Градски транспорт - София

Общ форум => Разни => Topic started by: vesko76 on 30.04.2020, 19:33:13

Title: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: vesko76 on 30.04.2020, 19:33:13
Доста се изговори по темата за новия корнавирус, за самото заболяване, в съседната тема. Мисля, че е редно да обърнем внимание в отделна тема за икономическите последици и възстановяването след / по време на върлуващата пандемия.

Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: RADOCVET on 30.04.2020, 21:53:01
Добре, обърни внимание. Най-обичам първия пост от дадена тема да е "ей такава тема си нямаме, ето ви".
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: emm_1968 on 01.05.2020, 09:12:41
Тук, във форума, има повече икономисти от колкото инженери и от тях се очаква професионален анализ на икономическото положение.
Също така има много социолози, политолози и прочее -лози ... и от тях също ще очакваме професионално мнение. Ако има някой психолог, с голям интерес ще очакваме и от него анализ.
Аз като човек изцяло преживял "прехода" с всичките му кризи и оцелял поне физически ще си позволя един непрофесионален коментар ... Някои ще излязат от положението по-богати, други ще се възстановят до положението си от преди "пандемията", на трети бизнеса просто ще оцелее, а повечето ще го духаме. Както обикновено ...
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: vesko76 on 01.05.2020, 10:53:17
Една извадка от НСИ за официално регистрираните безработни до 26.04:

(https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/pages/covid/NR_PR_BG_0302_2604.png)

Ако приемем, че на всеки регистриран безработен, има още един безработен, който не се е регистрирал на борсата (да речем защото няма право на помощи) и официалната статистика показва около 300 000 безработни до момента, то едва ли е грешно да се предположи, че реалната цифра е близка до половин милион души.

Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: emm_1968 on 01.05.2020, 11:15:09
Според мен това е "моментна" безработица. Много фирми затвориха и ще отворят. Много фирми нарочно изпратиха хората си на борсата. Много хора се завърнаха от чужбина също по тези причини.
Истинското положение ще се разбере когато икономиката отново заработи.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: blagun on 01.05.2020, 11:18:45
Според мен това е "моментна" безработица. Много фирми затвориха и ще отворят. Много фирми нарочно изпратиха хората си на борсата. Много хора се завърнаха от чужбина също по тези причини.
Истинското положение ще се разбере когато икономиката отново заработи.
Направо ми взе думите от клавишите!
Ще трябва да видим кога и как ще заработят икономиките в Италия, Испания и Германия и колко българи пак ще се завърнат там.

От друга страна е ясно, че туризмът няма да донесе това, което е носил всяка година и ефектът ще е за целия летен сезон, недай Боже за зимния. В това положение най-силният ход на държавата е да засили строителството на държавните обекти, най-вече на Хемус и Европа. Тези, които са били келнери и готвачи, ще трябва да поработят с лопатите. Но така са се възстановили и Щатите, и Германия след депресията от 1929.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: vasko on 01.05.2020, 15:35:27
социолози
Скромно ще вдигна ръка тук.


Освен икономическата криза всички по-опитни социални анализатори очакват между умерени до сериозни промени в обществото.

Например с интерес ще се наблюдава какво ще се случи с обществата от т.нар. средиземноморски тип, където донякъде попада и България, за които традиционно социалната дистанция е нещо чуждо. Този тип хора са социални, изразяващи емоция, такива, които общуват бурно помежду си с много жестове и физически контакти, такива, които постоянно си търсят повод да се събират с други (дали празник, дали вечерната ракия) и т.н. 

Някои социални експерти изразяват безпокойство дали ситуацията може да увеличи драстично расизма и дори да създаде възможности за нови видове фашизъм.

Трудно може да се предвиди как ще се развие икономическата криза, защото този вид криза се случва за пръв път. Предишните кризи са се случвали заради вкоренените системни проблеми на световната финансова система като фиатните пари и твърде либералните политики към банките. Но сега причината е друга и трудно може да се създаде хипотетичен модел за развитието на кризата.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: mlk on 01.05.2020, 17:48:41
Много хора ще започнат отново работа, но специално на запад им дойде дюшеш, защото е доста трудно да се уволняват хора току така, а сега си намериха идеален повод. След това ще назначат пак част от хората, но със сигурност ще разчистят непотребните им.

А копането на магистрали не е като келнерството. Не казвам, че на келнерите им е лесно, ама другото си е гадничко, че и за по-малко кинти.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Sixkiller on 02.05.2020, 17:43:23
Само с лопати няма какво да правят по магистралите. Там си има традиционно работещи и по мои наблюдения много рядко наемат нови хора, още повече пък през обяви... иначе една добра статия на капитал от по-миналия месец, показваща какво се случва в строителния сектор (големите инфраструктурни проекти) по време на карантина: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/covid/2020/03/20/4043819_stroitelstvo_pod_karantina/

