Градски транспорт - София

История => История на превозните средства => Topic started by: blagun on 03.01.2010, 19:52:53

Title: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: blagun on 03.01.2010, 19:52:53
Инициирам ретроспекция на най-големите гафове по подвижния състав на София. Ето моите номинации (без класация):

Нормалнорелсовите български трамваи Т1000. През втората половина на 80-те се планираше бързо и поголовно преминаване към нормално междурелсие. В тази повеля достойно трябваше да се включи и Трамвайният завод. Е, включи се, и още как - с производство на стотици тонове старо желязо!

Автобуси Чавдар 141. През 1993 беше спусната директива ботевградският завод Чавдар да бъде съживен. Но не чрез инвестиране в нови технологии, а чрез изкупуване на боклуците им. Правителствата на Беров и Виденов доброзорно включиха СО в процеса, като ни пробутаха Чавдарите с инв.номера 26**. За съжаление, тази партида все още не е напълно в историята.

Първите автобуси Чавдар 11 Г се произвеждаха с двукрили отварящи се навън врати. Това се оказа убийствено за софийските претоварвания. Слава Богу, заводът си взе бележка и най-напред за София започна производство на автобуси с врати-хармоники.

Българо-румънски тролеи ДАК Плодовете на соц-балканския технически гений все още могат да се видят в Перник.

Тролеи Греф унд Щифт, закупени на старо през 1984 за ТБ7. Тези любопитни ретро-возила не се доказаха от добрата си страна на софийска територия.

Италиански автобуси ИВЕКО, дошли в началото на 90-те по А404. Вероятно с подобно возило Мусолини е карал публика на масовките.

Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: RADOCVET on 03.01.2010, 20:01:21
Mисля че недоразумението, наречено тролей 2525 също трябва да се спомене. :rolleyes:
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: vasko456 on 03.01.2010, 23:06:30
Аз гласувам за най-големия боклук - Чавдар 141. Оставете, че шасито му било като такова за камион. Те не са могли да завиват. Още в първия ден от пристигането им са започнали да им режат гредите над предния мост. Припълен ляв/десен завой щангата е опирала в шасито.
Имаше нещо и са редукторите. Наливаш масло от ляво, то се стича от дясно...
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: emo on 04.01.2010, 13:31:11
Честно казано съм съгласен само с италианските автобуси Ивеко.

останалите, с изключение на  Чавдар 11 Г си ги харесвах и не виждам нищо лошо.

Вярно е, че при Чавдар 141 е имало конструктивен дефект още на проектантско ниво, но все пак тези автобуси 4 год. работиха по най-натоварените линии в София - 94 и 280. А ако не бяха започнали да ги режат, можеха да изкарат още много.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: difian on 04.01.2010, 15:55:19
Е, те не са ги рязали, защото им е био на кеф и е нямало, какво да правят въпросния ден.
Но наистина най-ясно изпъкват 2525 и може би искърските български трамваи. Другите са се задържали по-дълго на линия, докато въпросните, колко са били. Трамваите май са изкарали две години някъде.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: emo on 04.01.2010, 16:15:34
Някои са изкарали доста мисля, че последните два (безс да броя модернизирания 4027) са изкарали до 1995 г.
Ако не бяха дошли чешките трамваи, щяха да вървят още.
Странно ми е защо така ги спряха. Возил съм се в тях доста и с нищо не бих казал, че бяха по-лоши от аналогичните им теснорелсови.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: xЗm on 04.01.2010, 17:00:27
Аз ги помня, когато все още някои от тях върваха до Младежки театър.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: bdz43r on 04.01.2010, 19:22:27
Със сигурност съм пътувал в такъв през 1995 г. Вървеше само един или най-много два.
Возил съм се в тях доста и с нищо не бих казал, че бяха по-лоши от аналогичните им теснорелсови.
По какво очакваш да разбереш дали са добри или лоши с возене?
Карал ли си ги?
Ремонтирал ли си ги?
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: tiristor on 04.01.2010, 19:44:47
4025 вървеше до 1995-96, малко след като пуснаха 22 го спряха. След това циклеше маневрен в депото, а може и още да се използва за нещо (склад, пясък...)
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: difian on 04.01.2010, 21:03:02
Точно около откриването на Ботевградско шосе са ми последните спомени. Тогава живеех в Слатина и може да се каже, че имам някакви спомени, макар и детински. Та общо взето трамваите не ги помня, само ЧКД-тата, но точно като пуснаха 21 и 22 известно време виждах точно от тях на линия. Та имам някакво бяло петно за тези трамваи в началото на деветедесетте и ви казах вече, кога се появяват пак. При положение, че са вкарали ЧКД-тата, то и не е имало нужда да ги пускат. Възможно ли е, да са ги били спрели и да са направили повторен опит да ги пускат, или винаги са работели и аз просто не съм ги виждал или не си ги спомням!?
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Balkanton on 04.01.2010, 21:52:18
Аз също не ги помня. Само Татрите си спомням.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: tauri on 04.01.2010, 22:28:57
Движили са се докато дойдат всички ЧКД 91-92. Малко преди откриването на участъка по ботевградско се прави опит да се съживят. Боя, салон, талиги и нови плъзгалки. Мога да посоча със сигурност: 4006, 4008, 4012, 4015, 4016, 4018, 4022, 4023, 4024, 4025, 4026, 4027, 4028, които се върнаха в движение по 20 до мл. театър за кратко.
Някои като 4020, 4021, 4030 и 4031 бяха определени като донори щото се бяха разцепили.
Накрая В. Йосифов (кандидат за кмет от БСП и бивш шеф на ПЧБ и ЗАД Бъгария) незнам да ли предизборно или след просене от общината купува Дюваг от Бон и ги подарява на СО.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: blagun on 04.01.2010, 23:30:14
Накрая В. Йосифов (кандидат за кмет от БСП и бивш шеф на ПЧБ и ЗАД Бъгария) незнам да ли предизборно или след просене от общината купува Дюваг от Бон и ги подарява на СО.
Хайде не приписвай на комунистите незаслужени активи! ПЧБ и ЗАД България никога не са имали нищо общо. Застрахователно дружество България е основано от Димитър Желев, който и сега си е президент. Кръгът около ПЧБ включваше ССИГ (съюзът за стопанска инициатива на гражданите), самопровъзгласили се за "единствени честни частници" в Пресгрупа 168 часа, Българска Бизнес Партия, хората на Моллов. Повечето обекти от този кръг бяха насочени към целево източване и логично изчезнаха след края на този процес (без пресгрупата, закупена от ВАЦ).

Обратно към МГТ: Ако не бяха Дювазите, просто нямаше да има ТМ22, а автобуси А37 и 38 щяха да си вървят до ден днешен. Не знам, как някои могат даже една добра дума да кажат за Т1000. То разбирам носталгия и патриотизъм, но все пак да почива на нещо реално...
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: emo on 05.01.2010, 16:36:54
Със сигурност съм пътувал в такъв през 1995 г. Вървеше само един или най-много два.
Возил съм се в тях доста и с нищо не бих казал, че бяха по-лоши от аналогичните им теснорелсови.
По какво очакваш да разбереш дали са добри или лоши с возене?
Карал ли си ги?
Ремонтирал ли си ги?

Возенето е напълно достатъчно, за да прецени обикновеният пътник що за стока са.

А Дифиан е прав - точно, когато откриват 22 с Дюваг вървят последните два Т1000. 4025 и 4027. Обаче 4025 нещо се запалва :D и на никой не му се занимава да го оправя. Информацията ми е от ватман, който има доста добра памет, работил е в Искър, в момента е в Красна Поляна.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: T1000 on 05.01.2010, 17:32:39
Не че нещо, ама моделът на трамваите е T6МД-1000M :) Да не ми излезе криво име после  :D А в самите архиви на форума имаше мнение, мисля на tiristor, че преди около 4-5 години 4025 е бил в движение.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Nicky on 05.01.2010, 17:37:42
T6МД-1000M може да бъде наречен само 4027, другите са си T6МД-1000 :P
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: tiristor on 05.01.2010, 18:11:51
Не че нещо, ама моделът на трамваите е T6МД-1000M :) Да не ми излезе криво име после  :D А в самите архиви на форума имаше мнение, мисля на tiristor, че преди около 4-5 години 4025 е бил в движение.
Той беше в движение, но в смисъл, че правеше маневри и се използваше за служебен в депото. Но на линия не е излизал от 1995 година.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: CKD on 05.01.2010, 18:21:53

Возенето е напълно достатъчно, за да прецени обикновеният пътник що за стока са.

