Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - mlk

Pages: 1 [2]
21
Имам предложение да направим една среща на 8 Май за да присъстваме на откриването на метрото. Някой има ли представа в колко часа ще бъде, ще може ли простосмъртни да влизат и т.н.?

22
Предлагам в тази тема да се обсъжда кой с какво и как снима.

Ще започна с моята : Никон Д80. Обективите, с които снимам са 16-85/3.5-5.6 (приравнено 24-127 мм), както и ръчнофокусен 200/3.5 (приравнено 300мм).

С втория снимам рядко, защото идва малко дългичък и трябва по-отдалечко да се снима, за да влезе например целия автобус в кадър. Също така е с ръчен фокус и е малко по-пипкаво.

Основният ми е 16-85 и той е с доста удобен обхват. Например от тротоара може много лесно да се обхване на автобус в най-близката лента. Ето и пример:


Съответно в другият край достига доволно далече - ето пример на 85мм (снимано от спирката на 11, 75 и 404):


Горните две снимки не са кропвани, а само са смалени за да се види какво влиза в кадър. Над 85мм понякога липсва, но при ДСЛР-ите поне изображението е доста остро и дори да се кропне не си личат пикселите, така че реално докъм 200мм приравнено няма проблем да се постигне при този обектив.

Предимствата на ДСЛР-ите не знам дали има нужда да ги описвам. Общо взето бързина, нисък шум и лесно кадриране (бързо се "зуумва") са три примерни характеристики, които имат значение при снимките на подвижен състав. Лек недостатък е обема, особено когато човек не иска да привлича внимание, но си е приемлив компромис.

Разбира се, нямам изобщо идея да рекламирам някаква техника, а само целя да подпомогна "колегите" фотографи на ГТ в тяхната дейност  :angel:


23
Наскоро пак чух слухове, че моста на н-з Дървеница не е разчетен за метрото и ще имаме проблеми с натоварването когато се пусне метрото там. Някой да има информация по този въпрос?

24
Отварям тази тема за да си припомним разписанията от преди години, когато линиите бяха доста по-редовни.

Например тм.8 през 90-те караше на 14-11-14-5 с курс 75 минути. Когато ремонтираха Хр.Ботев, временно бяха сложили едно разписание от 93-та година - 18-12-18-6 с курс 76 минути.
Около 1998г., автобус 310 караше на 20-14-20-7 с курс 68 минути, 112 на 18-10-18-4 с курс 70 минути и 309 на 18-10-18-3 на 58 минути. Лятното на 309 беше доста садистично 12-5-12-2!

Тб.6 беше на 12-9-12-4 с курс около 70 минути, тб.7 през Р.Памтеник на 20-16-20-6 (ако не бъркам).
Тб.5б се движеше на 5-4-5-2 с курс 90 минути, но за една зима съм си записал, че е по-редовен от тб.5 - 16-12-16-5 спрямо 14-11-14-5 за петицата!

София 70 беше казвал за броя на колите по тройката до гара Подуяне преди 20 години - май бяха 20 или 22, ама той най-добре ще каже. 4 и 10 също са били с огромен брой коли. Тм.15 до Надежда 15 според вестника, при откриването е бил с 18 мотриси.

От табелата на x3m на 306 става ясно, че се е движил с курс 48 мин. и разстановка 16-8-16-4. Сегашните 5-6 коли са си направо смешни.

От едни стари табели на тм.2 и тм.19 отпреди 1999г. става ясно, че тм.19 се движи на 12-12-12-3 с курс около 122 минути делник и 7-7-7-2 празник. Тм.2 е бил вероятно на 21-14-21-7.

По тб.10 мисля, че са се движели 5 коли.

Който се сеща за още, може да допълва.

25
десетина мнения по-надолу се намира актуализираната версия.

