Градски транспорт - София

Подвижен състав => Автобуси => Topic started by: mitakis on 15.05.2019, 00:05:37

Title: Чавдар 130
Post by: mitakis on 15.05.2019, 00:05:37
Не знам как да започна. Ще зарадвам някои, други ще ни критикуват че събираме скрап, а още няма нищо готово. Старателните реставрации стават изключително бавно (и/или с много пари). Особено когато автобусът е съчленен.

Драги съфорумци, наскоро разбрахме, че ще бъдат нарязани може би последните оцелели Чавдари, правени по лиценз на Щаер. Наложи се бързо да предприемем действия, и със собствени средства откупихме Чавдар 130 – произведен за летище Бургас, завършил трудовия си стаж във Варна. Такъв автобус не е имало по софийските линии, освен за тестови пробези.
Рейсът е на малко километри, но за 25 морски години има козметични забележки и раздути омуртажки плоскости.
Комплектован е с двигател LIAZ 636 и автоматик Praga2M70, която има проблем – не включва задна предавка. Имаме нови соленоиди и клавиатура, ще бъде поправена. Със сигурност още нещица ще изникнат, но трудностите ни правят по-силни!
Ето снимки на "Щаера" и информация от книгата:
 (https://forum.gtsofia.info/index.php?action=dlattach;topic=9125.0;attach=131526;image) (https://forum.gtsofia.info/index.php?action=dlattach;topic=9125.0;attach=131528;image)
Повече - скоро като дойде  :)

Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 15.05.2019, 00:34:49
Жалко, че този е правен след промените.....тогава всичко е в бюджетно-икономично-орязано-окепазен или както искате го наречете вариант. Преди години нашият стар познайник-разсипник Динко от Ямбол наряза същия, който 88-а година беше на Пловдивския панаир, сетне между Ботевград и Правец, сетне на проби по 85, по-късно за Ярлово, а на финала по ямболските градски линии...И той беше с двигател от Шкода Европа и автоматична скоростна кутия Прага, но беше много старателно направен преди промените, още повече като за панаирен експонат, утвърден вариант за серийно производство. Беше с много хубава оранжева и бяла боя (нищо общо с лайняните цветове на 26хх), австрийски врати, кабина, под прозорците облицован с кафяв деколин, черни дръжки и седалки с травмобезопасна гъба....Нищо чудно да е ходил и по панаирите в Лайпциг или Прага.....Говореше се, че в Ямбол са го свалили от линия точно заради проблеми с предавателната кутия, която се знае, че не е много стока, но.....
За сравнение, пробният 141 от 93-та година беше направо като лайно на тепсия.....
А последният произведен въобще 130 беше на панаира 97-а година - същият като софийските 141, но с големи прозорци с 1/2 отваряем джам като този на снимката, пак автоматик, но с двигател Мерцедес. Беше го взел някакъв благоевградски частник, който го караше известно време по основната градска линия - двойката, но после прекрати дейност и го наряза.....
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Sofia on 15.05.2019, 08:46:03
други ще ни критикуват че събираме скрап
Нищо подобно. Новината е чудесна. Автобусът изглежда доста запазен, което не е без значение. Нови плоскости, хубаво измиване, корекция на забележки по боята, полиране и ваксиране и ще придобие много добър вид.

Знае ли се колко броя Чавдар 130 са произведени и кой къде е отишъл?
Title: Re: Чавдар 130
Post by: maniak on 15.05.2019, 18:18:03
Аз мисля, че това е стъпка в правилната посока. Естествено, трябва подкрепа, т.к. ние като цяло не предлагаме сготвен и сложен обяд в петзвезден хотел.  :D Това, че вече имаме два автобуса и два тролейбуса е страхотно, постепенно ще тръгнат и със сигурност интересът ще нараства. Подкрепа трябва, така че който желае знае как да го направи.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 15.05.2019, 22:04:01
Здравейте приятели, съжалявам за късната информация, камиона с Чавдар 130 е на ОМВ-то в Пазарджик и след около 30 мин ще тръгне към София. Като участник в цялата операция искренно се извинявам, че пак работим на тъмно и по тъмно но днес Рижкият проход беше затворен заради прасета и камиона престоя през целият ден там. Сега е наваксал, който иска може да го снима. Лично си взимам бележка за повече информация и да ги доставяме по светло.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 15.05.2019, 22:09:37
други ще ни критикуват че събираме скрап
Нищо подобно. Новината е чудесна. Автобусът изглежда доста запазен, което не е без значение. Нови плоскости, хубаво измиване, корекция на забележки по боята, полиране и ваксиране и ще придобие много добър вид.

Знае ли се колко броя Чавдар 130 са произведени и кой къде е отишъл?
Преди промените - един оранжево-бял, сглобен в Австрия, с дръжки в сиво, идентичен на единствения произведен пак там 140.
Следващият е с преобладаващо оранжево, вече сглобен у нас, има снимка в другата тема, Стефан каза, че е показан на панаира през 1985-та, аз го видях някъде през следващата на изхода на тунела в Дупница. И той е със светлосиви дръжки.
Този от панаира 88-а година, за него вече казахме две мнения по-горе - утвърден за серийно производство. Има още един на листовката, пак в оранжево и бяло, на листовката пише, че е 120, но не е - до тука преди промените станаха общо четири.
След промените - синият с двете австрийски врати, но вече с големи прозорци - той пак е показан на панаира, през 90-та година.
Има още един - пак син, с австрийски врати, но отново са три - втората снимка на листовката.
Летище Бургас са имали три като на горните снимки.
Военните в София имат един, синьо-бял, с две врати и големи прозорци - знаете го.
Такива като него има още два - единият е същият, но синьото е малко по-светло, другият - идентичен на последния, но с малки прозорци - той беше на някакво предприятие в Долна Митрополия.
Остана последният произведен 97-а година, работил известно време в Благоевград - и за него казахме горе.
Тролеят 2525 всички го знаете, в книгата пише за някакви тестови екземпляри в Баку и в Оренбург.
Значи общо преко сили - четири преди да падне Тошо, след промените аз ги преброих осем, като сложим и тези за Баку/Оренбург стават десет, плюс един тролей. Значи преко сили 15 броя, други нито сме виждали, нито са излезли снимки, и да има нещо, то ще е някаква незначителна бройка.
Което е голям "успех" на фона на 330 - един сглобен в Австрия и един направен у нас, също утвърден за серийно, 410 - пак само два, 430 - пак два...530 също са два....
Единствено бургаските 120 - 30 бройки ли бяха, един за Тайланд, както и 141 - 30 за София и 10 за Бургас, плюс един прототип и един австрийски 140....А военните имаха десетина 420, един имаше около Девня и един флуорограф......Сещам се и за един 11М4 с козметични промени - черни дръжки с гъби, който беше в последствие на гумаджийския завод Динамик......и експортните за Чехословакия Авии, синьо-бели с цяло предно стъкло, такива много имаше и у нас, пак с черни дръжки с противоударни гъби...Забравих единственият 610, пак върху Авия....За друго не се сещам....
Специално за 130, дори в книгата, по обясними напълно разбираеми причини, няма абсолютно нито една свястна снимка....Навремето цветните ленти бяха изключително кът, а и това да не е Икарус, та да са снимали ударно специално с рекламна цел, за листовки и т.н.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 15.05.2019, 22:19:43
https://forum.gtsofia.info/index.php?topic=60.msg308415#msg308415

Тук zirka е стигнал до 8 броя.
Нашият е с шаси, завършващо на 015 ако може да е меродавно да са стигнали до 10-15 произведени.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 15.05.2019, 22:20:07
На летище Бургас са били три броя в една и съща конфигурация. Този е с неизрязано място за челна табела. Общо от модела са били над 20. Повечето са били оборудвани с този мотор и тази кутия или ръчна. Направил съм им списък. излизат над 15 броя. Имало е с двигател Мерцедес. Най-фрапантен случай е БКС Козлодуй 1 с мотор Мерцедес, 1 с Лиаз и Прага и 1 с двигател КАМАЗ.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 15.05.2019, 22:22:57
Пак значи от тоя порядък.....а можеше още преди 30 години да замени 11Г5. Още повече, че е имало някаква директива за целия СИВ, до края на 90-та година всички заводи за транспортно машиностроение в лагера да преминат на изцяло новите перспективни модели, като Лада Самара, Москвич 2141, ЗАЗ-1107, ГАЗ-3307, ЗИЛ-4331, Шкода Фаворит, четиритактов Вартбург 1.3, Икарус 3хх и 4хх, Лиаз5256, ПАЗ-3205, Шкода 17тр заедно с автобусен вариант Кароса, новата серия трамваи Т6 и Т8, локомотиви Шкода трето поколение и т.н.

