Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - mitko08888

Pages: [1] 2 3 ... 17
1
Снимката не е много ясна, но това ремарке ми прилича на "лятно ремарке - малко", от тези 6 поръчани 1902. До сега не ми е известна друга снимка на тези ремаркета.

2
Стара София / Re: Ретро снимки
« on: 01.11.2020, 12:54:30 »
Москвич на витрина в ЦУМ - класика ...

3
Благодаря! А знае ли се коя година са произведени?
Не е много ясно нито кога са произведени, нито от какво са направени. Има някаква информация, че са преправяни от зимни в летни в периода 1927-1931, обаче нищо чудно да се окаже, че са преправяни още от първите открити трамваи. Като размер и разпределение визуално съвпадат.

Текстът в "30 години ..." е: "Също така, заедно с мотрисата, (става въпрос за 206) се поправиха и две летни, напълно отворени ремаркета, на които е възобновена отчасти долната конструкция и иц;яла горната". Това е може би 1930 - 1931 . Това прилича най-вече на снимката, но дали е наистин е 522 - не знам.

4
Уцелил си баш ремарке Енержи с 5 прозореца, от първите 15 (може би).

ПС В Стара София я има тази картичка, само че малка.

5
Нископодовото ремарке трябва да е ДТО, "лодка" тип 651.  Номерът е странен, прилича ми да завършва на 62, дано да не е, тези ремаркета са били с номера 651 - 660

6
Републиките не са ги пускали по нещо друго, различно от 5. На всички снимки от периода 1947-1966 където е хванат трамвая в тази част (става въпрос за Република по 5), минава по описания от мен маршрут (а не обратно), а и коловозното развитие по Алабин между пл. Македония и пресечката с Витошка е такова, че допреди да направят колелото при Съдебната палата (настоящото) може да се минава само в посока от Витошка към Руски паметник.

Ако се гледа съдържанието на депо 6-ти септември в "60 години", освен петте малки трамвайчета и още 5 по-големи за Бояна - линия 8 (на която винаги са работили само две коли едновременно), има 33 големи мотриси (20 Републики и 13 четириосни от едно време) и 42 ремаркета за тях. Всичките ли са били винаги и само за Княжево? Или понякога са пускани и по други линии.

7
Сигурно не е 5-ца. Там са вървели / вървяха няколко линии.

8
Модел "301", 12 броя, производство на ДТО, специално за малките трамвайчета - Сименс.

9
Отдавна се канех на ремаркетата, от същата "първа епоха", т.е. до около 1916 г.

Р1. Първите открити летни ремаркета. Скоро писах, че според брюкселската брошура, това са конски трамваи, които след 1894 белгийците са закачали за ремаркета на новите си електрически трамваи. Това е общия им вид - наричани са големи, защото са със 7 реда седалки, а в Белгия са произвеждани и с 5 реда (по-къси). Нашето ремарке:



и реставрирано такова:

Първоначално са доставени 10 броя. Въпреки че има сведения за 14, но няма друга подкрепа. През 1902 са поръчани още 6, има таблични данни че наистина са били 16, и то до около 1910 г.


Р2. Вторият тип известни ремаркета са доставените през 1908, а по други данни през 1914 - 15 броя, известни като Анверсоаз, с номера 90 - 104.



И на опашката на един Сименс:



С това броят им става общо 31 - 16 летни и 15 зимни. Но по разни таблици към 1915 г. трябва да има поне 39 или 40 броя ремаркета (което май се отнася само за зимните, но дори и да е общо - бройката не излиза).

През средата или края на 20-те можем да добавим още 6 зимни, от преработени трамваи, които нарекохме че са с номера 40 - 45.

В отчета към 1929 се сочат 14 летни и 49 зимни (30-те Енерджи още не са доставени), 22 годни и 27 негодни. Ако летните са наред - 2 от тях да са погубени или преработени в служебни или нещо такова, то в сметките се губят 34 зимни ремаркета.

И в началото на 30-те има налични поне около 25 шасита от "ниските ремаркета тип Лодки", с които са започнати две ДТО нископодови ремаркета - с една врата и без стъпала, а старите трачмваи (ВВС) са използвани за Кардалевите ремаркета. А пък може и "бракуваните стари 24 зимни ремаркета" да са от първите трамваи, ама как са ги използвали за нископодови лодки, с една врата в средата - не ми е ясно.

