Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 1257891 times)

Offline $h@IdEr

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4462
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 359945577
    • MSN Messenger - dilly-m@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - dillyan96
    • View Profile
    • Рекламни концепции на бургаски Солариси
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2920 on: 18.03.2015, 18:29:15 »
Това автобусче стоеше там години наред. Защо никой не се опита да го купи и да го спаси?
Защото за да купиш, реставрираш и в последствие поддържаш такъв автобус ти трябват място за съхранение, където не е влажно и няма да изгние пак; място, откъдето да купиш многото липсващи/неработещи части; много време и много пари, а ако искаш и да го караш, и Д категория - неща, с които немного хора разполагат. Най-лесно е да се говори "Защо някой друг не направи това, това и онова?"

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2921 on: 18.03.2015, 22:22:45 »
Когато вече го няма, можем да си говорим всичко.

Offline nyky

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 90
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2922 on: 19.03.2015, 17:11:25 »
Автобуса и сега си е там, почти всеки ден минавам покрай него.

Offline jonckheere

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 910
  • Батаклиев го заБатачи
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2923 on: 20.03.2015, 23:57:17 »
Защото за да купиш, реставрираш и в последствие поддържаш такъв автобус ти трябват място за съхранение, където не е влажно и няма да изгние пак; място, откъдето да купиш многото липсващи/неработещи части; много време и много пари, а ако искаш и да го караш, и Д категория - неща, с които немного хора разполагат. Най-лесно е да се говори "Защо някой друг не направи това, това и онова?"
Еми така де, при това си е доста сериозна работа всичко това, едно е да го кажеш, друго е да го реализираш, има си огромна разлика между говоренето и релизирането, и си е сериозна тази разлика. И аз като съм бил дете съм си мечтал за подобни неща ама сега ако някой ми каже да направя нещо подобно дори ще ми стане лошо защото надали ще мога наистина да го направя това, не е шега работа. На Пловдивчанина Ники обаче евала му за това дето даправи с Чавдара 11Г5, и аз му свалям шапка ама и той е изживял изпитания, трябвало е да се съобразява с много неща и да си има в предвид че автобуса е стар и може всичко да се очаква. Ама си трябва време, желание, мерак и смелост за да направиш подобно нещо.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5907
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2924 on: 02.04.2015, 15:47:47 »
Снимки на първите прототипи, изработени в Германия през съответно през 1969-та и 1972-ра, от книга.
По рейс и по жена не се тича!

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11265
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2925 on: 02.04.2015, 15:57:50 »
Защо на 11М3 от снимката пише 11М10?
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3182
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2926 on: 02.04.2015, 16:15:12 »
Браво за  хубавите снимки :fan: . Интересно защо в серийния вариант на 11г5, отпада таблото за маршрутните табели в горната част на предното стъкло?

Offline $h@IdEr

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4462
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 359945577
    • MSN Messenger - dilly-m@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - dillyan96
    • View Profile
    • Рекламни концепции на бургаски Солариси
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2927 on: 02.04.2015, 16:19:58 »
На Чавдара 11Г5 от първата снимка пък пише 11Г-10. Подозирам, че е била някаква временна номенклатура за германско-българските прототипи.

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2928 on: 02.04.2015, 17:17:51 »
Фирма "Пътнически автотранспорт - Шумен" все още пази 20-ина стари автобуса "Чавдар" и "Икарус", включително спрените от движение и бракуваните. Собствениците имат намерение да запазят поне по един екземпляр като резерва и музейни експонати. Евала на Иван и Галин Банкови!

Offline todorow_211

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1131
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2929 on: 02.04.2015, 19:19:08 »
Браво и от мен на @IKAR за снимките, които пусна в темата. Впечатление прави и табелката на Чавдара 11М3 ''Sofia-Warna'', която сама по себе си е много ценна. :)

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2198
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2930 on: 02.04.2015, 23:40:32 »
Много любопитни снимки! Тасовете са си на Кесборер Сетра още, а на червения отзад пише, че е по лиценз на Сетра. Забележете - до втората врата на червения се намира голяма кондукторска седалка (май същата като шофьорската) с масичка за продажба на билети. Такава е била концепцията на обърнатите към салона седалки в Икарусите. При Икарус 180 също е имало такава масичка пред тези седалки (не съм сигурен дали специално при българските модификации, но мисля, че при унгарските).