Аз очаквам постепенно възстановяване, доста хора ще се върнат на работа, но по всяка вероятност заплатите няма да са същите. От тук насетне ще е рев от страна на работодателите, че е криза и че няма пари. Донякъде така ще е и на запад. Но дори и в тези условия, предполагам че голяма част от сънародниците ни отново ще се върнат там и изобщо няма да си правят труда да търсят работа тук, понеже на много места у нас вече хората са оставени без кой знае какви алтернативи (не от към заплащане), а изобщо от към варианти за каквато и да е работа.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: btr95 on 02.05.2020, 18:53:22
Тези, които са били келнери и готвачи, ще трябва да поработят с лопатите. Но така са се възстановили и Щатите, и Германия след депресията от 1929.
Така е, но трябва да се отчита и разликата в степента на автоматизация и механизация между тогава и сега. Според мен силният ход на държавата е в увеличението на социалните плащания (пенсии, обезщетения за безработица, ниско платеното майчинство и пр.). Защо това е силен ход:
 :arrow: Защото много от хората, които вземат подобни плащания са на или са под прага на бедността, увеличаването на тези плащания ще облекчи тяхното положение и ще намали донякъде общественото напрежение от кризата;
 :arrow: Държавата не може пряко да "налее" едни пари в икономиката, защото така ще наруши принципа на свободната конкуренция и ще търпи неблагоприятни последици от страна на Европейския съюз, но ако увеличи посочените от мен плащания, индиректно ще повлияе положително на икономиката, без да нарушава каквото и да е.

Трудно може да се предвиди как ще се развие икономическата криза, защото този вид криза се случва за пръв път. Предишните кризи са се случвали заради вкоренените системни проблеми на световната финансова система като фиатните пари и твърде либералните политики към банките. Но сега причината е друга и трудно може да се създаде хипотетичен модел за развитието на кризата.

Причините за икономическата криза са финансови и по-конкретно превъртането през капиталовите пазари на кухи активи. Прогнозите за тази криза започват от 2018 г., а от средата на миналата година беше ясно, че ще ни връхлети. Единственото, което направи коронавируса е, че ускори процеса с няколко месеца.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: blagun on 02.05.2020, 19:10:54
Тези, които са били келнери и готвачи, ще трябва да поработят с лопатите. Но така са се възстановили и Щатите, и Германия след депресията от 1929.
Така е, но трябва да се отчита и разликата в степента на автоматизация и механизация между тогава и сега. Според мен силният ход на държавата е в увеличението на социалните плащания (пенсии, обезщетения за безработица, ниско платеното майчинство и пр.). Защо това е силен ход:
 :arrow: Защото много от хората, които вземат подобни плащания са на или са под прага на бедността, увеличаването на тези плащания ще облекчи тяхното положение и ще намали донякъде общественото напрежение от кризата;
 :arrow: Държавата не може пряко да "налее" едни пари в икономиката, защото така ще наруши принципа на свободната конкуренция и ще търпи неблагоприятни последици от страна на Европейския съюз, но ако увеличи посочените от мен плащания, индиректно ще повлияе положително на икономиката, без да нарушава каквото и да е.

... "ниско платеното майчинство" - посочи ми една държава, която за 410 дни плаща 90% от заплатата (реално цялата заплата, защото е необлагаема и неосигуряема от служителите)! Така че преди да веем червения байрак, добре е да сме наясно с фактите.

Увеличаването на пенсиите не може да е задача за няколко месеца, тя е дългосрочна. Като казваме "увеличаване на пенсиите", нека отбележим немалкото хора, особено през 90-те и 2000-те, неосигурявали се или осигурявали се на МРЗ. Каква увеличена пенсия да очакват? Точно те спират и ще спират мащабното увеличение на пенсиите, тъй като имат минимален принос към бюджета на НОИ, а все пак не могат да са с нулеви пенсии. Точно заради такива плащания се извършва грабеж от осигурените на високи ставки, тъй като максималната пенсия не им дава възможност да получават това, което са заработили и осигурявали.

Държавата няма да налее пари в икономиката. Тя ще увеличи задачата на държавната фирма "Автомагистрали" и съответни ОП, а парите ще се плащат за извършена работа. Това никъде по света не е финансово нарушение.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: bagercho on 02.05.2020, 19:46:05
Само дето трудно някой ще накара келнерите и барманите да хванат лопатите на магистралата. По-скоро ще си потърсят същата работа, но някъде в чужбина.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: btr95 on 02.05.2020, 19:51:46
... "ниско платеното майчинство" - посочи ми една държава, която за 410 дни плаща 90% от заплатата (реално цялата заплата, защото е необлагаема и неосигуряема от служителите)! Така че преди да веем червения байрак, добре е да сме наясно с фактите.
Байрак не вея и нямам намерение да вея и с факти нямам нужда да се запознавам. Пределно ясно ми е каква е продължителността на риска, както и че няма друга държава с такава продължителност, при тези условия. Само че майчинството има и една втора година, при която размера на осигурителното обезщетение е фиксирано със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, както добре знаеш, ето това се нарича ниско платено майчинство и за него говоря аз.

Увеличаването на пенсиите не може да е задача за няколко месеца, тя е дългосрочна. Като казваме "увеличаване на пенсиите", нека отбележим немалкото хора, особено през 90-те и 2000-те, неосигурявали се или осигурявали се на МРЗ. Каква увеличена пенсия да очакват? Точно те спират и ще спират мащабното увеличение на пенсиите, тъй като имат минимален принос към бюджета на НОИ, а все пак не могат да са с нулеви пенсии. Точно заради такива плащания се извършва грабеж от осигурените на високи ставки, тъй като максималната пенсия не им дава възможност да получават това, което са заработили и осигурявали.

