Зам.-кметът Велизар Стоилов: РЕМОНТИТЕ В СОФИЯ СА ПОД ЗНАКА НА МЕРЦЕДЕС
Три оси под ъгъл от 120 градуса делят районите, където ще се работи през лятото
Здравка Андонова
Визитка
Роден на 30 юли 1952 г.
Инженер по образование
Специализира информатика в гр. Кьолн и банков мениджмънт в Свищов
1997 - 2003 г. - Главен секретар на БНБ
Зам. - кмет на столицата по транспорта от 2003 г.
СНИМКА:ВЕНЕТА РАЙНОВСКА
- Г-н Стоилов, идва сезонът на летните ремонти в София. От къде ще започнете и кога?
- Вече започнахме ремонта на продължението на бул. "Шипченски проход" от зала "Универсиада" до колелото на трамвая на 4-ти километър. Така ще продължат поправките на трамвайния път и платното, които са много разбити. Веднага след това летните ремонти продължават с поправката на две кръстовища в центъра на Банкя и в с. Иваняне до пътя за Банкя. Там ще бъде направено кръгово движение. Офертите бяха отворени на 25 април и предполагам, че до десет дни ще има решение за фирма изпълнител. След около две седмици трябва да се подпише договор и да започне работата. Също така в края на месец юни ще започне изграждането на пътната връзка между бул. "Андрей Ляпчев"и ул. "Св. Киприян" в "Младост". Тя е много важна, защото ще бъде алтернативна на бул. "Александър Малинов", където сега цялото движение е съсредоточено и е много натоварено.
Ще направим и нова организация на движението в квартал "Здраве", където са разположени много медицински заведения и потокът от автомобили е постоянен. Улица "Здраве" ще стане еднопосочна, а алтернативен неин изход ще бъде ул. "Никола Славков", която ще бъде повдигната малко и ще излиза на бул. "Пенчо Славейков". Там ще започнем от юни, ще сменим водопровода и ще направим пълна реконструкция.
Ще извършим и основен ремонт на улиците "Живко Николов", "Марагидик" и "Каймакчалан", които не са в центъра. Целим да стигнем до улиците в по-крайните квартали, където улиците са в доста лошо състояние. Такъв е случаят с ул. "Първа българска армия". Основен ремонт ще направим и на артерия по бул. "Цар Борис III", от ул. "Никола Петков" до спирка "Шипка". Предвиждаме много ремонти и се надявам софиянци да разберат, че може да се работи едновременно по 10-15 улици в летните месеци. Тогава трафикът е разтоварен и доста от живеещите в София са се изнесли. Опитът, който натрупахме с ремонтите миналата година, го доказа.
- Как ще бъде регулирано движението по време на ремонтите?
- Със заповед на кмета Борисов ще се направят обходни маршрути, които ще бъдат съгласувани с КАТ. След това ще се поставят указателни знаци и табели кога и как ще бъде отклонявано движението. Натрупахме достатъчно опит с такава организация на трафика и смятам, че няма да има проблеми. Страшно е да не попаднем в месеците, когато хората са се върнали от почивки или все още не са заминали. Т. е. за четири месеца - юни, юли, август и част от септември, трябва да свършим цялата работа. В същото време ще правим и текущите ремонти. Конкурсът вече е на привършване и ще можем да започнем през юни. Ще се работи по нова схема, по която София е разделена на три. Така фирмите изпълнителки ще се съревновават и няма да има монопол на нито една от тях, а и качеството на работата ще се следи по-точно. Ще изберем фирми, които притежават качествени машини, собствени асфалтови бази и големи обеми на работа, за да могат да поемат отговорности и да гарантират за изпълнението им.
- Как ще бъде разделена точно София?
- Столицата ще бъде разделена под формата на емблемата на Мерцедес на три оси, всяка под ъгъл от 120 градуса. Северната ос е ул. "Рожен", която ще минава от центъра през надлез "Надежда" и ще върви на север. В югоизточна посока оста пък е бул. "Цариградско шосе", който върви към Пловдив. Третата линия е бул. "Цар Борис III", която минава на запад. Тези три пътни артерии, тръгващи от центъра са копие на емблемата на "Мерцедес" и оформят трите района за текущи ремонти.
- До къде стигнахте с прокопаването на метрото и кога ще започне изграждането на втория лъч?
- По проекта с метрото с гордост мога да заявя, че Столична община се справя сравнително добре. През последните две години правим едновременно шест метростанции. Две от тях са в центъра при Университета и стадион "Юнак". За централна спирка може да се счита и разширението на станция "Сердика" с метростанция "Шератон". Японската компания "Тайсей корпорейшън", която спечели търга, прокопава два самостоятелни тунела зад специален щит. Вярно е, че малко изостанахме с графика, но вече постигнахме по-добра организация и строително-монтажните работи се движат успешно. Вече прокопахме пътя на метрото до СУ и тунелът е изцяло изолиран.