26
Преди два дена минах по Сребърна и правих ляв завой по Гоце Делчев. Тогава забелязах, че лентата за ляв завой е отделена от тези за направо с колчета и много се накефих, защото там е пълно с нахалници, които засичат от втора лента завиващите за наляво. Виждали ли сте и други такива колчета и къде? Мисля, че има доста места из София, които буквално плачат за такива колчета. В момента се сещам за левия завой на пл.Пирдоп, за Т.Каблешков с дясната лента към бул.България, за лентите на НДК за ляв завой към бул.България, за ляв завой от Бяла Черква към Петко Ю. Тодоров. Дано се разпространи това решение на повече места!

27
Макар и рядко, понякога в СКГТ се сещат да синхронизират някои линии. Ето и няколко, за които се сещам:

тб.6 и 7 в момента и делник и празник са синхронизирани, което е много добре!
Преди да закрият а.57, тя беше синхронизирана с 56.
58 също е съобразен с 59 и с изключение на 3-4 курса в часовете, когато се променя броят на колите, през останалото време са синхронизирани.

Пример за несинхронизирани линии е двойката тм.1/тм.7, които след даден час следобяд пътуват пакетно.

Може и да бъркам, но имам спомен, че преди да закрият а.32 и а.33, те бяха синхронизирани съответно с а.31 и а.30.

За преди 30-ина години от София 70 знам, че тм.13 (Бъкстон-Илиянци) и тм.12 (Журналист-Илиянци) са се движели през 8 мин., но на 4 мин. една от друга.
Вероятно е имало и други двойки линии, но за момента се сещам за тези.

28
Мисля, че това би била една интересна тема. Идеята е да обсъждаме линиите, които не се движат Съобта и Неделя или пък само в пиков час или не се движат вечер и т.н.

За момента се сещам за следните:
тб.8 не се движи вечер.
а.100 и а.101 не се движат празник, а предпразник са само до ранния следобед.
а.7 не се движи предпразник/празник, както и от 12 до 16 делник.
а.65 се движи само в пиковите часове.
а.26 не се движи предпразник/празник като вместо него, а.27 има повече коли.
а.87 се движи само в пиковите часове.
а.70 на практика вечер не се движи :)

А от близкото минало се сещам и още за:
тб.10 мисля, че не се движеше вечер.
а.404 преди да бъде удължен до Ц.Гара не се движеше предпразник/празник.
а.413 преди да закрият тм.2 имаше период, в който не се движеше предпразник/празник. Даже преди години си спомням, че през лятото се движеше само в пиковите часове.
а.82 до сравнително скоро се движеше само делник.
Недоносчето тб.12 също беше в движение само в делнични дни.

242 беше само с 2 коли в делник, но не помня дали само в пиковите часове.
Преди да закрият а.32 и а.33 през 2002г., и двете линии се движеха само в час пик.
а.202 също беше в движение само в пиковите часове.

Имам някакъв бегъл спомен, че в един период, а.112 се е движел само делник.

София 70 може да помогне за трамваите преди години. Имаше няколко от тези до СТЗ, които са се движили само в час пик, но не се сещам кои.

От данните от 1976г., само час пик се е движил а.28, а а.26а, 32, 33 и 101 само делник. 49 и 50 са били до рано.

Засега е това.  :bb: Който се сети за още, нека помага   8)

29
В момента са останали много малко бързи автобусни линии. Да не говорим, че покрай задръстванията, повечето линии са си буквално бавни. Не така се стоели нещата преди години.

Ето малко любопитна информация относно бързите автобусни линии през 1992 и 1997г. Спирките за линиите за Младост ги давам от Младост за центъра, до Дружба - от центъра за Дръжба за да се види дали спират на Държ.печатница.

