Тъй като тази тема е за фантазия, а тя поне все още е безплатна, ще се пробвам и аз, като ще се опитам да бъда максимално кратък. Тъй като имам твърде оскъдни данни за това, което вече е построено, идеята може да търпи корекции. Съобразил съм се с това, което момента ми е известно.
Както знаем, комплексът понастоящем се обслужва от три метростанции, които с оглед както на съществуващото положение, така и на бъдещото развитие на квартала, са крайно недостатъчни. Това дава основание обслужването да се определи като лошо. В добавка към другото станция "Люлин" е разположена крайно неудачно (встрани от главната ос север-юг), което я прави изключително трудна за обвързване с наземен транспорт. За подобряване на обслужването към момента се предвижда изграждане на отклонение от съществуващото трасе в западна посока с две станции по протежение на бул. "Царица Йоанна". За него още при строителството на действащото трасе са направени уширения от двете страни на тунела веднага след МС "Люлин" в посока към депото за бъдещо преминаване на второ ниво под съществуващия път, но самото преминаване не е реализирано.
Фиг. 1. Построеното към момента според цифровия кадастър
Решение с две станции в посока запад с нищо няма да подобри обслужването на гъстонаселената южна половина на комплекса. Поради това предлагам алтернатива, която ще реши и този проблем, без да отпада предвиденото вече западно разширение. Тя може да се реализира на два етапа.
Етап 1Изгражда се предвиденото трасе под бул. "Царица Йоанна" с две станции, както следва:
1. "Люлин – нова" с източен вестибюл в района на кръстовището с бул. "Панчо Владигеров" и западен при ул. "Матей Преображенски";
2. "Добринова скала" при кръстовището с едноименния булевард. Точното й разположение ще се определи според нуждите.
При изграждането на предвиденото преминаване под сегашното трасе се залага още едно разклонение в южна посока (фиг. 2).
Фиг. 2. Съществуващо трасе (в червено), западно (в жълто) и южно (в черно) разклонение. Показано е примерно местоположение на МС "Люлин – нова"
Тъй като единият път в посока "Добринова скала" ще трябва да мине на второ подземно ниво, а станция "Люлин- нова" е необходимо да бъде в максимално възможната близост до кръстовището, най-вероятно в района на станцията няма да е възможно двата пътя да бъдат на еднаква дълбочина. Поради това двата перона може да бъдат разположени на различни дълбочини, което предполага интересно и уникално у нас архитектурно решение за перонната зала.
След влизането в експлоатация на двете станции от етап 1, МС "Люлин – стара" се закрива, а перонната й зала се преоборудва с бретел и един или два (колкото позволява габаритът) тупикови коловоза за престой на подвижен състав. Тук има един голям проблем – перонната зала е колонен тип, а такова преустройство със сигурност ще изисква премахването на някои от колоните (в участъка на бретела). Това нямам представа дали ще е възможно. Във всеки случай, ако не се поставят такива съоръжения, при въвеждането в експлоатация и на двете разклонения захранването на линията с подвижен състав ще е крайно трудно.
При реализиран етап 1 станция "Люлин" попада на логичното си място и се обвързва по правилен начин с наземния транспорт. Отпада директната връзка "Люлин"-"Сливница", която се компенсира с подходящ наземен довозващ транспорт от южен Люлин до станция "Сливница" (например А108 по бул. "Захари Стоянов" с подходящ брой коли). Впрочем аз винаги съм твърдял, че подобна връзка е необходима.
Етап 2Изгражда се разклонение в южна посока под кооперативния пазар, бул. "Панчо Владигеров" и бул. "Райко Даскалов" с две станции, както следва:
1. "Панчо Владигеров", разположена под едноименния булевард между бл. 442 и 608 (фиг. 4);
2. "Райко Даскалов", ситуирана в района на кръстовището с бул. "Добринова скала" (фиг. 5).
Всички криви на трасето са с изискеумия минимален радиус от 300 м (фиг. 3).
Фиг. 3. Окръжности с радиус 300 м по протежение на предлаганото трасе
Фиг. 4. Разположение на МС "Панчо Владигеров"
На територията южно от ул. Филиповско шосе" се изгражда голям буферен паркинг за влизащите в София от АМ "Струма", а на кота терен се разполага новата автогара "Запад".
Фиг. 5. Разположение на МС "Райко Даскалов" с буферен паркинг и автогара
При изграден етап 2 трамвайното трасе в сегашния си вид става излишно и може да бъде преместено в друга част на комплекса или закрито. В метрото може да се организира маршрутно движение в няколко варианта според нуждите.
Забележка: Имената на станциите са примерни. Станция "Добринова скала" в духа на установената от Общината традиция може да се казва "Македония", именно защото няма нищо общо с Македония, а другите две на юг – напр. "Цивилизационен избор" и "Североатлантически договор".