Author Topic: Човешки ресурси в МГТ  (Read 370499 times)

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8030
    • View Profile
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2040 on: 18.05.2025, 20:22:39 »
Играта с извънредния труд, защото "няма хора" съм я играл отдавна. Първият път беше на мечтаната ми работа, заради която станах инженер и си представях, че ще я работя десетилетия. Плащаха ми по 30 часа извънреден труд месечно, защото до толкова беше разрешено. Останалите ги прехвърляха за следващ месец. Беше престижна и изключително отговорна длъжност в частния сектор.

В частния сектор може да е така, но градския транспорт не е частен сектор и е нереалистично някога да стане такъв, най-малкото в частния сектор се гони печалбата, а градския транспорт винаги ще си остане дотиран. Едно нещо което доколкото разбрах ялта е основният раздор - орязването на бонуси по различни причини. Оправдано е в такъв случай да искат бонусите да се заменят с фиксирани и гарантирани плащания. От онези източници от общината, които са на страната на протестиращите, се разбира че с тези бонуси искат да компенсират инфлацията и оскъпяването на живота от последните две години, което не е реалистично. Всяка страна като влиза в такива преговори трябва да разполага с определен буфер и да го използва гъвкаво в преговорите. Ето за пример последните стачки в градския транспорт в Германия. За Берлин - имаше три кръга преговори, съответно стачки по един, три и седем дена. Синдикатите влязоха в преговорите с 30%, или 750 евро. В крайна сметка се подписа колективен трудов договор за 430 евро повече, това като пример в какви диапазони се водят подобни преговори в други държави където все пак труда се заплаща по-човешки. Друга тема беше работните времена и смените, договорено е сега избор между 35-часова седмица и 39-часова седмица срещу повече пари. Така и тези луди пенсионери за които bdz43r говори, и хората със семейства ще имат избор. Това аз разбирам аз най-вече под условия на труд, а не кога е боядисвано последно халето в гаража.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5982
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2041 on: 18.05.2025, 21:20:22 »
Бонусите са легалният начин за удържане от заплатата като наказание за щяло и нещяло. Принципно, в частна фирма е доста по-вероятно бонусите да се използват по предназначение, защото там работодателят ги дава, за да стимулира хората и би трябвало да внимава с удържането им. В публично предприятие е по-скоро обратното, защото там работната ръка по правило не се цени толкова и дребни и средни ръководители са много по-склонни да трупат точки, лишавайки служителите от бонуси за всякакви нередности, които по правило са неизбежни, за да функционира изобщо предприятието и всички ги правят. Така е и в БДЖ, където във всеки един момент можеш да бъдеш наказан за неща, които всички знаят, че без тях не може и автоматично си губиш целия бонус за 6 месеца (ако правилно си спомням).
В предишната ми работа нямаше бонуси, но извънредният труд над максималния беше "на черно" и се изплащаше като "награда" през няколко месеца и то не изцяло, така че всеки във всеки момент да има да взима някаква сума, която при издънка не получава. Но пък никога не съм чул на някой да са му удържани тези пари за формално нарушение, а само за реални насирации и то според тежестта на провинението. Може би само аз нямах такава сума за взимане, защото не полагах и никакъв извънреден труд. Ако не ми бяха предложили в сегашната ми работа, сигурно още щях да съм там.

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1265
    • View Profile
    • Laptop screens and laptop repairs
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2042 on: 18.05.2025, 21:26:58 »
Бонусите са легалният начин за удържане от заплатата като наказание за щяло и нещяло...
Същото е и в частния сектор. Всичко зависи от началниците - що за мишоци и натегачи са.

Offline Pesho1991

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1108
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2043 on: 18.05.2025, 22:50:03 »
Имам един въпрос, понеже знам, че се плаща членски внос в синдиката, колко е той? 1 лев, 2 лева, или повече? Еднакъв ли е за всички или зависи от възнаграждението?

