Градски транспорт - София

История => История на маршрутната мрежа => Topic started by: mlk on 04.02.2006, 15:16:31

Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: mlk on 04.02.2006, 15:16:31
Ще дам малко любопитни детайли от историята на трамвайните линии в София.

Както е известно, най-старата и класическа линия е на тм.5. Има известни спорове за това в началото дали е била 5 или 6, но според мен тогава е била просто София-Княжево и малко по-късно се появява истинска номерация. Цели 68 години тя е с този маршрут. През 1968 е направено колелото при Съд.Палата и от тогава върти там. Ако не сме толкова прецизни, може да се каже, че вече 106-та година тм.5 се движи по един и същи маршрут (изключваме ремонтите)!!!
Далеч назад по години са доста линии. Примерно, тм.3, от 1925 до 1989 върви от гара Подуяне и се стига до Зах.Фабрика, въпреки че преди 1947 върти при К.Величков, а тм.7 ходи до Зах.Фабрика, при това по бул.Сливница.
Като цяло за тм.3 може да се каже, че от 106 години трамваи, 103-104 от тях тм.3 е можело да се хване на пресечката на Ботев и Пиротска.
Други две не толкова стари линии са тм.9 и 10. 9 винаги (с изключение на периода преди 1940г.) е била до Хладилника. В другата посока като изключим 1999-2000 е била до Ц.Гара и н-з Надежда, т.е 1960-2006г.
Тм.10 винаги (отново изключвам преди 1940г.) е била до Зап.Парк и оттам е стигала до пл.Възраждане.
Тм.4 пък е миналавала от 1901 до закриването и преди няколко години винаги в отсечката по бул.Стамболийски от К.Величков до пл.Възраждане.
Преди да започнат да местят тм.8 къде ли не, от 1925 до 1974 неотменно се движи от Павлово до Бояна.
Тм.1 е с често променян маршрут, но винаги минава през гарата (отново изключвам ремонтите).
Тм.11 и 12 почти през цялото си съществуване се движат в отсечката н-з Надежда - СТЗ. Само от 1958 до 1966 обслужват Надежда, а 11 за кратко в началото на 30-те - пл.Св.Неделя - Орландовци.
От по-новите линии - 19 винаги минава от Бъкстон до пл.Македония, 20 винаги е бил до гара Искър, а 22 до кв.Левски.
Ако не бяха пуснали тм.18 преди 2 години, тази линия щеше да е единствената, която през цялото си съществуване (1970-1981) е била с маршрут пл.Журналист - СТЗ. (тук се сетих, че е била и от Хладилника до Дървеница, така че не се брои.)
При останалите линии кашата е голяма. Като че ли най-променяните линии са 13 и 15. В крайна сметка, те още търсят своето място под слънцето... или по скоро под Витоша.

следва тема и за тролейбусните линии.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: T_4 on 04.02.2006, 21:48:45
Сещам се за линия тм 6 винаги е била по Ботев и до Лозенец;тм 7 пак ми се струва,че си е била по М.Луиза;тм 17(макар и да я няма) винаги е била от Илиянци към Надеждите/Обеля
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: mlk on 05.02.2006, 19:28:02
Quote from: T_4
Сещам се за линия тм 6 винаги е била по Ботев и до Лозенец;тм 7 пак ми се струва,че си е била по М.Луиза;тм 17(макар и да я няма) винаги е била от Илиянци към Надеждите/Обеля
То по твоята логика можем да се сетим за почти всички линии.
От изброените от теб, 6 и 7 имат по над 6 постоянни маршрута досега. Тм.17 по-става - имал е общо 3 маршрута като винаги се е движел между Връбница и СТЗ.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: Ръца-пръца on 04.05.2006, 22:18:11
А някои може ли да ми каже откога датират линиите на трамвай 20 и 22. Знам, че въртят някъде зад летището, минават през халите и нататака не ги знам.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: x3m on 04.05.2006, 23:30:58
нищо подобно за 20 и 22

