Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - alpha_adversativum

Pages: [1] 2 3 ... 32
1
Разни / Re: Асансьори
« on: 05.01.2021, 09:29:35 »
Ето още един ASEA-Graham със светещи индикатори за етажа, на който асансьорът се намира:


Също така са лицензни (но вече от KONE, които към този момент са се слели с ASEA-Graham) и асансьорите с автоматични врати, произвеждани от края на 70-те предимно за административни и обществени сгради. Ето един оригинален:


Такива има например в НДК, а ако не се лъжа, в най-високите блокове в Зона Б-5 също са такива.

2
Разни / Re: Асансьори
« on: 04.01.2021, 13:20:11 »
Всички асансьори, произведени от Асансьорния завод от края на 60-те години насетне, са производство по лиценз на ASEA-Graham - Швеция (днес част от KONE).
Ето един от оригиналите:

3
Нима е възможно? Нима сме дорасли? :eek:

4
Днес се возих на А2. Влакът изглежда много добре, само забелязах дребен проблем с информационната система (реже края на гласовите съобщения).

5
@alpha_adversativum Да, живях дълги години в Младост-1 и около 2 години в Младост-3. Метростанциите и в двата случая бяха на 10-15 минути пеша, тъй че кой знае каква разлика в достъпността няма.
Разлика определено има - в пешеходна достъпност до вход на метростанция (в кръг с радиус 500 метра) попада 59,5% от територията на Младост, а за Люлин процентът е 27,6 или над два пъти по-малък.

Quote
Знам, че много ти се иска Люлин да има бизнеспаркове и молове като в Младост, но това ще стане трудно. Една от причините да се построят тези офис сгради в Младост, е близкото разположение до летище София. Голяма част от наемателите са фирми с чуждестранни собственици, те се стремят да имат бърза връзка с летището. Втората, доста основна причина, е близостта със Студентски град. Голяма част от студентите работят и те почват работа именно в Бизнеспарка, в дъ Мол или Сердика център. Ако нямат общежитие, те си избират квартира в кварталите, които са близо до университетите - Младост, Дървеница, Мусагеница, Дружба, Дианабад. Така работното им място може лесно да се съчетае с образованието и лесно прескачат от работа в университета и в квартирата.
Повечето офис сгради в Младост бяха готови, преди да има метро. Метрото обаче се яви като допълнителен бонус да стане кварталът по-търсен, по-скъп и привлекателен.
Разбира се, че офисите се появиха преди метрото. Факт е и, че близостта до летището и до Студентски град е ключова. Само че това защитава моята теза. Младост още тогава беше по-достъпен откъм летището и Студентски град (тук трябва да включим и центъра чрез Цариградско), а тази достъпност впоследствие стана причина да стане още по-достъпен след построяването на метрото. Обратно, Люлин се намира на противоположния край на града, което априори го прави по-недостъпен, а в добавка към това има и много по-лоша транспортна свързаност с останалия град спрямо Младост. Значи Люлин може да бъде конкурентен само ако се направи много по-достъпен, отколкото е сега. Това в транспортно отношение означава, че най-малко трябва да се догони Младост по параметри на обслуженост с метро (с две разклонения и шест станции в пешеходна достъпност ще попаднат 55,3% от територията) и на достъпност с наземен личен и обществен транспорт (реконструкция на бул. Сливница от Опълченска до СОП по проект, близък до този от 1971 г.). Всичко друго е от лукаваго.
Впрочем, що се отнася до мене, молове и бизнес паркове са ми изтрябвали. Ако ми дотрябва мол, просто отивам, пазарувам и си излизам, а не живея там.  :D Въпросът е съвсем друг. Щем или не, това просто са места за прилагане на определен тип труд, който се смята за престижен и с времето такива точки оформят качеството на обитаване в окръжаващите територии.

А и за проблемите в Младост си прав. Естествено, че има проблеми. Това са проблеми на растежа. Но за съжаление общото между проблемите на растежа и проблемите на упадъка се изчерпва с това, че и едното, и другото са проблеми.

Тук идва и липсата на политика по управление на територията от страна на градската управа. Могат да се дадат стимули за изграждане на бизнес центрове в западния край на града, но никой не се наема. В очите на СО или поне политиката която се вижда градът свършва в МС Константин Величков и то компромисно след разширяването на платената зона за паркиране. До преди това свършваше на Опълченска. Западна София последната истинска градска инвестиция, която видя беше "пробивът" Царица Йоанна от Добринова скала и чак сега години по-късно "пробивът" Дертлиев. Все едни такива колосални инфраструктурни обекти, които да имат значително отражение върху развитието на града.
Абсолютно вярно.