А 120 и 141 са си чиста, както казва Стефан, проява на творчество в завода, понеже австрийските прототипи нямали унификация между единичния и съчленения. Влияние оказва и изтичането на договора с Щаер през 90-та, който в последствие не е подновен.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Sixkiller on 17.05.2019, 18:05:12
Благоевградският 130 също завърши жизнения си път в моргата в Ямбол, но на много по-късен етап - някъде след 2010.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 22.05.2019, 16:10:44
От толкова много работа, забравям снимки да кача. Щаерчето е супер, малко работа и ще светне. Засега ревизирахме тавана, следват електроинсталация, плоскости, измиване.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: emo on 22.05.2019, 16:22:22
Единичният оранжев Чавдар с номер 2800 или 2900, който кратко се движи по 98 и после няколко години се е използвал за специален превоз за Кремиковци какъв модел е бил? Чавдар 120 ли?
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 22.05.2019, 16:28:27
2700 e бил 130. Само бургаските са били 120.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: emo on 22.05.2019, 17:04:44
Благодаря, значи този е същият като прототипа :)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 22.05.2019, 18:33:53
Да 2700 според служители на Малашевци е бил в същата конфигурация Liaz 636  и автоматик Прага.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 23.05.2019, 20:55:53
Точно 2700 е истинският, оригинален 130, в окончателния вариант, подготвен за серийно производство, преди да дойде 10-ти ноември. На листовката се вижда всичко сравнително точно, макар че чертежът е калпав, дори и "гъбите" върху дръжките на седалките и парапетите. Автобусът си има дори и кабина, направена беше на основата на тази на В14-20, но не съвсем заради различните размери. Друг от цялата Щаер поредица с кабина не съм видял...На панаира не можах да се кача, беше заключен, но общо взето всичко вътре се виждаше добре..Още не мога да си простя как баща ми скъса цветната лента със снимките от тогава....Отделно много снимки, листовки и т.н. се появиха след дъжд качулка, демек години след като излезе книгата на Иван....Чичо ви Васко казва, че двигателите Шкода Европа са калпави, но през ония години няма избор....А един бивш колега Христо, ако не си беше изтрил мненията, нямаше сега да водим подобни дискусии....

И излиза, че какво ли не е правил - на панаира (може и по Прага или Лайпциг да е ходил), между Ботевград и Правец, на 85, 98, Кремиковци, Ярлово, Ямбол....накрая среща ъглошлайфа при вече широкоизвестния Динко....Чудя се дали от Малашевци не са го продали, когато са направили същото с другите си странни автобуси по 90 и т.н - вече имаме техен списък - шарения от МАН-ове, Граф Щифт, Кароси, междуградски Икаруси и т.н. И това при положение, че всички тези са ги разкарали, а са оставили раздрънканите 11Г5....
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 25.05.2019, 10:30:06
Изминалата седмица беше доста напрегната и не остана време за писане. Спасихме Чавдар 130, защото модела бележи технологичното обновление на завода в Ботевград. След директното въвеждане на поточната линия на Сетра за М4, това е второто цялостно усвояване на модел автобус от до. В завода е имало оборудване за стотици милиони закупено за производството на новите модели. Абканти над 6 м, апарати за челно заваряване и CNC-та нещо доста рядко през 80-те. Голяма гордост са били италянските бояджийски камери. Както и калъпи за стъклопласти и пластмасови големи детайли за олекотяване на конструкцията.  Всичко това в момента се използва при новите автобуси. С две думи, ако завода не е бил подчинен на министерство на икономиката и общините са си плащали автобусите, сега нямаше да бъде проблем да съществува и произвежда нископодови автобуси.
От модела 130 са произведени около 30 броя. От обиколките ми по търсене на части и контакти с хора от завода направих малък списък с 100% известните автобуси.
1 Прототип произведен в Австрия произведен през 1985. Горно разположени мигачи, бели брони и надпис с букви Чавдар, по-малко отваряеми прозорци, австрийски.
2 Предсериен произведен в Ботевград през 1985 може би този от брошурата и движил се между Ботевград и Правец
3 Каросерия прозведена и продадена за Гърция през 1985 необорудвана.
4 2700, този който е бил на тестове в София. Представен през 1989 на панаира двигател LIAZ и автоматик Praga 2M70.
5 Прозведени през 1993 за Азербейджан 3 бр.
6 Оренбург е получил 1 брой
7 На Градски транспорт Русе по спешност след пожара в ДАП-а се предават 2 броя, които живеят 2 години, защото ги зарязват с вода през зимата. Бракуват ги, частник купува единият и го експлоатира до 2006. Машините са били с двигател LIAZ и автоматк Praga.
8 Захарни заводи Горна Оряховица - 1 бр. LIAZ и автоматик Paraga
9 Консервен комбинат в Търново - 1бр. LIAZ и автоматик Praga
10 БКС Козлодуй 3 броя с 3 различни двигатели и скорости.
11 Градски транспорт Шумен 1 брой с 3 врати
12 Шуменско пиво 1 брой с 2 врати.
13 ВВС получават неизвестно количество с по две врати. 2 броя със сигурност, един в София и един за училището в Долна Митрополия. Двигател LIAZ и може би с автоматик Praga
14 Благоевград е имал 2 броя първият в началото на 90-те, вторият е митичният за който всички знаем.
15 Летище Бургас 3 боря с двигател LIAZ и автоматик Praga шасита 9403011013, 9403011014, 9403011015 съответно 13-та, 14-та и 15-та каросерия.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 26.05.2019, 01:25:43
2700 със сигурност беше на панаира 88-а година. 89-та не ходих, много е вероятно да са показали пак него, като знаем какво става малко по-късно. Ходих в Правец точно последната събота или неделя преди 10-ти ноември - през половин час правеше тегели до Ботевград, другият по линията беше пак чисто нов В14-20. Сетне вече казахме......
Title: Re: Чавдар 130
Post by: zirka on 26.05.2019, 17:53:07
След директното въвеждане на поточната линия на Сетра за М4, това е второто цялостно усвояване на модел автобус от до. В завода е имало оборудване за стотици милиони закупено за производството на новите модели. Абканти над 6 м, апарати за челно заваряване и CNC-та нещо доста рядко през 80-те. Голяма гордост са били италянските бояджийски камери. Както и калъпи за стъклопласти и пластмасови големи детайли за олекотяване на конструкцията. Всичко това в момента се използва при новите автобуси. С две думи, ако завода не е бил подчинен на министерство на икономиката и общините са си плащали автобусите, сега нямаше да бъде проблем да съществува и произвежда нископодови автобуси.
И се получава че на няколко пъти е отлагано производството му през 80 -те, а вече през 90 -те, както си посочил в последното изречение. За съжаление това е автобусът, който поради това не достига до МГТ.
Първият път още в началото, с опитите за придобиване лиценза от австрийците, те попадат под юристдикцията на санкции, които налагат ограничения в търговията и технологиите с източните страни. Приемат, че конкретното транспортното средство представлява ноу -хау. Изчаква се още няколко за да падне ограничението - идва 1988г. Тогава двете АРЗ -та в Дупница и Ямбол са подготвят за усвояване бъдещите ремонтите на модела, като в ДАП - Благоевград, после и Ямбол или обратно, временно е зачислен предсерийният – съдейки по горното.
В навечерието на промените (1989) най- вече по икономически причини отново е отложено производството за след 1990 -та, когато пък структурите за доставка вече са разрушени, ДАП -те се преобразуват, а от трите единични градски модела, този като най- скъп е трудно достъпен, поради коета и не влиза в МГТ.