20 съществува от 1988, 22 от 1994-та

20 върти пред депото в гара искър, а 22 под бул. Ботевградско шосе - и двата имат много различни маршрути и единствения им общ участък е Пиротска - Подуяне.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: mlk on 06.05.2006, 19:40:27
За да бъдем точни, 20 е от 1987, а 22 от 1995
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: difian on 06.05.2006, 20:43:26
Quote from: mlk
За да бъдем точни, 20 е от 1987, а 22 от 1995
А на мен сега ми изплувят някой спамени от пускянета на 21 и 22.Тогава за първи и последен път май видях чешки трамваи по тази линия.С баба ми лътувахме от Слатина към Лъвов мост с 11 и на Подуене тъкмо вървеше церемонията по откриването.В посока Ботевградско шосе на спирката беше спряла една композиция от две ЧКД-та с табелки 22.Нямаше други трамваи,нищо с номер 21.
  Също много добре си спомням,че около това откриване за последно видях в експлоатация български трамвай по 20(като изключим 4027,но аз имам предвид неремонтиран).Не знам причината,поради която са го били изкарали,но поработи няколко дни.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: tiristor on 06.05.2006, 22:35:02
Да, аз пък си спомням първите дни на Дюваг по 22. Линията беше едва на няколко седмици когато дойде инвазията му :P Тогава на нас ни се струваше изключително бърз транспорт (все пак не бяхме си представяли трамвай по Ботевградското), бяхме свикнали с едни туткави линии като А37 и А38.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: CKD on 06.05.2006, 23:27:03
От старите бънгясници до последно движеше 4025.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: conecto on 07.05.2006, 18:00:53
Аз си спмням, че на откриването на трасето по Ботевградско (гледах репортаж по телевизията) показаха чешка мотриса с табелка 22. Явно, докато докарат немските трамваи по 22 са движели чешки мотриси (но от къде ли са намерили толкова и за двете линии). А на Дювагите първоначално пътниците им отваряха вратите с копче (когато светнеше), после това го махнаха. А обръщалото на станция Изток е доста зловещо, не знам как не ги е страх ватманите там...
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: etnies on 20.03.2007, 01:23:16
Нормалнорелсов трамвай 18 с какъв маршрут е трябвало да бъде? Може би Младост 4 - Гара Искър?
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: София 70 on 20.03.2007, 17:39:31
Quote from: etnies
Нормалнорелсов трамвай 18 с какъв маршрут е трябвало да бъде? Може би Младост 4 - Гара Искър?
Правилно.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: CKD on 20.03.2007, 19:05:55
И Гео Милев-Младежки театър.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: greg on 20.03.2007, 22:23:57
Quote from: etnies
Нормалнорелсов трамвай 18 с какъв маршрут е трябвало да бъде? Може би Младост 4 - Гара Искър?
А защо мислите, че е трябвало да има нормалнорелсов с № 18! Те започнаха от № 20. Да не говорим, че Младост 4 - Гара Искър едва ли някой е можел да знае кога ще стане.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: difian on 20.03.2007, 22:55:38
Quote from: greg
А защо мислите, че е трябвало да има нормалнорелсов с № 18! Те започнаха от № 20. Да не говорим, че Младост 4 - Гара Искър едва ли някой е можел да знае кога ще стане.
Но е факт, че на гърба на някои табелки №20 има такива за 18.А и кога е взето решението номерата на нормалнорелсовите линии да започват от 20?
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: etnies on 20.03.2007, 23:40:58
Quote from: difian
Но е факт, че на гърба на някои табелки №20 има такива за 18.А и кога е взето решението номерата на нормалнорелсовите линии да започват от 20?