Благодаря за разяснението, но съм запознат как действат осигурителните фондове. Само ще добавя две неща към горното. Първо, размерът е такъв и заради твърде многото фалшиви експертни решения на ТЕЛК, които водят до вземане на пенсия за инвалидност. И второ, наистина моделът на Бисмарк ощетява едни за сметка на други, но е по-добрият модел. Доказателство за това е и чл. 4б от Кодекса за социално осигуряване, има и други разбира се, но не му е сега времето и мястото.

Държавата няма да налее пари в икономиката. Тя ще увеличи задачата на държавната фирма "Автомагистрали" и съответни ОП, а парите ще се плащат за извършена работа. Това никъде по света не е финансово нарушение.

Никъде не съм казвал че е, казах само, че няма да бъде достатъчно ефективен ход, защото между голямата депресия и днес има 91 години разлика, в които се е развивала техниката. И никъде не съм казвал, че това което предлагам е справедливо, казах че според мен е добър ход. И двете са мое мнение, което по правилата на форума мога да изказвам.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: V.Peichev on 02.05.2020, 20:34:19
Има много инвалиди с пенсии с диагноза хроничен или гофриран шлангит от ТЕЛК.  :)
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: blagun on 03.05.2020, 00:38:36
Само дето трудно някой ще накара келнерите и барманите да хванат лопатите на магистралата. По-скоро ще си потърсят същата работа, но някъде в чужбина.
Образно казано, лопатите. Естествено, няма да чукат камъни като на първите немски аутобани, но и при сегашната механизация има нужда от работници по строежите.
Ще заминат в чужбина, ако тази година отворят ограниченията за чужденци. Франция със сигурност няма да го направи до 24 юли, Испания и Италия също клонят към подобни тенденции. Затова аргументът ми е, че точно тази година засилването на държавното инвестиране е печеливш ход. Догодина няма да е същото. Казвам образно магистрали, но може да са детски градини, детска болница, саниране на сгради и т.н.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Dragon on 03.05.2020, 01:39:29
Икономиката е такава, че трябва да се нагаждаш според ситуацията. Не може да разчиташ, че цял живот ще си караш все по един начин и някой ще се грижи за теб. Един сектор се развива, друг се свива, после става обратното. А там, където балонът е най-голям, се пука най-лесно. Щом няма достатъчно работа по твоята професия или по това, което си свикнал да работиш, правилния ход е да се преквалифицираш и да си намериш друга работа, пък макар и временно. Оправдания като "за толкова пари няма да им работя", "тая работа не е за мен" и "държавата нищо не прави" не важат. Да, не е приятно да те извадят от комфортната зона, но животът е такъв, а ние напоследък доста сме се разглезили.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Sixkiller on 03.05.2020, 03:03:53
Сериозно ли мислите, че западните държави ще останат без работници при сегашната ситуация? При това положение кой ще им сервира, прибира реколтата, обгрижва и т.н. ? Говорим за предполагаем хоризонт от идните няколко месеца. Даже вече започват да се организират чартъри за Англия например, където има остра нужда от сезонни работници - предимно българи и румънци.

Държавата няма да налее пари в икономиката. Тя ще увеличи задачата на държавната фирма "Автомагистрали" и съответни ОП, а парите ще се плащат за извършена работа. Това никъде по света не е финансово нарушение.

Да, но по стара българска практика увеличената задача на "Автомагистрали" няма да доведе до кой знае каква заетост или иначе казано да се усети от много хора - по-вероятно е да плащат повече на досегашните си работници, да работят без почивка, извънредно; или дори да назначат фиктивно хора, отколкото да наемат голям брой нови работници, неспециалисти (или да си го кажем направо - хора, които няма да знаят защо са на обекта). Със сигурност обаче шефовете на фирмите (изпълнител и подизпълнители) ще си разделят едни немалки суми пари. Ето защо този вариант е принципно правилен, но със съмнителна ефективност за нашите условия.

Оправдания като "за толкова пари няма да им работя", "тая работа не е за мен" и "държавата нищо не прави" не важат. Да, не е приятно да те извадят от комфортната зона, но животът е такъв, а ние напоследък доста сме се разглезили.

Донякъде бях съгласен от начало, но поради "за толкова пари няма да им работя" над 2 млн. наши сънародници се махнаха и ще продължават да се махат от държавата - и с пълно право! Цените на храни, горива, комунални услуги и някой други стоки са съпоставими и дори по-високи от тези в редица западни държави, но не и по качество; е как тогава един нормален, работещ и мислещ български гражданин (млад/стар, учил и можещ) да се съгласи да работи за заплата, която да му позволява чисто и просто да си плаща разходите и да оцелява - защото точно такава е най-масовата заплата, давана от българските работодатели.