Ето още нещо интересно - няколко познати снимки на автогари от 70-те и 80-те години като снимката от Карнобат показва Чавдар 11М3 с 1/2 отваряеми прозорци!!! http://socbg.com/2015/04/%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%B1%D1%83%D1%81%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%BA-%D0%B2-%D0%BD%D1%80%D0%B1-%D0%B2-10-%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%BA%D0%B8.html#prettyPhoto
« Last Edit: 02.04.2015, 23:44:25 by Balkanton »

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2931 on: 03.04.2015, 22:23:14 »
Някой спомня ли си да е виждал нещо такова? Сякаш имам смътни спомени от едно време. В книгата на Иван Колев за ботевградските автобуси има подобна каросерия, но с широки врати. Обаче аз като че ли съм виждал и с тесни. Защо пък да е нямало и такива - поръчкови?

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15435
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2932 on: 03.04.2015, 22:27:03 »
В началото и средата на 90-те при едно ходене на гости в Пловдив съм виждал интересен Чавдар 11М3 с 2-ра врата, пак тясна като предната и с малко прозорче пред нея, даже съм се возил и беше по градска линия. Твърде възможно е да са преправяни тези а да не са така оригинално.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline чавдарчето

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 248
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2933 on: 03.04.2015, 22:34:31 »
Може би нещо такова?

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15435
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2934 on: 03.04.2015, 23:17:09 »
Да, точно така беше, но беше синьо и бяло оцветяване. Интересно наистина дали така са си произведени или после заради недостиг на градски автобуси например са добавили една врата и са го направили градски, или пък да е била идеята за крайградски.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2198
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2935 on: 13.04.2015, 00:11:20 »
Добра снимка на атински чавдар като нов: https://www.flickr.com/photos/20912099@N00/16147955511/in/photostream/

Снимка на Чавдар 11М4 с червено-бяла ливрея, превозващ чужди (май скандинавски) туристи из България. Първоначално си помислих, че е Сетра, поради това, че като последна от надписа отпред се вижда буквата "А", но после погледнах емблемата, която е на "Автопром", с която до 80-те години са били монтирали на Чавдарите (за разлика от по-късната емблема на комбинат "Чавдар", буква "А" с кръгъл отвор посредата). Възможно е последната буква "Р" от предния надпис да е паднала. Забележете - има и интересни допълнителни огледала за обратно виждане. 
https://www.flickr.com/photos/villi_kristjans/16428036269/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/villi_kristjans/16425018907/in/photostream/

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1891
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2936 on: 13.04.2015, 00:20:36 »
Още по-странното е, че на последната снимка ясно си личи, че има само четири букви, което ме навява на мисълта, че първата и последната са паднали, след като А-то е последна.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2198
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2937 on: 13.04.2015, 11:16:27 »
Още по-странното е, че на последната снимка ясно си личи, че има само четири букви, което ме навява на мисълта, че първата и последната са паднали, след като А-то е последна.
И аз точно това си помислих. Мина ми през ума дали е било възможно в началото да са ги произвеждали с надпис Setra, но после като видях, че са останали само четири букви - и то симетрично спрямо центъра на предницата, осъзнах, че трябва да липсват първата и последната букви - две от общо шест и се е получило "АВДА". Ако е пишело Setra, нямаше да се запази тази симетрия.

Offline todorow_211

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1131
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2938 on: 13.04.2015, 14:29:43 »
На мен пък ми прави впечатление, че 2-рата му врата (на Чавдара 11М4) е отворена, а аз такова нещо не съм виждал никога, поне в България. Иначе снимките са много хубави, браво. :)

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2993
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2939 on: 13.04.2015, 15:18:16 »
Естествено че се отваря,седалките които са поставени при вратата се вдигат.