Author Topic: Частните пътнически ЖП превозвачи  (Read 7720 times)

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8033
    • View Profile
    • Email
За София се вижда, че не се очертава никакъв шанс крайградските жп превози на БДЖ да се интегрират с градските на СО като билетна система. Ако има лиценз на СО, би трябвало операторът да е отделно дружество, но ако има изисквания за опит в жп превозите, такъв опит имат само в Метрополитен.

Трасето до Банкя например в ръцете на Метрополитен с две-три мотриси Алстом и влакове по-начесто щеше да е нелошо решение и ще даде тласък на транспорта в София, но при тези рамкови условия които са поставили от министерството явно нереализируемо на този етап.

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8033
    • View Profile
    • Email
Нови превозвачи в жп транспорта от края на 2026 г., няма да се вдигат цените на билетите

"Гражданите няма да усетят как се преминава от един на три оператора, нито ако някой от тях, ако не се справя, ще усетят, ако бъде сменен. Цените на билетите за жп транспорта няма да се променят и няма да се прехвърля никакъв железопътен състав в собственост на никого - нито на Пътнически превози, нито на частните оператори.

Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред журналисти за процедурата за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт.

Караджов обясни, че предстои отваряне на българския железопътен пазар за конкуренция.

"Държавата ще обяви конкурсна процедура, с която ще бъдат допуснати няколко превозвачи, които могат да бъдат европейски или български лицензирани превозвачи на пътници в железопътния транспорт, които ще могат да се състезават не жп пазара, както и да развиват нови линии, дестинации и маршрути, които са на база търговски принцип", поясни министърът.

По думите му тази мярка ще доведе до много по-високо качество на услугата на жп транспорта за гражданите и ще предизвика обновление на подвижния състав, който е в окаяно състояние.

Държавата е дала три лиценза на жп компании и нито един от тях не се е осмелил да навлезе на пазара, защото няма никаква конкуренция. В Плана за възстановяване и устойчивост е поет ангажимент за конкурсна процедура чрез отделяне на няколко лота от ПВУ и в тези лотове да бъде стимулирана конкуренцията, внесе повече яснота Гроздан Караджов.

Ще отворим вратата, да си пъхнат крака, да се опитат да навлязат и развитието да не е стимулирано от държавата, а по търговски път да има истинска конкуренция", подчерта транспортният министър.

Според него ще има реално развитие на по-качествени услуги на гражданите в жп транспорта. Караджов очаква не само български, но и чуждестранни оператори да проявят интерес за процедурата за възлагане на пътнически услуги с жп транспорт

.Между 30 октомври и 30 декември 2025 г. трябва да се извърши класиране, да се подпише договор, така че след един период от 11 месеца на мобилизация - подвижен състав, финансов ресурс и човешки ресурс, то от 13 декември 2026 г. да започнат работа новите оператори паралелно с българския оператор - БДЖ.

"В случай че някой от операторите не си изпълнява задълженията, има предвидени тежки санкции и ако станат системни нарушения се отнема лицензът. Тогава министърът на транспорта назначава друг оператор", обясни Караджов. Той очаква след задействането на системата, да усетят благата на конкуренцията в жп транспорта.

Караджов увери, че както се е качил във влак, така ще се качи и в самолет, ако има оплаквания от гражданите.

"Навсякъде, където законът се потъпква и се потъпкват правилата, ще има мерки каквито са и наземните оператори. От много време получавам съобщения от граждани, които се чувстват унизително, грубо, невъзпитано, без да има се включва климат и без за възрастните хора да се дава подкрепа. Или наземните оператори ще изпълняват задълженията си, или ще им се отнеме лицензът", закани се министърът."


https://news.bg/politics/novi-prevozvachi-v-zhp-transporta-ot-kraya-na-2026-g-nyama-da-se-vdigat-tsenite-na-biletite.html

И неадекватно включване от синдикатите:

ЖП синдикатът се обяви срещу частните превозвачи, обмисля протести

""Няма нужда да се разделя един малък пазар като този на жп транспорта, защото той става по-неефективен. От държавен монопол, ще се направят три частни монопола. България е малък пазар и раздробяването на този пазар, ще доведе до по-голяма неефективност".

Това заяви пред журналисти председателят на Синдикатите на железничарите в България към КНСБ Петър Бунев за процедурата за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт.

Според него качеството на услугата ще се подобри, след като приключат ремонтите в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

"Ние сме длъжни след обсъждането на процедурата за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт, те може да си тръгнат по пътя, а ние ще се върнем при хората да им дадем обективната истина какво се прави. Какви решения ще вземат хората в БДЖ ще ви кажем на по-късен етап, когато имаме решение", каза Бунев, като намекна за протести."

https://news.bg/society/zhp-sindikatat-se-obyavi-sreshtu-chastnite-prevozvachi-obmislya-protesti.html
« Last Edit: 17.06.2025, 14:16:02 by fafan »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5987
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
ЖП синдикатите не получават членски внос от частните превозвачи и е съвсем нормално да са против. Тресе ги тиха паника, защото дори да си издействат по някакъв начин участие в играта при експлоатационния персонал, то във всички случаи им отпадат постъпленията от многохилядната администрация.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9420
    • View Profile
Могат да запазят влияние в НКЖИ и БДЖ, но не и в частните фирми - превозвачи.  :rolleyes: