Author Topic: Нова интерпретация на историята на транспортната мрежа (1901-1957)  (Read 59051 times)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1868
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Интересно, не са ли били 101 и 102? Също ми се струва, че отпред (поне) е пребоядисван - очертанията на буквите от емблемата не се виждат, фаровете са сякаш с една идея по-изпъкнали напред, а бронята е сякаш скъсена. Но може и да е оптическа измама...

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3124
    • View Profile
102 е наистина, 103 е първото от 2-те МТБ-та, които пристигат през 1947. Буквите MAN май на повечето снимки са в цвета на предницата, само на брошурите са в бяло. Обаче ми прави впечатление, че явно на по-ранните снимки и на двата тролея на предните брони има нещо бяло, което е с формата на регистрационен номер, но няма никакъв надпис. На тази снимка на 102 бялото като номер го няма, има кука за закачане на теглич (може би бялата рамка се спуска на 90 градуса, за да открие куката). Тази новата и долната снимка са на един и същи тролей, на едно и също място и вероятно са правени по едно и също време.


Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4631
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Подранили са, линията е открита на 14 февруари... :)

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3124
    • View Profile
Подранили са, линията е открита на 14 февруари... :)
В статията от сп. Сердика (оригинала) пише, че на 8 февруари със скромно тържество е станало официалното пускане на тролеите, докато в годишните отчети на ДТО пише, че тролейбусите са пуснати в експлоатация на 9 февруари.

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 516
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Качвам отново като картинки статията в списание "Сердика" от 1939 г., която е качвана и преди тук, но линковете отдавна са изтекли (Статията е взета от дигиталния архив на Народната библиотека).

Как можем да обобщим написаното:
На първата страница се прави преглед на историята на мрежата и се дават данни за актуалното състояние.

На втората страница се изразява критика към недостатъците на мрежата, например концентрацията на линиите на пл. "Света Неделя" (която, колкото и да ни харесва в спомените и снимките от онова време, явно е предизвиквала неудобства заради все по-голямото натоварване), липсата на линия по бул. "Христо Ботев" (реализирана след 1944 г.), липсата на околовръстна трамвайна линия (реализирана впоследствие като тролейбусна линия). На тази страница се описват и взетите мерки за решаването на тези проблеми.

Третата страница според мен е най-забележителната, тъй като съдържа карта - колкото на настоящите към онзи момент линии, толкова и на бъдещите намерения за преустройство. От текста разбираме, че следните линии (които съществуват днес) са били нарочени за премахване/преместване, тъй като са смятани за неудобни по разни причини, а и защото са предвиждали да пускат тролейбуси и автобуси:
- линията през гората до Семинарията (също смятана днес - с основание - за една от най-красивите части от историята и настоящето на трамвайната мрежа, но в статията е изразена критика, че линията не е пусната по "Св. Наум");
- линията до старото ухо в Лозенец (съществуваща днес, макар и в друг вид, само като релсов път, както е известно);
- линията по "Климентина" ("Стамболийски") в западна посока след "Опълченска";
- линията от НДК (днес) до "Иван Вазов";
- линията по "Клокотница".
Изглежда, че почти нищо от тези намерения не е реализирано - само някои части, които са свързани с трасето на днешния ТМ3.

На четвъртата страница (очертани и в картата на третата) са представени намеренията за бъдещи разширения в следващите 20 години.
От тях са реализирани:
- линията към "Връбница" и "Надежда";
- линията от дн. Триъгълника по дн. "Константин Величков" и към "Овча купел";
- линията по "Христо Ботев";
- линията по дн. бул. "България";
- линията до "Хладилника" (само че по друг маршрут, защото в картата е предвидено да минава най-вероятно по дн. ул. "Козяк");
- линията от "Подуене" през "Редута" до "Слатина";
- линията по дн. "Ботевградско шосе".

