Градски транспорт - София

Транспортът в другите градове => Русе => Topic started by: pesho on 06.08.2020, 17:52:39

Title: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: pesho on 06.08.2020, 17:52:39
Тук ще се коментират електробусите Сор за Русе. Техен брой 20 машини. Бързозарядни с пантографи на покрива. Подписване на договора през септември. За тях ще се доставят 20 бавни зарядни станции в депото и 4 бързи. Бързите ще са разположени както следва: Локално платно КАТ, Обръщало Дружба 3, Обръщало Захар Био и Обръщало БОР(тук може и в депо). Разцетка син и бял цвят.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: dj_the_bus on 06.08.2020, 18:20:55
За какво им е зарядна на Бор, като депото е ей-там отсреща и могат да се завъртат вътре.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: blagun on 06.08.2020, 18:29:31
Бързите зарядни са с по-голям ампераж, което позволява зареждане в почивката.
А електроавтобусите няма ли да обслужват линии, различни от тролейните? Имам предвид, че зарядните им станции са на тролейни обръщала.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: pesho on 06.08.2020, 18:32:56
След кореспонденция с управителя ми заяви, че все още няма план по кои линии ще се пуснат. Ако гледаме сегашните линии ще може без проблем А11,12 и 15 да се поемат от електробуси като към тях ще трябват до 5 дизелови втора ръка за резерва. Основно са преценили където има ТИС там да има зарядни станции. Що се отнася со електробусите с едно зареждане ще издържат по 180 км, което по мои сметки за А11 са 14 курса приблизително.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: dj_the_bus on 06.08.2020, 18:38:22
Ама то така е много бардашко... не знаят какво ще ги правят и къде ще ги ползват, ама вземат...
А за бавните станции- за какво са им? Трябват им 5 кабела за резерва, ако правят ремонт на станция в гаража или за подържане на напрежение при тест и/или ремонти. Все пак ще зареждат между курсовете и машините най-вероятно ще се прибират с по 90+% заряд. Демек ще издържи на сутринта да излезе, че дори да се случи събитие да се задръсти и да няма време за почивка, ще изкара почти цялата първа смяна на следващия ден.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: blagun on 06.08.2020, 18:43:34
Що се отнася со електробусите с едно зареждане ще издържат по 180 км, което по мои сметки за А11 са 14 курса приблизително.
Предполагам, че имаш предвид с едно БАВНО зареждане. А с едно бързо зареждане е достатъчно да си направи курса, т.е. не повече от 20 км.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: pesho on 06.08.2020, 18:49:41
Що се отнася со електробусите с едно зареждане ще издържат по 180 км, което по мои сметки за А11 са 14 курса приблизително.
Предполагам, че имаш предвид с едно БАВНО зареждане. А с едно бързо зареждане е достатъчно да си направи курса, т.е. не повече от 20 км.
Не казвам с бързо ще се заредят към 90 км. Нали това е 50% от общите километри. Това не е Хайгер, който издържа малко.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: dj_the_bus on 06.08.2020, 19:00:31
Капацитетът на батерията е еднакъв независимо какво зареждане се ползва. И нека не се бъркат технологиите- това са батерии (грубо и малко некомпетентно казано, но по-разбираемо- батерия на телефон). В сценарии, подобни на Русенския, на други места ползват кабели (бавно зареждане), по начина, описан от мен- когато има профилактика/ремонт на бърза станция и/или за сервизни цели при обслужване на електробуса.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: bgdimitrov on 06.08.2020, 23:31:07
Бавно зареждане (така нареченото балансиране на батериите) през нощта, а през деня допълнително бързо зареждане чрез пантограф за да може да издържат батериите през целия ден.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: viktorlc on 06.08.2020, 23:38:53
Това тези електробуси с дизеловата печка ли бяха? Как въобще са ги допуснали до класиране като не са нулевоемисионни возила, ако са с дизеловата печка?
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: bgdimitrov on 06.08.2020, 23:43:57
Новите електрически SOR-oве не са с дизелова печка. Изцяло електрически са.