Въпреки че е споменавано и преди, излиза че към средата на 80 -те сме имали възможност да произвеждаме два модела единични: ''В 13 -20'' и ''130'', като първият идва да замени няколко години преди това остарелият вече ''11Г5''. А ''130'' е трябвало да замени създаденият първоначално евтин за Гърция ''В 13 -20'', и произвеждан за нас масово едва три -четири години, до предстоящата му замяна със ''130'', но се получава, че точно тогава, старият 11Г5 отново по същите причини заменя и двата, и остава в производство до началото на 90 -те... какава ирония се е получила!

П.С. Несъществена подробност е, но все пак около 2000 г сменят номерата на перонните ПС. Тогава мисля, че трите автобуса на Летище Б-с носят съответните № от последните три цифри на шаситата. Имаше снимки, които надявам се да излязат. Освен тава единият от трите в период от година -две просто липсва на това летище. Предположенията, че или е бил някъде на ремонт или е бил зачислен временно другаде. 
Title: Re: Чавдар 130
Post by: plastikat on 26.05.2019, 19:04:25
На летището се движиха с транзитни номера няколко години,но не излизаха от летището. В последствие,когато започнаха да извозват служители на летището до Бургас им смениха и регистрационните табели. Служители извозваше и един 11м4 с двигател и заден мост на Волво!Също така имаше и един бял  Неоплан с капаци скриващи гумите му. За жалост не помня номерата на регистрационните им табели.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 26.05.2019, 19:31:02
Здравей, не е имало никакви санкции, всичко си е било наша смотана работа. През 82-85 MAN купува Steyr-Wien предприятието което произвежда автобусите. Австрийците оказват пълно съдействие. За съжаление основните приоритети пред завода по това време са сделките с Гърция за 13-20 по данни са били около 250 бройки, не само за Атина и още 50 броя за други градове. Сделка с Никарагуа за 200 боря 11Г5 и М3. Отделно М4 се е харчел като топъл хляб. Производството на завода по това време достига между 8-12 автобуса дневно. От държавата по онова време са натискали за гръцки износ заради големи количества гръцки ориенталски тютюн, който се е преработвал в най-новата фабрика на Булгартабак в Благоевград и след това е бил много ценен и скъп за западните и руски пазари от където режима е изкарвал $$$. 
Четрите години за въвеждане на 130 и 140 в производство не са били достатъчни. А и от българските ДАП-пове не са били благосклонни към двигателя LIAZ, турбо мотор повече разход на гориво, автоматична скоростна кутия капризна към поддръжка. От завода са се мъчили да се докопат до мотори Мерцедес, но за тях също е трябвало $$$, което министерство на икономиката не е позволявало.
През 90-те нещастията следват едно след друго. Завода посреща 10-ти ноември с 120 броя 14-20 за София от които столицата взима 30 броя. Имало е поръчка за 30 броя 130-ки за Бургас за съжаление са произведени около 15 броя, които не са платени. Имало е произведени и договорени 130-ки за Азербейджан, Грузия и Русия, но тежката икономическа ситуация в тези страни не водят до голяма печалба от сделките. Виденовата зима проваля сделка за 200 броя 430 за Саудитска Арабия, азиатската икономическа криза проваля договор за 200 130 за Тайланд. Бургас и лично Йоан Костадинов отново не си плащат автобусите с което загробва тотално завода.
В 130 ще видите доста елементи от М4 и Г5 в салона, каквото са могли в тези бедни и нещастни години на прехода това са слагали по машините. Автобусите са били идеални за тези години, няма скъпа електроника, лесни за поддръжка и изключително здрави конструктивно.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 26.05.2019, 21:59:20
Ето две снимки да ви върнат бургаските спомени за тези автобуси.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: plastikat on 26.05.2019, 22:04:56
В Бургас бяха 15+1 броя Чавдар 120,а не 130!
Както и 10+1 Чавдар 141.
Помня дори и цените им. Чавдар 120 - 90 000 $
Чавдар 141-110 000 $
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 26.05.2019, 22:10:30
Много добре знам колко и какви модели автобуси сте имали. В началото на 90-те сте направили поръчка за 30 броя - 130, която не сте взели защото общината е фалирала по време на управлението на Проданов. Било е политическа игра кмета се е конфронтирал с Виденов той му е спрял парите за да спечели изборите и готово.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: plastikat on 26.05.2019, 22:27:27
Значи знаеш, че от летището ( Тим) отидоха в двора на Андела ( Тим), там постояха известно време и после се появиха снимки, че единия е собственост на хотел Ескана ( Тим).Също така един от летищните 130-ки се беше озовал в автоморга във Варна (до второто кръгово на крайезерния път).Предполагам че третият, с инвентарен номер 24,който никога не е излизал извън летището е бракуван, а къде - ти можеш да кажеш съдейки по снимките, които си качил.