По план трасето в Младост е трябвало да стане преди това на Ботевградско. А решението нормалнорелсовите са са над 20 номер е някъде около 1993, когато са избирали номерация за 21 и 22. То тогава и 21 стана 8.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: ozzy on 21.03.2007, 00:56:15
Аз за линията Мл.4-Гара Искър знаех, че е трябвало да бъде с № 23
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: x3m on 21.03.2007, 12:16:59
Quote from: greg
А защо мислите, че е трябвало да има нормалнорелсов с № 18! Те започнаха от № 20. Да не говорим, че Младост 4 - Гара Искър едва ли някой е можел да знае кога ще стане.

не го мислим - знаем го със сигуронст
включително имам и маршрутни табели на линията (табелите са за ЧКД и БГ трамвай)
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: etnies on 21.03.2007, 13:26:26
Quote from: x3m
не го мислим - знаем го със сигуронст
включително имам и маршрутни табели на линията (табелите са за ЧКД и БГ трамвай)


И ти ли, бруте...   Те затова вече занитват табелките  
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: x3m on 21.03.2007, 23:12:23
хаха... неее... тези са ми подарък от началник Експоатацията в депото. един ден ме вкара в склада за табели и дълго и щателно преравяхме за да си избера какво нямам. така се сдобих с маршрутните на трамвай Б, 21, и 20 (до гео милев/в. левски/мл. театър)

много добър човечец - за жалост на останалите след мене се погрижих да не останат свестни и ценни табели - всичко е в едноличния ми архив.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: greg on 21.03.2007, 23:13:17
Quote from: x3m
не го мислим - знаем го със сигуронст
включително имам и маршрутни табели на линията (табелите са за ЧКД и БГ трамвай)
Така! Широкорелсовият (нормалният!) трамвай тръгна от гара Искър до Гео Милев някъде през 1986 г. (сигурен съм, някой ще уточни!). Тогава бе нормално да се даде нов номер на новата линия. Тя е само една! Ботевградско е все още далечна перспектива. И едва ли е толкова важно и съществено да се мисли какъв номер ще носят следващите линии. Камо ли някакъв номер на линия-химера - Младост-4.
Но гара Искър - Гео Милев е факт! Тя е съвършено нова линия. Разбира се даването на номер не е най-важното нещо, но.... През 80-те години трамвайните маршрутни линии са 18, от № 1 до № 17 и № 19. Така са се стекли обстоятелствата, че № 18 е свободен. За разлика от много други линии и номера маршрут № 18 не е имал шанс и е съществувал сравнително малко. Първият № 18 е Журналист - СТЗ В. Коларов, който на практика почти дублира № 12 и е съществувал сравнително малко (1970-1975 примерно). За кратко под № 18 се движи трамвай с маршрут Хладилника-Дървеница (да речем 1983-1984). Въобще на този № 18 не му върви, той е свободен....... И ето може би ще му се усмихне щастието и това ще е номерът на новото трасе - при това нормално към гара Искър. Вероятно тогава, някой от тогавашното СКГТ или община вече е бил кръстил новата линия № 18. Да, ама не! Други умници, вероятно по-разумни, по-многобройни или с повече власт не са могли да допуснат, че на ново трасе, на нова линия ще се дава стар Номер - Да, 18 вече е бил стар и използван!!
Сигурно са възникнали дори и партийни спорове за този номер, но решение от раз не е могло да бъде взето. В същото време вече е наближавал сюблимният момент да се открие линията, а за нея е трябвало да се подготвят и табели. И как иначе без табели - нова линия, нови мотриси, ново начало - нормално трасе. И за да не ги стреснат от днес за утре със заповед да се подготвят табелите, хитрите момчета са взели решение да изготвят табели и за № 18 и за № 20. Дори са го направили страхотно - от едната страна № 18, от другата № 20. И когато все пак е взето решението, те са били готови. Нима не е възможно точно това да е причината за съществуването на такива табели. Май звучи правдоподобно.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: etnies on 21.03.2007, 23:15:16
Quote from: x3m
хаха... неее... тези са ми подарък от началник Експоатацията в депото. един ден ме вкара в склада за табели и дълго и щателно преравяхме за да си избера какво нямам. така се сдобих с маршрутните на трамвай Б, 21, и 20 (до гео милев/в. левски/мл. театър)

много добър човечец - за жалост на останалите след мене се погрижих да не останат свестни и ценни табели - всичко е в едноличния ми архив.