През 1992г. ситуацията е следната:

76 - спира на МВР Академия и след това само на една от спирките бл.202, Ат.Москов, бл.222 и бл.223 (не знам коя точно) и после на бл.43,
ХМС и Държ.печатница. Пропуска Окр.б-ца и спира чак на Плиска и после на Орлов мост.
84 - след Орлов мост спира на Плиска, долу на 5-ти километър и нататък на всички спирки.
112 - от спирка Мототехника в Люлин директно се "изстрелва" към К.Величков. След това пропуска Банишора и нататък спира стандартно на всички спирки.
150 - лесно е - Центр. гара - сп.Временна - Обеля 2 - бл.207 - Обеля
202 - след Д.Несторов проспуска пл.Ручей, спира на сп.бул.България, пропуска ул.Праскова и от Красно Село нататък спира навсякъде до Овча Купел 2
204 - стандартно за Држуба - Държ.печатница - Окр.б-ца - х.Плиска - Орлов мост. След това пропуска само ул.6-ти Септември и пл.Ручей.
213 - след ХМС спира на Държ.печатница, Окр.б-ца и директно на Орлов мост. След това пропуска само на ИСУЛ спирката, както сега.
260 - почти както сега, с разликата, че тогава не е спирал на Овча Купел.
280 - няма разлика от сега
285 - след Центр. гара пропуска ул.Опълченска и н-з Надежда. След това спира на всички спирки с изключения на 23 п-ка в Надежда.
304 - стандартно за Држуба - Държ.печатница - Окр.б-ца - х.Плиска - Орлов мост. След това пропуска само ул.6-ти Септември и Д.Несторов.
305 - след ХМС спира на Държ.печатница, Окр.б-ца и директно на Орлов мост. След това пропуска само на ИСУЛ спирката, за разлика от сега.
306 - след ХМС спира на Държ.печатница, Окр.б-ца и директно на Орлов мост.
309 - пропуска Орион, Зах.Фабрика и Банишора.
310 - много е "бърз" - пропуска само Банишора.
313 - след ХМС спира на Държ.печатница, х-л Плиска, след което пропуска спирката на ИСУЛ.
383 - доста сприки изпуска - след Бенакс и Хладилника, пропуска ул.Ив.Андонов, Южен Парк и Луи Айер. Спира на Костенски водопад, но след това пропуска ул.Орехова гора. На бул.България спира, пропуска ул.Праскова и спира на Красно Село. На останалите спирки до СТЗ спира.
404 - след Орлов мост, Плиска и Окр.б-ца, директно спира на спирките в Дружба.
ЕЛ - като експресна линия е очаквано почти никъде да не спира. Спира на Кооп.пазар, супер Витова и след това само н Хр.Ботев и Лъвов мост. Жалко, че са го спрели.

Пет години по-късно ситуацията е следната:

76 - като в съвременния си вариант.
112 - пропуска само бл.135 и Западен Парк.
150 - си е на практика "бавна" линия.
202 - след Д.Несторов проспуска пл.Ручей, спира на сп.бул.България, пропуска ул.Праскова и от Красно Село нататък спира навсякъде до Бузема
204 - като в съвременния си вариант.
213 - като в съвременния си вариант.
260 - почти както сега, с разликата, че тогава не е спирал на Овча Купел.
280 - няма разлика от сега
305 - както сега, с разликата, че не е спирал на ИСУЛ.
306 - няма разлика от сега
309 - пропуска Орион, Зах.Фабрика и Банишора.
310 - пропуска Орион и Банишора.
313 - както сега
404 - след Орлов мост, Плиска и Окр.б-ца, директно спира на спирките в Дружба.
604 - стандартно за Држуба - Държ.печатница - Окр.б-ца - х.Плиска - Орлов мост. След това пропуска само ул.6-ти Септември и Д.Несторов.


30
Ето и една интересна информация от 1976г. за крайградските линии. По колони са дадени линия, първа кола, последна кола, интервал пик, интервал непик. След това аз съм ги допълвал с предполагаеми числа - курс в минути, коли пик, коли непик, коли вечер.

Първите редове са делник, вторите - празник.
Има и доста впечатляващи интервали при някои линии.