Извесни са снимки на следните зимни ремаркета, неизвестно за мен кога и как са доставени:
Р3:


Може това да е преработен от първите ВВС трамваи, както твърди Метан, но кога и как, а и после броя на шаситата все още не ми се връзва.

Р4, което според мен си 100% Анверсоаз, но от снимката изглежда закръглено:


ПС: Да допълня последната снимка: това е летен трамвай, един от трите 1902/3 година, с нормално / зимно ремарке.

10
Може би номерата на всички след първите са сменяни много пъти. Едва ли ще уцелим кой номер кога е сменян и защо. Дали е 16 или 46 - мисля че не ни носи нищо повече.

11
Ето и още малко размисли:

1. 12-те Сименс от 1908 и 12-те Шарлероа (151-162) могат да се окажат един и същ модел трамваи.

2. Онези "още през 1909 се доставят 4 мотриси с отделна возилка" биха могли да са долните от трите снимки, дело на Les ateliers la Construction от Манаж, Белгия и след това да са преномерирани в 251-254.
Сега се загледах в последната снимка - има инвентарен номер, който ми прилича на 28 (или ми се иска да ми прилича на 28).

3. Снимката на открития модел трамвай с номер 46 е отпреди 1906, когато правят първото разширение на БАН.

4. Май все пак е имало трамвай от първата доставка, доживял да му сменят пръта с лира

1 и 2 напълно съответстват и с моите размишления.
3 - съгласен.
4 - продължавам да се заглеждам в първите ВВС-та и все още не ми се вярва да са преработвани у нас, и за този трамвай не ми се мисли като за ВВС ...

Останаха и още доста въпросителни, но да хвърлям на боб - не става.
За мотрисите от това време аз съм до тук - с наличната информация не мога да измисля нищо друго.
Дано да се появят още някакви снимки или нещо написано.

Нарекъл съм си този период "първа епоха" на софийските трамваи - до 1916.

Ще се опитам може би утре да си събера неясните моменти за ремаркетата (пък те са много ...), пак от това време. 

12
Не търся разлики в трамваите от един и същи модел.

Приказката започна от твоите три снимки на отчета за 1929. От него, и от останалата ивестна ни инф., се мъча да си обясня следното:

1. кои са трамваите с номера 251 - 254. По години и мотори съответстват на 151 - 162, но явно са малко по-различни.
2. номера 151 - 162, доживяли до 50-те години, в соц. време известни като "черни", защо са написани че са от 1908, а не 1912 - 14;
3. Дали те не са били с електро част на Сименс или има ли въобще такива 12 бр. Сименс от 1908.

И от другите източници:
4. Какъв модел са 6-те броя доставени 1908, "наскоро след това преустроени в ремаркета" - снимката от таблото с надписа.
5. Текстът "Още през 1909 се доставят 4 мотриси с отделна возилка" (от статията 40 г. в БИАД) за кои мотриси се отнася (май са тези 251 - 254, там и Цепелините са записани 1909).
6. Разбира се и въпроса: първите трамваи 25 или 26 са били, или 26 е докаран след унищожения в катастрофата, или просто по-късно.
7. Тези снимки: на 27 и на 46, на някои от тези модели ли са, или има и други неспоменавани до сега.
8. Нищо не съм срещал до сега за имни ремаркета (освен 15-те бр. 90 - 104). Ако някои от първите трамваи са преработвани в ремаркета, на тяхно място трябва да са идвали нови мотриси. Тук гледам само периода преди Сименсите от 1924.

Тази преработка на открити платформи в закрити (и за двата типа трамваи), и особено изработка на целия оберлихт на ВВС, ме съмнява да са правени от белгийците поради достатъчно точния и подробен текст, че те не са извършвали никаква сериозна дейност по колите:



и затова търся някои от тези неизвестни модели дали не са именно трамваи, на които има снимки.

В този реставрирания мисля че возилката най-добре съответства на нашите Шарлероа, но пък в коша има резлики от нашите снимки, така че определено това е същото шаси но по-различен трамвай:



13
За рамата съм съгласен. Гледах друга снимка. И вратата може да се доработи - ширината на стъпалото при откритата и закритата площадка е едно и също, на откритите има достатъчно място за тази преграда със стъкло (за разлика от Шарлероа).
За покрива за сега съм пас. 1910 - 1915 белгийците да са правили такива преустройства в депото - може, но все още ми е далечно ...