Title: Re: Чавдар 130
Post by: Tony on 27.05.2019, 07:19:04
На летището се движиха с транзитни номера няколко години,но не излизаха от летището. В последствие,когато започнаха да извозват служители на летището до Бургас им смениха и регистрационните табели. Служители извозваше и един 11м4 с двигател и заден мост на Волво!Също така имаше и един бял  Неоплан с капаци скриващи гумите му. За жалост не помня номерата на регистрационните им табели.
Неопланът беше до Чавдара в Старо Оряхово.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 27.05.2019, 13:56:36
Значи знаеш, че от летището ( Тим) отидоха в двора на Андела ( Тим), там постояха известно време и после се появиха снимки, че единия е собственост на хотел Ескана ( Тим).Също така един от летищните 130-ки се беше озовал в автоморга във Варна (до второто кръгово на крайезерния път).Предполагам че третият, с инвентарен номер 24,който никога не е излизал извън летището е бракуван, а къде - ти можеш да кажеш съдейки по снимките, които си качил.
Е, това трябва ли да ни притеснява. От Тим на Тим, скок-подскок в реставраторския team.
Tози с инв.н.24 е се е ползвал за части и отдавна го няма. Бронята му + вторият 130 (рама 014, ДКН B4570PA), след малко тръгват от Варна за София. Очакваме към 21-22ч да пристигне и утре сутринта ще го разтоварваме : ) : )
Доста е мръсен и занемарен, 2009г. му е последната ГО.
(https://forum.gtsofia.info/index.php?action=dlattach;topic=9125.0;attach=131790;image)
П.С. Несъществена подробност е, но все пак около 2000 г сменят номерата на перонните ПС. Тогава мисля, че трите автобуса на Летище Б-с носят съответните № от последните три цифри на шаситата. Имаше снимки, които надявам се да излязат. Освен тава единият от трите в период от година -две просто липсва на това летище. Предположенията, че или е бил някъде на ремонт или е бил зачислен временно другаде.
Със сигурност е ремонтиран, не е в оригиналната ливрея + раздутите фазери не са фабричните плоскости.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Sofia on 27.05.2019, 14:22:54
Значи и двата останали Чавдара ли сте купили?
Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 27.05.2019, 14:40:38
Тъй вярно. Камионът ще влезе по А1- СОП- Ботевградско шосе- Вл. Вазов- Резбарска, ако има желаещи да го пресрещат за снимки.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Sofia on 27.05.2019, 14:52:02
За донор на части ли е предвиден вторият Чавдар?
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Mammoth on 27.05.2019, 15:11:55
На този трябва да имам снимки от преди 2 години, ако ги намеря ще ги пусна тук. :)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: zirka on 27.05.2019, 17:45:12
 @tauri, разбирам, че е трудно да се говори от международни политики до конкретни автобуси, още повече за период повече от две десетилетия. Все пак за нас ограничения, като форма на санкция са отменени на 22.01.1990, и забележи, че съвпадение или не, пуснатите реално и купени автобуси са произведени през 90 -те.
А как би се отразило в крайна сметка на цената, ако вместо Лиаз - Мадара, са сложили Мерцедес. Водещото за ДАП -те е била цената, а не марката на мотора. Вярно, имало е проблеми, но нали за това има изградена цяла структура – от малки ремонти при тях, до големи в АРЗ -та. А след 90 -та, когато ги предлагат и с Мерцедес, да не би да повлия с нещо?
Казваш ДАП -те не ги искали, Софийският да - там впрочем винаги са искали по -малко Чавдари около тях, та дори В 13 -20 нямат, но далече от истината е било за останалите. Впрочем всичкото това е объркано, ако не знаем как е работила системата на централното планиране.
''Мадара - Шумен'' е Комбинат, ''Чавдар'' е Завод, в йерархията от върха надолу единият произвежда изделията, другият основно ги събира. Не е можело през 80 -те да зарежат тази схема, след като е била в основата на даден отрасъл. Имало е варианти, но далеч не са били такива, както през 90 -те, когато вече е различно даже желаните мотори са факт.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Извън темата: Не си прав за Йоан Костадинов, разглеждаш само фрагмента и го отделяш от общото. Защото когато ги поръчват цените са едни, когато идва време да ги плаща други. Вярно инфлация, Жан Виденов прави опит по -напред да се оттегли, първоначално не му разрешават, Йоан е гласен за Министър на транспорта, който отказва. После Софиянски става премиер и замисля доставка на Мерцедете за София и Варна, защото са от неговата партия, като мотив че имали нужда. Йоан го моли да опрости вземанията за Чавдарите, защото и Бургас има, но той отказва. Търси парите по курса на деня, който е в пъти повече от първоначалното. Йоан казва, че така ще банкрутира града и отказва, което си е парадокс. Докато сагата се проточва, първоначално са платени три от автобусите, а парите така и не достигат до завода. В отговор Софиянски казва че те имат задължения към държавата, но спестява че и тя има към тях.
Ако следваме логиката, да ги беше платил Йоан, че да фалира града и пак до ''Чавдар'' да не стигне нищо – е ''приносът'' в който някой го обвиняват други не!
Чавдарите ''120'' в Бургас са 20, а ''141'' 10, плюс още по 1 от двата модела, но доставени при други обстоятелства!
Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 27.05.2019, 19:45:17
За донор на части ли е предвиден вторият Чавдар?
Главно, за да го спасим от оксижените. Донор, оранжерия, пчелин, кемпер, тролейбус, автобус с 'градска' компановка на салона. Сигурен съм, че и тук доста идеи могат да се зародят. Но преди да стане готов аквариума, няма никакъв ресурс за този 130 (условно го наричам 014).
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 27.05.2019, 19:58:15
Здравей, не е имало никакви санкции, всичко си е било наша смотана работа. През 82-85 MAN купува Steyr-Wien предприятието което произвежда автобусите. Австрийците оказват пълно съдействие. За съжаление основните приоритети пред завода по това време са сделките с Гърция за 13-20 по данни са били около 250 бройки, не само за Атина и още 50 броя за други градове. Сделка с Никарагуа за 200 боря 11Г5 и М3. Отделно М4 се е харчел като топъл хляб. Производството на завода по това време достига между 8-12 автобуса дневно. От държавата по онова време са натискали за гръцки износ заради големи количества гръцки ориенталски тютюн, който се е преработвал в най-новата фабрика на Булгартабак в Благоевград и след това е бил много ценен и скъп за западните и руски пазари от където режима е изкарвал $$$. 
Четрите години за въвеждане на 130 и 140 в производство не са били достатъчни. А и от българските ДАП-пове не са били благосклонни към двигателя LIAZ, турбо мотор повече разход на гориво, автоматична скоростна кутия капризна към поддръжка. От завода са се мъчили да се докопат до мотори Мерцедес, но за тях също е трябвало $$$, което министерство на икономиката не е позволявало.
През 90-те нещастията следват едно след друго. Завода посреща 10-ти ноември с 120 броя 14-20 за София от които столицата взима 30 броя. Имало е поръчка за 30 броя 130-ки за Бургас за съжаление са произведени около 15 броя, които не са платени. Имало е произведени и договорени 130-ки за Азербейджан, Грузия и Русия, но тежката икономическа ситуация в тези страни не водят до голяма печалба от сделките. Виденовата зима проваля сделка за 200 броя 430 за Саудитска Арабия, азиатската икономическа криза проваля договор за 200 130 за Тайланд. Бургас и лично Йоан Костадинов отново не си плащат автобусите с което загробва тотално завода.
В 130 ще видите доста елементи от М4 и Г5 в салона, каквото са могли в тези бедни и нещастни години на прехода това са слагали по машините. Автобусите са били идеални за тези години, няма скъпа електроника, лесни за поддръжка и изключително здрави конструктивно.
Боже мили, ще изнасяме рейсове за Гърция срещу долари, с които от гърците да купуваме тютюн, за да продаваме скъпи цигари с гръцки тютюн, при положение че от целия Благоевградски окръг и от Кърджалийско абсолютно същия тютюн бол....Вместо да помислят как да произвеждат още автобуси по западен стандарт, които биха осигурили много повече долари от цигарите....По същото време унгарците изнасят извън СИВ купища автобуси, локомотиви, мотриси, та там хората не са и чували за Кореком, ами си има западна стока в обикновените магазини, достъпна за обикновените хора...пълен цирк. Направо "желязна" АОНСУ-вска икономическа логика и планиране....
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 27.05.2019, 20:16:11
Не четеш внимателно не да купуваме, пари явно е нямало, а да ги бартеросаме.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Ilian on 28.05.2019, 14:23:46
Направо "желязна" АОНСУ-вска икономическа логика и планиране....
Тази логика още ни яде и още много години ще ни пречи. Тогавашните кадри подготвят сегашните меринджеи. Затова по почти всички чужди фирми с български мениджмънт нещата не вървят...
Title: Re: Чавдар 130
Post by: zirka on 28.05.2019, 16:48:58
Не, просто сегашните са лишени от някой качества... Който сега не хармонират в обстановката, и са изчистени от учебните програми.
А при положение, че реколтата на тютюна се бере веднъж в годината, не всеки месец, завода да бездейства в останалото време ли...
Извинявам се за отклонението, но стига с битивизмите.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 28.05.2019, 18:35:11
Направо "желязна" АОНСУ-вска икономическа логика и планиране....
Тази логика още ни яде и още много години ще ни пречи. Тогавашните кадри подготвят сегашните меринджеи. Затова по почти всички чужди фирми с български мениджмънт нещата не вървят...
Анджек. Проблемът е, че ако чуждата фирма няма български меринджеи и/или подизпълнители, и то посочени от когото трябва, ще и бъде позволено да направи нещо в България на куково лято.
Друго, което е интересно, че първият прототип, произведен в Австрия, с бялата броня, отделни букви, австрийски прозорци, има също луминисцентни лампи в салона, пластмасови австрийски седалки и магнетофон за система за съобщаване на спирките. Също като 140-цата, която е при Новко. Все неща, орязани в последствие при подготовката за серийно производство.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Bus Memories Bulgaria on 29.05.2019, 14:46:00
Политика!
Целяло се е максимална печалба и колкото е възможно повече части произведени в България. А за да се произведе една нова част в Български завод е било ходене по партийни членове и секретари , затова много от частите са подменяни с каквото е имало налично.
Но мисля че това е обсъждано доста често в темата за Чавдарите.