Обикновения пътник на 15 години, на колкото си бил когато си се возил запоследно. Дори на 3 по 15 години да е обикновения пътник много трудно ще даде оценка на безопасността на това утопично возило наречено Т6М1000.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: maniak on 05.01.2010, 18:56:12
Благуне, защо след като си включил Чавдар 141, които още се движат, не си включил София 100 и България 1300. Жалко, че още се налага да ги гледаме. Със сигурност и селяните ни се смеят за тях.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Tatra on 05.01.2010, 22:40:47
ТМ 501 и 502 са за темата.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: IKAR on 06.01.2010, 11:41:26
За австрийските тролеи категорично не съм съгласен. При всички положения бяха поне няколко класи над вече също така морално остарялата баба Шкода 9 Тр. Това, че нашите михлюзи са ги закупили без надежден източник на резервни части и че са им е*али мамата за отрицателно време е друг въпрос. Тогава вероятно за седмицата са били необходими съчленени тролеи, които в рамките на соцлагера просто не е имало кой да произведе - Икарусите все още са били на ниво прототип, пълните боклуци Зиу-10 също, за ДАК-овете знаете. В същност трябва да отдадем дължимото на хората, водили кански битки по онова време за доставката на Икарус 280 92. Защото иначе със сигурност София също щеше да бъде наводнена с руски и румънски бракми, което би означавало при нормативен експлоатационен срок на Зиу-тата 10 години в столицата да стане като в Пловдив - от 16 линии да работи само тройката и то на нечовешки интервал.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: tiristor on 06.01.2010, 14:24:52
ИКАР ме подсети, аз бих добавил като боклуци тролеите ЗиУ-9, които се движеха от 1987 до 2003-04. Даже и това им беше много. Контакторното управление беше по-шумно и от двигател на София-100. Тръгваха и спираха рязко, вратите се затваряха като гилотини (с шум на удар метал в метал), а и често горяха :rolleyes:

Също смятам, че купуването на Т4Д беше голяма, голяма грешка. Дюваг са далеч по-неамортизирани трамваи, а са по-стари по година на серийно производство. В момента Т4 се таралянкат като последните бракми по Стамболийски, бучат като едновремешни ЗиУ-та, тръгват и спират точно като тях, вратите им се отварят едвам-едвам, загубата на ход е масово явление при тях, също липса на добро осветление в салона, неудобни седалки и кокошарска на вид кабина.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Nicky on 06.01.2010, 14:36:15
За Т4Д не съм съгласен. В началото си бяха добре, просто ни им е*ахме мамата...
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Ivo on 06.01.2010, 23:33:31
София 100 и България 1300 не са чак толкова зле според мен-Или поне България 1300 са по-хубави-все пак искараха 30 години при доста разбити трасета и голамо натоварване откъм пътници, и продължават да се движат. Имат недостатъци, като това, че е опасно да минават по трасето през гората, не добрата изолация, но като цяло мисля, че са здрави и стабилни машини. Ако се извърши качествена модернизация, както на снимките на Т4-кита от Дрезден например може би ще искарат още много време.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: blagun on 06.01.2010, 23:40:58
Благуне, защо след като си включил Чавдар 141, които още се движат, не си включил София 100 и България 1300. Жалко, че още се налага да ги гледаме. Със сигурност и селяните ни се смеят за тях.
Така е. Не че са стока тези трамваи, но все пак са почти на 30 години. Като се появиха в София, правеха добро впечатление (поне на пътниците) с големите си стъкла.

Иво, достатъчно милиони отидоха по Инеконите - колкото и да са били добри - 30 години са си 30 години, пък и немското и чешкото машиностроене са несравними с родното.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: blagun on 06.01.2010, 23:47:30
За австрийските тролеи категорично не съм съгласен. При всички положения бяха поне няколко класи над вече също така морално остарялата баба Шкода 9 Тр. Това, че нашите михлюзи са ги закупили без надежден източник на резервни части и че са им е*али мамата за отрицателно време е друг въпрос.
Все пак в Русе по-вехти техни събратя вървят вече почти 15 години.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Tatra on 07.01.2010, 00:41:07
София 100 и България 1300 не са чак толкова зле според мен-Или поне България 1300 са по-хубави-все пак искараха 30 години при доста разбити трасета и голамо натоварване откъм пътници, и продължават да се движат.
България 1300 са в пъти по зле от София 100 - имат по-нестабилна конструкция поради голямата дължина, значително по-тромави са и дават повече дефекти.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: V.Peichev on 07.01.2010, 10:17:07
Т4Д са много добри трамваи, бяха разсипани от пияниците в Трамкар и Красна Поляна, дори в сегашното си състояние са класи над който и да е БГ таралясник - нямат шумна пневматика, вратите са с електрозадвижване и не тряскат като на БГ таралясник, тръгването и спирането е много по-плавно - ускорителя е с над 90 позиции, МРС работят, механичните спирачки са обратно действащи. Дюваг са здрави трамваи, но са на много ниско технологично ниво и контролера има твърде малко позиции затова тръгват и спират убийствено рязко. Шкода 9тр след 1979г. са с тиристорно управление, следователно са по-добри от австрийските антики по 7 с контакторно - тръгват и спират много по-плавно.  :)
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: IKAR on 07.01.2010, 12:24:06
Това, че австрийските антики бяха с контакторно управление въобще не им пречеше да бъдат изключително тихи, все едно че нямаше двигател вътре. И тръгваха, съответно спираха меко и плавно. Да се сравнява баба Шкода с тях е все едно да се съпоставя Сговнич 412 с Мерцедес. Возил съм се по седмицата, която тогава вървеше от Люлин до Кино Одеон и с двата чешита. Едните бяха по-стари, с доста заоблена предница и малка двукрила предна врата, предназначена само за шофьора. Всички седалки в салона бяха обърнати напречно, като в метрото. Става въпрос за дизайн и производство от 50-те години. Не съм сигурен те ли са по-вехти или русенските им швейцарски връстници. Трябва по книгите да проверя. Вторият, по-нов тип беше със седалки с нормално разположение, но не си спомням вида им. Ориентировъчно е някъде от 1965-та. Тенекия от такъв имаше доскоро в депо Искър. Ако броят на икарусите беше недостатъчен, сигурно още годинки щяха да изкарат.

А сега се сетих за едно друго съветско недоразумение, което е редно да се спомене в темата - облият ЛАЗ 695 с откраднат дизайн от Магирус, но с бензинов двигател Зил-130, разположен отзад. Това чучело бръмчеше като въртолет заради практическото отсъствие на шумозаглушители. Докато живеех едно време в Редута, един такъв екземпляр за служебни превози събуждаше целия квартал. Слава богу, че тези бракми у нас никога не са използвани като в СССР за обществен превоз, а само за служебен транспорт.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: blagun on 07.01.2010, 16:15:53
А сега се сетих за едно друго съветско недоразумение, което е редно да се спомене в темата - облият ЛАЗ 695...Слава богу, че тези бракми у нас никога не са използвани като в СССР за обществен превоз, а само за служебен транспорт.
Не е точно така - в детството си ги помня в Русе в края на 60-те - движеха се по 4-ката. Звукът им беше наистина неподражаем, а първият петролен скок на цените от 1973 г. ги доуби.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: blagun on 07.01.2010, 16:21:15
Сещам се и за друго недоразумение, макар и в малка серия. В началото на 80-те бракувани Икаруси 280 (с белите дръжки) се преустройваха в тролеи (нямам представа, дали в Трамкар, Дупница или някъде другаде).
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: emo on 08.01.2010, 14:21:20
Сещам се и за друго недоразумение, макар и в малка серия. В началото на 80-те бракувани Икаруси 280 (с белите дръжки) се преустройваха в тролеи (нямам представа, дали в Трамкар, Дупница или някъде другаде).