14
Връщам се малко назад в снимките от 1929, и гледам следния текст:
"Още през 1909. год. се съзнават предимствата на мотриса с отделна возилка и се доставят 4 мотриси от тоя тип. Поради несполучливо избрана конструкция на возилката и каруцерията, малка моторна мощност, голямо междуосие и пр. тия мотриси се указали неподходящи за София".
Дали тези 4 не са въпросните "Шарлероа" с два допълнителни прозореца в средата - голямо междуосие и отделна возилка, после 251 - 254 ...

15
Показаните от теб трамваи въобще не са от най-първите 25.
Виж снимката на 1+12+19 в депото, от Стара София, там многодобре се вижда че шасито / рамата е съвсем друга. Освен това първите въобще нямат такъв оберлихт - тази надстройка над покрива. Това което им стърчи са панели за реклами.



Съпротивленията на първите трамваи са били под пода. Не съм виждал снимка да са на покрива, книгите твърдят че това става след 1935, а първите ВВС-та тогава вече не са между живите. Не съм виждал и снимка на първите трамваи с лира, което също се появява с и след доставката на сименсите 1924.

ПС: Единствено 21 се среща в две снимки с цилиндри по покрива, с твърдението че едната снимка е от 1912, т.е. някакъв експеримент, най-вероятно за въздух.

16
Иначе най-ранните снимки на модела трябва да са долните и това би трябвало да е оригиналното оцветяване. Инвентарният номер е 47, номерът на линията все още не е с цифра, ами комбиниран с цифра и маршрут, снимката е някъде от средата на 10-те години на 20 век.


Тук снимката е от 1916 г.


Още една ранна снимка от Княжево


Тук цветът е друг, но модела е същия. Тази снимка трябва да я имам в по-добра резолюция, утре ще я потърся.


Най-долната прикачена снимка вече е от 1936, трамваят е преномериран на 158

Точно за тези трамваи си мисля че са друг тип, макар и пак белгийски, и пак произведени в същия район от същата фабрика.
Защо - защото веднага след скосяването в ъгъла, на страницата има доста тясно прозорче. След него има отвор за врата, но не и врата. Т.е. площадката е била отворена отстрани, с преграда на челото заедно с ъглите и двете тесни прозорчета.
Ако на мястото на отвора сложим врата, предното прозорче стане широко колкото на снимките на "черните", то това може да стане само с удължаване на площадката. А и пропорциите на стъклата, рамките и всичко около челото хич не ми приличат, виж на 55, и на АМ/АСЕС, и пред ректората тези детайли ми изглеждат доста по-различно.

Никъде не се споменава такива трамваи да са преработвани преди 1930 - 32 година. Не съм срещал въобще белгийците да са правили такива неща, а дейностите на работилницата след 1927 са подробно описани в "30 години ...". Книжката е издадена 1934 и в нея има данни до 1933, а не само до 31-ва година.

За производителите: по това време в Белгия има Société Anonyme la Métallurgique, което има 4 подразделения - на различни места в Белгия, като едно от тях - Ateliers métallurgiques de Nivelles, се занимава с вагони, ремаркета и трамваи. Това е (според мен) въпросното АМ - производителя на карусериите, а пък АСЕС е електро оборудването.

Напр. тук има хубава снимка:



която ми се връзва точно с въпросните наши трамваи - отворена площадка, тясно прозорче (въпреки че возилката тук е различна от нашите). Такива трамваи има запазени в Брюкселския музей и се дават като модел 1906, но не са нашите "черни" 151 - 162.

На най-долната твоя снимка не съм убеден че номерът е 158.

И малко по друга тема:
Има една брошура (pdf) в които ги има нашите първи 10 ремаркета, които са и нашите следващи 3 открити мотриси 31-33. Дадени са като конски трамваи - baladeuse, които след 1894 се използват като ремаркета на електрическите трамваи. Затова у нас се говори че "някои от колите са били употребявани". Ремаркетата у нас са наричани "лятна кола - открита - голяма", тъй като са от варианта със 7 реда пейки, а има и по-къс вариант (не е идвал у нас) с 5 реда.