Опитвам се да спретна един списък.

1. Синия Чавдар 130 който е бил на Шуменско пиво в последствие става кафяв в Ямбол и после чисто бял в Шумен .
2. Син Чавдар 130 на Българската Армия от поделението в Божурище.
3. Оранжев Чавдар 130 собственост на Милко от Русе.
4. Летище Бургас
5.Летище Бургас.
6.Летище Бургас
7. Някъде по Плевен имаше в завод за слънчоглед.
8. Червено белия с надпис Изпитателен движил в Ботевград и Правец.
Някой сеща ли се за други?

Изпратено от моят SM-A505FN с помощта на Tapatalk

Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 29.05.2019, 15:57:16
Както писах по-горе в ГТ на Русе са били два. БКС Козлодуй 3 броя с три различни двигателя LIAZ, Kamaz и Мерцедес. Захарни заводи Горна Оряховица с двигател LIAZ. И някакъв консервен комбинат в Горна или Лясковец също е имал един. В ГТ Шумен с е имало с три врати.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 29.05.2019, 17:09:10
Така и аз да се включа в любителите на списъци това е моят списък на сигурните автобуси.
каросерия година   двигател скорости собствник 
01 - -----------1985-------LIAZ-------n.a. ---------Щаер прототип   
02 -------------1987-------                 ---------Червен Ботевград-Правец   
03 -------------1988-------LIAZ --- Praha--------- ГТ Благоевград
04-  040590--1992-------LIAZ --- n.a.  -----------Шуменско пиво
05--------------1992------Мерцедес---n.a.-------БКС Козлодуй
06--------------1992------Камаз --------n.a.-------БКС Козлодуй
n.a.-------------1992-----Камаз ---------n.a.-------ГТ Оренбург
n.a.-------------1992-----Камаз ---------n.a.-------ГТ Оренбург
n.a.-------------1993-----n.a. -------------n.a.-------Азербейджан
n.a.------------ 1993------LIAZ----------   Praha----Малашевци
n.a.-------------1994------LIAZ------     Praha----ГТ Русе   
n.a--------------1994------LIAZ------     Praha----ГТ Русе   
n.a.-------------1994------LIAZ--------      Praha -----Летище Бургас
14 -9403011014-1994------LIAZ-------Praha----- Летище Бургас
15 -9403011015-1994-----LIAZ--------Praha------Летище Бургас   
n.a.-------------1994------LIAZ--------     Praha------ГТ Шумен
n.a.-------------1994------LIAZ--------Praha------БКС Козлодуй
n.a--------------1994------LIAZ--------Praha -----Захарни заводи Горна Оряховица   
n.a--------------1994------LIAZ--------Praha -----Консервен комбинат Горна-Лясковец   
n.a.-------------1994------LIAZ--------         ----ВВС – София   
n.a--------------1994------LIAZ--------         ----BBC – Долна Митрополия   
n.a.--------------1996------n.a.----------n.a.---------ГТ Благоевград
n.a.--------------1997-------n.a.---------n.a.--------- BTA Банкок   
скелет   -------1997-------n.a.---------n.a.----------BTA Банкок    
скелет --------1997--------n.a.---------n.a.---------BTA Банкок   
По непотвърдена информация от работещи в завода военните са имали 10 аз лично съм виждал само 2. И пак по непотвърдена информация имало е 15 готови 130 за Бургас произведени 1993-1994, но неплатени и тези 3 броя на летище Бургас са били за тях. Информацията може би е вярна защото са били "изпращани" готови за Русе, Шумен, Благоевград, Ямбол и по разни заводи, които не са били поръчвани специално.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 29.05.2019, 20:27:35
Този от Малашевци (2700)не може да е 93-та година. Тигелираше по 85 много преди това, още по времето на Димитър Попов. Сетне е бил по 98, Кремиковци, Ярлово и т.н. - явно са се усетили, че 85 е крайно неподходяща линия за единичен автобус. Да не говорим за панаира през 88-а и последващото му циркулиране Ботевград-Правец -точно дни преди промените. Бяхме с колата, помолих баща ми да направим една обиколка с него, имаше време бол, но той каза, цитирам "глупости". В Ямбол, естествено, е бил много след това, към края на дните си...Другите най-вероятно са така. Интересно какъв е бил този в Благоевград в началото на 90-те. По това време редовно бях там, но такъв рейс не съм видял. Това разбира се не означава, че не е имало.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: RADOCVET on 29.05.2019, 22:26:22
 А от известните бройки кои са били с две и кои с три врати?
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 29.05.2019, 23:18:47
С две врати съм виждал само тези на ВВС и на Шуменско пиво. @Павел, според мен бъркаш годините 2700, аз го помня до Ярлово към 93-94.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 30.05.2019, 02:22:05
Тогава (93/94) най-вероятно както казваш е бил там - по него време не съм ходил в тази посока,но на 85 го засичах редовно преди това - пролетта/лятото на 91-ва. Даже един ден го чаках специално, но така и не го дочаках - явно точно тогава не е бил на линия. Спомних си и друго - от лявата страна, под първия прозорец след шофьора, имаше бял надпис в два реда: "Комбинат за автобуси "Чавдар" - Ботевград".
Този на слънчогледовия завод в Плевен съм го виждал - с две врати беше, бяло-син, но по-светло синьо от този на военните, който всички сме виждали, и беше също с малката отваряема част на джамовете. Вероятно, по тази логика, че предприятията и военните са си поръчвали вариант с две врати, такива са били и останалите военни, както и тези на захарните заводи в Г. Оряховица, на консервния комбинат и на Шуменско пиво. Това разбира се не е гаранция - не сме ги виждали, за да твърдим 100%, а както излиза, са нарязани отдавна. 
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Ivo on 30.05.2019, 19:41:24
Тези автобуси можеше успешно да заменят 11Г5, и да се купуват от тях вместо конкурентния бюджетен модел на Мерцедес О 302 Т и О 345. Според мен нашия Чавдар има преимущества пред 302-ката, като 3-те по-широки врати с две крила, вместо тип хармоника, по-просторен салон. Особено ако бяха и вариант с двигател Мерцедес, той би трябвало да е същия двигател 6-так ОМ 457 като на 302-ката и щеше да се получи доста успешен автобус.

Смътно си спомням че по времето когато тестваха съчленения на 413 съм виждал също къс такъв да излиза от станция Дървеница, трябва да е било наистина 93-94-та. Спомням си че за онези времена изглеждаше доста модерно, така и не го видях от страната към вратите дали е с 2 или 3 врати. Вероятно това е същия за който говорите.

