, а предлагат да продължи направо, тези планове са за далечното бъдеще така че може и да претърпят някакво развитие във времето което няма как да го предвидим какво ще е.
« Last Edit: 27.04.2023, 14:19:48 by fafan »

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1181
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #325 on: 27.04.2023, 23:17:27 »
Теоритично е възможно и да не поеме в тази посока трасето, а вместо това по Симеоновско шосе нагоре и после да навлезе в Студентски град и оттам да се върне обратно на Г.М.Димитров. Така ще прави удобна връзка с метрото което един ден ще се появи там според плановете за разширение на МД2. Но сегашните планове не предвиждат такава връзка, а предлагат да продължи направо, тези планове са за далечното бъдеще така че може и да претърпят някакво развитие във времето което няма как да го предвидим какво ще е.
Посочения от теб вариант би бил много интересен и даже би предложил добра развръзка. То даже може през студентски да завърти покрай УНСС, парка, технически, ЛТУ и към обръщалото в дървеница без да прави врътката ГМ Димитров

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2079
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #326 on: 28.04.2023, 10:45:06 »
В първите варианти на ОУПа от 2007 и 2009 г. имаше трасета с влизане в Студентския, щото и на блоковете в Малинова долина им трябва транспорт.

https://drive.google.com/file/d/14eaLB1XB4RVLoYjoLUxtqBNoQjEQ6dRk/view?usp=share_link
https://drive.google.com/file/d/1wOO80cJX4hSfdYZ_v9hGUPEGj1rVPgKN/view?usp=share_link

Софийско метро, стари карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Софийско метро, хартиени карти - https://drive.google.com/drive/folders/1C7va0Idce58r2Mv2VTFwl2z5hi5PDlB6?usp=sharing

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1181
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #327 on: 28.04.2023, 16:07:11 »
В първите варианти на ОУПа от 2007 и 2009 г. имаше трасета с влизане в Студентския, щото и на блоковете в Малинова долина им трябва транспорт.
Варианта от 2009-та ако го направят ще бъде много добре, макар че ми е малко странно защото то изглежда като обиколно из студентски

Offline vasko456

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3937
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #328 on: 25.05.2023, 17:06:24 »
Каква е причината повечето ватмани да взимат завоя от Алабин към Витошка с ГАЗ? В задната част усещането е доста неприятно, дори допускам, че може да се случи инцидент…

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8525
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #329 on: 25.05.2023, 17:26:28 »
Трябва да се превключи стрелката за левия завой.  :)

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2336
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #330 on: 25.05.2023, 17:29:30 »
Трябва да се превключи стрелката за левия завой.  :)
С тяга стрелката ли се поддържа? Да не се обърне под трамвая...? :rolleyes:
Но колегата трябва да каже по време на целия завой ли подават тяга, или само в началото? Ако е второто, то съвсем нормално си превключват стрелката.
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8525
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #331 on: 25.05.2023, 18:09:34 »
Заради редовния ТМ 10 стрелката често е надясно и трябва да се превключи. При превключване трамваят трябва да е в тягов режим докато всички колооси преминат през стрелката.  :)

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5192
    • View Profile
    • Email
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #332 on: 25.05.2023, 18:25:12 »
Чушки, дръжки и... връзка с праз...
Маса ватмани нямат усета, че карат нещо по-дълго от велосипед. Съответно в момента, в който им се изправи предницата, те започват да ускоряват. Но не се сещат това, че отзад има още 20 метра гъсеница, която е в завоя. Конкретно за това място има и друг фактор - цикъла на следващия светофар (Св. Неделя) е така направен, че трябва по най-бързия начин, щом те пусне този светофар, да стигнеш спирката, за да можеш да хванеш и съответно светофара. А изпуснеш ли този светофар, чакаш целия му цикъл, след което тръгваш, но пък светофара на ларгото те засича, и чакаш и неговия цял цикъл.
Колкото до стрелките - нужно е подаване на тяга за точно 30 сантиметра на определено място преди стрелката, стига да уцелиш конкретните 30 сантиметра. Песите пък дори няма нужда да подават тяга, имат си ключ с ток/без ток. :rolleyes:

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11077
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #333 on: 25.05.2023, 20:24:33 »
Става дума за кривата към Св. Неделя. На изходящата стрелка тя доста остра и особено при Песа в задната част усещането при скорост над 10 км/ч е доста екстремно. Подобно усещане има в ЧКД при завоя от Кракра към Янко Сакъзов.
А това че за доста ватмани трамваят свършва след кабината е стара истина.
« Last Edit: 25.05.2023, 20:29:17 by RADOCVET »
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline TRAMS SOFIA

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3373
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #334 on: 25.05.2023, 21:30:36 »
Завоя от България към Витошка , посока Ндк доста често последната секция е в кривата а трамвая е ускорил доволно гонейки светофара.
Колкото по-малко е сърцето , толкова повече злоба носи.