Във втората част от бул. "Драган Цанков" - "Интерпред" - "Въртопа" - кв. "Младост" се правят четири метростанции. При тях релсите са положени и вече се лепят плочки по спирките. До края на май ще завършим с откритата им част в "Младост" и там ще бъде асфалтирано. Ще пуснем и тролейбус № 5 по стария му маршрут. Голямата ни задача е в края на 2008 г. да сме свършили монтажните работи и в началото на 2009 г. да пуснем влака от Люлин до Младост. Така двата квартала ще бъдат свързани и ще се облекчи движението през центъра.
Проектът за втория метродиаметър надлез "Надежда" - Централна гара - НДК - бул. "Джеймс Баучер" е готов и сега кандидатстваме за финансиране по еврофондовете. Той ще струва към 200 млн. евро. Надявам се да стартира през 2008 г. и за три години да бъде изграден.
- До къде стигна разширяването на южната дъга на Околовръстното?
- По южната дъга се работи от ноември миналата година. Изпълнител е държавният фонд "Пътна инфраструктура", но Столична община помага при изменението на проектните работи. С взаимно договаряне взехме решение да направим на две нива възела при Симеоново. Пътят за центъра ще минава отдолу, а отгоре ще бъде вдигнато Околовръстното шосе. Така ще стане и при разклона за Драгалевци. В момента се правят т. нар. подпорни стени откъм северната част. Най-големият проблем там са водите, идващи откъм Витоша. Зaтовa е нужно изграждането на колектори, тъй като терените над Околовръстното са без канализация. За тази цел от ЕС са заделени около 58 млн. евро. Отсечката трябва да бъде готова за 20 месеца, след около година и половина. Широчината є ще бъде 22 метра. Сега тя е само 8 метра. Разликата е значителна, както виждате. Разбира се, имаме и проблеми след като отчуждихме някои от временните обекти по трасето на южната дъга, започнаха доста обжалвания. Някой от собствениците им явно са си повярвали, че са станали постоянни.
- Имаше идея целият център на София да стане "Синя зона". Кога да очакваме това?
- За последната година и половина "синята зона" в столицата "порасна" с около 7000 места. Смея да твърдя, че където сме направили такъв вид платени паркинги, се забелязва отпушване на трафика, макар че много хора не смятат така. Такъв пример е ул. "Иван Шишман" преди там не можеха да преминат дори пешеходци, а сега ако човек мине с кола, ще види, че автомобилите са изчезнали. Това е така, защото не можеш да паркираш там без да плащаш.
В Прага например, десният бряг на Вълтава е изцяло "синя зона" с около 8000 места. Скоро и левият бряг ще стане платен паркинг, защото хората са разбрали, че така ще се реши проблемът с трафика, който не е по-слаб от този в София. Лошото е, че при нашия манталитет все търсим безплатното. И паркингите не се пълнят. Например при "Булбанк" има три подземни паркинга с общо 418 места, които не могат да се напълнят. А отгоре хората паркират по тротоарите, защото е без пари и така се получава най-голямото задръстване. Трябва да се разбере, че в столицата всяко удоволствие се заплаща, включително и паркирането.
- Кога ще започнем да плащаме със SMS за паркиране в "синя зона"?
- До броени дни. Вече имаме договор с Mtel, остава да се разберем с Globul и Vivatel. Иначе техническата готовност е на 100%. В Прага още не предлагат такава услуга, но колегата Щайнер доста се ентусиазира, като разбра за нашата идея и там вероятно ще я приложат.
- Каква е стратегията на Столична община за справяне със задръстванията в пиковите часове?
- Движението тепърва трябва да се урегулира. Заедно с МВР поставихме камери по определени трасета. Те демонстрират денонощно арогантното кормуване на шофьорите. По около 2000 са минаванията на червено на един светофар за 24 часа. Да не говорим за катастрофите. Задължително трябва да се изгради мрежа от камери на 22-те възлови кръстовища в София. Така те ще могат да дават информация в един диспечерски център, за да се упражнява контрол както трябва. По-важното за справяне със задръстванията е да се строят нови артерии, които да са тангенти.
София е моноцентричен град и всички улици са забити в центъра като радиуси. Това значи, че за да се придвижиш от едно място на друго, трябва да минаваш или по Околовръстното, или през центъра. Затова следва да се направи една тангента на бул. "Тодор Каблешков" и на бул. "Пенчо Славейков".
Заедно с главния архитект на София Петър Диков сме набелязали доста мерки, за да облекчим движението. Почти сме се споразумели с Министерството на транспорта да ползваме ж.п. трасето от гара Искър до Волуяк на северозапад. То минава почти през центъра на София и не се експлоатира достатъчно. Би могло да се ползва и от софиянци като градски транспорт. Човек може да се качи на гара Искър и да слезе на Централна гара, например. Ще се направи лека градска железница с около 25-30 междинни спирки. Но още сме на проектна фаза, далеч сме от финала. Ще търсим и пари от Европа. Но се мъчим да направим от София европейски град.