Да, това дори не е дочакало да стана и на 5 г.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: difian on 09.01.2010, 19:25:52
Да, това дори не е дочакало да стана и на 5 г.
Досега никой не е изказал мнение за тях от първо лице и някакви спомени. Имаме май само една снимка и толкова. Иначе все пак са използвани амортизирани каросерии от автобуси, а с пристигането на истинските тролеи Икарус, нормално да ги нарежат. Не си спомням, знаехме ли електрооборудването, какво е било!? 100% далеч от нивото на оргиналните после...
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: emo on 13.01.2010, 10:49:28
Да, това дори не е дочакало да стана и на 5 г.
Досега никой не е изказал мнение за тях от първо лице и някакви спомени. Имаме май само една снимка и толкова. Иначе все пак са използвани амортизирани каросерии от автобуси, а с пристигането на истинските тролеи Икарус, нормално да ги нарежат. Не си спомням, знаехме ли електрооборудването, какво е било!? 100% далеч от нивото на оргиналните после...

Не е имало засичане на автобусите-тролеи с новите икаруси.
Поне към 1985 г. мога да твърдя, че тези преоборудени автобуси в тролеи не са били в движение.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: difian on 13.01.2010, 11:11:02
А защо са го направили това преоборудване!? Освен, че сигурно е било калпаво, може би просто са искали да тества съчленени возила по линиите. Преди това е имало само единични возила, а преди поръчката, Икарус не е идвал на тестова при нас.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Balkanton on 13.01.2010, 11:14:47
Края на 60-те години нали купуват втора ръка малко съчленени от Австрия/Швейцария (става въпрос не за тези, които се вземат през 1984 г., а други), така че е имало и преди. А мисля, че електрическата част на Икарусите е била от бракувани Шкоди.
Икарус е представил на Пловдивския панаир съчленен тролей през 1981 г. Изцяло червен с цели врати.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: difian on 13.01.2010, 11:21:49
Него го имаме и на снимки в депо Красна поляна, но не е излизъл на линия. Мислех си, че и преди е имало съчленени, но оставих вие да го кажете.
Ще спра да защитавам Икарусите, макар да смятам, че и първоначалната им идея не е била да се движат 20-25 години като настоящите, а са имали предимно тестова цел.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: blagun on 13.01.2010, 12:43:50
Мислех си, че и преди е имало съчленени, но оставих вие да го кажете.
В края на 70-те имаше скачени Шкоди по ТБ3.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: IKAR on 13.01.2010, 15:26:50
Първите съчленени също са втора ръка, но от Дортмунд - Германия. Доставени са през 1968-а, когато тролейбусното движение в Дортмунд е закрито. Те са върху ходова част МАН, с електрооборудване Сименс, а каросерията е Кесбьорер от средата на 50-те години. Особеното при тях е, че са не с 4, а с три врати, като първата от тях е зад предния мост - като Чавдар 11Г5. Също обслужват седмицата, но по маршрута Дойран-Черешово топче. Изкарват до 1974-та, когато са бракувани.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: dimitar_1187 on 29.01.2010, 01:35:53
Най-големите боклуци,обслужвали градския транспорт в София,а и все още го обслужват са Мерцедес Хюлиез 0 305 Г.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: difian on 29.01.2010, 01:56:26
Най-големите боклуци,обслужвали градския транспорт в София,а и все още го обслужват са Мерцедес Хюлиез 0 305 Г.
ЗАЩО мислиш така!?
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Gordon on 29.01.2010, 10:31:32
Най-големите боклуци,обслужвали градския транспорт в София,а и все още го обслужват са Мерцедес Хюлиез 0 305 Г.
ЗАЩО мислиш така!?
Това не са ли по 85 автобусите? Че нещо бъркам понякога моделите. Като пътник съм доста доволен от тях. За толкова години са ме сваляли заради авария само 2-3 пъти, няма врата отзад, така че може спокойно да се пътува на по-дълги дистанции, само с пластмасовите седалки объркаха сериозно.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: emo on 29.01.2010, 11:38:35
Точно това са, аз се присъединявам към въпроса на дифиан.
В началото на темата Благун много добре е обяснил защо посочените от него превозни средства смята за боклуци.

П.С. Ако ще се правим на интересни аз мога да напиша Конекто LF.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Ivo on 29.01.2010, 13:47:24
Най-големите боклуци,обслужвали градския транспорт в София,а и все още го обслужват са Мерцедес Хюлиез 0 305 Г.
Тука грешиш! Това са може би най-здравите рейсове, които сме имали някога и мисля че едни от най-дълго ползваните автобуси в историята въобще. От 17 години са на линия в София а попринцип от над 30 години са на линия. Освен това поддържаните Мерцедес О 305 Г са много комфортни, с меки седалки, без 4-та врата което е голям плюс, защото можеш да си седнеш удобно отзад на топло без да ти духа вратата и да ти се качват хора на главата, с добро отопление и добра возия са. Хубавото е, че ги поддържат в приличен вид(Мерцедес О 305Г) и дано още дълго ги ползваме, защото са уникати(доколкото знам първите в света съчленени автобуси с задно разположен двигател) За това трябва много да ги пазим, защото напрактика от тях произлизат модерните автобуси.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Stahlgewitter on 29.01.2010, 17:28:55
Аз мисля,че автобуса е прекрасен,но не и за нашата действителност.
При нашето натоварване,липсата на 4 врата е огромен минус,което бави автобусите по спирките и предизвиква тъпчене около вратите.Местата за правостоящи може да са повече за сметка на тези за седящи,защото просто има моменти в които не може да се съберат желаещите да се приберат от работа,няма достатъчно отваряеми прозорци и проветрение фактически липсва.
Но със сигурност,там за където са били поръчани и експлоатирани първоначално са били перфектни- с автоматични скорости,сртавнително нисък под,безшумни и прочее.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: etnies on 29.01.2010, 19:02:29
Но със сигурност,там за където са били поръчани и експлоатирани първоначално са били перфектни- с автоматични скорости,сртавнително нисък под,безшумни и прочее.

През 1967 са били супер. Върха. Само дето сега сме 2010.

305-ците са много тромави - тежки двигател и каросерия. Липсата на 4-та врата е проблем за град като София. А и то отзад е топло, но смърди на нафта. При тях лиспва адекватна възможност за проветряване.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Ivo on 29.01.2010, 19:07:10
Съгласете се обаче, че тези автобуси са ценни уникати от историческа гледна точка и трябва много да се пазят. Особено най-старите, които имат метален кант на отваряемата част на стъклата. Не знам някъде въобще дали има друг такъв запазен, особено съчленен. Дано ги поддържат в приличен вид и занапред.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: difian on 29.01.2010, 19:13:52
За музейни нужди обикновенно се пази по един екземпляр и го изкарват 1-2 пъти годишно.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Gordon on 29.01.2010, 23:17:34
Аз мисля,че автобуса е прекрасен,но не и за нашата действителност.
При нашето натоварване,липсата на 4 врата е огромен минус,което бави автобусите по спирките и предизвиква тъпчене около вратите.Местата за правостоящи може да са повече за сметка на тези за седящи,защото просто има моменти в които не може да се съберат желаещите да се приберат от работа,няма достатъчно отваряеми прозорци и проветрение фактически липсва.
Но със сигурност,там за където са били поръчани и експлоатирани първоначално са били перфектни- с автоматични скорости,сртавнително нисък под,безшумни и прочее.
Явно наистина нещо не разбирам. В Хюлиезите по 85 не мирише на нафта и няма проблем с проветряването - отварят се почти всички прозорци. И пътувам винаги отзад, топло и без бутащите се хора, които имат странния навик да се качат от една врата и да ходят до друга.
А херметически затворени са по-закръглените автобуси на Дружба (прим. по 305, 413) - те пак същия модел ли се водят?

Това пък не е никакво съображение - "Местата за правостоящи може да са повече за сметка на тези за седящи,защото просто има моменти в които не може да се съберат желаещите да се приберат от работа" - в условията на ЦГМ ако има повече правостоящи места в един автобус, те просто ще пуснат по-малко коли по линията и ще е по-голяма тъпканица. А времето на чак толкова претъпканите автобуси е редно да е минало.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Stahlgewitter on 30.01.2010, 15:20:17
@Gordon Ако ти беше прав,то изобщо нямаше да има нужда от места за правостоящи.Да но една кола обслужва и часове в които няма чак такъв пътникопоток и хоирата могат да пътуват по-комфортно седнали и след два часа същата тази кола да обслужва вече пик и хората да не могат да се поберат.Така че за мен е по-добре по малко седящи места,но в 6 часа да мога да се кача и да се прибера от колкото обратното. Съгласи се че не е рентабилно да има достатъчно на брой коли,така че всички да са седящи.

