Една интересна гледна точка към темата от раздела за Враца. Ако модераторът намери за неподходящо да се повтаря, може да го изтрие:
Има я публикувана, даже съм писал тук. На Враца са определени 23 млн. лв, като с тези пари няма как да се прави ИГТ, затова и липсва в инвестиционната програма. Проектът беше заложен, но е за 65 млн. , а толкова много явно не дават.
... Така освен непосредствените ползи от самия тролейбусен трнаспорт - щеше да се появят и допълнителни като консумацията на електричество произведено от ВЕИ и други мощности. ... Но вместо тях се карат автобуси и те черпят вносни руски ресурси от нефт или метан?! От това на теория печелят работещите в Бургас в Нефтохим,
Преработката (рафинирането) е само 5-10 процента от цената на фосилните горива. Следователно 90-95% от цената на дизела (без акциза) се ИЗНАСЯ, нарушава баланса по търговската сметка на страната (износ/внос) и не допринася за ръст на БВП. При тока е точно обратното - 90% от цената, която плащаме остава в България. Ние произвеждане ток. Цената на урана за атомната енергия е малка част себестойността, при въглищата понякога е 100% местно производство, при ВЕИ – 100%. За жалост в нашата страна такива стратегически сметки не се правят.
В Чехия например държавата смята, колко печели от увеличената консумация на ел. енергия, произведена в Чехия, на фона на намеленото потребление на вносна стока, какъвто е петрола и дава тази разлика под формата на субсидия на общините, които развиват тролейбусен и трамваен транспорт . При равна себествойност на 1 км. ел транспорт и там и в Германия залагат на електрическия, защото разходът на оператора и съответно на пътниците е същия, но парите създават работни места на място, а не се дават за чужда стока.
Това е все едно да купуваш български домати или гръцки. Едното създава работни места и стимулира икономиката в българското село, а в другия случай, парите отиват в Гърция, като само малка част от тях остават в ръжете на някой местен спекулант и толкова. Разликата е, че не можеш да забраниш на потребителите да си купуват вносни домати, защото това е протекционизъм и е забранено и недопустимо в ЕС. Със стимулирането на ел. транспорта е различно, защото това не е протекционизъм, а напълно законна стратегия на държавата.
Има и още една причина, поради, която електротранспорта е по-изгоден за страна като България. Ако приемем, че 1 км пробег и с автобус и с тролей заедно с амортизационните разходи струва 3 лв, то 2 от тези три лева при тролея са разходи за изграждане и поддръжка на мрежата. Това са разходи за хора НА МЯСТО. Повече работни места. По-голяма част от парите за билетчето остават не просто в страната, но в самия град. При автобуса разходите за горива, масла и резервни части са 2 от тези три лева. Това са разходи за вносни суровини.