Дали ливреята ще изглежда като тази? (това е малкия тестов SOR). Надявам се главния цвят да е син, а не бял, защото иначе няма да се различава от тази на Варна.

(http://www.tecpond.at/wp-content/uploads/2014/05/P1100453.jpg)
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: dj_the_bus on 07.08.2020, 00:20:18
При цялото ми уважение, но изказването за дизелови печки е супер... неадекватно... Дори в Скандинавието са рядкост подобни изпълнения. (Даже не знам дали има нужда да се уточнява, че печката не е част от автобуса, ако не бъде поръчан с такава от купувача).

Цветът е малък проблем. Проблемът е начинът на действие.
1. Първо да се съобрази какви линии ще се карат, с колко машини, какъв капацитет. Ако трябва козметика на линии, да се докарат до общи начални спирки и тн.
2. После да се избере най-угодния за превозвача и общината стандарт за бързо зареждане- най-угодно да се избере вариант сравнително евтин, но споделян от максимално много производители, за гъвкавост и удобство при бъдещи покупки на електробуси.

С 1. 2. трябва да следват две обществени поръчки или една разделена на две. За станции стандарт Х (избран при съображенията писани по-горе). Втора поръчка- за електробуси, изпълняващи условията по 1. и 2. ведно. Всичко се прави съотнесено с наличния бюджет, като евентуално се включат и собствени средства.

В Русе си е пълна анархия в управлението на транспорта. Та шефът няма представа изобщо къде ще ги ползва тия машини, ама нали ще усвоят парите... (Не знам как не го е срам да го напише в писмо пратено от официалния си меил). А бавните станции както им викат... май са взети от некомпетентност или просто да се уплътни усвояването. За чий са им, като тези машини ще се прибират с почти пълна батерия в гаража.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: pesho on 07.08.2020, 00:36:36
Това тези електробуси с дизеловата печка ли бяха? Как въобще са ги допуснали до класиране като не са нулевоемисионни возила, ако са с дизеловата печка?
Бива да се ръсят простотии ама баш толкова ли? Вярно фен си само на тролейбусите, но си част от комисията за новите 15 електробуса на Плевен и знаеш какво и как се избира. Нищо им няма на електриците, но като няма план за тяхното използване става зле.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: viktorlc on 07.08.2020, 10:27:25
Оценяването става по представените документи и според тях - електробусите им са с дизелова печка за отопление при температури под 0 градуса. Няма как в Русе да са кандидатствали с друго, защото тогава типовото одобрение не съответства на оферираното превозно средство.
А ти си доста отворен и чисто като съвет, ако искаш го приеми (то си е за теб) - многознайството не учи на ум.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: blagun on 07.08.2020, 12:19:27
Поначало, за каквото и да е возило - отопление с инверторен климатик не е ли по-ефективно от дизелова или електрическа печка? Да не би СОРовете да нямат климатик - нещо, твърде зле при жегавия през лятото Русе?
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: bgdimitrov on 07.08.2020, 12:24:58
Явно познанията на някои от форумците относно електрически возила са много повърхностни.

Ето самия производител си го е представил.

(https://i.postimg.cc/wT641WzQ/IMG-20200807-122157.jpg)

Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: viktorlc on 07.08.2020, 12:35:18
Уважаеми, на мен това ми е ясно, само че техническите им документи показват друго - справка - ЕО сертификатът им за типово одобрение. В него е записана - дизелова печка като никъде не е упоменато, че това е опция. Ако през годините са правили промени, то към типовия сертификат трябва да приложат документ за неговото допълване, с който указват, че от присъстващ агрегат, става опция дизеловата печка (или отпада). Иначе в търговските рекламни брошури всичко може да се напише. Както казах - многознайството не учи на ум.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: blagun on 07.08.2020, 12:52:46
Значи СОР са се предлагали без и със климатизация. Ясно е, че дизеловата отоплителна печка е за модели без климатизация на цялото купе. Видно от документацията на ОП, технически спецификации позиция 1, точка 17 (https://sop.bg/transport-ruse-913/proceduri-20-1-zop/a1-0005543.html), климатизация на цялото купе се изисква, така че липсата ѝ незабавно щеше да бъде обжалвана от другите участници в търга.
Друг е въпросът, че при студено време пробегът въобще няма да е 180 км.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: dj_the_bus on 07.08.2020, 15:04:13
То дипломи и парашутиране из институциите и тн. не са голяма мяра. Уви това се случва и с млади личности, което затвърждава статуквото в държавата... Човека сега чете едни читанки, ама само читанките, как да върже 2 и 2... После смее да говори за многознайство. А и за тоя сеертификат редовно се дават машини с пълното им възможно окомплектоване. Не мисля, че трябва много акъл да се разбее, че и климатикът и печката са по избор на клиента. (което повечето го знаят де, спрямо постовете).

За по-пестеливо топлене- съгласен съм с Благун. Но по Скандинавието, където на електрическо Волво ползват още нафтови печки за помощ в най-студените дни.

За пробегът- 180 км, при 170 (минимално изискване) киловата- достижими са. Въпреки, че щом имат бърза станция на една от крайните спирки им стига капацитет от 100 км. (в случай че на единия курс няма време, на следващия да си зареди). 180км. е уж реален пробег (след тест с натоварване и работещ климатик).  Нормално- може да варира спрямо шофьора (дали ще форсира излишно, ползва инерция, спирачно зареждане и тн), спрямо момента, натовареност и тн. На тоя принцип, без да се ползва зарядно, а чисто каране, без спиране една машина сигурно ще мине към 150км., друга 200.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: viktorlc on 07.08.2020, 15:15:36
Определящо в една поръчка  е ЕО типовото одобрение, което доказва посоченото от Участника в техническата спецификация или случайното (или целенасочено) пропускане на споменаване на определени параметри. В ЕО типовото одобрение присъства информация, че има резервоар за независимо отопление и капацитетът му във всички варианти. Никъде не е записано, че този резервоар е опция. Същевременно е записано, че е налична климатична инсталация, която се захранва с определен вид фреон и е упоменат конкретно. От така наличното ЕО типово одобрение, което е издадено от независима акредитирана организация, излиза, че и двете системи са налични  - климатик и дизелова печка.
Няма приложен допълнителен доклад към ЕО типовото одобрение с по-скорошна дата, който да допълва, че вече дизеловата печка е опция или е отпаднала. Това поставя Възложителя под "угрозата" да получи неизцяло нулевоемисионни возила (което противоречи на финансиращия механизъм по ОПОС), което пък може да му доведе санкции за в бъдеще.