Не знам кой и къде се е разглезвал, но на мен ми прави впечатление точно обратното - все повече хора трудно успяват да посрещат текущите си разходи, да обслужват дребни кредити и дори да си гледат децата нормално. И тъй като немалко сфери бяха ударени лошо от пандемията, винаги ми е било интересно има ли балон в ИТ сферата у нас и ако има - дали пък не му е дошло времето и на него да се спука след толкова години ръст и фанфари?
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: IKAR on 03.05.2020, 03:59:57
В Канада, Лъчезаре, точно това стана от няколко години - IT секторът гръмна, понеже има купища индийски имигранти - програмисти, даващи си гъза под наем за 17-18 долара на час, което е смешно - минималната е 15 долара. В САЩ, в Силиконовата долина, в Калифорния, са наистина много добре платени, но за сметка на това наемите и цените на жилищата са убийствени и се вдигат непрекъснато, така че кьел файда. В България проблемът е, че ай-ти-тата са добре, а другите кучета ги яли, понеже спецификата е такава, че няма как и на този бизнес ченгетата от ДС да му турят ръка, а от друга страна повечето работят за чужди фирми. Аз в момента много по-добре се чувствам, водейки цех за декорация в завод за автобуси, вместо да си тровя нервите с ГИС ай-ти, така или иначе повече няма да взема, а и да взема данъчните ще ми ги вземат. Какво е това 10 процента в България от всички....И ще си призная, влагаме много абсолютен боклук части и детайли в автобусите, понеже и утре трябва да се яде. Всички го правят, Мерцедес включително, пък Стефан нека разправя истории от преди години....
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Dragon on 03.05.2020, 11:57:17
Аз в никакъв случай не казвам, че човек трябва да се примирява с ниско заплащане. Всеки трябва да се старае да се развива, да си търси по-добра работа и по-добро заплащане. Просто не трябва да си стои вкъщи, да не прави нищо, а само да плюе и да чака по-добри времена. Хващаш се на най-доброто налично към момента и се стараеш или там да се развиеш, или да си намериш по-добро. Дори в най-нископлатените сфери има глад за качествени кадри, които повечето шефове се стараят да задържат с по-високи заплати и привилегии. Повечето интелигентни и работливи хора ще излязат бързо от кризата.

Тук ИТ индустрията за сега няма вероятност да стане като с Канда, защото ние сме "индииците" :) От години има недостиг на работна ръка, а не излишък, така че за сега нещата са сравнително стабилни. Ще бъде засегнат и този бизнес, но много леко.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: vesko76 on 03.05.2020, 12:01:56
Една от слабостите на българската ИТ индустрия е все още немалкият дял на аутсорсинг. Нещо, което беше сила доскоро, сега може да бъде слабост, защото ако фирмите-майки нямат проекти / намалени проекти, то и аутсорсинг-дружествата им също биха имали намален обем работа.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: blagun on 03.05.2020, 13:13:03
И, Веско, не на последно място. ние, южняците - България, Гърция, Италия и т.н. разчитаме най-много на вас в Германия да дръпнете! Нека немците не се правят на ощипани, че не могат. Вече са го правили от 1933-1938 и 1945-1955.

Първо, Мути Меркел да намери 8 милиарда евро за ваксината и да ни я подари.
Второ, немските заводите-майки да възстановят поръчките към дъщерните си предприятия у нас. Доколкото съм чувал, разни Монтюпета и други са се хибернирали от март. Че даже Сименс са изтеглили екипите си от Метролиния 3 и само Сименс България поемат довършителните и тестовите работи от поръчката с метровлакчетата.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: vesko76 on 03.05.2020, 13:35:11
Откъде да се дръпне? Заводите на VAG възстановиха работа, но като почти няма нови поръчки, поточните линии не могат да заработят в предишните си капацитети и съответно няма как да има растеж дори в най-смелите мечти на икономистите. Оптимистичната прогноза за свиването на БВП на Германия за 2020г. е 6%, песимистичната е за 10%, че може и дори повече.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: vasko on 04.05.2020, 00:16:01
Причините за икономическата криза са финансови и по-конкретно превъртането през капиталовите пазари на кухи активи. Прогнозите за тази криза започват от 2018 г., а от средата на миналата година беше ясно, че ще ни връхлети. Единственото, което направи коронавируса е, че ускори процеса с няколко месеца.
Има две хипотези сред социалните изследователи:
:arrow: Икономическа/финансова криза е била неизбежна в следващите месеци/година, а пандемията само е ускорила този процес;
:arrow: Вероятността за икономическа/финансова криза преди пандемията е била малка, което означава, че настъпващата криза е причинена само от COVID19, което я прави нов вид криза в човешката история.

... "ниско платеното майчинство" - посочи ми една държава, която за 410 дни плаща 90% от заплатата (реално цялата заплата, защото е необлагаема и неосигуряема от служителите)! Така че преди да веем червения байрак, добре е да сме наясно с фактите.
Проблемът тук е по-скоро със стандарта на живот в България и цената за издръжка на новородено дете. Ако направим проучване сред жени в майчинство, голяма част от тях ще кажат, че парите не им достигат за пълноценно отглеждане на детето им. Което говори по-скоро за ниски нива на заплатите (спрямо цените), на чиято база се определя майчинството, а не толкова за това дали самата социална услуга "майчинство" е добра или лоша.