6
Ози, ти си кореняк младостчанин и точно на теб да ти обяснявам какво означава наистина удобно метро мисля, че няма смисъл.  ;) От Люлин 5 до станцията средното разстояние е 1800 метра (мерено от училището). Да, съвсем нормално е за млад човек преодоляването му да не е особен проблем, но субективните усещания са едно, а обективните показатели на макроравнище са съвсем друго. Аз например много обичам да ходя пеша и най-редовно си правя разходки до центъра, така че на мен метро почти не ми трябва.  :D Но въпросът не е в това. Добрата транспортна свързаност на един голям и компактен квартал като Люлин (де факто той и Младост са градове-спътници) е основата, на която ляга привлекателността му като място за живеене и като обект за инвестиции във висококвалифицирани (за нашите стандарти) работни места. А щом две трети от населението на един компактен град разполага фактически с една метростанция, до която трябва да се пътува с още нещо, значи нещата са бая сбъркани. По отношение на инвестициите - в Люлин висококвалифициран сегмент крещящо липсва и това всеки ден се усеща все повече. В Люлин липсват и обекти от общоградско значение. Именно затова предлагам и автогара Запад да бъде преместена и да бъде обвързана с метрото в Люлин 5. Това от една страна ще позволи на обществения междуселищен транспорт да използва магистралата, което ще направи времепътуването с поне половин час по-кратко, а от друга ще направи Люлин притегателен център за хората от Югозападна България. Освен това тези две разклонения оставят възможности за бъдещо развитие в различни посоки - едното към Божурище и, дай Боже, към второ летище някога, а другото - към къщата на Първия (тая в Банкя, не оная другата - за нея твърде скъпо ще излезе).

7
Тъй като тази тема е за фантазия, а тя поне все още е безплатна, ще се пробвам и аз, като ще се опитам да бъда максимално кратък. Тъй като имам твърде оскъдни данни за това, което вече е построено, идеята може да търпи корекции. Съобразил съм се с това, което момента ми е известно.
Както знаем, комплексът понастоящем се обслужва от три метростанции, които с оглед както на съществуващото положение, така и на бъдещото развитие на квартала, са крайно недостатъчни. Това дава основание обслужването да се определи като лошо. В добавка към другото станция "Люлин" е разположена крайно неудачно (встрани от главната ос север-юг), което я прави изключително трудна за обвързване с наземен транспорт. За подобряване на обслужването към момента се предвижда изграждане на отклонение от съществуващото трасе в западна посока с две станции по протежение на бул. "Царица Йоанна". За него още при строителството на действащото трасе са направени уширения от двете страни на тунела веднага след МС "Люлин" в посока към депото за бъдещо преминаване на второ ниво под съществуващия път, но самото преминаване не е реализирано.


Фиг. 1. Построеното към момента според цифровия кадастър

Решение с две станции в посока запад с нищо няма да подобри обслужването на гъстонаселената южна половина на комплекса. Поради това предлагам алтернатива, която ще реши и този проблем, без да отпада предвиденото вече западно разширение. Тя може да се реализира на два етапа.

Етап 1
Изгражда се предвиденото трасе под бул. "Царица Йоанна" с две станции, както следва:
1. "Люлин – нова" с източен вестибюл в района на кръстовището с бул. "Панчо Владигеров" и западен при ул. "Матей Преображенски";
2. "Добринова скала" при кръстовището с едноименния булевард. Точното й разположение ще се определи според нуждите.
При изграждането на предвиденото преминаване под сегашното трасе се залага още едно разклонение в южна посока (фиг. 2).