E ти пък давай го по-ларж малко, и ние душа носим  
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: CKD on 21.03.2007, 23:27:51
Quote from: x3m
много добър човечец - за жалост на останалите след мене се погрижих да не останат свестни и ценни табели - всичко е в едноличния ми архив.
Ти си ударил кьоравото. Ако беше попаднал на началника-депо най-много да те отпрати с въздушна пушка и 3-4 овчарки, нехранени от седмица.

Quote from: greg
И как иначе без табели - нова линия, нови мотриси, ново начало - нормално трасе. И за да не ги стреснат от днес за утре със заповед да се подготвят табелите, хитрите момчета са взели решение да изготвят табели и за № 18 и за № 20. Дори са го направили страхотно - от едната страна № 18, от другата № 20. И когато все пак е взето решението, те са били готови. Нима не е възможно точно това да е причината за съществуването на такива табели. Май звучи правдоподобно.
Признавам че самият аз не съм виждал табела за линия 18 с маршрут Гара Искър-Гео Милев.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: etnies on 21.03.2007, 23:29:59
Quote from: CKD
Ти си ударил кьоравото. Ако беше попаднал на началника-депо най-много да те отпрати с въздушна пушка и 3-4 овчарки, нехранени от седмица.
Признавам че самият аз не съм виждал табела за линия 18 с маршрут Гара Искър-Гео Милев.

Маршрутна табела 18 и аз не съм виждал. Но само номер отпред 20, отзад 18 има в поне 5-6 мотриси.

малко офф @x3m: линия 21 не е тръгнала на 30.06.89, по рано беше
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: CKD on 21.03.2007, 23:43:01
18 съм виждал от колекцията на Мартин обаче тя е Гео Милев-М6.
Title: Дълго просъществували маршрути
Post by: x3m on 22.03.2007, 00:01:02
табелата на 28 обаче е правена далеч по късно от 80-те години - през първата половина на 90-те. Маршрута е Гео Милев-МЛ. Театър и ебила замислена като помощна към 20 (според г-н началник експоатацията отново). на БГ трамвай такава табела също може да видите на тази снимка: http://club.m-b0x.com/vehicle.php?s=t&t=c&id=395 (http://club.m-b0x.com/vehicle.php?s=t&t=c&id=395)

надявам се е все още в депото - който иска може да я снима или вземе... ако както каза ЧКД не го изхвърлят навън още преди да е припарил.
Title: Re: Дълго просъществували маршрути
Post by: mlk on 24.09.2008, 10:32:00
За да съживя малко темата, ще добавя дълго просъществувалите маршрути на тролейбусните линии.

Отново приемаме, че "винаги"=винаги, освен при ремонтите.
тб.1 е променян неколкократно, но винаги се движи по Опълченска от Сливница до Р.Паметник и след това достига до Ректората.
тб.2 също е променян, но винаги се движи покрай ВВМИ и винаги достига до Хаджи Димитър.
тб.5 винаги се движи от Орлов мост до 5-ти километър, а с изключение на периода 86-88г. - и от Орлов мост до Руски Паметник.
тб.6 е неизменно от Сточна гара до Люлин 1, а след 1979г. и от Люлин 1 до Люлин 3.
тб.9 е открит през 1982г. със същия маршрут както е сега. Това е "шампиона" при тролейбусните линии.
тб.11 е със сравнително кратка история, но винаги се движи от Орлов мост до Дружба 1.

Линии 3, 4, 7, 8, 10 и 12 са по-динамични по един или друг начин. 5б, 6а и 7а са допълнителни линии, които са просъществували сравнително кратко време и затова ги пропускам.

Скоро се надявам да пусна текст и за автобусните линии.