Други, които са реализирани като тролейбусни:
- околовръстна линия по "Сливница" и "Опълченска" и оттам отново към "Сточна гара", само че планът е предвиждал това да стане по "Парчевич" и "Раковска";
- линия по дн. "Цариградско шосе";
- линия към "Модерно предградие";
- линия по ул. "Георги Софийски".

Като че ли най-мащабните предвиждания са били развитие в посока с. Кубратово, в посока с. Владая и линия до бъдещ национален стадион, който е следвало да се намира някъде на територията на дн. "Овча купел 1".

Прави впечатление, че за тролейбусите се говори едва ли не в сегашно време, а до пускането им е имало около две години. Изчислено е, че разширението на трамвайната мрежа, заедно с подвижния състав биха стрували за предвиждания период 481 милиона лева.
 
« Last Edit: 20.02.2021, 01:37:42 by Dimitar Dragnev »

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1868
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Понеже основните сведения за тролейбусите МАН от 1941 г. са в тази тема, продължавам тук с една снимка на №102, която, струва ми се не сме виждали. Откривам я в статия на списание Auto Build, посветена на първата тролейбусна линия и информация за нея. В статията има и втора снимка, която вече е публикувана в темата.
Ако се сметне, че не е удачно мястото, постът би могъл да се премести или да се направи нова тема, посветена на модела.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3124
    • View Profile
Снимката е може би най-добрата на тези тролеи досега, виждат се много повече детайли. Явно е снимана някъде в Горна баня, улиците даже не са асфалтирани.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1868
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Интересно ми е отварянето на прозорците - доколкото виждам, горната част се плъзга надолу върху неподвижната част.
Мисля, че тук е мястото на снимката - веднага след кръстовището с парфюмерията от рекламната брошура. Сградата, която се вижда в дясната част все още съществува, но е изоставена и може би не й остава много. Едноетажната постройка с магазините все още я няма и на нейно място има ограда, а в дъното се вижда гърбът на кметството. Скованата ограда в дясно на архивната снимка е може би ограда на градината, която може към онзи момент да е бил поземлен имот. Любопитен е остатъкът от дървен стълб на ъгъла на тротоара на гугъл стрийт снимката - дали не е бил на мястото на един от двата стълба от снимката?

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3124
    • View Profile
Точно това е мястото. А иначе прозорците, които са потъвали надолу в корпуса, са били много разпространени в първата половина на ХХ век. На почти всички трамваи чак до Космонавтите прозорците са се отваряли така.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3341
    • View Profile
Някой знае ли защо тази първа тролейбусна линия е пусната точно до Горна баня - предполагам тогава далече извън града? Сигурно дори все още е било село.

Защо не някъде в центъра на града?
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1868
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Снимката е правена в депото в Красно село ако се съди по контактната мрежа и релсите, има снимка и на една Прага на същото място, която ще пусна в съседната тема след малко. Само че май тази комбинация с два еднакви проводника няма как да се получи реално.

Попаднах на едно видео от Бърно на колегата Gintaras (9:32), където се забелязва значително раздалечаване на двата тролейбусни проводника при навлизане в едно кръстовище, където освен това има и успоредно вървяща трамвайна мрежа. Знаете ли какъв е смисълът на това раздалечаване и има ли вероятност по подобна причина в депото в Красно село през 1941 г. да е съществувала някаква вътрешна тролейбусна мрежа с такава характеристика? Иначе хипотезата, че само за снимката са скачили двата токоснемателя за два трамвайни проводника, си остава също правдоподобна.

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3945
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Проводниците са твърде близо, за да са на два съседни трамвайни коловоза.
По-вероятно е единият да е минусов, свързан с релсите и опънат специално за проби на тролейбусите. Отдалечен е от плюсовия, за да не го застъпват пантографите (тогава лири) на трамваите.

Това в Бърно е друго... предполагам просто са искали да поберат между проводниците тази странна конфигурация от изолатори.