Икономиката е такава, че трябва да се нагаждаш според ситуацията. Не може да разчиташ, че цял живот ще си караш все по един начин и някой ще се грижи за теб. Един сектор се развива, друг се свива, после става обратното. А там, където балонът е най-голям, се пука най-лесно. Щом няма достатъчно работа по твоята професия или по това, което си свикнал да работиш, правилния ход е да се преквалифицираш и да си намериш друга работа, пък макар и временно. Оправдания като "за толкова пари няма да им работя", "тая работа не е за мен" и "държавата нищо не прави" не важат. Да, не е приятно да те извадят от комфортната зона, но животът е такъв, а ние напоследък доста сме се разглезили.
Съгласен съм, но какво да правят хората, на които им остава малко до пенсия? Мнозинството от тях са на такава възраст и с такова общо състояние, че за тях психически и физически би било много трудно да минат през този процес.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Sixkiller on 04.05.2020, 03:32:14
Аз в никакъв случай не казвам, че човек трябва да се примирява с ниско заплащане. Всеки трябва да се старае да се развива, да си търси по-добра работа и по-добро заплащане. Просто не трябва да си стои вкъщи, да не прави нищо, а само да плюе и да чака по-добри времена. Хващаш се на най-доброто налично към момента и се стараеш или там да се развиеш, или да си намериш по-добро. Дори в най-нископлатените сфери има глад за качествени кадри, които повечето шефове се стараят да задържат с по-високи заплати и привилегии. Повечето интелигентни и работливи хора ще излязат бързо от кризата.

Тук ИТ индустрията за сега няма вероятност да стане като с Канда, защото ние сме "индииците" :) От години има недостиг на работна ръка, а не излишък, така че за сега нещата са сравнително стабилни. Ще бъде засегнат и този бизнес, но много леко.

Теоретично погледнато, това е така, но реалността у нас е съвсем различна. Но пък ако алтернативата е да работиш колкото да не си си вкъщи - ами благодаря, по-добре да си стоим вкъщи. Такъв тип мислене крепи съществуването на немалко измислени фирми и техните пишман собственици, но положителното е, че вече има немалко (и предимно) млади хора, които просто не се навиват да им работят за жълти стотинки. А неща като регулярни увеличения на заплати, 13-та заплата, бонуси и т.н. за много работодатели са абсолютен МИТ и просто не съществуват. Това е и една от причините много фирми напоследък буквално да изнемогват за персонал (даже и квалифициран), но да не променят нищо от тяхна страна и да си купуват абонамент за jobs.

По отношение на ИТ индустрията имам някакво усещане, че в бъдеще ще има проблем не толкова от индийците, колкото от някой нахъсани наши млади "специалисти", които и сега подбиват пазара, вярвайки си че за 6 месеца могат да станат програмисти и да взимат "големи пари" само с посещение на курсове в един определен университет (който всъщност е ООД, а не университет) при това без изобщо да разбират от материята  ;)
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Pesho1991 on 04.05.2020, 08:22:55
За предстоящата криза, ако мога да кажа няколко думи и аз. Първо искам да отбележа, че не съм икономист и не се занимавам активно с икономика, освен когато чета икономическите новини. Но имам познати икономисти, държа да отбележа че не са от тези, които са младото поколение завършили преди няколко години и сега основно базиращи мненията си на популизма.
 Относно кризата, ако съм честен в разговори са ми казвали, че тя е неизбежна. Още от средата на миналата година се чакаше тази да започне кризата. Има и обяснение защо е толкова категорична тази прогноза. Това са циклите на Кондратиев (надявам се правилно съм ги запомнил), които са три вида определящи 3 вида кризи. Това са кратък (веднъж на~10 години) средносрочен (веднъж на~ 20 години) и дългосрочен (веднъж на ~50 години)(надявам се да съм разбрал всичко правилно :D). Та сега, до колкото знам, ни предстои средносрочен цикъл, който е неизбежен и беше неизбежен. Това се дължи на свръх производството и презадоволяването на пазара. Може да съдим за идващата криза, също и от статии от миналата година, които ни посочваха забавяне в икономиките на Китай и Германия. Кризата може и да се дължи и с идването на така наречените индустрия 4.0, която ще промени моделите на производство, но там не мога да коментирам, защото трябва да го проуча. Но с две думи, каквото и да се беше случило ние не можехме да избегнем кризата, по-скоро тя щеше да се измести за второто полугодие на 2020г., а не както сега да започна от февруари заради вируса.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Sixkiller on 16.05.2020, 18:00:29
Какво мислите относно идеята на правителството за създаване на държавни бензиностанции?

https://www.mediapool.bg/darzhavata-obyavi-che-shte-pravi-benzinostantsii-za-evtini-goriva-news307419.html
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: mitakaailqka on 16.05.2020, 18:27:13
Какво мислите относно идеята на правителството за създаване на държавни бензиностанции?

https://www.mediapool.bg/darzhavata-obyavi-che-shte-pravi-benzinostantsii-za-evtini-goriva-news307419.html