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6384
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2044 on: 18.05.2025, 23:43:20 »
Снимките са от Столичен Електротранспорт, депото в кв. Банишора, когато ходих последно там. Завидяхте ли им на заплатите от извънреден труд сега?
Айде пак отначало да обясня. Субсидията от държавния бюджет за гр. транспорт София беше 89 млн. лв. Не беше пипана няколко години. Тази година обаче, Столична община получи от Бюджет 2025, общо 106 млн. лв. за гр. транспорт. Това е ръст от 17 млн. лв. Тези всичките пари, до последната стотинка, са дело на синдикатите и нашите преговори, които водихме с МФ през последните 6 месеца - с г-жа Людмила Петкова, а след това и с г-жа Теменужка Петкова. Не са заслуга на кмета. Не случайно в предварителните ни разговори още есента на 2024 г. постигнахме джентълменско споразумение, че ние ще направим всичко по силите си да убедим МФ да увеличи субсидията, а общината от своя страна гарантира, че всичко което синдикатите извоюват от държавния бюджет, ще отиде за заплати на хората.
Сега обаче се получава друго. Исканията на хората струват общо 34 млн. лв. /а не стотици милиони/, ако заплатите се увеличат с исканата сума от 01.04.2025 г. Синдикатите са осигурили 17 млн. лв. вече. Остава г-н Терзиев да осигури останалите 17 млн. лв., за да имаме еднакъв принос в удовлетворяване исканията на хората. Припомням че капиталовата програма за 2025 г. на Столична община е 645 млн. лв., а миналата година са реализирали едва 380 млн. лв. при планирани 610 млн. лв. Бюджет на Столична община - 2,8 млрд. лв. Искания на хората - 34 млн. лв. Това е по-малко от 1,5% от всички разходи. Буфери да искаш.
Вижте снимките. Помислете. После пак вижте снимките. И пак помислете.

Разгледайте и снимките.

https://www.facebook.com/groups/636149366469347/?multi_permalinks=23895261903464765&notif_id=1747598381059251&notif_t=group_activity&ref=notif

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11618
    • View Profile
    • Сдружение ГТИ
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2045 on: 18.05.2025, 23:56:15 »
Осигурили са дръжки. Тези синдикални измекяри се държат все едно парите са техни. Съжалявам за лирическото отклонение, може да си продължите дискусията.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Online ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14217
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2046 on: 19.05.2025, 00:35:31 »
Тия синдикати са такива паразити... Съществуват, благодарение на малкото държавни/общински фирми. И с благоволението на ГЕРБ и БСП. Всеки член им дава по 20-30лв на месец, като срещу това получава допълнителен отпуск. В частните фирми рядко има синдикалисти. От 20-годишния ми трудов опит в частния сектор мога да кажа, че, като не те устройват условията, просто напускаш и си намираш нещо по-добро. Преди години колегите ми не бяха доволни от заплащането при работодателя, имахме колективно искане за повишаване на заплатите - директно ни казаха да напускаме, на който не му харесва. При сегашния протест, който видимо е политически, по-рационално би било всички колективно да напуснат СА и СЕ, щом не са доволни от условията. Вижда се, че липсата на наземен транспорт не е кой знае колко фатална за софиянци, всеки намира някаква алтернатива. Лично аз съм против даването на пари на калпак, без реформи в дружествата. Има ненужно много администрация както в ЦГМ, така и в СА и СЕ. По спомен само в гараж Малашевци имаха 7! счетоводителя, от които само трима имаха компютър. Това явно е някакъв остатък от соца, когато е имало хора, които са ходели на работа, само за да пият кафе и да получават заплати. Същевременно базите са в потресаващо състояние, но не мисля, че е толкова от липса на пари, колкото от безхаберно и некомпетентно управление. Да назначат адекватни хора да управляват дружествата и да се приключва с това връзкарство...
« Last Edit: 19.05.2025, 00:37:41 by ozzy »

