Метро > По света

Метрото в другите градове по света

<< < (54/54)

New_Passenger:
Протести в Сантяго, Чили заради поскъпването на билетчето за метрото



 :blink: :blink: :blink:

fizik:
Градски транспорт и метро в Лисабон
Население на града и прилежащите територии: повече от 2,5 милиона. Брой метролинии: 4. Цена на единично пътуване: 1.5 евро.

Средата на Октомври посетих Лисабон, столицата на Португалия и реших отново да споделя преживяванията и наблюденията си от местната метро мрежа.
Метро мрежата се състои от 4 линии: Червена, Синя, Зелена и Жълта. Червената линия е най-новата и свързва Летището, Гара Ориенте (Источна гара, по проект на Сантиаго Калатрава), Лисабонското Експо (намира се до гарата), источните квартали на града и се пресича с всички останали линии. Синята, жълтата и зелената линии са по-стари и по повод на Експото в Лисабон са основно преработени. Преди са били една линия, но впоследствие са разделени. Първите тунели са копани през 60-те, но е трудно да се различат старите от новите станции. Синята и зелената линии стигат до сърцето на стария град, докато жълтата и червената започват малко по-насевер. Междурелсието до колкото разбрах, е стандартно, захранването е с трета релса, но плъзгачът минава отгоре на релсата, а не отдолу, както е при нас. Метростанцията на летището е извън сградата на терминала, като входовете са точно пред терминал 1. Терминал 2 е свързан с безплатен автобус-совалка.

Всички метростанции са с 2 перона, както са и всички нови станции в София. Една от най-големите странности на метромрежата е движението отляво. В началото няколко пъти слизах на грешния перон в очакване на влака в обратна посока. Малко е объркващо, предвид че движението на автомобили е отдясно, както и в бг. Посоките по станциите са обозначени с имената на крайните спирки. Всички станции имат еднакво оформление на имената, табелите за вход и изход и визуално ориентирането е изключително лесно след първоначалния период на свикване. Информационната система е изцяло на португалски, без превод на английски, но предвид използването на латинската азбука, проблеми с разбирането няма.
Като допълнение на информационната система съществува приложение в Google PlayStore, наречено UnderLX. Това приложение заслужава отделно внимание. То съдържа карта и две схеми на метрото, списъци със станциите и изпраща уведомления за нарушение на движението. Освен това автоматично засича влизането във метрото и записва от коя станция се е качил пътникът, на коя е слязал, колко време се е предвижвал. Така на края на пътуването си имам пълна статистика с най-често ползвана станция, най-често ползван маршрут, време за престой в метрото, средна скорост на придвижване. Гугъл картата, която е добавена в приложението позволява не само проследяване на локациите на станциите, но и показва в реално време местоположението на влаковете по линиите. Разбира се, приложението дава възможност и за търсене на най-бърз маршрут в мрежата. Не позволява обаче закупуване на билети. Приложението, до колкото разбирам, не е създадено от общината и се поддържа с дарения от Patreon.

Валидирането в метрото се извършва и при влизането и при излизането от станциите. Цената на единичен билет е 1.5 евро, докато дневната карта е 6.4 евро. В Лисабон няма билети за време и по това системата прилича много на Софийската. Разликата в цената между единичен билет и дневна карта е огромна. При прекачване от една линия на друга в метрото няма таксуване. Електронните карти се закупуват от автомати за билети, работещи с монети, карти и банкноти. Автоматите работят на португалски, английски и испански. Стойността на самата карта е 10 цента и може да се презарежда много пъти. Самата карта е картонче и може да се прегъва, т.е. не е пластмасова. Картата важи за всички видове транспорт.

Метровлаковете в Лисабон са произвеждани в няколко серии между 1990-2002 от консорциум между вече несъществуващия португалски производител на железопътни превозни средства Sorefame и Bombardier. В редовна експлоатация се използват сдвоени тривагонни влакове. Един влак се състои от два челни вагона с кабини за управление в двата края и един междинен вагон. При по-старите серии вагоните са отделни, както са при нас номерните. При по-новите серии вагоните са свързани и проходими, както е при Русичите. Вагоните от старите и новите серии са неразличими като изключим геленките. Тривагонните влакове са дълги 48 метра, като по този начин сдвоените влакове са дълги 96 метра. Цветовата схема, използвана вътре и отвън на влаковете е не много съвременна, с гол метал и повърхности в бледо синьо и ярко червено. Като цяло усещането не е на много чисто пространство. Седалките са разположени напречно на вагона и са меки и при сядане пътниците потъват значително в тях. Не знам дали това е било по дизайн, или просто седалките са износени. При всички случаи седенето не е неудобно. Шумът във влаковете в движение е значителен, като средните замерени стойности с апликация от телефона ми са около 78dB.

По всички линии се използват влакове с еднаква дължина. Направи ми впечатление, че късно вечерта влаковете са единични (48 метра), а не двойни (96 метра) и спират не посредата на станцията, а все едно влакът е двоен, в самия край. Интервалите на движение се различават през часовете пик и през останалото време от денонощието. Предполагам, че в различните линии интервалите са различни, но не съм си поставял за цел да засичам всички интервали (все пак бях на почивка). Най-малките интервали, които съм виждал са 4:10 (не съм се возил в сутрешен час пик), а най-дългите 11:30 (късно вечер). И да, на таблата за оповестяване времето до следващия влак се изобразява с точност до 10 секунди. Влаковете пристигат на спирките някъде в 0:40, т.е. на таблата се обозначава не пристигането, а потеглянето от станцията.

New_Passenger:
Сингапур:






Всяка прилика и разлика с МД3 е случайност :D







Влаковите подове също се използват за реклама. Оригинално хрумване:



Сингапурският лифт: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcT3zSkldJq3wg99rrMM5-YeVJzx6a1dCWvvcQ&usqp=CAU


Navigation

[0] Message Index

[*] Previous page

Go to full version