17
Тези челни стъкла са измислени от чехите в този вид около 1953 година, и от тогава са слагани на различни техни локомотиви, вкл. и на нашите Шкоди.

У нас при всички заводски ремонти челните стъкла трябва да се сменят. Изискването е "Челните стъкла задължително трябва да бъдат нечупливи на едри късове /при удар да се разбиват на зърна/". До колко това е съвременно решение и до колко се спазва - мисля че е ясно.

18
Напълно съм съгласен че трамваите си променят вида във времето. Ако искаш дай да почнем с Цепелините.

Писах че са три вида заради твоите снимки, в които към 1929 г. те са:

202, 204 - с 4 мотора по 45 к.с.
203, 205 - с 2 мотора по 66 к.с.
201, 206 - с 2 мотора с по 45 к.с. - негодни

Не знам в какъв ред са преномерирани, не е нужно да са били поред, но при доставката си всички са били с пръти, а не с лира, както пише на някои места за снимката на 205.

Затова мога само да предположа, че едните са били със седем големи отварящи се прозореца отстрани, както са снимките на 37 и 38 с пръти.

205 с лира, три от тези прозореца са разделени още на по две части. Дали така са били първоначално или са преправени - като гледам челото и други детайли, мисля че това им е оригиналния дървен вид, разбира се няма никакво доказателство за това. Затова мога да предположа че това е втори вариант на тези трамваи, с малко по-различно изпълнение.

От въпросната "крива" снимка на 34, всичките 7 прозореца са разделени на по два. Пак като гледам други детайли - лайсни, ръбчета и т.н., това едва ли е преправено е нас, пак си мисля, без никакво доказателство, че това може да е третия тип.

Преработените в ДТО се разпознават лесно. Имат "стандартния" за бг трамваи вид отпред и отзад, който е напарвен и на всички други преработени или възстановени в ДТО трамваи, както и на доста от новопроизведените у нас. Имаше снимка от вестник, че през 1936 г. е "пусната първата българска мотриса изработена изцяло у нас", и снимката е на 202 с новия си "ДТО стандартен" вид, с 10 прозореца отстрани. В същия преработен вид има и снимка на 205, вкл. и цветна. Т.е. този вид церелините приемат със сигурност от 1936.

В "60 години ..." обаче от 1927 до 1931 са "възстановени М206", като дървената общивка е сменена с ламаринена. В "30 години ..." (което е писано веднага след съответните години) това се описва много подробно - възстановена е една мотриса Цепелин - 206, подменена е цялата долна желязна конструкция, поставиха се два нови мотора от по 60 к.с. А.Е.G., два нови контролни апарата, цялата ел. част, отопление и осветление е заменено, дървената обшивка е заменена с ламаринена. Удължени са с по 40 см. платформите, добавена е кнорова спирачка. А на следващата страница, като отчет за 1930 - 1931 г. се казва в т.6 "за основния ремонт на ДВЕ мотриси тип "Цепелин" се говори на друго място", т.е. освен 206 се е работело и по още една, според последните данни това трябва да е 201, която също е била "негодна" към 1929, и едва ли 1931-36 са ремонтирали някоя от другите 4 работещи. Макар и да не съм виждал снимки, мисля че 201 и 206 след реконструкцията са имали същия външен вид като 202 и 205.

Явно е че 206 е първата "възстановена", която в 1929 е била негодна, може и да се е работило по нея, до 1931 вече е готова. Предполагам че 201 е била втората преработена по същото време - 1930 - 31. Снимки - нямам. 202 през 1936 не ще да е първата, но и тя е модернизирана. Също и 205. За 203 и 204 не знам нищо до тук.

Писано е че на 10.01.1944 са унищожени 201, 204 и 206. Останалите - 202, 203 и 205 - работят още дълго. Трите през 1954 са били зачислени в депо "6-ти септември", както и през 1960 г. Но в таблиците с наличностите във същата книга до началота на 1946 г. са били налични 4 цепелина, а в началото на 1948 вече са 3. Явно е че четвърти също е бил възстановен от бомбандировките (бройките в същата книга по години - повредени и възстановени в края на войната излизат), но така се го оправили че не са го пуснали в движение и след две години са го отписали.

Това са някои от детайлите, които до сега са ми ясни и неясни.