А иначе Хюлиезите са наистина доста по удачни за нашите стандарти,пък и някак си по-добрия вариянт на 305. С по-удобни седалки са,с тонирани прозорци,с по-голяма отваряема част,може би имат най доброто проветрние на ПС експлоатирано в София. Имат хубаво разположено място за правостоящи в ремаркето.Единствения им недостатък за нашите условия се явява липсата на 4 врата.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: borosport on 01.02.2010, 20:41:09
 От кога липсата на 4-та врата се води екстра?! Ама то вярно, че Иво го е писал това. Все пак неговата извратена лгика по отношение на 305 Г е ненадмината така че може да приемете въпроса ми за реторичен.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: V.Peichev on 01.02.2010, 22:16:02
В сравнение с икоарусите, при които няма нито един вентилатор в салона а има само за шофьорската кабина, двигателят е преди втория мост и омирисва целия салон на нафта и изгорели газове и се чува навсякъде, няма ретардер, спирането е убийствено рязко и поддържането на скорост по наклон е кошмар, задницата е лека и се мятка насам-натам, икарусите с ръчни скорости тръгват убийствено рязко, центростремителните сили са непоносими отзад при завой - съчленението е без хидравлика, няма достатъчно седящи места нито удобна площадка за колички и обемисти багажи и т.н са пълен боклук и следва да се бракуват час по-скоро особено тези с ръчни скорости. Не е маловажно и трудното слизане и качване - правостоящите в икоаруса се разпределят по цялата дължина вместо да са близо до вратите, достъпът  до вратите е затруднен и  има постоянно бутане между пътуващите, слизащите и качващите се пътници :angry: 0305G/Heuliez са класи отгоре.  :)
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Ivo on 02.02.2010, 01:15:45
От кога липсата на 4-та врата се води екстра?! Ама то вярно, че Иво го е писал това. Все пак неговата извратена лгика по отношение на 305 Г е ненадмината така че може да приемете въпроса ми за реторичен.
Ами като екстра си е липсата на 4-та врата, от гледна точка на комфорт. По-топло е в салона, има повече седящи места, не ти се качват хора на главата и др. Не случайно в най-развитите градове рейсовете са им с 3 врати-просто могат да си позволят тази екстра, като интервала на движение е по-малък. Обаче определено е по-удобно като си седна в някой О 305 Г най-отзад, калорифера работи и няма 4-та врата от която постоянно да ти духа и да се тъпчат хора върху теб. И като цяло в по-богатите и по-развити градове ползват автобуси с 3 врати, а в по-бедните с 4(разбира се тук-там има изключения) следва, че автобуса да ти е с 3 врати и нещо като екстра.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Gordon on 02.02.2010, 10:33:39
От кога липсата на 4-та врата се води екстра?! Ама то вярно, че Иво го е писал това. Все пак неговата извратена лгика по отношение на 305 Г е ненадмината така че може да приемете въпроса ми за реторичен.
Ами като екстра си е липсата на 4-та врата, от гледна точка на комфорт. По-топло е в салона, има повече седящи места, не ти се качват хора на главата и др. Не случайно в най-развитите градове рейсовете са им с 3 врати-просто могат да си позволят тази екстра, като интервала на движение е по-малък. Обаче определено е по-удобно като си седна в някой О 305 Г най-отзад, калорифера работи и няма 4-та врата от която постоянно да ти духа и да се тъпчат хора върху теб. И като цяло в по-богатите и по-развити градове ползват автобуси с 3 врати, а в по-бедните с 4(разбира се тук-там има изключения) следва, че автобуса да ти е с 3 врати и нещо като екстра.
Съгласен съм изцяло.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: ozzy on 02.02.2010, 13:33:02
Вероятно с такава цел е направено при новите Конекто Г на Карат, последните 2 врати да се отварят само с бутон - така няма да се налага на всяка спирка да се изстудява салона.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: emo on 02.02.2010, 13:52:43
Прекалено много се разводни тази тема.
Лично аз съм напълно съгласен с тезата, че липсата на четвърта врата е удобство. Вие още малко ще поискате да има 6 врати в един Хюлиез и да са разположени както във Фиатите.
През 1993-1995 г. много често пътувах до Младост 3 и винаги сядаха на най-задните седалки с идеята, че ще е спокойно и няма непрекъснато някой да се шматка напред-назад около мен.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: difian on 02.02.2010, 14:40:29
Автобусите и екстрите по тях се поръчват според местните условия и възможности. Атуалният МАН Лайънс се прави в три дъжини 18, 18.75 и 20.45, като може да бъде с 3 или 4 врати...

Проблемът на обсъжданите Мерцедеси е, че те не са произведени за специфичните нужди на София. Но бяха спасение в момент, в които нямаше откъде да дойдат други автобуси. Вече са прекалено амортизирани в голямата си част и трябва да се мисли за премахването им, защото няма нищо вечно!
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: borosport on 04.02.2010, 22:10:47
От кога липсата на 4-та врата се води екстра?! Ама то вярно, че Иво го е писал това. Все пак неговата извратена лгика по отношение на 305 Г е ненадмината така че може да приемете въпроса ми за реторичен.
Ами като екстра си е липсата на 4-та врата, от гледна точка на комфорт. По-топло е в салона, има повече седящи места, не ти се качват хора на главата и др. Не случайно в най-развитите градове рейсовете са им с 3 врати-просто могат да си позволят тази екстра, като интервала на движение е по-малък. Обаче определено е по-удобно като си седна в някой О 305 Г най-отзад, калорифера работи и няма 4-та врата от която постоянно да ти духа и да се тъпчат хора върху теб. И като цяло в по-богатите и по-развити градове ползват автобуси с 3 врати, а в по-бедните с 4(разбира се тук-там има изключения) следва, че автобуса да ти е с 3 врати и нещо като екстра.
В най-развитите градове автобусният транспорт не е основният и най-натоварен и съответно не се тъпче като в София. Тъй, че като довозващ може и да е подходящ с 3 врати, но за софийските натовавания липсата на 4-та врата е пречка.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: pepi1997 on 07.02.2010, 16:37:40
Ако сравним някой от Малашевските Хюлиези (2513) и някой Дружбенски (3554)
просто никаква прилика няма да намерим.Дружбенските и за Икарус ще минат, а Малашевските са си на ниво.Така, че "О 305 Хюлиез Г са лоши" е много общо понятие!
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: difian on 07.02.2010, 17:15:12
Така можем да кажем и за землянските 0305-ици, които повечето също са на доста прилично ниво.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: emo on 09.02.2010, 18:10:46
Така можем да кажем и за землянските 0305-ици, които повечето също са на доста прилично ниво.

Да и постепенно остават без работа, същото става и с дружбенските и с малашвските.

А аз като пълен боклук бих визирал 1379. Дано някой го помни - рязан икарус, на който по чудо не му падна занитената задница. Дори и арката от геленга стоеше.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: GAULOISES on 09.02.2010, 18:46:45
Аз го помня и мисля че не си прав, той беше с турбо със шест скорости и вървеше доста добре.Мога да ти кажа стар инв. номер и причината за рязането естествено.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: emo on 09.02.2010, 18:48:38
АМ 3400 ли беше КАТ номерът?
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: tiristor on 09.02.2010, 22:43:40
Така можем да кажем и за землянските 0305-ици, които повечето също са на доста прилично ниво.

Да и постепенно остават без работа, същото става и с дружбенските и с малашвските.