Абсолютно безумие и загуба на парите на хората. Виж БДЖ, БНТ и всичко друго с което се захваща държавата.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: blagun on 17.05.2020, 09:37:43
БНТ не е чиста компания, тя е медия, която по дефиниция има и обществени функции.
Напъните напоследък за одържавяване - първо ВиК, сега петролния бизнес си оценявам твърдо със знак "минус". За ВиК аргументите са очевидни - разпадащите се перманентно източвани държавни/общински ВиК (Перник е последният, но далеч не единствен пример) срещу частната "Софийска вода". При всички трески за дялане на "Софийска вода", дължащи се не толкова на концесионера, колкото на недогледани клаузи от договора с него, организацията и нивото е несравнимо по-високо.
За бензиностанциите съм още по-скептичен. Държавното наследство на "Петрол" така и не се преодоля от частните му приватизатори. Реално черешката на тортата е продуктопроводът и петролната база в Илиянци. Ако за тях ще се дават грешни държавни милиони, за да оправят нещата на поизточилите го руснаци, нещата никак не са ОК. Мирише ми, че се прави, за да се оправдае държавното безсилие да се сложат здрави данъчни и акцизни юзди на Лукойл-Нефтохим. Единствен опит в това направление направи Симеон Дянков, което реално му струваше министерството.
Пример от чужбина - хърватската INA. При толкова напредък на Хърватия по всички направления, повечето от държавните им бензиностанции са на ниво 80-те години на миналия век.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: ozzy on 19.05.2020, 12:18:17
Една държавна или общинска фирма почти винаги служи за партийна касичка и място за назначаване на близки до властта хора. Нищо държавно/общинско не е прокопсало в последните години, може би с единственото изключение на "ЕлБи Булгарикум" ЕАД, които се развиват прилично, продуктите им са качествени и имат печалба в последните години.
Най-добрата регулация на цени и качество е свободният пазар, свободната конкуренция. С навлизането на държавни фирми на пазара не виждам с какво биха помогнали за намаляването на цените на бензина, които в момента са достатъчно ниски. Има КЗК и други институции, които да контролират дали има картел между веригите.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Ivo on 19.05.2020, 12:35:16
БДЖ имат доста клиенти, може би повече от частните автобусни превозвачи по конкурентни дестинации. Особено напоследък, и преди карантината попадах доста често на влакове с правостоящи и празни автобуси по конкурентни дестинации. В събота сутринта пътувах за Мездра и в 4-вагонен ПВ всички места бяха заети и имаше дори по 2-3 прави във вагон до Своге.  Навръщане беше Сименс и вътре беше чисто и дезинфекцирано и работеше климатика. Но отвън целите вагони и мотриси са издраскани, Сименсите със пукнати стъкла, пълен констраст с вътре. От персонала също са любезни и възпитани, често пожелават "приятно пътуване"  понякога дори се заприказват с пътниците и пускат някои забавни лафове и бъзици. Наблюденията са ми по 2-ра линия. Може би са един от примерите в които държавна компания се справя горе-долу добре. Отделно за разлика от частниците имат възможности за излетни билети, прекачвания с един билет и подобни. А примерно с частника с автобус от София до туристически места като Боровец и Мальовица не мога да си взема билет с прекачване, камо ли пък ако единия автобус закъснее другия да чака връзка. Подбоно и по морето. Всеки сам за себе си няма прекачвания, изчакване, връзки. Ето пример как държавния превозвач се справя по-добре.


Също и в автобусните превози. Вижда се частните в ГТ и там където е държавен/общински. Определено където е общински се справят в пъти по-добре, в идентично големи градове.

За това може би вместо към частните превозвачи може да се засили държавната субсидия към БДЖ и да се оправят някои работи за които сега няма пари. Щом сега сколасват, представете си ако им налеят още някой друг милион може да подобрят доста неща.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: V.Peichev on 19.05.2020, 12:40:25
За решаване на проблемите с инфраструктурата и подвижния състав са нужни сериозни инвестиции - по много направления скоростите са ниски, времепътуванията са твърде големи, бързите влакове спират по паланки заради недостатъчни пътнически и т.н. :rolleyes: Има дълги автобусни линии до курортите без прекачвания.  :rolleyes:
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Ivo on 19.05.2020, 12:47:08
Но това пак е от липса на достатъчно финанси. Заради липсата им не могат да си позволят добри фирми, като тези които правиха 2-ра линия, не могат да си позволят да пускат повече влакове.

Има дълги линии до Курортите при частниците, но се пътува адски дълго. Например една позната ми се оплака че с директния автобус до св.Влас пътевали цели 8 часа. 2 пъти попадали в големи колони, спирали поне 3-4 пъти, в останалото време не давали дори до тоалетна да се спре или да се купи вода. Това е повече отколкото с влак до Бургас и оттам с автобус, или най-малкото същото време. Друг познат пък ми каза че миналото лято пътувал с автобус до Варна цели 9 часа в сезона, а по разписание го давали колкото влака, 7 часа. Само на Витиня седяли почти 2 часа. И пак без тоалетна, храна и вода.