Важното е че частица от Българската история се запази, точно от онези бурни и спорни години на прехода.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 30.05.2019, 21:11:58
(https://forum.gtsofia.info/index.php?action=dlattach;topic=836.0;attach=50903;image)
Ето 2700 на панаира 88-а година, за съжаление снимката е отвратителна, но няма по-хубава. Вероятно същият е бил показан и през следващата 1989-та. В ляво е 410 (който от снимки в книгата, се вижда, че е показан и през предишната 1987-а, заедно с бяло-синьо-червения 330), в дясно е подготвеното шаси за 430, който в последствие, в бяло и кафяво, беше в Република и пътуваше между София и Катунци. До него е 11М4, но във вариант с 44 места и с черни дръжки с травмобезопасни гъби - после беше служебен на завода за гуми Динамик. Пак от книгата се вижда, че през 86-та е показан съчлененият 140 и австриският 330, с лепените прозорци. 85-та вероятно червено-белият, който също в последствие е тигелирал между Ботевград и Правец, и който го изпреварихме след тунела в Дупница.
(http://picbg.net/u/19288/27514/333494.jpg)
Още един от листовката, вижда се, че това е различен автобус, с австрийски прозорци, няма и място за табела отстрани - 2700 има, както и предният маршрутоуказател е по-тесен.
Явно когато не са имали какво ново да покажат, някои от прототипите/предсерийните автобуси са ходели на панаира по два пъти....
А вторият благоевградски, 97-а година, беше с двигател Мерцедес, бяха отворили капака, за да се вижда....

Иво, не знам как можеш и да си помислиш за двигател от 0 302 - той е V-образен, затова и така трещеше, и дрънчеше още при доставката. Концепцията на Щаер е била къде-къде по-съвременна с редови хоризонтален 6-цилиндров. За значително по-малката височина на пода да не говорим......Бяло-жълтият Икарус 435, който беше на същия панаир и в последствие отива в Карлови Вари, също беше с двигател ЛиАЗ и автоматична скоростна кутия Прага. Според чичо ви Васко тези мотори от Шкода Европа са пълни боклуци (същия е и двигателят на Тедом, само че на газ), а за скоростната кутия Прага се знае, че е била капризна. Нищо, че е ползвана още 60-те години при Каросите СМ11, над 20 години не са могли да я доизкусурят....Но друг вариант тогава няма - новият унгарски турбо двигател, разработван съвместно с австрийска фирма, все още е в разработка, после се появява като Д12, а в последствие е доработен, за да покрива евронормите - съответно става Д10.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: zirka on 30.05.2019, 23:58:05
От горния списък на tauri (за двата произведени изпитателни преди 1990), единият е бил с автоматична, другият с ръчна скоростна кутия.
Но модела "130" се произвежда до 1994,  след това с него е приключено окончателно, започва модела "141/120", за който, на стр.14 в другата тема Христо посочва" 120 е чавдарска разработка, запазен е само външният вид и окачването".
Объркването най -вероятно е, че на панаира през 1997, показват модел "130", вместо "120", което автоматично се асоциира, че е най -новият. Получава се така, защото от Бургас отказват да пратят един от техните, както година по- рано. Завода ги моли, защото последният произведен, след тази доставка, това е 21 -я, точно за тази цел построен, е запориран от държавата. А Йоан как да прати, че и него да задържат, и тогава от Завода се принуждават да използват продаден, така че да не могат да го задържат за задължения, тогавашните управляващи. А действието се разиграва между държава, община и държавна фирма.
Освен това "Тайландските" са модел "121".
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 31.05.2019, 02:16:45
97-a наистина беше 130, с по-големи прозорци, 120 е с малки - такъв имаше през 96-та, един от бургаските. Но този 97-а си личеше, че е чисто нов, после е продаден на частник в Благоевград, който го експлоатира няколко години по основната линия - двойката.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: zirka on 31.05.2019, 03:19:45
Нов е изглеждал, защото е бил освежан в Омуртаг, явно се е навил в замяна няколко дена да не го ползва. Но за сметка на това в Омуртаг трудно са се съгласили. И един факт, после- нещо се беше случило с техния директора, негласно и посмъртно, като че ли го бяха обвинили в някакви далавери с автобуси... лошо съвпадение... май се беше самоубил ...
 При Софиянски, вече и електричество им спират, а при тези условия продължили още две години, какво производство? Тук лошото е, че енерогото още не е било приватизирано, тоест все още е било държавно. Било си  е междуведомствена война.
Покрай "120"-те разбрахме, че последният изобщо завършен автобус по талон от Завода излиза в началото на януари 1997, въпросният 21-и.

Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 31.05.2019, 19:36:36
Е не съвсем, понеже през следващата, 98-а, беше показан наистина последният - 610, върху Авия с лепените стъкла, който е направен по идея на Мончо Бехар, представител тогава на Камаз и Авия. За 130-от 97-а съм сигурен, понеже след панаира веднага се появи на линия в Джумаята, първо с т.нар. транзитни номера. Може да е бил някаква незавършена с годините каросерия, която в крайна сметка са довършили....В цялата история има доста бели полета, може само да се гадае....
Title: Re: Чавдар 130
Post by: zirka on 01.06.2019, 19:01:45
^ Този е омуртажка изработка. Всякакви надстройки върху ''чужди'' шасита от началото на 90 -те, може би 93 -та, започват да се правят там. Тогава, освен че те излизат от шапката на обединението ''Чавдар'', си разделят и производствената гама ...И затова все пак се съгласяват да помогнат на бившите си колеки с подготовката на ''130'' -та за панаира през 1997г.   

Интересна е била поръчката на тези 15 броя ''130'' за Бургас. Тогава Йоан е директор на Бургасбус, а идеята е доставката да се осъществи по същата схема, както предните две на жълтите ''Икаруси''. Само че времената бързо се сменят, някои от предприятия започват да се затрудняват като това им идва вповече. А след като Нефтозавода отказва, Летището също се отдърпва, но все пак си ги взема, въпреки че не са перонни автобуси и повече нямат, отколкото имат някаква нужда от тях. Даже и за персонални навън, рядко ги използват.
По -късно, когато е направена поръчката за ''141'' и ''120'', тя се забавя... От Ботевград изпращат един син ''130'' с транзитни номера да помага, който се задържа малко, но все пак можем да отбележим и тук
е имало от този модел!       
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 01.06.2019, 22:36:34
Първата поръчка за Бургас е била за 30 броя, цитирам:"...произведохме към 15-тина, и те нямаха пари да ги платят...". Не знаех че Йоан Костадинов е бил директор на Бургасбус. Него и Янчулев ги сочат като най-големи душмани на завода.
Интересно за този синьо бял 130 да не е била 15-тата каросерия? Или да добавя още една каросерия в списъка?




Title: Re: Чавдар 130
Post by: zirka on 02.06.2019, 01:40:04
^ Лошо, дори самите те излиза, че не знаят точно какво им се е е случило.
 Най -големият душманин е усмихнатият тарикат, по времето на Янчулев, той е председател на Столичната комисия по транспорт, преди това е бил на редица длъжности из ПАТ -те. Като такъв, вероятно той е дирижирал зад кмета. После като пристигат ''141'' то в София и въпреки че ги предупреждават излишно от Завода, че като нов модел не е достатъчно тестван и са възможни слабости – желателно е да не ги пускат по най -натоварените линии, те точно това правят!

 Бургас е единственият град в който са се движили всичко модели на Чавдар, и който е имал в парка си най много от тях. Още в края на 80 -те около 60% от градските съчленени автобуси са Чавдар. Това е показател, по който е превъзхождал всичките други окръжни градове. Единствено сред останалитете, делът е бил изцяло, защото при отбособяването им в Автостопанства от ДАП -те, вече Икаруси не са се внасяли, това е след 1986г. И това, и поради стечение на обстоятелствата, че е нямало тролеи, но все пак Йоан, като директор е имал поглед върху нещата, но за разлика от Софиянски, явно е играл по други правила. Когато Жан Виденов прави държавната поръчка на ''141'' за София, Йоан вече като кмет прави за Бургас, дори успява да обеди и кмета на Приморско за 10 единични за тях, които трябва да са след бургаските, но идва 1997 г и край. Съжалявам, че не пазя и че не излиза вестника от тогава – Черноморски фар.
...Но ако ги беше платил, щеше да остане в историята като кмета допринесе да банкрутира не ''Чавдар'', а Бургас. Тогава пък правителството неясно какво е щело да прави...