14:3023:52810-16----
-4:350:005-61575--5
24:3523:46306090332
-4:3523:303080-9090331
34:2022:403570140--2
-4:2522:4020-2570140--2
54:3523:5510-1215-30----
-4:3022:4510-143570752
64:350:0020-306060321
-4:3523:2510-156060641
74:4522:4015-257070--1
-4:5022:3030-4030-4070222
85:0023:3020-256060321
-5:0023:30303060222
184:3021:302030-6060321
-4:3522:30306060221
194:5023:40306060221
-4:5023:40606060111
204:2523:304045-60802--
-4:4023:3025-3540-5080---
214:2523:40408080221
-4:4023:20404080222
224:2523:40408080221
-4:5023:40408080221
234:2523:4030-3540-90----
-4:300:252060----
244:4521:1530-3540-90----
-4:4519:152060----
254:4023:002540----
-5:0023:404050-60----
264:4522:303045-60----
-4:450:4535-4560-90----
26a5:0020:009020----
---------
274:4023:303060-8080331
-4:4023:303060-8080331
285:0018:2020-2011-
---------
294:5019:3060606011-
-4:5019:3060606011-
304:400:3535-4050-60-2--
-4:400:3535-4050-60-2--
314:3023:0030-4050-60----
-4:3023:207080----
324:4020:10153030210
---------
334:4519:5520-305050210
---------
344:4520:55120120120111
-5:4020:556060120222
354:4023:10120120120111
-6:3523:10120120120111
364:4023:1012-1650----
-4:3523:001630-90----
374:4320:40120120120111
-4:4320:40120120120111
384:3023:4535-506070221
-6:200:1060-7060-7070111
394:3019:3520-4085-9090--1
-4:3022:30909090111
40-I7:0018:50140140140111
-7:0016:30140140140111
40-II4:2519:10951351802--
-6:0019:30180180180111
414:5021:0020-406060321
-4:5021:0020-406060321
444:4021:305060-70----
-4:4021:305060-70----
454:250:355090----
-5:000:357070----
464:250:504055-60----
-4:250:504055-60----
474:3022:5050120120--1
-5:2022:5060120120221

31
Пускам тази тема за да могат хората да се запознаят с маршрутите на тролейбусните линии от създаването им досега. Пускам ги с уговорката, че някои дати ще бъдат уточнени от писмените ми материали, които точно в момента не са ми налични. Също така, за промените от последните години (2004-2008) може да има някакви неточности, понеже ме домързя да се ровя, но и те ще бъдат коригирани. Всякакви коментари и корекции са добре дошли. Ако темата се окаже интересна, ще пусна аналогична и за трамвайните маршрути:

[актуалната версия се намира се няколко мнения по-надолу]

32
Тук съм качил малко снимки от материали за ГТ от доброто старо време. Приятно гледане!

http://picasaweb.google.com/manchokapitancho/GTVestnici?authkey=us_UYI8l5TE#

33
Предлагам да направим общ каталог с картите на София и да видим кой какво има и какво няма.
Редно е след като съм предложил, аз да започна, но в момента не са при мен. Засега ще ги напиша по спомен, а после ще актуализирам списъка:

При дадена точна дата, тя е взета от текста 'данните за транспорта се отнасят към ...'. В противен случай - само година.
След това е описано какво е показано на картата.

1901-1976 - извадени са данни от много книги + от карти.
1957 - тм с номера, тб без номера. Отзад автобусни без номера. Допълвал съм си информацията от книги.
1962 - (ксерокопирана) - тм, тб, отзад има и автобусни. Малка.
1966 - всичко. Автобусните линии са със старата номерация.
1968 - всичко. На картата не е включена Дружба и някои други части, които сега са си съвсем в София.
1971 - всичко. На картата не е включена Дружба и някои други части, които сега са си съвсем в София.
1972 (ксерокопирана) - всичко. На картата не е включена Дружба и някои други части, които сега са си съвсем в София. Същата е като от 1971, но с актуализиран транспорт.
1973 - всичко. На картата не е включена Дружба и някои други части, които сега са си съвсем в София. Същата е като от 1972, но с актуализиран транспорт.
1974 (ксерокопирана???) На картата не е включена Дружба и някои други части, които сега са си съвсем в София. Същата е като от 1973, но с актуализиран транспорт.
31.12.1976 - всичко. От големите.
197? - 1-2 малки карти с центъра.
31.12.1978 - всичко. Атлас
1981 - всичко. От големите.
1982 - всичко. От големите.
1983 - всичко. От големите.
1984 - всичко. От големите. Надраскана.
1985? - 1-2 малки карти с центъра.
31.10.1986 - всичко. От големите. Имам 2 броя. Едната е със скъсан участък.
1988 - всичко. От големите.
1989 -(ксерокопие???) всичко. От големите.
1990 (ксерокопие) всичко. От големите.
1991 - мини карта с транспорта - всичко.
1992 - данни за маршрутите на линиите от друг източник
1993 - всичко. От още по-големите.
1994 - всичко. От още по-големите.
1995 - всичко. От още по-големите.
1996 - всичко. Атлас.
1997 - досега - доста.

