Градски транспорт - София

Метро => Метродиаметри => Метродиаметър 3 => Topic started by: vasko on 27.08.2015, 20:58:48

Title: Горното токоснемане по МД 3
Post by: vasko on 27.08.2015, 20:58:48
Аз не можах да разбера предимствата на метровлакове с горно токоснемане пред тези с токоснемане от контактна релса?

Основният недостатък, който аз виждам, е че ще трябва да се строят тунели с по-високи габарити, а също така и по-високи метростанции.

Единственото предимство, което ми идва наум, е че с контактна мрежа е по-безопасно за пътниците при евентуално падане на коловозите. Но това достатъчно основание ли е, за да се смени вида на токоснемането при МД3?

Питам от искрено любопитство на транспортен фен. :) (За да разсея съмненията, че се заяждам)
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: Petko21 on 27.08.2015, 21:00:39
Аз не можах да разбера предимствата на метровлакове с горно токоснемане пред тези с токоснемане от контактна релса?

Основният недостатък, който аз виждам, е че ще трябва да се строят тунели с по-високи габарити, а също така и по-високи метростанции.
Това не е вярно, ако сега искат и по сегашните диаметри могат да поставят ККМ. Но не е необходимо.
И да, един от плюсовете е безопасността, други плюсове също има.
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: vasko on 27.08.2015, 21:36:37
Това не е вярно, ако сега искат и по сегашните диаметри могат да поставят ККМ. Но не е необходимо.
Не ми се вярва. Например това няма как да стане на МС Сердика-ІІ:
(http://www.prikachi.com/images/266/8324266S.jpg)
(Източник (http://biser1986.snimka.bg/architecture/metropoliten-liniya-2.698736.28288245.big) на оригиналната снимка)

... и на доста други станции. Например, на МС Обеля въпросното разстояние е още по-малко (там влаковете почти "остъргват" тавана отгоре), но не успях да намеря подходяща снимка, която да го илюстрира.

други плюсове също има.
Които са... ? :)
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: Kaiser Kar on 28.08.2015, 03:15:05
В Загреб трамваите минават под един мост, който е на 50см. от покривите им - просто пантографите слизат до долу заедно с мрежата. Такива проблеми са решими.
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: Dragon on 28.08.2015, 14:50:31
Разгледай снимки на метрото в Мадрид. Там всички линии са с горно токоснемане и мрежата е на 30-40 см. над влака.
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: vasko on 28.08.2015, 15:53:21
Разгледай снимки на метрото в Мадрид. Там всички линии са с горно токоснемане и мрежата е на 30-40 см. над влака.
Благодаря за съвета! :)

Разгледах малко информация за метрото в Мадрид.

Най-интересното, което прочетох в Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Madrid_Metro) за мадридското метро е:
Quote
Overhead power supply system

Since 1999 Metro de Madrid has used a patented system for its installations: a solid rail hung from the ceiling of the tunnels, instead of the usual copper or aluminium wire hung from overhead gantries at regular intervals. This type of overhead catenary line is rigid, making it more robust and less prone to failures. Installations outside of tunnels are rare, as they require many more support structures compared to traditional wire based overhead lines, making them more expensive to install. This system of rigid overhead power supply is also used in other metro systems.
Или с други думи - хората са там са направили добра комбинация от двата вида токоснемане като са закачили контактната релса на тавана. :fan::fan::fan:

Обаче едва ли подобно нещо ще се инсталира в София по МД3...  :/


Тези неща ме надоведоха на още един недостатък на класическата контактна мрежа - при скъсване/падане/провисване на конктактния проводник (което се случва от време на време) ще има прекъсване на движението за часове. Докато при твърдите контактни релси подобна опастност е почти нулева.  ;)
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: V.Peichev on 28.08.2015, 16:02:48
По принцип основното предимство за метро е безопасността останалите са несъществени, тъй като напрежението не е високо 900V и скоростите са далеч от 160km/h. Предимство на третата релса е дълготрайността и минималното необходимо обслужване в сравнение с контактна мрежа също минималният риск от прекъсване.  :rolleyes:
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: Petko21 on 28.08.2015, 16:12:10

Или с други думи - хората са там са направили добра комбинация от двата вида токоснемане като са закачили контактната релса на тавана.

Обаче едва ли подобно нещо ще се инсталира в София по МД3...

Тези неща ме надоведоха на още един недостатък на класическата контактна мрежа - при скъсване/падане/провисване на конктактния проводник (което се случва от време на време) ще има прекъсване на движението за часове. Докато при твърдите контактни релси подобна опастност е почти нулева.
Много тъпо е да сложиш 2 типа токоснемане, защото трябва да поддържаш два вида токоснематели на всички влакове. Не ги знам Мадридчани, но по-скоро имат смесени влакове едни с ККМ други с контактна релса, за това и при тях е тая комбинация. И няма да има никакъв начин да видим такава глупост в София по МД3.