А аз като пълен боклук бих визирал 1379. Дано някой го помни - рязан икарус, на който по чудо не му падна занитената задница. Дори и арката от геленга стоеше.
На това чудо самата му задница беше заварена накриво.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: pepi1997 on 10.02.2010, 19:42:39
Абсолютно!Просто зависи от поддръжката.
Но има и изключения - Икаруса.Български хубав Икарус няма!!!Ако ще 200 ОР-та да минат пак са си Икаруси!То вътре мирише на гориво с конски изпражнения, возиш се по зле и от каруца, дрънчи, трака, скърца...
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: borosport on 10.02.2010, 20:06:57
 Все пак не трябва да забравяме, че Икарусите са най-дълго експлоатираните автобуси у нас.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: DEUTSCH on 18.02.2010, 23:23:08
Съгласете се обаче, че тези автобуси са ценни уникати от историческа гледна точка и трябва много да се пазят. Особено най-старите, които имат метален кант на отваряемата част на стъклата. Не знам някъде въобще дали има друг такъв запазен, особено съчленен. Дано ги поддържат в приличен вид и занапред.
A Икарусите не са ли? :angry:
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: DEUTSCH on 18.02.2010, 23:26:15
Тези 40-годишни барутници 0305 и Юлие имат късмета, че 20 години са карани в Германия.Иначе ако бяха карани в България щяха още по времето на Тодор Живков да са бракувани.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Ivo on 18.02.2010, 23:52:50
Съгласете се обаче, че тези автобуси са ценни уникати от историческа гледна точка и трябва много да се пазят. Особено най-старите, които имат метален кант на отваряемата част на стъклата. Не знам някъде въобще дали има друг такъв запазен, особено съчленен. Дано ги поддържат в приличен вид и занапред.
A Икарусите не са ли? :angry:
Разбира се, че да, но тук говорехме конкретно за О 305 Г. Трябва да се запазят освен тях, няколко Икаруса, както и Чавдари 11М4 и 11Г5.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: dimitar_1187 on 19.02.2010, 18:45:53
Аз смятам,че трябва да се запазят абсолютно всички Икаруси колкото се може по-дълго време,защото това са едни много здрави и много качествени автобуси доказали се през годините и се доказват все още!А колкото до Хюлиезите и 0 305 Г трябва час по-скоро да бъдат нарязани.Това са най-големите боклуци в целия градски транспорт!Искренно се надявам в най-скоро време да им кажем ПОСЛЕДНО СБОГОМ.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: difian on 19.02.2010, 20:41:09
Боклук, боклук, ама какъв!? В темата вече не веднъж бяха изреждани предимствата и недостатъците на повечето модели. Подобни хвърчащи изказвания не са на място тук!
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: DEUTSCH on 19.02.2010, 23:11:17
Автобусите 0305 са си свестни, макар да са по на 40г.Повечето са без проветрение и задницата им е много шумна.Като във Варна трябва да се използват само за селски автобуси.Една жена припадна от жега в Иелез.Яд ме е на това че Икарусите са нови а ги бракуват.По междо другото колко Икаруса и 0305 иелез има в София?
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Stahlgewitter on 20.02.2010, 18:27:18
Около 100 икаруса и 50 мерцедеса.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: DEUTSCH on 01.03.2010, 19:46:05
Ей аз гледах в спирка.орг колко такива Иелези и 0305Г са в София ама много барутници-над 50 са.Във Варна Транстриуф се вразумиха та почнаха да ги бракуват.Има 2 съчленени Иелеза,3-а соло и 1 305Г мерцедес в движение.А общо бяха към 20 съчленени и 10-15 соло. :)
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: sadesign on 01.03.2010, 19:54:16
Около 100 икаруса и 50 мерцедеса.
50+ само в Дружба...
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Stahlgewitter on 01.03.2010, 21:28:57
Около 100 икаруса и 50 мерцедеса.
50+ само в Дружба...
Мислех,че става въпрос само за Юлиетата(всъщност незнам как е правилно извинявам се предварително).
Значи трябва да са около 100 икаруса,50 юлиета ,70 о305 и 70 О305Г.
Колега беше напраивл таблица на подвижния състав,но не помня в коя тем.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: DEUTSCH on 01.03.2010, 22:01:58
Около 100 икаруса и 50 мерцедеса.
50+ само в Дружба...
Мислех,че става въпрос само за Юлиетата(всъщност незнам как е правилно извинявам се предварително).
Значи трябва да са около 100 икаруса,50 юлиета ,70 о305 и 70 О305Г.
Колега беше напраивл таблица на подвижния състав,но не помня в коя тем.
Ето тук има 1 такава таблица:
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Stahlgewitter on 01.03.2010, 22:57:02
Като говорим на тази тем мисля,че никой не спомена BMC 220 slf.
С доста тясно пространство м/у седалките,вече двигателите им издават нетърпими звуци и се движат килнати на една страна.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Repcho on 01.03.2010, 23:28:14
е то защото тук става дума за возила, обслужваЛИ МГТ, а уви, всички имаме нещастието БМЦ220слф да ни обслужват все още  :D
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: IKAR on 02.03.2010, 11:03:11
Между другото никой не се сети за архаичните Фиат-ове от Торино с двете врати по средата - дойдоха през 1992-ра на самоход през Гърция и от 2-3 правеха един. Поеха 404, чат-пат цъфваха и по други линии - 84, 204, 306, селските рейсове. Изкараха някъде до май-юни 1995-та, когато изчезнаха яко дим....
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: ozzy on 02.03.2010, 11:50:20
Между другото никой не се сети за архаичните Фиат-ове от Торино с двете врати по средата - дойдоха през 1992-ра на самоход през Гърция и от 2-3 правеха един. Поеха 404, чат-пат цъфваха и по други линии - 84, 204, 306, селските рейсове. Изкараха някъде до май-юни 1995-та, когато изчезнаха яко дим....
Споменати са в първия пост на Благун, само че като Ивеко.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Ivo on 02.03.2010, 14:18:04
Мен ми е интересно, тези Фиати дали попринцип са били некачествени като избаротка, или не са могли да ги поддържат и за това са се скапали? Дали причината е била в поддръжката или самият автобус си е бил направен с ниско качество.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: DEUTSCH on 04.03.2010, 20:09:25
е то защото тук става дума за возила, обслужваЛИ МГТ, а уви, всички имаме нещастието БМЦ220слф да ни обслужват все още  :D
И какво не ти харесва на БМЦ? ;)
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Knoxville on 04.03.2010, 20:23:19
Чудесни са, с големината и разположението на седалките и вибрациите в целия салон при работа на ниски обороти.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: pepi1997 on 05.03.2010, 18:38:45
Чудесни са, с големината и разположението на седалките и вибрациите в целия салон при работа на ниски обороти.
И приятният звук от двигателя както и особената задушлива миризма на изпарена вода от мокри якета (когато вали).Това чудо отдушник няма ли?Но ние в България никакви условия и поддръжка не им осигуряваме  :angry:.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: emo on 05.03.2010, 18:45:17
Само да вметна, че седалките им не са по-лоши отколкото на новите конекта.
Особено ако човек е под 60 кг седалките са му перфектни от това, което съм чул.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: DEUTSCH on 05.03.2010, 19:24:32
Аз не съм се возил на БМЦ ама на колко години са?Че варненските Тедоми вече започват да им поддават таваните и... :rolleyes:
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Knoxville on 05.03.2010, 21:04:00
4 години и половина.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: DEUTSCH on 05.03.2010, 23:40:16
Новите автобуси са боклуци! Това е истината! Щом още от сега се скапват не си представям след години!
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Ivo on 06.03.2010, 00:12:17
ВМС-тата на СКГТ по сметки трябва да са точно на 5 години. Вижте по печатите по уплътнителите на вратите например, но май са произвеждани точно през март-април 2005-та. Имат и вентилация, блокировки на вратите и др.екстри, които като бяха нови до към 2006-та лятото работеха, ама сега вече май не работят тия екстри. Даже още следващата година, след като ги докараха през лятото на 2006-та вече някои от тях бяха раздрънкани и двигателите им бучаха повече от на някои Икаруси. А всъщност тези ВМС-та дойдоха чисто нови направо от завода, без да са обслужвали други линии преди това.
Според мен повечето ги прецакаха на 111, защото тогава околовръстното беше в много лошо състояние, и в 111 ставаше много тъпканица. Също по 306, 604 стават тъпканици и там много се прецакаха, а освен това ги пускаха и по 76, 213, 214, 305, 1, 5 и др.линии, които хич не са за единични автобуси.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: 1426 on 26.03.2010, 20:12:29
Мен ми е интересно, тези Фиати дали попринцип са били некачествени като избаротка, или не са могли да ги поддържат и за това са се скапали? Дали причината е била в поддръжката или самият автобус си е бил направен с ниско качество.
Проблема им беше в огромните гуми които имаха, а и в многото им години.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: dimi on 28.04.2011, 08:28:11
Най-големите боклуци са Чавдар 141. Ако това е нивото, на което е работил завода в Ботевград, то да се радваме, че го закриха, защото още щяха да ни мъчат с това което произведат, а иначе БМЦ може успешно да се конкурира в тази класация.
   За Мерцедес 0305  бих се съгласил, че са били едни от най-здравите машини ( наред с Икаруса). Все пак повече от 30 години са на линия. Но наистина, ако през всичките тези години обслужваха български линии и българска подръжка, то нямаше да остане нито един до сега.Странно ми е защо не бракуват най-големите боклуци от тях, а ги чакат да изгорят или се разпаднат в движение.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: IKAR on 28.04.2011, 12:11:35
Заради далаверките с метан, резервни части, "основни" ремонти и "пишман" модернизации, от които някои общински чиновници и близки них комунистическо-ченгесарски затлъстели дерибеи натрупаха такова състояние, че и саудидските шейхове биха им завидели. С парите от нашите данъци, давани за подобни простотии, досега щеше да имаме автоматизирана монорелсова железница, ако щете. Чавдарите, Икарусите, 0 305, турските боклуци, Софиите, Българиите и тем подобни бракми отдавна щяха да са в музея. Попрочети, из форума има много неща, писани точно по тоя въпрос.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: dimi on 28.04.2011, 12:50:08
Заради далаверките с метан, резервни части, "основни" ремонти и "пишман" модернизации, от които някои общински чиновници и близки них комунистическо-ченгесарски затлъстели дерибеи натрупаха такова състояние, че и саудидските шейхове биха им завидели. С парите от нашите данъци, давани за подобни простотии, досега щеше да имаме автоматизирана монорелсова железница, ако щете. Чавдарите, Икарус, 0 305, турските боклуци, Софиите, Българиите и тем подобни бракми отдавна щяха да са в музея. Попрочети, из форума има много неща, писани точно по тоя въпрос.
  Нужно ми беше да прочета статията в "Банкерь" ( мисля че там беше) и там е описано всичко.Е това е главната причина да има толкова боклуци търкалящи се по софийските улици ( и не само по тях) ;) . Но да не би далаверата повече да е в Мерцедес 0305, от колкото в Икарусите, че  не пипат мерцедесите, въпреки че в "Земляне" и "Малашевци" имат излишък на единични
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: dimi on 02.05.2011, 15:06:04