ЕО типовото одобрение се създаде като задължителен документ именно защото множество производители на скъпи превозни средства за обществен превоз на пътници в обществените поръчки декларират каквото си искат, доставят каквото си поискат и после е много трудно да им търсиш отговорност. Практически е невъзможно, тъй като тези превозни средства са скъпи, ползват се ежедневно, 365 дни в годината и имат висок обществен интерес да се движат. Не може да спреш примерно 20 електробуса в Русе и да ги държиш на плаца докато съдебните процеси преминат (години).
С цел защита интересите на Възложителя и на истинската честна конкуренция е създаден този сертификат, който задължително всички трябва да го имат, които искат да си продават продукцията на територията на ЕС и той е този, който доказва посоченото в техническото предложение на Участника, но и го допълва, тъй като е издаден от независим акредитиран сертифициращ орган.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: mad_devil_k5 on 07.08.2020, 15:30:04
Гледах параметрите от таблицата ,която колегата по горе е постнал,и прави впечатление,разхода на батерията  за час.Дали е възможно да поемат и линии като Мартен Сандрово,тъй като разстоянието не е мбого голямо спрямо града ,може би около 15 тина километра в едната посока.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: dj_the_bus on 07.08.2020, 15:47:05
Че в Холандия съчленени, със съотнесено пропорционално същия капацитет си ходят до летището и се връщат без проблем по 2 пъти (линията е грубо 15-17км. в посока, съизмеримо с Мартен). В Люксембург ползват електрически Иризизари за едни села на 20 км.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: bgdimitrov on 07.08.2020, 15:52:17
Мартен-Сандрово са концесионирани на частници. Имаме нужда от нови автобуси за градските линии.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: pesho on 07.08.2020, 15:58:50
Да за селата се обновява състава с доста бързи темпове, но за качество няма да говоря. Бих се радвал моята идея линии 11,12 и 15 като най- натоварените автобусни да се вземат от дата и да се спре с Урбаните по тях.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: dj_the_bus on 07.08.2020, 16:10:09
Голям оффтопик:
За община Русе, като територия най-угодно е да смеси градски и селски линии ведно. Да им обобщи маршрутите в общи като това ще намали ресурса (бройка коли и бройка шофьори), но може да уплътни редовността в градската част. Пример- Линия за 1 ходи от А до Б, обаче има и 11 което ходи А - Б - В, като 1 се движи на 15 мин., а на всеки час има курс с табели 11. От друга страна ще позволи системния оператор, ЦГМ или каквото е да издава билети и абонаментни карти за цялата община, което е удобно за пътниците. Примерно билет Хотанца-Русе, важащ за прекачване или месечна карта.

Щом се купуват мидита- ще трябва да слагат гъсти интервали, ако искат да се ползват пълноценно.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: bgdimitrov on 07.08.2020, 16:15:50
То хубаво да ги вземат 11, 12, 15 линии, не съм против, ама УРБАНИТЕ са направо цвете в сравнение с множеството боклуци на Геокомерс.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: mad_devil_k5 on 07.08.2020, 17:47:50
Идеята е автобусите пътуващи към близките населени места да се вземат от общината,за да се спре така нареченото обиране на пътниците в градската част,и дасе минимизират загубиъе,тъй като ако ще и самолети да вземат проблема трябва да.бъде решен иначе се.обесмислят всички позитиви от новите возила,нови схеми и т.н..
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: dj_the_bus on 07.08.2020, 19:29:08
Почти същото на това което казах и аз.
Безсмислено е две линии да ходят в една и съща посока, като и двете със свещ да ги търсиш кога ще минат. Ако ги обединиш в една, като скачен съд можеш да уплътниш селото с по-приятен интервал, също в града, а ресурсът да е същият.

 Пример в града-
Линия Х Мальовица - Центъра - около Топливо - Мотописта - Тец,
Линия Х1 Същата до Мотописта, но продължава към Николово - Долно Абланово и
линия Х2 като Х1 продължава Николово - Просена.
В общия случай трасето Мальовица - Мотописта се кара на 15 мин., като Х е на 30 мин., Х1 е на 60 мин., Х2 е на 60 мин., а Николово-Русе се явява на 30 мин. За цялата история трябват 5 или 6 коли (в зависимост почивките).  За неделя, стават само Х1 и Х2 на 60 мин, в общата част на 30 с 3 автобуса.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: bgdimitrov on 16.08.2020, 21:58:37
Бързо зарядните станции ще бъдат с мощност 170 kW, което няма как да зареди батерията с 50% за 15 минути както беше изискването в обществената поръчка. Явно плана е да зареждат 2-3 пъти на ден по 15-20 мин за +40-50 км допълнителен пробег след всяко зареждане.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: pesho on 16.08.2020, 22:16:41
Къде пише подробности за зарядните станции? В протоколите пише само капацитета на батерията, която ще може да измисе 180 км с 1 зареждане.
Title: Re: SOR EBN 9.5 electric bus
Post by: bgdimitrov on 16.08.2020, 22:25:21
Официално от дружеството отговориха на директно запитване.