Не става въпрос за марката, очевидно "МАН е класи над кое да е БМС, китайски и тн. евтинджоци". Като харесваш Манове, в София има близо 190 бройки, които са много по-практични от двуетажните. Проблемът е, че се харчат пари за купуване на скъпи автобуси втора употреба, чиито остатъчен живот не е голям (5-6 години), за да ги пускаме по измислени линии и 3-ката, при положение, че по основни линии все още се търкалят 20-годишни дараци.
Наистина ли не виждаш къде е проблема с работата на такива автобуси по 76 и 305? Ще ти помогна. Това са интензивни и натоварени градски линии, като на всяка спирка се качват и слизат голям брой пътници.
Първо-съчленените имат 4 врати. Двуетажните имат 3. Всяка врата по-малко означава по-бавен обмен на пътници, а това води до по-бавно времепътуване. Ценни минутки в задръстванията, които могат да ускорят придвижването и водачите да имат повече време за почивки и наваксване на закъснения.
Второ- качването и слизането в двуетажен автобус е много по-бавно от това в съчленен. От втория етаж всички пътници докато се източат да слязат на спирката, това е поне двойно по-бавно от едноетажен автобус. В това време, докато се източват хората надолу, вече първите пътници са се качили в автобуса и напират за нагоре. В резултат стават сблъсъци на тясната стълба, а разминаването и източването на слизащите-отново- води до още по-бавно времепътуване. Такива сблъсъци на стълбата съм виждал дори и в Берлин, където двуетажни се движат от много години. Какво остава за България.
Трето- нашите любими пътници ще се сещат в последният момент, че трябва да слизат, шофьорът няма да ги види, вече ще е тръгнал и ще се започнат едни раправии "ма защо тръгваш бе, защо не си ме видял", "защо тръгваш да слизаш в последният момент" и т.н. За това време съчлененият автобус вече е почти на другата спирка. И вместо 5 минути от т.А до т.Б ще отнеме примерно 6-7, което води до увеличаване на курса с примерно 5 минути, което води до повече проблеми при задръствания, по-нередовни интервали и т.н.
И четвърто- ако двуетажните автобуси са толкова добри и са подходящи за такива линии, защо цяла Европа използва съчленени автобуси, а градовете с двуетажни извън атракционните превози се броят на пръстите на ръцете ми. И в такъв случай защо берлинският оператор BVG намали повече от двойно броят на двуетажните автобуси? Правилно, заради горепосочените неща. Затова двуетажние не са подходящи за 76 и 305, както и за масова употреба в София.
Извинявам се за дългият ферман.
И леко встрани от темата- за всички привърженици на качването от първа врата, наскоро посетих Дубровник, където натъпкването на всички хора на първа спирка в единичен автобус от първата врата отне точно 5 минути. Време, в което автобусът можеше да се движи.