На последниите ти въпроси не мога да преценя, било е може би 1995 г, после може да е бил продаден. Впрочем, ясно е, но година на производство и продажба може да са различни. Не знаем как са работили през годините. И то точно тогава, защото ако през 80 -те процесът е бил без да спират, то вече при ''130'', поради спорадичния характер, дали след заявената бройка са построявали още един, за да служи като мостра... Но точно този, мисля въпреки транзитните му номера, личеше си че е ползван. Но ако все пак е бил собственост на Завода, далеч по -лесно и просто би било да остане в Бургас в рамките на поръчката или поне да остане до идването на първите, така че по- вероятно да е бил на някого...
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 03.06.2019, 00:43:25
Днес при разчистването, ето какво намерихме на тайно място  8)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Bus Memories Bulgaria on 03.06.2019, 23:15:36
Може да добавите шаси 04 е 040590 и двигател 30906980877111
Като изровя от снимките ще пратя и шасита  на Прототипите .
Title: Re: Чавдар 130
Post by: ivan3275 on 04.06.2019, 19:54:16
В руския сайт колегата Красен Панев(KRAKOMOBILA)е качил преди време една снимка на един такъв намиращ се в Шумен,води се служебен за коя фирма така и не знам.На автобуса от пред пише нещо DEIN 1 и е с ДК.номер:Н 5163 АС.А дали е още жив този автобус не се знае.Качвам снимката тук.Извинявам се предварително на колегата,че качвам снимката без разрешение,но все пак споменах на кого е.

Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 05.06.2019, 21:08:44
Ето и австрийския:
(https://scontent.fyxd2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/1044535_10151541864988036_1847680284_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent.fyxd2-1.fna&oh=53cb7f2686d6a5ba4c2ccbbeebcfe743&oe=5D90A639)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Kingpin on 05.06.2019, 21:37:02
Много по-добре изглежда така с изцяло остъклени врати. Не знам какво им е пречело да ги правят и серийните така.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: RADOCVET on 05.06.2019, 21:39:09
Вероятно защото е било по-лесно и евтино вратите на 120/141 да са същите като на 13/14-20.
Този шуменския изглежда че е му е махната трета врата.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: go6o on 05.06.2019, 21:58:15
Попаднах на една обява за калници за Чавдар 130. Не знам дали ви са нужни и дали обявата е актуална но все пак ето я и нея: :arrow:https://bazar.bg/obiava-16981653/avtobusni-kalnitsi (https://bazar.bg/obiava-16981653/avtobusni-kalnitsi)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 05.06.2019, 22:12:15
Много по-добре изглежда така с изцяло остъклени врати. Не знам какво им е пречело да ги правят и серийните така.
Тези врати са австрийски. След като договорът с Щаер не е подновен, след изтичането му през 90-та, явно са имали някаква остатъчна бройка, използвали са я и след това е трябвало да измислят български, не са съвсем като на 13/14-20.  За новите български врати Христо беше казал, че наистина са зле, поради калпави елементи, доставяни от някакъв поддоставчик - "какво да правим, хората това могат, това предлагат, и те семейства хранят". Австрийските врати са алуминиеви, както и кутиите с механизма над тях. Българските са от стоманена тенекия, с пластмасови кутии... Иначе калниците са идеални....На 120 и 141 са сменени със стандартни, но 130 винаги са били с такива вежди, дори последният от 97-а година.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: zirka on 06.06.2019, 23:24:02
 ^ Извинявам се, но как договорът е изтекъл през 90 -та, пък има произведени след това? ...И колко в крайна сметка са австрийските протопипи на ''130''?

 
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 06.06.2019, 23:52:45
Не е имало никакъв срочен договор. Имало е договор за усвояване на производство на градски и междуградски автобуси Щаер. Пълна техничека документация и проекти за производствено оборудване.  MАН купува Щаер Виена и производството на градски автобуси Щаер приключва през 1988 на междуградските около 92-ра.
Прототипите произведени в Австрия са били един 130 и един 140. Имало е прототип 130 произведен в България през 1985-86
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 07.06.2019, 00:06:28
...и един 330 с лепени прозорци.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Bus Memories Bulgaria on 07.06.2019, 17:58:40
Снимката на красен е на шаси 04 което е било на Шуменско пиво след което е бил кафяв в Ямбол и след това бял в Шумен ;-)

Изпратено от моят SM-A505FN с помощта на Tapatalk

Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 09.06.2019, 22:36:17
На някой да му се намира ляв ладов фар?
(https://forum.gtsofia.info/index.php?action=dlattach;topic=9125.0;attach=132046;image)
(https://forum.gtsofia.info/index.php?action=dlattach;topic=9125.0;attach=132042;image)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: GANZ on 09.06.2019, 23:06:40
На ул. Козлодуй, преди завоя на трамвая към Орландовци, има магазин за авточасти за Лада, Москвич и т.н.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 09.06.2019, 23:13:51
По магазини и обяви ясно, от нечие мераклийско мазе ще е финансово по-добре  :D
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Metan on 10.06.2019, 09:47:01
Ако беше попитал малко по-рано.... Заминаха и двата, а бяха оригинални от СССР.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 02.10.2019, 05:05:53
В неделя имахме далечен гост, та с негова помощ закарахме хотелския рейс през мивката. Малко му трябва да блесне :)
(https://i.imgur.com/yU9iwEi.jpg)

(https://i.imgur.com/qTjMzUk.jpg)

(https://i.imgur.com/aEkuUAz.jpg)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 21.10.2019, 21:27:24
Привет от мен, колеги. През последните дни работим усърдно по автобусите. Щаерът има нужда от леки кърпежи, за да не станат тежки след зимата.
На горните снимки се вижда, че синята боя по покрива е почнала да пада и се чудим дали ще е добра идея да възстановим оригиналната ливрея, която е предимно бяло с две сини ленти, светла и тъмна, както е в рекламната брошура. Под вертикалните лайсни около вратите се вижда, че е била такава, но е пребоядисан в настоящата.
Как мислите?