 Един от проблемите на БМЦ са седалките. Българите не сме дребен народ и за хората, които са над 60 кила ( които никак не са малко) тези седалки са неудобни.  Но това да им беше единствения проблем :angry: . Да не споменавам шумът и дрънкането.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: giorev on 22.06.2011, 23:02:25
Ще събудя малко темата. Със сигурност мога да твърдя, че ФИАТ-ите ги пуснаха в експлоатация между 20.06.1992 и 26.06.1992. В този период бях на море и като се прибрах на 26-ти по А84 дойде ФИАТ, а на 20-ти при заминаването си бяха Икарус-и. Всички автобуси по линията бяха такива. Интересното в конструкцията им беше и местоположението на двигателя (под шофьора), което ги прави и първите "частично нископодови" автобуси в София. Друт интересен факт е, че на 26-ти беше и финала на Евро 92 (то и затова си спомням датите), но това е друга история  :(
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Стререомонокъл on 17.08.2013, 21:30:00
Вярно е, че при Чавдар 141 е имало конструктивен дефект още на проектантско ниво, но все пак тези автобуси 4 год. работиха по най-натоварените линии в София - 94 и 280. А ако не бяха започнали да ги режат, можеха да изкарат още много.
Абе,боклуци са си от където и да ги погледнеш,остави сантиментите на страна.Освен неграмотното изпълнение,това си беше един архаизъм още с пускането в производство
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Стререомонокъл on 17.08.2013, 21:38:52
Някои са изкарали доста мисля, че последните два (безс да броя модернизирания 4027) са изкарали до 1995 г.
Ако не бяха дошли чешките трамваи, щяха да вървят още.
Странно ми е защо така ги спряха. Возил съм се в тях доста и с нищо не бих казал, че бяха по-лоши от аналогичните им теснорелсови.
Аз бях ученик като пуснаха отсечката от депо Искър до ст. Гео Милев и с приятелите ходихме специално да се возим на тях. Спомням си, че много течеше масло между релсите, а някои много стържеха и вибриха, въпреки че бяха нови. Иначе преди няколко месеца заснех един на ПоуЯне, ама снимката още е в телефона, трябва да я кача тук.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Стререомонокъл on 17.08.2013, 21:43:59
Движили са се докато дойдат всички ЧКД 91-92. Малко преди откриването на участъка по ботевградско се прави опит да се съживят. Боя, салон, талиги и нови плъзгалки. Мога да посоча със сигурност: 4006, 4008, 4012, 4015, 4016, 4018, 4022, 4023, 4024, 4025, 4026, 4027, 4028, които се върнаха в движение по 20 до мл. театър за кратко.
Някои като 4020, 4021, 4030 и 4031 бяха определени като донори щото се бяха разцепили.
Накрая В. Йосифов (кандидат за кмет от БСП и бивш шеф на ПЧБ и ЗАД Бъгария) незнам да ли предизборно или след просене от общината купува Дюваг от Бон и ги подарява на СО.
Ами може и да бъркам, ама доколкото знам Дювазите са подарени от ЗАД България при условие да се застраховат при тях. Ама не знам дали е вярно, така съм чувал.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Стререомонокъл on 17.08.2013, 22:04:14
А сега се сетих за едно друго съветско недоразумение, което е редно да се спомене в темата - облият ЛАЗ 695 с откраднат дизайн от Магирус, но с бензинов двигател Зил-130, разположен отзад. Това чучело бръмчеше като въртолет заради практическото отсъствие на шумозаглушители. Докато живеех едно време в Редута, един такъв екземпляр за служебни превози събуждаше целия квартал. Слава богу, че тези бракми у нас никога не са използвани като в СССР за обществен превоз, а само за служебен транспорт.
Ами аз живеех в Слатина и сутрин, когато майка ми ме водеше на детска градина и чакахме девятката (или десятката, тогава вярвеше по Гео Милев), всяка сутрин минаваше един с отворен капак на двигателя и така трещеше, че мен ме беше страх и си запушвах ушите. Не съм сигурен, но мисля, че беше на военните. Не знам кой набор си, ама е вероятно да говорим за един същ дзвер.  :D
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: ikarus2102 on 18.08.2013, 12:00:15
Тия тролеи Дак-Чавдар трябва да са били големи боклуци. Произведени 1988 и бракувани 2000. Изкарали са само 12 години,а един тролей изкарва до 40 години, че и повече,а един автобус 20-30 години. В Бургас има стари тролеи Berna на почти 50 години.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: abs111 on 18.08.2013, 12:05:20
Недей да забравяш и това,къде са произведени Берни-те и къде Дак-овете ;). Това също е важен фактор за живота на едните и на другите.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: IKAR on 18.08.2013, 12:12:51


А сега се сетих за едно друго съветско недоразумение, което е редно да се спомене в темата - облият ЛАЗ 695 с откраднат дизайн от Магирус, но с бензинов двигател Зил-130, разположен отзад. Това чучело бръмчеше като въртолет заради практическото отсъствие на шумозаглушители. Докато живеех едно време в Редута, един такъв екземпляр за служебни превози събуждаше целия квартал. Слава богу, че тези бракми у нас никога не са използвани като в СССР за обществен превоз, а само за служебен транспорт.
Ами аз живеех в Слатина и сутрин,когато майка ми ме водеше на детска градина и чакахме девятката(или десятката,тогава вярвеше по Гео Милев),всяка сутрин минаваше един с отворен капак на двигателя и така трещеше,че мен ме беше страх и си запушвах ушите.Не съм сигурен,но мисля,че беше на военните.Не знам кой набор си,ама е вероятно да говорим за един същ дзвер  :D

Близко си. Беше на Кремиковци. Червено бял. Много е вероятно да е същия - говоря за периода 1983-1984-та. Отвореният капак особено през лятото въобще не е за учудване, понеже прегряването при този модел си е било често явление - информация от първа ръка - от книга за ЛАЗ и Лвовския институт по автобусостроене, написана от човек, който лично е карал ЛАЗ 695 Е. И сега да не паднете от стола - тези автобуси, при изключително суровите съветски зими, както и наследника им - ЛАЗ 695 Н, произвеждан до 2007-а г. (!), нямат никаква система за отопление освен топлия въздух, отделян от охладителната система на двигателя. Изводите си ги правете сами. Преди бях написал, че у нас ЛАЗ-ове не са използвани за обществен транспорт, а само за служебен, ама се оказа друго - през 60-те са внесени бая бройки и по стари снимки от автогари се вижда, че е пълно с такива - Ямбол, Пазарджик, а вероятно и навсякъде другаде. Благун каза за Русе, виждал съм и снимка от центъра на Смолян и то след неговото генерално преустройство.