Никакви недостатъци няма на ККМ, има си екипи които ще се грижат за мрежата. Грижите за мрежата и грижите за контактната релса са сходни, така че в това също няма недостатъци. А твоите навеждания на мисълта са грешни и не е лошо да по прочетеш повече за превозните средства, пък тогава да казваш какви аварии и чудесии могат да стават!
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: V.Peichev on 28.08.2015, 16:25:35
Все пак третата релса няма окачване заварява се директно и съответно не се налага неговото регулиране и натягане, няма и опасност от скъсване на носещата конструкция или самия проводник. Също така релсата има голямо сечение и съответно малко съпротивление и малки загуби. Релсата и токоснемателите се нуждаят от почистване, токоснемателите и от смяна на износените накрайници.  Като цяло за метро, в което напрежението не е високо не надхвърля 900 V и не се развиват скорости над 100km/h третата релса изглежда по-удачно решение. :rolleyes:
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: Petko21 on 28.08.2015, 16:38:55
Но и третата релса си има минуси, които ти тук не ги казваш. Така че, в случая е избрана ККМ, два диаметъра имаме с контактна релса, за новия диаметър, ще има нова технология.
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: V.Peichev on 28.08.2015, 16:46:51
Минус е ниската електробезопасност, останалите не са съществени - в тунелите не влиза сняг нито се наводняват, напрежението няма как да се повиши сериозно за да се намалят подстанциите и загубите в контактната мрежа, скорости над 160km/h надали ще има. :)
Title: Re: Re: Доставка на влакове за МД 3
Post by: Petko21 on 28.08.2015, 19:30:29
Не е само ниската електробезопасност, защото с кожуси проблема се решава и наистина не е съществен. В тунела не влиза сняг, но често се пълнят с вода. Скорости от 160 няма  и няма и да има, това е метро не ТGV. Но стига спам, това е тема за съставите по МД3, а не инфраструктурата по МД3!  ;)

Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: vasko on 28.08.2015, 21:03:42
но често се пълнят с вода.
Толкова много, че да стига до контактната релса???  :eek: Шансът за такова събитие, според мен е изключително минимален.  ;)


Ако обобщим коментираното досега:

Контактна (трета) релса:

Въздушно-контактна мрежа:
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: vasko on 18.09.2015, 23:42:12
По време на "отворените врати" в Метрополитен, техният представител е разказал, че той и неговите колеги са били на мнение, че е било по-добре да се запази сегашната технология на токоснемане (по-сходни на моите доводи), но тях никой не ги бил питал. Тези решения се взимали "отгоре". :neznam: Като под "отгоре" нямал предвид ръководството на дружествето, ами - СО.
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: hitar_potter on 19.09.2015, 02:18:03
Може би са се наплашили от няколкото опити за самоубийство в метрото... Спомням си, че имаше идеи и да има врати по станциите, които да се отварят заедно с тези на влака...
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: Emperor on 10.11.2015, 13:58:38
Така са на новите линии на Лондонското метро, и са доста успешни :)
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: mitkov2 on 10.11.2015, 22:37:02
И в Париж също, линия 1 и 14. Миналата седмица RATP публикува снимка и на последната автономна мотриса, произведена за нуждите на тези линии (засега).  :D
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: T_4 on 10.11.2015, 23:37:40
Така са на новите линии на Лондонското метро, и са доста успешни :)
Освен Jubilee от Westminster до Stratford, къде другаде има такива? Никъде не съм виждал, а съм пътувал по повече от 60% от мрежата.
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: Emperor on 11.11.2015, 01:43:42
Така ще се са новите имах предвид :D
Прав си за Jubilee, имах предвид, че новата Crossrail  ще е така :)
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: Ilian on 12.11.2015, 23:19:37
И в Париж също, линия 1 и 14.
На 14 не съм се возил, но 1 е бавна "безпилотна" линия със станции през 150 метра. Не знам дали някъде има не-автоматизирано метро с външни врати.
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: blagun on 13.11.2015, 07:18:42
При горно токоснемане депото е по-проходимо и безопасно за работещия в него персонал, иначе всички коловози трябва да са изолирани коридори.
Въпреки че се надяваме да не се случи, но при горно токоснемане може да се изпълни пресичане на едно ниво: примерно на завоя от Вл.Вазов към Левски. Вярно, че е тъпо решение, но винаги могат да се оправдаят с недостиг на средства (по същия начин, по който след 10 построени метростанции на 11-тата намалиха дължината и с това предопределиха завинаги максималната дължина на съставите).
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: kristian40t097 on 13.11.2015, 17:36:37
по същия начин, по който след 10 построени метростанции на 11-тата намалиха дължината и с това предопределиха завинаги максималната дължина на съставите
За коя станция става въпрос и кои са били построените?
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: RADOCVET on 13.11.2015, 18:47:21
МС СУ.
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: Petko21 on 13.11.2015, 23:53:44
Което между другото е беше много по-фатално за нашето метро, от това какво е токоснемането.
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: vasko on 26.08.2020, 23:05:06
Бях прав, че горното токоснемане изключително много загрозява интериора на метростанциите по МД3.  :/

Както коментирахме и по-назад в тази тема, контактна релса има предимство от гледна точка на енергоефективност. И затова всъщност МД3 е изпълнен не с класическа въздушно-контактна мрежа, ами с РЕЛСА :eek:, която много се набива на очи.

Носещите елементи на тази трета релса са грозни и още повече влошават интериора. Освен това са монтирани така, че на десетки места пробиват декоративни компоненти на станцията.  :neznam:
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: bdz43r on 26.08.2020, 23:08:14
Изпълнението с релса (по-точно кух алуминиев профил) не е за енергоефективност, а за да се спести сложно окачване и опъване на проводниците в тунелите. Извън тунела е нормален проводник.
Намаляването на електрическите загуби, което все пак е факт, е на заден план.
Title: Re: Горното токоснемане по МД 3
Post by: hitar_potter on 26.08.2020, 23:13:41
И на мен ми направи впечатление, че се загрозява интериора, ама какво да се прави...