(https://forum.gtsofia.info/index.php?action=dlattach;topic=9125.0;attach=133915)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Metan on 21.10.2019, 21:30:11
Колкото по-близо до оригинала, толкова по-добре.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: cvert on 23.10.2019, 19:22:39
Така и аз да се включа в любителите на списъци това е моят списък на сигурните автобуси.
каросерия година   двигател скорости собствник 
01 - -----------1985-------LIAZ-------n.a. ---------Щаер прототип   
02 -------------1987-------                 ---------Червен Ботевград-Правец   
03 -------------1988-------LIAZ --- Praha--------- ГТ Благоевград
04-  040590--1992-------LIAZ --- n.a.  -----------Шуменско пиво
05--------------1992------Мерцедес---n.a.-------БКС Козлодуй
06--------------1992------Камаз --------n.a.-------БКС Козлодуй
n.a.-------------1992-----Камаз ---------n.a.-------ГТ Оренбург
n.a.-------------1992-----Камаз ---------n.a.-------ГТ Оренбург
n.a.-------------1993-----n.a. -------------n.a.-------Азербейджан
n.a.------------ 1993------LIAZ----------   Praha----Малашевци
n.a.-------------1994------LIAZ------     Praha----ГТ Русе   
n.a--------------1994------LIAZ------     Praha----ГТ Русе   
n.a.-------------1994------LIAZ--------      Praha -----Летище Бургас
14 -9403011014-1994------LIAZ-------Praha----- Летище Бургас
15 -9403011015-1994-----LIAZ--------Praha------Летище Бургас   
n.a.-------------1994------LIAZ--------     Praha------ГТ Шумен
n.a.-------------1994------LIAZ--------Praha------БКС Козлодуй
n.a--------------1994------LIAZ--------Praha -----Захарни заводи Горна Оряховица   
n.a--------------1994------LIAZ--------Praha -----Консервен комбинат Горна-Лясковец   
n.a.-------------1994------LIAZ--------         ----ВВС – София   
n.a--------------1994------LIAZ--------         ----BBC – Долна Митрополия   
n.a.--------------1996------n.a.----------n.a.---------ГТ Благоевград
n.a.--------------1997-------n.a.---------n.a.--------- BTA Банкок   
скелет   -------1997-------n.a.---------n.a.----------BTA Банкок    
скелет --------1997--------n.a.---------n.a.---------BTA Банкок   
По непотвърдена информация от работещи в завода военните са имали 10 аз лично съм виждал само 2. И пак по непотвърдена информация имало е 15 готови 130 за Бургас произведени 1993-1994, но неплатени и тези 3 броя на летище Бургас са били за тях. Информацията може би е вярна защото са били "изпращани" готови за Русе, Шумен, Благоевград, Ямбол и по разни заводи, които не са били поръчвани специално.
Не бях влизал в форума доста дълго време и за това чак сега реагирам.Преди години спорех с Зирка,че на летището никога не е имало 3 Чавдара 130,а само два.Сега тази ми теза по твоя списък доказва че съм бил прав.Така е през 1994 година летище Бургас закупува 3 автобуса Чавдар,но само два са 130,другия е 11М4.Работил съм 9 години на летишето точно в този период и в автобаза
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 23.10.2019, 23:55:34
Ще те разочаровам броните и остатъците от третият автобус 130 са в нас.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: cvert on 24.10.2019, 12:36:40
Ще те разочаровам броните и остатъците от третият автобус 130 са в нас.
Тези остатъци може да са части от някой от тези двата.По интересно е,че се говори за автобус който никой не е виждал,аз поне нито снимка,нито скелет от автобуса,нито регистрационен номер нишо.И последно в такъв случай тогава и списъка не е пълен,защото тогава за летището трябва да са четири автобуса.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 24.10.2019, 19:13:36
Пич, не знам сега как ги изкарваш 4, но три със сигурност е имало. Ето снимка на два автобуса с кафез за табели отпред. Този, който реставрираме, няма такава кутия. Вероятно се е появил на летището след като си напуснал работа там. Видимо и салонът му е ремонтиран, може да е обикалял по изложения през 90те.
Ако можеш да си спомниш външния вид на тези, които си заварил, защото 2+1≠2. Ти си човекът, който може да внесе янсота  :)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: tauri on 24.10.2019, 22:58:37
Може cvet нещо да не е разбрал. Летище Бургас е имало до последно 3 боря Чавдар 130 и един 14-20. Аз лично съм ги виждал и трите. 15-то шаси е доставено по-късно на летище Бургас около 95-96.Като съм пътувал със самолет за A320 са идвали 14-20 и един 130 или Неоплана и 130. Липсващият е бил с инвентарен номер 24 и никога не е регистриран. Имам му документите, номера на двигател и съм го виждал във Варна в двора на Ескана.
Title: Re: Чавдар 130
Post by: cvert on 25.10.2019, 18:13:45
Пич, не знам сега как ги изкарваш 4, но три със сигурност е имало. Ето снимка на два автобуса с кафез за табели отпред. Този, който реставрираме, няма такава кутия. Вероятно се е появил на летището след като си напуснал работа там. Видимо и салонът му е ремонтиран, може да е обикалял по изложения през 90те.
Ако можеш да си спомниш външния вид на тези, които си заварил, защото 2+1≠2. Ти си човекът, който може да внесе янсота  :)
Нямям ни най малко намерение да споря с вас,както смятате за добре така да бъде.Тая снимка с двата снимани с кафези е може би в първата година от доставката преди да ударят единия.Той и затова не е регистриран с другия.
Към tauri Работих от 1990 до 2000 година,незнам ти кога си го видял този трети автобус,но дотогава не е имало на летището трети такъв автобус.През този период автобусите които бяха на летището са:2 чавдара B1420,2 чавдара 130 и 2 от старите летищни Неоплана и един резерв пак Неоплан,отделно имаха още 2 Чавдара 11М4 които извозваха смените.Единия беше с рег№Б 1444ПБ ,а другия А0915Н.Незнам ти от едно кацане как си ги видял,а аз за 10 години него видях,а ги помня даже като чисто нови като ги докараха и седяха в автобазата.Това не е голямо летище за да него забележа.  Айде със здраве!!!
Title: Re: Чавдар 130
Post by: Balkanton on 22.03.2020, 08:55:43
Малко снимки от Летище Бургас от периода 2004-2007 г. с попаднали на тях Чавдари 130. Снимките са от чешкия сайт (https://www.rajce.idnes.cz/) за снимки от пътувания.

(https://img20.rajce.idnes.cz/d2001/13/13705/13705189_9e955e23682ff5df7242e2630e8efdd0/images/P80705541.jpg)
(https://img21.rajce.idnes.cz/d2101/4/4908/4908873_02ec9ccd5a91650571400dc59287858d/images/P1010357.jpg)
(https://img19.rajce.idnes.cz/d1902/0/272/272025_37ac4f82c91e14c9a7a3baf2d5f92be1/images/583.jpg)
(https://img28.rajce.idnes.cz/d2801/0/237/237949_65e5bf14f8ea17a01e3e5af254977c4a/images/P1020928.JPG)
(https://img25.rajce.idnes.cz/d2502/0/311/311169_ece32fb167b3e8e1944f15a7337367f2/images/vyhled_z_kavarny_na_letisti.JPG)
(https://img30.rajce.idnes.cz/d3002/0/290/290865_706ee5bb8d2ee15e188b58535bb13483/images/P7030410.JPG)
(https://img21.rajce.idnes.cz/d2101/4/4908/4908873_02ec9ccd5a91650571400dc59287858d/images/P1010349.jpg)
(https://img30.rajce.idnes.cz/d3003/0/253/253420_2b25869954f5a351afd3efce50b0a3b8/images/IMG_3530.jpg)
(https://img21.rajce.idnes.cz/d2103/0/327/327747_559c23e63dcf2a63691999a1f4fdc425/images/Bulharsko_082.jpg)
(https://img21.rajce.idnes.cz/d2101/4/4908/4908873_02ec9ccd5a91650571400dc59287858d/images/P1010354.jpg)
(https://img27.rajce.idnes.cz/d2701/0/570/570412_8e93021c342f0cee210a2783db971c1d/images/Picture_0468.JPG?ver=0)
(https://img15.rajce.idnes.cz/d1503/0/494/494330_8e7d676fa7a0ecf5002812dd25308659/images/100_2845.jpg)
(https://img15.rajce.idnes.cz/d1503/0/494/494330_8e7d676fa7a0ecf5002812dd25308659/images/100_2848.jpg)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: mitakis on 07.07.2020, 20:56:28
Инструкция за обслужване и експлоатация на Чавдар 130 (https://drive.google.com/file/d/1yLrSHfWHdZMZsUvnQ_ImtMrhfozRpt-Y/view?usp=sharing)
Title: Re: Чавдар 130
Post by: IKAR on 08.07.2020, 01:54:59
Книжката е от преди промените, понеже пише "ул. Станка Първанова". Написана е доста по-грамотно и на ниво от тази на Чавдар 141, която сте пускали преди. Елементарен, прост, здрав и достатъчно съвременен за края на 80те автобус. Щеше да е идеален и достоен заместник на станалия вече тотална излагация 11Г5. Има една приказка, че немските неща са правени с прагматизъм, а австрийските - с любов.