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5306
    • View Profile
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2047 on: 19.05.2025, 00:36:48 »
Три неща:
1. Синдикатите реват и искат всичко да е в щата, защото синдикатите са на процент от щатната заплата;
2. Пенсионерите реват и искат всичко да е в щата, защото така няма да вземат 300 лева, а 450-500;
3. Сезонните работници искат всичко да е в щата, защото като излязат в 6 от 6 възможни месеци болнични, няма да вземат бонуса.
Удобно се изпуска, че от километричния бонус не се взимат пари за глоби.
Защо няма нови хора и защо си тръгват новите хора - от еднапстрана заплащането, но не само. Първо, помощния персонал по депа и гаражи се гаври с водачите. В Земляне например пишат неявки водачите, които отказват да изкарат технически неизправни автобуси. Или пък ебават водачите с наряда, разкарват ги по различни линии, пишат ги в отвратителни смени и т.н. В Красна поляна н-к експлоатация прережда наряда според това кой колко му е снесъл, или съответно не му е снесъл. Даже си има и тарифа човека. В Банишора новобранците се пишат на 11. На 11 са най-скапаните трамваи в София, най-топлите лятото, най-студените зимата, най-трошливите, най-тромавите на невъзможно засегнати за тях разписания. Кардани хвърчат ежедневно (е, без последните 5 дни), трамваи дерейлират постоянно, водачите биват наказвани безумно за причинените щети.
И още малко ще говоря за новите водачи в трамвайния транспорт. Идва кандидат за курса. Първо, преминава през един хубав подбор - застават двама човека срещу него и започват да му обясняват как той не е за там, щото там е много гадно, отвратително чак, как се работи по 32 дни в месеца, почивки няма никакви, лятото не може да ходи на море, защото никой няма да го пусне в отпуска, парите са мизерни, трамваите са мизерни, трасетата са мизерни, той ще е виновен за всичко, независимо дали нарочно е изтряскал кола или е паднал самолет върху трамвая му и т.н. Докато все още съществуваше Иво Василев в тази фирма, той беше главно действащо лице в тия обяснение. Този човек, кандидат, обаче е страшно борбен, и все пак е решил да го работи това. И решава да запише курса с договор. Започва курса, инструкторите почват да го тероризират да хване да си плати курса и да се маха, щото иначе като се върже с договор и като види, че е толкова отвратително гадно, даже няма и да успее да се отвърже и да се махне (въпросния договор впрочем е абсолютно нищо от правна гледна точка). Ама тоя нашия герой е наистина тъп и упорит, и все пак ще става ватман. Взима си категорията. Трябва му медицинско, СЕ го изпращат в транспортна болница, щото само там можело (лъжа), където очния и той си има тарифа, и ако не пуснеш там колкото трябва, ставаш набързо далтонист и не можеш да започнеш работа. От последния курс половината се оказаха далтонисти. Ама все пак кихваш и там едни пари, или минаваш покрай капките, и взимаш медицинското. И идва най-финото сито за пресяване на кадри - наставниците и дъртите ватмани, които от вратата те хващат и започват и те да те тероризират и да те работят как направо ставай и се махай, щото... абе там си с единия крак в гроба, с другия в затвора, с третия в психиатрията, с четвъртия в ада, с петия в г*за и т.н. Последните защо го правят - защото този новия, дето е дошъл, ще им намали от извънредния труд, и те няма да могат да вземат някой друг лев. А сега всички тези стоят отпред, насъскани от политическите синдикати, да викат как понеже стартовата заплата е ниска, затова нямало нови хора. Да, да... няма :rolleyes:

Offline mgt

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 565
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2048 on: 19.05.2025, 06:20:47 »
Преди години бях ходил на „интервю“ при въпросния Иво Василев и мога да потвърдя написано по-горе. Отделно от това през цялото време се държеше някакси надменно, даже и не ме покани да седна. Наговори ми един куп глупости и успя да ме откаже човека.

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6384
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2049 on: 19.05.2025, 08:23:31 »
Написаното от Михайло е напълно вярно и за автотранспорта, в частност в Дружба.

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6384
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2050 on: 19.05.2025, 08:33:31 »
По спомен само в гараж Малашевци имаха 7! счетоводителя, от които само трима имаха компютър. Това явно е някакъв остатък от соца, когато е имало хора, които са ходели на работа, само за да пият кафе и да получават заплати.

Така е, но коя държава използва още пътни листа ? Всичко се отчита с карти,- щом картата е в автобуса значи шофьора работи и цялата информация се записва там и влиза автоматично в компютъра, където се обработва и изчислява всичко и без манипулации. Наистина е остатък от социализма тази система. За това е нужно и преструкториране тотално. А увеличение трябва да има само за водачи, или просто казано за категорийните работници.

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3674
  • ČKD
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2051 on: 19.05.2025, 09:12:53 »
Преди години бях ходил на „интервю“ при въпросния Иво Василев и мога да потвърдя написано по-горе. Отделно от това през цялото време се държеше някакси надменно, даже и не ме покани да седна. Наговори ми един куп глупости и успя да ме откаже човека.
Иво Василев вече го няма, но отнешението е не по-различно. Преди година бях на интервю за курса за ватмани, от 15 минутен разговор слушах 10 минути как няма да имам личен живот и всичко е скапано и съсипаха я тая държава. Мои колеги след това интервю повече не се и появиха. :laugh:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8030
    • View Profile
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2052 on: 19.05.2025, 09:34:00 »
Тия синдикати са такива паразити...

Никъде не е фиксирано че трябва да има един синдикат. Като се събере определен брой членове се събират в синдикат и си избират структури и вече могат да преговарят за колективни договори. Например при DB има два синдиката - GDL и EVG, и те са в пряка конкуренция за членове.

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1265
    • View Profile
    • Laptop screens and laptop repairs
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2053 on: 19.05.2025, 09:47:00 »
Е, тук да не е само един?

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7013
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2054 on: 19.05.2025, 10:25:54 »
Само искам да напомня, че тази същата ВТОРА категория труд обхваща и кум медицински работници, които работят в много по-опасни условия на труд от шофьорите на автобуси в градския транспорт.
Това са примерно:
- Рентгенов лаборант
- Работещи на ЯМР, томографи и др.
- Работещите срадио-фармармацевтици за диагностика и лечение на онкологични заболявания.
И работещиуте в градския транспорт са на светлинни години със същата втора категория труд да поемат такъв род работа - не само вредна, опасна ами и висококвалифицирана!
Дай да вземат те да застачкуват и да оставят хората без диагностика и терапия!