Пробвай с автобус да поискаш маршрут с прекачване или изчакване на връзка ако закъснее единия да видиш какво ще ти кажат :) В Това отношение БДЖ се справя по-добре. Да не говорим при частниците колко е рехаво движението. Например до курорта Вършец преди имаше връзка няколко пъти на ден с влаковете на Лакатник, а сега има 3 пъти в седмица. Щото е частник вече. По морето горе на север имаше много редовни автобусни линии със съчленени автобуси, като бяха държавните ДАП-ове. Сега , щото е частник е супер рехаво и само с бусчета. Аз не се сещам някъде където да е дошъл частник да е пуснал повече или по-големи автобуси, на мястото където са били държавните ДАП-ове преди.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: mitakaailqka on 19.05.2020, 15:13:01

Има дълги линии до Курортите при частниците, но се пътува адски дълго. Например една позната ми се оплака че с директния автобус до св.Влас пътевали цели 8 часа. 2 пъти попадали в големи колони, спирали поне 3-4 пъти, в останалото време не давали дори до тоалетна да се спре или да се купи вода.

Е това е пълно безумие и частниците са си виновни за всичко, което им се случва, не виждам за какво протестират.

В следсъветски Литва, Латвия и Естония(които не са особено по-богати от нас) съм пътувал миналото лято с автобус между столиците (Вилнюс-Рига и Рига-Талин) на цена 10 и 15 евро съответно (не е кой знае колко по-скъпо от тук). Автобусите бяха чисто нови, с тоалетни работещи и блестящи от чистота. Имаше безплатна за ползване кафемашина, а шофьора продаваше водички 500мл за по 1 евро (имайте предвид, че ако пътя е над 4 часа осигуряват 1 бутилка безплатно, а нашите бяха съотвтно 2:40 и 3:30 часа). Това означаваше, че автобуса нямаше нужда да спира никъде, и с постоянна скорост 100км/ч стигнахме толкова бързо, колкото щяхме и с кола. Да не говорим за таблетите по седалките с безплатни слушалки и интернет, на които имаше всякакви филми, сериали и музика, които могат да ти се догледат.

Нашите български тарикати предпочитат да добавят нова с-класа в автопарка си, вместо да подобрят услугата, и после реват да им дава държавата пари, жалка картинка.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Ivo on 19.05.2020, 16:04:55
Така е, достатъчно е да увеличат вагоните на влаковете и да дават пари там където няма влак на превозвачите и където имаотношение към туризма да има редовен превоз. Места като Паничище, Рилски манастир, Мальовица, Боровец и подобни. Нека се дават там пари и на БДЖ. Там където се дублират с влак може би ще изчезнат.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Sixkiller on 19.05.2020, 16:41:52
Обаче си държат на своето и явно наистина е въпрос на време тази идея да стане факт. А ако по някаква причина ги създадат и успеят да удържат трайно ниски цени, примерът ще е показателен и за други сектори - https://www.mediapool.bg/parvite-darzhavni-evtini-benzinostantsii---predi-izborite-news307501.html

За горивата наистина темата е спорна, но не винаги държавната намеса е лоша - поне според мен, критичните инфраструктури трябва да бъдат държавни - най-вече ток, вода и железници. Така или иначе разпределителните мрежи са държавни или изградени от държавните фирми, а приватизаторите не правят почти никакви инвестиции. Това си е печалбарство на гърба на обикновения гражданин, който съвсем нормално няма да е съгласен да пълни джоба на чужди частни фирми.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: ozzy on 19.05.2020, 20:23:21
Така или иначе разпределителните мрежи са държавни или изградени от държавните фирми, а приватизаторите не правят почти никакви инвестиции. Това си е печалбарство на гърба на обикновения гражданин, който съвсем нормално няма да е съгласен да пълни джоба на чужди частни фирми.
Това не е вярно! Всяка година Софийска вода и ЕРП-тата правят инвестиции в мрежата. Тъй като те са ориентирани към печалба, съвсем естествено е да запушат течовете - авариите и кражбите на ток и вода значително намаляха. Докато при държавни ВиК-та няма стимул да намалят загубите, освен това не спират кражбите на вода, защото ще засегнат избирателите от малцинствата.