Нашите ДАК-ове са производство между 1983-та и 1986-та г., не че това има особено значение относно бракуването им, де.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Стререомонокъл on 18.08.2013, 13:19:20
Ами точно за този период става въпрос и наистина беше такъв цвят, според мен е същияТ. И аз си мислех, че тези машини не са използвани за обществени превози. Споням си,  че бяха бензинови, но не знаех, че моторът е на ЗиЛ 130. Иначе по руските филми можеха да се видят масово като градски автобуси.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Ivo on 03.02.2014, 12:29:16
А какво ви е мнението за автобусите ЛАЗ, тези които сапътували с тях. Предполагам че и нашите са били с бензинови движатели от ЗиЛ. Как бяха като возия, като отопление зимата. Чувал съм че тези двигатели са много здрави и надеждни обаче пък са слаби за автобус и лятото прегряват много.

Поне откъм дизайн и каросерия тези автобуси изглеждат много добре, в Русия даже си ги възстановяват като действащи музейни експонати.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: blagun on 03.02.2014, 13:15:28
А какво ви е мнението за автобусите ЛАЗ, тези които сапътували с тях. Предполагам че и нашите са били с бензинови движатели от ЗиЛ. Как бяха като возия, като отопление зимата. Чувал съм че тези двигатели са много здрави и надеждни обаче пък са слаби за автобус и лятото прегряват много.
Убийствено лошо! Много гърмяха, много се разваляха. Ако и да бяха произведени (по-точно сделани) от тогавашния Голям брат, бързо излязоха от употреба. Доколкото си спомням, от градските линии вървяха по А4, докато дойдоха Икарусите 180, т.е. - 1969 г. После ги имаше по междуселски линии (както на снимката от селската автогара от албума - в Русе селските линии винаги са били извън градската номерация). За последно, един от тях обслужваше малко просъществувалата линия Гара Разпределителна - Гара Русе-изток товарна, след което отидоха в пещите на Стомана-Перник. Нямам спомени, дали са били експлоатирани в жежките русенски лета.

Отвратителни бяха и по-новите модели ЛАЗ, които развеждаха туристи в Москва (1983 г.). Затова по-престижно беше туристите да се извозват с Икарус 260, вероятно така са возели и олимпийците през 1980 г.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Ivo on 03.02.2014, 13:26:16


Ето тест-драйв на такъв или подобен автобус. Става ясно че двигателя е от ЗиЛ, 109 коня, а каросерията е подобна на Магирус.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: IKAR on 04.02.2014, 14:19:01
ЛАЗ-695 е пълна порнография не само заради некачествената изработка, ами най-вече заради изключително калпавия бензинов двигател ЗИЛ-130 с малка мощност и огромен разход на бензин - близо 50 на сто...Оставете това, ами и при тежките съветски зимни условия и той, и следващите отвратителни масови модели ЛАЗ нямат абсолютно никаква система за отопление освен един канал, свързан с охладителната уредба на двигателя. Инженерите от "Великата съветска страна" и досега не са в състояние да измислят читав дизелов двигател за автобус. Иначе каросерията е копие на Магирус - в края на 50-те специално за новосформирания завод в Лвов са закупени три немски автобуса с копировъчна цел - един Мерцедес-Емелман, един Неоплан и един Магирус. Ако, че в Лвовския институт по автобусостроене са създадени уникални за 60-те години модели на световно равнище, в това число и едни от първите в света изцяло нископодови автобуси - нито един от тях не стига до конвейра....По-късно "Метрострой" имаха един ЛАЗ-695М, но той поне, за разлика от съветските си събратя с двигател от ЗИЛ, беше с български дизелов двигател Перкинс. Иначе неподражаемото пърдене и трещене въобще не беше патент само на ЛАЗ-овете - например по-старите модели Кароса SM-11, SL11, SD-11 и т.н., също бяха изключително шумни - а в Балкантурист имаха бая от тях преди идването на Икарусите. Икарус 620 също е някакъв ужас, както и "ракетите" Икарус-55 и 66 - просто до вземането на лиценза от МАН и в Унгария не е имало читави двигатели. Тогава пък шумовото замърсяване е последното, за което някой би помислил....Икарус 180 пък е изкопиран от немски съчленен автобус Хеншел.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Magirus deutz on 04.02.2014, 23:03:27
ЛАЗ-695 е пълна порнография не само заради некачествената изработка, ами най-вече заради изключително калпавия бензинов двигател ЗИЛ-130 с малка мощност и огромен разход на бензин - близо 50 на сто...Оставете това, ами и при тежките съветски зимни условия и той, и следващите отвратителни масови модели ЛАЗ нямат абсолютно никаква система за отопление освен един канал, свързан с охладителната уредба на двигателя. Инженерите от "Великата съветска страна" и досега не са в състояние да измислят читав дизелов двигател за автобус. Иначе каросерията е копие на Магирус - в края на 50-те специално за новосформирания завод в Лвов са закупени три немски автобуса с копировъчна цел - един Мерцедес-Емелман, един Неоплан и един Магирус. Ако, че в Лвовския институт по автобусостроене са създадени уникални за 60-те години модели на световно равнище, в това число и едни от първите в света изцяло нископодови автобуси - нито един от тях не стига до конвейра....По-късно "Метрострой" имаха един ЛАЗ-695М, но той поне, за разлика от съветските си събратя с двигател от ЗИЛ, беше с български дизелов двигател Перкинс. Иначе неподражаемото пърдене и трещене въобще не беше патент само на ЛАЗ-овете - например по-старите модели Кароса SM-11, SL11, SD-11 и т.н., също бяха изключително шумни - а в Балкантурист имаха бая от тях преди идването на Икарусите. Икарус 620 също е някакъв ужас, както и "ракетите" Икарус-55 и 66 - просто до вземането на лиценза от МАН и в Унгария не е имало читави двигатели. Тогава пък шумовото замърсяване е последното, за което някой би помислил....Икарус 180 пък е изкопиран от немски съчленен автобус Хеншел.
Малко да онагледя(интересното е, че Лаз копират и емблемата на Магирус)
1.Magirus Deutz Saturn.
2.Лаз 695.
3.Лаз 695.
4.Mаgurus Deutz Saturn.
5.Лаз 695 и доста Икаруси 620.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: simo on 05.02.2014, 01:21:57
@blagun, не мислиш ли че постовете за прословутите Лаз-ове не са за тази тема?! :help:  :rolleyes:
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: blagun on 05.02.2014, 20:34:22
@blagun, не мислиш ли че постовете за прословутите Лаз-ове не са за тази тема?! :help:  :rolleyes:

Да, разбира се. Да ме прощава Иво, но ЛАЗовете заслужават антиноминация
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: ozzy on 06.02.2014, 02:16:49
Ето една статия от вестник "Транспортна искра", бр.15/14.9.1982г. Както се вижда, и тогава проблемите с неизправни превозни средства са били доста често явление. Прехвалените от някои участници тук бг трамваи са аварирали доста често при дъждовно и снежно време. В една статия от същия вестник от 1985г. (нямам я сканирана), когато очевидно е била доста люта зима, бг трамваите толкова често са окапвали, че по депата са се организирали да ги ремонтират денонощно, на 3 смени, за да се могат да се обслужват горе-долу линиите.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Balkanton on 06.02.2014, 09:31:13
Ето една статия от вестник "Транспортна искра", бр.15/14.9.1982г. Както се вижда, и тогава проблемите с неизправни превозни средства са били доста често явление. Прехвалените от някои участници тук бг трамваи са аварирали доста често при дъждовно и снежно време. В една статия от същия вестник от 1985г. (нямам я сканирана), когато очевидно е била доста люта зима, бг трамваите толкова често са окапвали, че по депата са се организирали да ги ремонтират денонощно, на 3 смени, за да се могат да се обслужват горе-долу линиите.
Интересно кои са тези автобуси, боядисани в сив цвят, според статията?
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: IKAR on 06.02.2014, 10:53:39
След "основен" ремонт оригиналното бяло го осираха с боя, която беше толкова мръсно бяла, че повече приличаше на сива.....Това правеха и отвън, и отвътре. Дупнишки простотии....И тогава да не мислите че въпросните "ремонти" се различаваха особено от сегашните? Сещам се за един случай малко по-късно, когато пернишки Икарус 280 по линията за Студена и Чуйпетлово се беше преобърнал в Студена заради износен болт в кормилната уредба, което е абсолютно недопустимо и то при положение, че въпросният Икарус преди два дни се е върнал от основен ремонт в Дупница.....
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: ozzy on 06.02.2014, 12:27:42
Да, порочните практики с ремонтите на автобуси в АРЗ Станке Димитров са били известни още тогава. Четох една статия от този вестник, че поне половината от ремонтираните там автобуси са връщани за рекламация, а имало такива, които изобщо не са могли да потеглят след ремонта. Отделно най-редовно са надписвани части, които уж трябвало да са монтирани, пък не са и т.н.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: София 100 on 06.02.2014, 12:31:06
По въпроса за българските мотриси:Да,при тях съществуват множество несъвършенства,някои от които са наследство от Т4М-701"Комсомолец",но най-голямата слабост са повредите в ТЕД.Всички типове тм ,задвижвани от ДС-50/300/М и  ДС-40/300А  имат проблеми с изолацията на роторната или статорната намотка,което води до пробив и изгаряне на двигателя.До началото на 70-те години в ЗТ "София" и повечето депа се използват български или съветски изолационни материали,които не са особено ефективни,а това неминуемо се отразява върху надеждността на ПС.След 1974г. започва употребата на източногерманският изолационен материал "Новомикабанд" за тези цели,с което ситуацията се подобрява,стига вносът да е постоянен.Съществували са и такива периоди,в които производството и вносът на този така важен консуматив е било извънредно затруднено-1983,1984г.Да не забравяме,че безаварийността се обуславя от доброто материално-техническо снабдяване,което не винаги е било възможно да се осигури.Пак в същите години голям проблем е била и доставката  на акумулаторни батерии за "София-70"(около половината мотриси са били трайно спрени,а полагащият им се пробег е изпълняван с мотриси "Космонавт" и "София"-1980-1982г .)През 1983г. вносът на колооси от ГДР е бил недостатъчен,и на новопроизведените в ЗТ "София" мотриси са монтирани престъргани стари ЖП оси от Карлово.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Ivo_1506 on 14.02.2014, 01:41:40
Тия тролеи Дак-Чавдар трябва да са били големи боклуци. Произведени 1988 и бракувани 2000. Изкарали са само 12 години,а един тролей изкарва до 40 години, че и повече,а един автобус 20-30 години. В Бургас има стари тролеи Berna на почти 50 години.
  тролеите Дак, ги бракуваха 1993 последния :) до 2000 година никой не помнеше,че  ги е имало. Последния беше 1418, и на 4 ка движеше, Виляна го караше
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: София 70 on 17.02.2014, 11:08:45
Статията все едно е писана за днешно време . Нищо не се е променило.
А този човек сигурно е влязъл после в затвора!
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: rado84 on 19.09.2016, 13:03:02
Като говорим за боклуци, за мен най-големият боклук, движил някога по софийските улици, е тролей руско дело. Моделът не го знам, само марката - ЗиЛ:

(http://perniknews.com/asset/articles/thumb_images%20(7)1.jpg)

В тоя тролей да се возиш прав е инквизиция. Каквато и поза да заемеш, при тръгване и спиране почти винаги си на земята, а да не говорим и как вървеше накриво - задните гуми минаваха по съвсем различна траектория от тази на предните гуми.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: vasko on 19.09.2016, 13:13:20
Марката е ЗиУ, а моделът е 682, но по принцип хората наричат този тролейбус ЗиУ 9 (не знам защо).

И не мисля, че е тролейбусът е чак толкова зле. :) Това беше първото возило на градски транспорт, в което съм се возил. :) Като малък много се забавлявах от придърпванията при тръгване и спиране.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: V.Peichev on 19.09.2016, 13:33:09
Пълен боклук е отвсякъде - примитивно контакторно управление с висок разход на енергия и рязко тръгване и спиране с присецвания, пусково-спирачните съпротивления са под пода съответно често прегряват и има реален риск от пожари и токови удари, окачването е с носещи ресори вместо реактивни щанги и друса по-зле от каруца. Неслучайно дори в СССР за линии със сложен профил като Ялта-Симферопол в Крим, Крещатик в Киев и т.н. са закупувани тролеи Шкода от Чехия. :rolleyes:
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Bus_lover on 19.09.2016, 14:11:46
Аз много обичах да се возя прав в тях най-отзад (голям принос към това обаче имаха и пластмасовите седалки без тапицерия на бургаските, на които зиме ти измръзваха задните части поради липсата на отопление). Смятам, че е доста добро упражнение за вестибуларния апарат  :crazy: Двигателят им звучеше малко като квачка, която си пази яйцата, особено ако набиеха рязко спирачка. Моята основна неприязън към тях обаче се дължи най-вече на това, че моята част от "Меден рудник" се обслужва основно от тролеи и така до влизането си в гимназия така и не успях да се повозя като хората на любимите си Чавдари 120 и 141, лека им скрап и на тях  :rev:
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: rado84 on 19.09.2016, 15:25:55
Марката е ЗиУ, а моделът е 682, но по принцип хората наричат този тролейбус ЗиУ 9 (не знам защо).

И не мисля, че е тролейбусът е чак толкова зле. :) Това беше първото возило на градски транспорт, в което съм се возил. :) Като малък много се забавлявах от придърпванията при тръгване и спиране.
Аз пък винаги съм ги мразил тия придърпвания. Че то електрокар придърпваше по-малко, отколкото тоя боклук. И когато имах избор между Икарус и ЗиУ, винаги избирах Икаруса.

Наричат го ЗиУ-9, защото е деветият излязъл модел тролей на ЗиУ - поне ако се съди по информацията в нета, вкл. и от руската Уикипедия.
Точно по същата логика и Windows XP понякога се среща като Windows 5. Глиста е Windows 6, а след това M$ решават да кръстят наследника на Глиста Windows 7 за по-лесно.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: IKAR on 13.08.2019, 22:12:54
Вярно бяха голям боклук...По звука от двигателя, много вероятно да беше двутактов дизелов, каквито от над 50 години не се произвеждат......
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: Metan on 13.08.2019, 22:24:39
Имаш едно голямо БРАВО за тези каталози. Обаче тези са по-новите боклуци, имаше и едни още по-стари от тези.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: IKAR on 13.08.2019, 22:40:15
Вярно е, това е по-новия вид, онези бяха с по-малко прозорци и вратите им не бяха унифицирани. Предната и последната бяха с прозорец отгоре до долу, а средните - като на немските трамваи. Но вътре в салона бяха горе-долу същите, само лампите бяха два реда кръгли с крушка. Иначе от тези на листовката имаше и в ГТ на Дупница.....
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: davidcho10 on 14.08.2019, 00:31:16
На мен ми се струва малко глупаво,  да има 2 вради една до друга и задният мост, да е с 2,а не с 4 гуми.
Title: Re: Най-големите боклуци, обслужвали МГТ през годините
Post by: blagun on 14.08.2019, 18:59:42
При ненископодов автобус това е добро решение за по-бързо слизане (И качване в София). Голямо количество пътници са концентрирани по средата, оттам - липсата на необходимост от втори заден мост. За сравнение - прототипът на Чавдар М80 е бил с пространство пред втора врата, което очевидно е довело до дисбаланс, затова навреме е премахнато това пространство със седалки.