Фиг. 2. Съществуващо трасе (в червено), западно (в жълто) и южно (в черно) разклонение. Показано е примерно местоположение на МС "Люлин – нова"

Тъй като единият път в посока "Добринова скала" ще трябва да мине на второ подземно ниво, а станция "Люлин- нова" е необходимо да бъде в максимално възможната близост до кръстовището, най-вероятно в района на станцията няма да е възможно двата пътя да бъдат на еднаква дълбочина. Поради това двата перона може да бъдат разположени на различни дълбочини, което предполага интересно и уникално у нас архитектурно решение за перонната зала.
След влизането в експлоатация на двете станции от етап 1, МС "Люлин – стара" се закрива, а перонната й зала се преоборудва с бретел и един или два (колкото позволява габаритът) тупикови коловоза за престой на подвижен състав. Тук има един голям проблем – перонната зала е колонен тип, а такова преустройство със сигурност ще изисква премахването на някои от колоните (в участъка на бретела). Това нямам представа дали ще е възможно. Във всеки случай, ако не се поставят такива съоръжения, при въвеждането в експлоатация и на двете разклонения захранването на линията с подвижен състав ще е крайно трудно.
При реализиран етап 1 станция "Люлин" попада на логичното си място и се обвързва по правилен начин с наземния транспорт. Отпада директната връзка "Люлин"-"Сливница", която се компенсира с подходящ наземен довозващ транспорт от южен Люлин до станция "Сливница" (например А108 по бул. "Захари Стоянов" с подходящ брой коли). Впрочем аз винаги съм твърдял, че подобна връзка е необходима.

Етап 2
Изгражда се разклонение в южна посока под кооперативния пазар, бул. "Панчо Владигеров" и бул. "Райко Даскалов" с две станции, както следва:
1. "Панчо Владигеров", разположена под едноименния булевард между бл. 442 и 608 (фиг. 4);
2. "Райко Даскалов", ситуирана в района на кръстовището с бул. "Добринова скала" (фиг. 5).
Всички криви на трасето са с изискеумия минимален радиус от 300 м (фиг. 3).


Фиг. 3. Окръжности с радиус 300 м по протежение на предлаганото трасе


Фиг. 4. Разположение на МС "Панчо Владигеров"

На територията южно от ул. Филиповско шосе" се изгражда голям буферен паркинг за влизащите в София от АМ "Струма", а на кота терен се разполага новата автогара "Запад".


Фиг. 5. Разположение на МС "Райко Даскалов" с буферен паркинг и автогара

При изграден етап 2 трамвайното трасе в сегашния си вид става излишно и  може да бъде преместено в друга част на комплекса или закрито. В метрото може да се организира маршрутно движение в няколко варианта според нуждите.

Забележка: Имената на станциите са примерни. Станция "Добринова скала" в духа на установената от Общината традиция може да се казва "Македония", именно защото няма нищо общо с Македония, а другите две на юг – напр. "Цивилизационен избор" и "Североатлантически договор". :D

8

Клипче за историята на съветските товарни тролейбуси.

9
Метросъстави / Re: Siemens Inspiro
« on: 06.12.2019, 12:24:32 »
А1: 3001 – 7001 – 3002
А2: 3003 – 7002 – 3004
А3: 3005 – 7003 – 3006
А4: 3007 – 7004 – 3008
А5: 3009 – 7005 – 3010
А6: 3011 – 7006 – 3012
А7: 3013 – 7007 – 3014
А8: 3015 – 7008 – 3016
А9: 3017 – 7009 – 3018
А10: 3019 – 7010 – 3020
А11: 3021 – 7011 – 3022
А12: 3023 – 7012 – 3024
А13: 3025 – 7013 – 3026
А14: 3027 – 7014 – 3028
А15: 3029 – 7015 – 3030
А16: 3031 – 7016 – 3032
А17: 3033 – 7017 – 3034
А18: 3035 – 7018 – 3036
А19: 3037 – 7019 – 3038
А20: 3039 – 7020 – 3040
Номерата са така, но за съставите от парк "Земляне" буквата е B: B1, B2 и т.н.

10
Има ли точна информация че е започнато от бл.318?
И сайтът на район Люлин, и Уикипедия са единодушни в първенството на бл.318.
Със сигурност първият блок не е 318. В Уикипедия някой сложи това и даде като източник линк към някакво сайтче, който даже вече и не работи. А това в сайта на района го преписаха от Уикипедия просто.
Сега защо не може първият блок да е 318:
1. Тази снимка (и тези след нея) е от август/септември 1974 г. На нея се вижда бл. 318 още в строеж, докато останалите блокове по бул. Г чак до днешния пазар вече са завършени. Който не е гледал албума и му е интересно, нека го види целия. Аз съм го правил. 8)
2. Има една статия във "Вечерни новини" от началото на 80-те, ако не бъркам (за съжаление не съм я снимал), в която един строител и тогавашен жител на квартала казва "Първо положихме основите на блок 11-15". По старата номерация в Люлин 3 има два такива блока - единият е сегашният 331, а другият е 316. 331 на снимката от 1974 изглежда напълно завършен, така че може и той да е. На другия нямам снимки. А освен това, тъй като човекът очевидно е работил в ДК1, този 11-15 може да е само първият техен блок, а не първият блок изобщо (може ДК2 да са влезли първи и първият започнат блок да е някой от околните Бс-2-69).