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1181
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #335 on: 25.05.2023, 21:41:45 »
Колкото до стрелките - нужно е подаване на тяга за точно 30 сантиметра на определено място преди стрелката, стига да уцелиш конкретните 30 сантиметра. Песите пък дори няма нужда да подават тяга, имат си ключ с ток/без ток. :rolleyes:
А да запитам тия 30 см някакси сигнализирани ли са му, или? И отделно на някои трамваи - мисля на Софиите бях забелязал едно с два бутона за стрелките, на CKD мисля че беше като ключ на ляво и дясно. Това ли се задейства в тия 30 см

Offline TRAMS SOFIA

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3373
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #336 on: 25.05.2023, 21:52:23 »
При българските мотриси , ако искаш да обърнеш дадена стрелка , инструкцията гласи да се спре непосредствено преди мостчето и да се включи първи кран ход. Ако стрелката е в правилната позиция - има бутон , стрелки с-ма бдителност, който изключва всички консуматори които могат да обърнат дадена стрелка. Третия вариант е със свален пантограф.

При песите и Инеконите има ключе - с ток / без ток и се завърта ако искаш да обърнеш или не стрелката.

А на ЧКД - обръщането става с подаване на ход с най-десния педал , а оставането и в същата позиция - със свален пантограф.

Относто стрелките - има три вида , с дистанционно /онова с двете копчета/, автоматични / с подаване на ход/ и ръчни /манипулиране със щангата/.
Колкото по-малко е сърцето , толкова повече злоба носи.

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2336
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #337 on: 25.05.2023, 21:54:43 »
Колкото до стрелките - нужно е подаване на тяга за точно 30 сантиметра на определено място преди стрелката, стига да уцелиш конкретните 30 сантиметра. Песите пък дори няма нужда да подават тяга, имат си ключ с ток/без ток. :rolleyes:
А да запитам тия 30 см някакси сигнализирани ли са му, или? И отделно на някои трамваи - мисля на Софиите бях забелязал едно с два бутона за стрелките, на CKD мисля че беше като ключ на ляво и дясно. Това ли се задейства в тия 30 см
От моя скромен опит на наблюдател мисля, че трябва да е това. В темите бях чел, че го наричат "мостче". Много ефектно се виждаше искрата едно време при старите трамваи. При скорошните ми идвания не виждах искри, може нещо да се е променило в механизма. Или си има заря, но не съм я забелязал.
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1181
    • View Profile
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #338 on: 25.05.2023, 23:08:49 »
От моя скромен опит на наблюдател мисля, че трябва да е
И аз си мисля, че е същото това.
При българските мотриси , ако искаш да обърнеш дадена стрелка , инструкцията гласи да се спре непосредствено преди мостчето и да се включи първи кран ход. Ако стрелката е в правилната позиция - има бутон , стрелки с-ма бдителност, който изключва всички консуматори които могат да обърнат дадена стрелка. Третия вариант е със свален пантограф.

При песите и Инеконите има ключе - с ток / без ток и се завърта ако искаш да обърнеш или не стрелката.

А на ЧКД - обръщането става с подаване на ход с най-десния педал , а оставането и в същата позиция - със свален пантограф.

Относто стрелките - има три вида , с дистанционно /онова с двете копчета/, автоматични / с подаване на ход/ и ръчни /манипулиране със щангата/.
Много благодаря за подробното обяснение. И едно питане - това с дистанционното не е ли най-удобно като използване и не могат ли да ги уеднаквят.
И това с мостчето и тръгването с ход не е ли по-рисково защото тръгваш срещу стрелката и ако не се обърне какво правиш

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5459
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Стрелките в трамвайния транспорт
« Reply #339 on: 25.05.2023, 23:19:28 »
Това с искрата беше на старите стрелки (още се срещат), където тяговият ток преминава през соленоида, който обръща стрелката. Понеже той има индуктивност, в момента, в който пантографът се отдели от контактния проводник, веригата се разкъсва и се запалва впечатляваща дъга.
При новите стрелки има по-комплексно управление, при което тяговият ток се ползва само за сигнал, че стрелката трябва да се обърне и тяговата верига не се прекъсва, затова няма дъга.
Quote
И това с мостчето и тръгването с ход не е ли по-рисково защото тръгваш срещу стрелката и ако не се обърне какво правиш
Гледаш дали ще се обърне и ако не заеме желаното крайно положение, спираш (екстрено най-често).

Тая система с мостчето е супер примитивна, но пък действа с всякакви трамваи без да е необходимо да се оборудват с каквото и да е.

На абсолютно същия принцип работят и тролеите, само че там стрелката се държи от пружина винаги в едното положение и минаваш на тяга само, когато искаш другото.
А да запитам тия 30 см някакси сигнализирани ли са му, или?
Преди стрелката има табелка "АС". Самото мостче, което по-горе е показано не е сигнализирано специално.
« Last Edit: 25.05.2023, 23:21:20 by bdz43r »