Но това пак е от липса на достатъчно финанси. Заради липсата им не могат да си позволят добри фирми, като тези които правиха 2-ра линия, не могат да си позволят да пускат повече влакове.
Това изобщо не е вярно! Всички жп линии в последните 10-15 години се ремонтират с пари от ЕС, само че поръчките винаги ги печелят правилните фирми, приближени до властта. Затова е ниско качеството и се бавят ремонтите, защото се краде! Ако бяха допуснали западни фирми да ремонтират жп линиите, резултатът щеше да е доста по-добър.
Според мен БДЖ-ПП никога няма да се оправи, докато е държавно. Това е една пробита каца, в която всяка година се наливат едни 100 млн. лв. субсидии, и въпреки това услугата се влошава и пътниците намаляват. Да, може част от служителите да си обичат работата и да си я вършат съвестно, но като цяло положението е много зле, в сравнение с коя да е железница в чужбина. Дори в Румъния влаковете са по-точни и по-чисти. Единственият плюс на БДЖ-ПП е, че е евтино да пътуваш с влак, затова е предпочитан превоз от циганите, които пътуват вече без страх и в бързите влакове.
Надеждата ми е през 2024г. да дойдат още оператори и да има конкуренция, така може да се повиши качеството на услугата. Лошото е, че НКЖИ са до никъде с ремонтите на трасетата София-Септември, има и други линии в плачевно състояние.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: bdz43r on 19.05.2020, 20:33:46
И в Чехия влакът е евтин, но няма монопол на държавния превозвач и макар частните превозвачи да имат малка част от превозите, те си получават субсидия.
Но най-същественото е, че държавната поръчка не е за целия превоз, а само за дългите резстояния. Регионалните превози се организират, субсидират и пускат на търг от областните управи, в т. ч. могат да се договарят и две и повече области да си пуснат влакове помежду си отделно от държавната поръчка.
У нас няма шанс да се появи частен превозвач, който да играе за цялата субсидия, освен ако не получи всички активи на БДЖ-ПП, което си е на практика приватизация на монопола, а не нов играч на пазара.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: Sixkiller on 20.05.2020, 03:19:18
Това не е вярно! Всяка година Софийска вода и ЕРП-тата правят инвестиции в мрежата. Тъй като те са ориентирани към печалба, съвсем естествено е да запушат течовете - авариите и кражбите на ток и вода значително намаляха. Докато при държавни ВиК-та няма стимул да намалят загубите, освен това не спират кражбите на вода, защото ще засегнат избирателите от малцинствата.

Да, но самата основна мрежа не е изградена от тях, а от българската държава или още по-лошото - на трудови начала от самите български граждани в някой случаи, т.е. получават се едни активи и започват да работят на готово. Прекият собственик точно на Софийска вода не е ли един от двата частни оператора, изгонени от Париж преди малко повече от 15 години поради системни злоупотреби, липса на инвестиции и неколкократно надуване сметките на абонатите без адекватни причини за това? Другото за ЕРП-тата ще го приема за вярно тогава, когато видя българско държавно енерго да вземе на концесия за жълти стотинки поне 1/3 от абонатите в Чехия, Полша или Германия по начин, че да печели от тях и парите да се връщат обратно в българската държава. Не знам къде и какви инвестиции правят, защото много често е видно, че нищо не правят, но дано не ти се налага у нас да разчиташ на ЕРП да те снабди с ток - конкретно ЧЕЗ може да ги чакаш години, може и изобщо да не ги дочакаш; може и да те накарат да си оборудваш трафопост, който в последствие да им подариш - изобщо, все "пазарни" принципи, защото те не обслужват твоя интерес да имаш ток, а гонят печалба, понеже са търговско дружество. И точно там е проблемът - някой инфраструктури са критични и при тях не е нужно да се очаква 100% печалба, поне не и на гърба на хората.

БДЖ-ПП например, може би наистина никога няма да се оправи докато е държавно, но стане ли частно, резултатът ще е гарантиран и скоростен фалит, унищожение, разпродажба на активи и оставяне на държавата без жп транспорт. Това упражнение с приватизацията вече е правено назад във времето в някой европейски държави и навсякъде моделът се оказва неуспешен, най-вече в Англия. След като такъв тип дейност се оказва губеща за държавата, кое би накарало частник или друга държава да го поеме ?! Конкретен пример - защо гръцките железници бяха продадени миналия месец на италианските държавни железници => статия в transportal.bg (https://transportal.bg/%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B0%D0%BD%D1%86%D0%B8-%D0%BA%D1%83%D0%BF%D0%B8%D1%85%D0%B0-%D0%B3%D1%80%D1%8A%D1%86%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8-%D0%B6/) след като са губещи и тотално неефективни? Аз поне не съм толкова наивен да вярвам, че италианец или чех ще дойде в България чрез направа на подарък от някого на високо ниво, и същият този чужденец ще мисли за нас, нашето развитие и нашето бъдеще като държава изобщо. Факт е, че има проблеми, но те никога няма да се решат с намеса отвън.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: mlk on 19.06.2020, 13:42:23
Днес съобщиха интересно нещо за австрийските хотели през лятото. Чуждестранни туристи в общи линии няма, но за сметка на това, навсякъде е запълнено на 100% за юли и август. Очевидно става въпрос за вътрешен туризъм.

При нас леко се съмнявам да запълнят бетономорието.
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: V.Peichev on 19.06.2020, 17:59:06
Трудно ще е - елитните пианисти и състезателите по балконинг няма да са много.  :rolleyes: Все пак добре, че подготвят база за бъдещо европейско първенство по балконинг с възможност за директно скачане в морето. Крайно време е да се разработи официален регламент за състезания по балконинг включително правила за оценяване на скоковете, да има европейско първенство и в бъдеще балконингът да стане олимпийски спорт.  :)
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: madbatt on 20.06.2020, 13:17:48
Просто някъде се раздават ваучери на гражданите, които да бъдат използвани по хотели и заведения. За наШТе и тия  9 млрд явно не стигат...
Title: Re: Икономическото възстановяване след пандемията
Post by: ikarus2102 on 27.09.2020, 21:27:32
Икономическата криза не е заради "пандемията". Това е просто естествения цикъл на системата (капитализма). 10 години възход - криза.