11
Опънат е контактен проводник по "Бяла черква" от кръстовището с "П. Ю. Тодоров" до обръщалото при "Спартак". От обръщалото до Хемус въобще не се работи. От Хемус до Патриарха са опънати като че ли всички напречни въжета и са поставени конзолите. Контактен проводник не е опъван. Това е положението отпреди 3-4 дни. Оттогава не съм минавал и не знам правили ли са нещо.

12
Не знаех, че в Люлин има втора ТИС, а тя била под носа ми почти.  :D А защо ли са я нарекли "Западен парк"? "Красная пресня" им е било твърде дълго сигурно.
А ТИС "Възраждане" трябва да е това - https://goo.gl/maps/NVjBy65kd192

13
Според мен това трябва да е ТИС "Военна рампа", но на нея нищо не пише - https://goo.gl/maps/ca9NRKSTewF2

14
ТИС "Люлин" - https://goo.gl/maps/nW7S7RzNKPA2

ТИС "Алиенде" - https://goo.gl/maps/3AhRPvdUuhP2

Този пък е най-новия. Първоначално беше мобилния - този който се вижда от линка в ТИС Надежда.
https://www.google.bg/maps/@42.6937743,23.3558703,3a,90y,215.42h,94.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPp6VjC40o0-41w-vlOXSYg!2e0!7i13312!8i6656
Мисля че 2002 го пуснаха.
Тази е ТИС "Кабакчиев". Имало е стара, но не знам дали е била на същото място.
Едит: Старата е била " Кабакчиев", тази новата е "Ситняково".

15
Твърде е възможно да са решили след пускането на станцията на Владимир Вазов да махнат ТБ4 от Хаджи Димитър и да я пренасочат към Спартак (тамошното обръщало се запазва като тролейбусно). Разстоянието от Ректората е приблизително еднакво.

16
Като гледам, май се готвят да изпълнят и връзки за новото трасе в източна посока. Изправен е по един допълнителен стълб на няколко места (според мен, освен за стрелки, няма за какво друго да бъдат):
1. За разделителна стрелка на "Фритьоф Нансен" при улица "Петър Берон" за отклонение в посока "Васил Левски";
2. За събирателна стрелка на "Васил Левски" преди спирката на ул. "Шести Септември";
3. За разделителна стрелка на Патриарха за ляв завой по "Фритьоф Нансен".
Само не ми е ясно къде ще е събирателната в посока "Черни връх" в такъв случай. Може би ще е веднага след моста над реката - там са изправени две двойки стълбове подозрително близко една до друга.

17
Снимки / Re: Снимки (трамваи)
« on: 25.04.2017, 16:00:44 »
661 преди малко. :)


18
Банкя, триетажен Бс-69-Сф със скатен покрив с керемиди и външно отводняване. Строен е в периода 1979-82 г.

https://goo.gl/maps/upJHHWUm9o32

19
Продължавам с откритията по темата "българското панелно строителство зад граница".
В селището Черноморское в Крим, на ул. "Димитров", се намира жилищният микрорайон "Болгарский". Според Уикипедия той е построен изцяло от български строители. "Стрийт вю" оттам няма и снимките са оскъдни. Ето две.





По всичко личи, че това е модификация на една от варненските серии (може би БП-79-Вн или някоя от производните ѝ). Ето един блок от Варна от същата серия. А тук се виждат даже същите балконски парапети като тези от втората снимка.

20

Благодаря за отговора. Това е фасадата https://www.google.bg/maps/@42.6673987,23.2697311,3a,75y,104.07h,91.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1swwPkZyXzcyIGY_X2sKM9dA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
Стори ми се че видях разклонителни кутии на 20см от тавана предположих, че кабелите вървят успоредно на тавана, а и контактите не са подови.
Срещат се и такива, ама са ужасно редки. В такъв случай кабелите би трябвало да са изтеглени в тръби и подмяната да е много по-лесна. Предполагам, че и тук магистралата е свързана на пръстен, както и при класическото изпълнение.

А какво е разпределението на апартамента?

Pages: [1] 2 3 ... 32