Следващите, които ме вълнуват, са т.н. "черни", с номера 151 - 162. До сега знаех че са " тип 1912 - 14", Шарлероа (Charles-le-Roi), за които си мисля че най-старите снимки, които има, са пред недовършената сграна на Ректората, както и още две снимки - на 158 и на неизвестен номер от "60 години". Челно има два прозареца, и двата са отваряеми - смъкват се надолу, както се отварят и страничните 4 прозореца - два малки и два - два пъти по-големи. По ъглите има по един прозорец - косо, на около 45 градуса. Пред вратите обаче има по още един прозорец, зад който се плъзга вратата. Т.е. това са напълно затворени мотриси.

За тях сега излиза че са 1908, а не 1912-14 година, и че са наречени "Сименс" и са с номера 51 - 62, освен ако тези 12 трамвая наистина не са някакви напълно неизвестни Сименси. На снимката на "черните" в "60 години..." рекламата е на държавна лотария, която съществува с това име от 1936 г., т.е. снимката не е по-рано. В снимката на 154 от "Стара София" челно вече има само един по-голям прозорец, т.е. трамваят придобива "стандартния" за ДТО вид, но със оригиналните скосени ъгли. Според мен тези трамваи не са имали друг външен вид освен на тези варианта.

Снимките на почти същите трамваи Шарлероа, но с отворена отстрани площадка, имат същото чело и скосени прозорци, но и много малко прозорче пред "вратата", а пък нямат врата а са отворени отстрани, и там не може при ремнот да се постави този нормален прозорец и истинска врата. Става въпрос за това:



Има и други снимки на същите трамваи. Според мен това е ДРУГ ТИП трамвай Шарлероа, а не първоначалния вид на "черните". Какви са им номерата - нямам никаква идея. Не виждам и никъде да се споменава те да са "модернизирани" за да станат напълно затворени

Пак според мен има ТРЕТИ тип "Шарлероа", за който ти писа пак наскоро. Той има същия вид като втория - площадките са отворени отстрани, без врати, челото е същото, но кошът е малко по-дълъг и в средата има още два малки прозореца. И според мен следните снимки са на един и същи тип трамваи:







Трамвай 46 според мен е ЧЕТВЪРТИ тип Шарлероа, за разлика от досегашните той е с изцяло открита площадка. Има снимки на почти същите трамваи в Брюксел.

И слагаме и този:

койго се вижда и на други снимки, като мотриса или като ремарке.













19
С тези нови три странички има материал за размисъл, въпреки че някои от текстовете са 1:1 от "30 години ...", но други неща там не се споменават.
- Появиха се 4 нови трамвая - 251 - 254. Другаде не съм ги срещал. Но тези 4 бройки връзват бройката по доста други сметки.
- 6-те летни ремаркета от 1902/3 не се виждат никъде, и дали са дошли въобще? - има данни само за трите летни мотриси. 
- 12-те бройки 51-62, вместо 1912-14 станаха 1908 година ... и явно това ще да са всеизвестните 12 Сименса, оцелели до 50-те.
- Цепелините и на малкото снимки изглеждаха поне два вида. Ако може да се вярва на този материал са били три варианта. 206 още не е минал модернизация.
- Сименсите от 1924, през 1929 би трябвало да е ясно че са 31, ако наистина са били 31. И при доставката номерата им са били съвсем други, тук не се казва нищо по въпроса. Или 31-вия е дошъл по-късно.
За мен станаха повече неизвестни, отколкото изясняване на нещата ...

20
Преди някакви години го писах, сега ще се повторя.

Мисля си че е важно ДО къде пътува влакът, а не откъде тръгва.
Има влакове за:

Летище София
Бизнес парк
Сливница
Витоша (сигурно един ден ще има влакове през Обеля или не)

Абсолютно ненужно и дори объркващо е да се пише откъде е тръгнал влака, както и в момента на задната кабина има странни дестинации, въпреки че влакът е напр. за летището.

Как ще си ги управлява и адресират от метрополитена си е тяпна работа. На пътниците и по таблата на пероните трябва да пише само ДО къде е влакът, евентуално да пише и ПРЕЗ Обеля ако прави фльонга.

Разбира се трябва да има Хаджи Димитър и Красн осело, но за тях не виждам проблем:

Влак / перон ДО Красно село
Влак / перон ДО Хаджи Димитър

както и разклоненията, които ще се случат.

Pages: [1] 2 3 ... 17