П.С. Сигурен съм, че шофьори от депата като ми четата мнението просто ще въздъхнат и ще си кажат:
"Ама че глупаци, ама като са прости и не са като нас да мрат!"
Украйна, победа!

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9417
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2055 on: 19.05.2025, 10:30:42 »
По спомен само в гараж Малашевци имаха 7! счетоводителя, от които само трима имаха компютър. Това явно е някакъв остатък от соца, когато е имало хора, които са ходели на работа, само за да пият кафе и да получават заплати.
Нужни са хора, които могат да помогнат при нужда с добър съвет и да контролират работата. Руснаците казват "Один с сошкой, семеро с ложкой".  :)

Offline я л т а

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6384
  • МНОГОЗНАЙСТВОТО НЕ УЧИ НА УМ. Хераклит
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2056 on: 19.05.2025, 10:53:14 »
Това са примерно:
- Рентгенов лаборант
- Работещи на ЯМР, томографи и др.
- Работещите срадио-фармармацевтици за диагностика и лечение на онкологични заболявания.

Сравнението ти е несъстоятелно !
Само вдишването на мръсния въздух по 8/10 часа на ден не може да се сравни с твоите сравнения.
Иначе натискането на бутони за включване и изключване на рентген, ЯМР и томограф е страшно опасно, чувал съм че операторите им получават инфаркти и инсулти по време на работа.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15763
    • View Profile
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2057 on: 19.05.2025, 11:16:43 »
За съжаление това с глобяването без човек да е виновен е практика на много места...докато някой такъв не си намери майстора. Бях писал тука в един обект който работех идва един шеф и глоби един колега който точно идваше на смяна и нямаше никаква вина. Той обаче беше по ербап, хвана унижи и срита шефа пред клиентите буквално. Няколко ритника и му каза че ако ще се заяжда вратата е там.  Хвала на такива и до днес всички му се възхищават. Жалко че са единици. Буквално щеше да изхвърли за яката един от големите шефове.

Няколко такива случая, да се разчуе и такива нищоправци и наказващи почват да слушкат и стават кротки агънца. Нямат избор.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4667
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2058 on: 19.05.2025, 11:18:42 »
Ако от страна на протестиращите биха искали да спечелят някакви точки пред софиянци, биха могли поне в сряда и петък, когато са матурите на зрелостниците, да прекратят стачката / гражданското неподчинение.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5982
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Човешки ресурси в МГТ
« Reply #2059 on: 19.05.2025, 11:36:25 »
Сравнението ти е несъстоятелно !
Само вдишването на мръсния въздух по 8/10 часа на ден не може да се сравни с твоите сравнения.
Иначе натискането на бутони за включване и изключване на рентген, ЯМР и томограф е страшно опасно, чувал съм че операторите им получават инфаркти и инсулти по време на работа.
Очаквах този отговор.
Характерно е у нас, че във всяка професия, дори между отделните длъжности в едно и също предприятие, всеки се има за най-важен, най стресиран, най-натоварен и като цяло, че всички други по цял ден нищо не правят.

Та и тук е така... Шофьорът има супер натоварена и стресова работа в мръсния градски въздух, а миньорът само натискал две копчета. Ми що не си станал миньор да натискаш две копчета само? Няма и да дишаш мръсен софийски въздух, а чист планински (вътре в планината, буквално). И парите са повече - средната заплата в Челопеч е по-висока от тази в София.
Или чистачката в мола взимала повече от машиниста на нощния влак за Варна, пък само бърше с парцала... но нито един машинист не е отишъл да чисти мол за повече пари.

Заслужават да споменем и стотиците куриери и доставчици, които също кръстосват града по цял ден, но освен шофьори са и касиери, продавачи, хамали, склададжии и техници и получават по-малко пари. Особено като попаднат на някой каприз, който държи да му доставят пакетчето на 16-тия етаж, защото го мързи да слезе да си го вземе. Те затова и са все млади хора, понеже бързо се отказват за разлика от коравите мазохисти в ГТ, които стискат зъби и търпят... явно им харесва.

Между другото, нощният влак за Варна го караш 9 часа без почивка нощем с 50-годишен кошник, който рядко пристига с всичките си части и отзад спят 700 човека. И на следващата нощ същото наобратно. Така че знам и какво е да се кара 8-9, че и 12 часа без почивка. Тежко е, но не го изтъквам, защото съм го правил по свое желание и когато несгодите станаха по-големи от удовлетворението, просто смених работата.
« Last Edit: 19.05.2025, 12:13:29 by bdz43r »