Сборка на карти от Metan
Quote
Благодарение на julych вече имаме една прекрасна колекция от карти на София. Специални благодарности и на МЛК заради някои ценни карти от личната му сбирка. Някои от картите отпреди 1940 г. са взети от сайта на Стара София и са пуснати заради добрата им резолюция. Колекцията е почти завършена и свободна за ползване. Ще помоля ако някой притежава карта на София от периода преди 1993 г. и не я вижда сред картите по-долу във връзката, а има огромно желание да сподели своята карта с нас, да не се стеснява и да пише в темата.
http://dox.bg/files/dw?a=7f8535be38

https://drive.google.com/drive/folders/1UFp5RCs8JnoW4tNKWQHfwcfk4lvG44wx


34
То беше близко до акъла, но бих казал "евала". Движат се точно както тб.6 и тб.7 и а.213 и а.214 на равни интервали.    

35
Предполагам, че повечето знаят, но все пак може някой да не знае факта, че преди 1968г., автобусните линии са били по друга номерация. Линиите тогава са по-малко и дадена линия (особено крайграските) обикаля през повечко места.
Преди преномерирането, те достигат до номер 34.
След това, повечето линии са преномерирани по естествен начин.
1 се разделя на сегашните 1,2 и 3, 2 става 4, 3 става 5,6,7 и 9, 4 става 9 и 10, 5 - 11, 6 - 12,13,14 и 15, 7 - 16 и 17, 8 - 21,22,23 и 24, 9 - 25,26,27,28 и 29, 10 - 30,31,32 и 33, 11 - 34,35,36,37,38,39,40 и 41, 12 - 42 и 43, 13 - 44,45,46 и 47, 14 - 51,52,53 и 54, 15 - 55,56 и 57, 16 - 58 и 59, 17 - 72, 18 - 73 и 74, 19 - 65 и 66, 20 - 67, 21 - 75, 22 - 68,69,70 и 71, 23 - 61,62,63 и 64, 24 - 18,19 и 20, 25 - 60, 26 - 77, 27 - няма, 28 - 79, 29 - 80, 30 - 81 и 82, 31 - 83, 32 - 84, 33 - 17 и 34 - 48,48 и 50.

(преди това състоянието е горе-долу следното - до 1957г. автобусите са стигнали до номер 21. Разликата спрямо 1968 е, че а.5 тръгва от гара Подуяне, 17, 18 и 20 не ми е известно дали е имало, 19 се е движил от Драгалевци през хотел Хемус нагоре до Симеоново! 21 е от Ст.В.Левски до Дървеница, т.е след това става 22.
Около 1962г. до Зл.Мостове тръгва а.23. Вместо закритата тб. линия до Г.Баня тръгва а.25, а вместо закритата тб. линия до Илиянци - а.26, по-късно закрит и поет от а.31. От Кр.Село тръгва а.17 до Мотописта. а.17 става по-късно а.18.
а.19 е разделен на две части - а.19 до Драгалевци от Хемус и а.20 до Симеоново от Семинарията. Всички останали са открити след 1962г.)

