Това е водещата хипотеза.
От няколко месеца половината локомотиви в ТБД-ТП са с поне един пробил диод. Един даже има по един пробил на всеки от двата токоизправителя.
От една седмица този локомотив беше с два пробили диода в различни рамена на единия токоизправител. Като е пробил един цял клон на едното рамо, получило се е късо съединение и целият ток е минал през пробилите диоди, защото са с най-малко съпротивление и са се запалили силиконовите тръбички на гъвкавите проводници на диодите. В същото време този ток на късо съединение е бил твърде малък, за да задейства защитата, която е настроена за максималния ток на целия токоизправител при изправни диоди. Точно по тази причина, при индикация за пробил диод, локомотивът може да работи, но само до първата възможност за прибиране в депо за ремонт.
Сега половината локомотив е изгорял, а от въпросния токоизправител са останали само ръждиви тенекии и телове.