Интересното е, че новия а.13 е закрит почти веднага и няколко години по-късно е открита известната линия 13 - Ц.Гара-Младост, от която сега са се нароили много линии
След промяната в номерата, настъпва бурно развитие на автобусната мрежа.  До 1968 са открити са линии от 85 до 90, а до 1970 - 91,92,95 и 96. През 1972 има нов бум - 97 - Орландовци-Негован, 98 - Ст.В.Левски-Симеоново-Бистрица, 99 - Орландовци - Малаш.г-ща, 100 - до Бенковски, 101 - Борово - Ситняково, 102 - О.Купел-Суходол, 103 - Ц.Гара - Фондови ж-ща, 104 - Пирогов - Ситняково - Слатина - гара Искър.
Нечетните 99,101 и 103 не просъществуват дълго.
105 (СТЗ-Връбница) е открита около 1973. 106 тръгва до Младост 2 заедно с 306. 1975-1976 е периода, в който се появяват много бързи линии - 213,306,242,261,361,461 и т.н. Постепенно за няколко години са разкрити още много. 107 тръгва през 1974г. до Бояна на мястото на закрития трамвай 8.
108 е първата линия до новия ж.к. Люлин. Поетапно до 1978г. тръгват 109,110,111 и 112. Следва скок на 120 и явно номерата от 113 до 119 са били запазени за Люлински линии.

следва продължение...

36
Ще дам малко любопитни детайли от историята на трамвайните линии в София.

Както е известно, най-старата и класическа линия е на тм.5. Има известни спорове за това в началото дали е била 5 или 6, но според мен тогава е била просто София-Княжево и малко по-късно се появява истинска номерация. Цели 68 години тя е с този маршрут. През 1968 е направено колелото при Съд.Палата и от тогава върти там. Ако не сме толкова прецизни, може да се каже, че вече 106-та година тм.5 се движи по един и същи маршрут (изключваме ремонтите)!!!
Далеч назад по години са доста линии. Примерно, тм.3, от 1925 до 1989 върви от гара Подуяне и се стига до Зах.Фабрика, въпреки че преди 1947 върти при К.Величков, а тм.7 ходи до Зах.Фабрика, при това по бул.Сливница.
Като цяло за тм.3 може да се каже, че от 106 години трамваи, 103-104 от тях тм.3 е можело да се хване на пресечката на Ботев и Пиротска.
Други две не толкова стари линии са тм.9 и 10. 9 винаги (с изключение на периода преди 1940г.) е била до Хладилника. В другата посока като изключим 1999-2000 е била до Ц.Гара и н-з Надежда, т.е 1960-2006г.
Тм.10 винаги (отново изключвам преди 1940г.) е била до Зап.Парк и оттам е стигала до пл.Възраждане.
Тм.4 пък е миналавала от 1901 до закриването и преди няколко години винаги в отсечката по бул.Стамболийски от К.Величков до пл.Възраждане.
Преди да започнат да местят тм.8 къде ли не, от 1925 до 1974 неотменно се движи от Павлово до Бояна.
Тм.1 е с често променян маршрут, но винаги минава през гарата (отново изключвам ремонтите).
Тм.11 и 12 почти през цялото си съществуване се движат в отсечката н-з Надежда - СТЗ. Само от 1958 до 1966 обслужват Надежда, а 11 за кратко в началото на 30-те - пл.Св.Неделя - Орландовци.
От по-новите линии - 19 винаги минава от Бъкстон до пл.Македония, 20 винаги е бил до гара Искър, а 22 до кв.Левски.
Ако не бяха пуснали тм.18 преди 2 години, тази линия щеше да е единствената, която през цялото си съществуване (1970-1981) е била с маршрут пл.Журналист - СТЗ. (тук се сетих, че е била и от Хладилника до Дървеница, така че не се брои.)
При останалите линии кашата е голяма. Като че ли най-променяните линии са 13 и 15. В крайна сметка, те още търсят своето място под слънцето... или по скоро под Витоша.

следва тема и за тролейбусните линии.

Pages: 1 [2]