Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Balkanton

Pages: [1] 2 3 ... 65
1
Автобуси / Re: Ikarus 280
« on: 17.09.2018, 22:20:46 »
Между другото в Румъния пак в края на 1974 г. - началото на 1975 г. се внасят от 280.10 за крайградски транспорт
( http://www.transira.ro/bb3/viewtopic.php?t=4228#p142057 )
Има и сканирана скица на автобуса и е упомената модификацията. Иначе румънската модификация е 280.05, която е като българската на вид с изключение на липсата на черна ивица, наличието на червените брони, липса на фарове в бронята и двойката гледащи към салона седалки преди четвъртата врата (предполагам, че това са били места за постоянни кондуктори. Неслучайно на снимките се вижда, че прозорецът зад тях е покрит с импровизиран сенник). Те също почват да ги внасят в началото на 1974 г. и доставките продължават докъм 1977-8 г. Паралелно се внасят и 260.05 - аналогично като компоновка като съчленените. Интересно дали е имало нещо общо между доставките на 280.10 за България и Румъния.

2
Автобуси / Re: Ikarus 280
« on: 15.09.2018, 21:26:56 »
Първата партида от 20 Икаруса 280 идват без кабини, може би още преди пускането им курдисват такива в Трамказан - оная снимка от Плевен я знаете... Вижда се, че са прехвърляни и по други градове, за Плевен имаме доказателство.
Снимката от Плевен, според мен, е на Икарус 280.08 (чехословашката градска версия) с добавена българска кабина. Защо според мен е 280.08? - оригинално липсва кабина, каквото е типично за тази модификация от 1974 до към 1977 г., а също така прозорецът преди втора врата и този след трета са неотваряеми, защото оригинално там са монтирани кутии за маршрутни табели, каквато се слага и на предното стъкло. Снимката е доста тъмна, но не личи да има и черна ивица отстрани. Прикачвам още две снимки на представители на този вид. Можете да видите снимка на първия Икарус 280.08 доставен в Братислава на 19 февруари 1974 г., който притежава същите характеристики.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/22894/Prvy-bratislavsky-Ikarus-280-pred-Strkoveckym-jazerom?ref=ba%2Fpopis-typu-vozidla%2F53%2FIkarus-280

https://imhd.sk/ba/galeria-media/Vyhladavanie/3051/Prvy-Ikarus-280-08-v-Bratislave?&ref=ba%2Fvozidlo%2F2102%2FIkarus-280-500&ghg=&ghv=2102

Предположенията ми са, че едновременно в България са доставени от двата вида чехословашки модификации - 280.08 и 280.10. Предвид бартерната търговия в рамките на СИВ, където срещу стока се дава друга стока, а не пари, може би в този момент Чехословакия е имала някакъв дълг към България, който е нямало с какво да възмезди и е пренасочила част от доставката на нови автобуси от Унгария към България.
А защо, според мен, не е представител на първата доставка за България? - марката Икарус е не от отделни печатни букви, а с познатата стилизирано-ръкописна емблема без подчертаване, която е стандартна за серия 200 от края на 1974 г. Както се вижда от много други снимки, първите 280.04 (българската модификация) са с оригинални кабини, с печатни букви за емблема, декоративен метален кант в уплътнението на предното стъкло и плъзгащи се части на прозорците от външната, а не от вътрешната страна. Това са характерните детайли на автобусите от първата доставка за България през февруари. Интересно е, че дори автобусите от втората доставка, какъвто е софийският №33, заснет в "Баш майстора", макар и пак с надпис с печатни букви, е вече е с плъзгащи части на прозорците от вътрешната страна, както и без декоративен метален кант в уплътнението на предния прозорец.

Quote
Тези сините 280.10, с двете врати, за тях работата е много съмнителна. Доставени са общо 15 броя за цяла България, отделени са от партида, предназначена за Чехословакия, но годината и досега не е сигурна. В началото този вариант се изнася само и единствено за ГДР.
Крайградската двуврата модификация за ГДР има собствен номер 280.03, аналогична на 280.10, но с разлика в оцветяването (първо бяло, синьо, бяло, а в последствие жълто) и конфигурацията и вида на прозорците (неотварями и два отваряеми отляво).

3
Стара София / Re: Ретро снимки
« on: 05.09.2018, 00:19:49 »
Кадри от почивката на германци на морето,  заснети през 1985г. Прикачвам единствено най-важният(според мен) кадър с препълнен "Ikarus 280" :) Източник:  https://www.alles-fuer-die-katze-susi.de/meer-und-gebirge-in-bulgarien-1985/

Май регистрационният номер е сливенски, може би рекрутиран на морето за лятото. Доколкото разбирам, автобусът е по линията между Стария Несебър и Слънчев бряг.

4
Други градове / Re: Враца
« on: 30.07.2018, 16:05:28 »
Малко лирично отклонение: Кратък разказ за историята на градския транспорт във Враца

С почит към ветераните на градския транспорт във Враца



От 1 януари 1950 г. във Враца се създава Градско стопанско предприятие “Комунални услуги”, в което се обособяват 10 отдела. Най-активна дейност в него развива отдел “Автотранспорт”. В него имаше няколко камиона ЗИС-5 и ЗИС-10, три леки коли- една “Опел капитен” и две “Варшави”, които работеха като таксита. През 1952 г. предприятието получи първия градски автобус “Шкода”. Началникът на автотранспортния отдел Кръстьо Атанасов, заедно с шофьорите Васил Ценов и Борис Манолов получиха сваления от кораб на Бургаското пристанище нов автобус и го докараха до Враца. Той беше с една врата за качване и слизане на пътниците, но това не създаваше проблеми. Нямаше странични багажници за груб багаж, а единственият багажник за тази цел беше отгоре на автобуса. Задължение на кондукторите беше, освен продажбата на билети, да качват и свалят багажа на пътниците. За тази цел те ползваха желязна стълбичка отзад на автобуса.

Врачани се радваха на тази придобивка за града. Той имаше една централна спирка до кулата на Мешчиите, когато почиваше. Извършваше курсове до Бистрец и Лиляче, до кв. Медковец, до жп гарата и лозята с всички междинни спирки. Движеше се сутрин от 4.30 ч. до 21 ч. по разписание, което се спазваше точно. Заслужава да се отбележи и името на първия кондуктор - Георги Миков. Тази работа го запалва и той става професионален шофьор най-напред на такси, а след това и на автобус към ДАП, след като през 1959 г. автотранспортният отдел преминава към новосъздаденото транспортно предприятие. Пенсионира се с 34 години шофьорски стаж. Вторият кондуктор в градския транспорт е Петър Николов. Един от ветераните на транспорта във Враца е и Цено Иванчев, който започва като кондуктор, а след това преминава през длъжностите шофьор, диспечер, механик, началник на гараж, какъвто е цели 30 години.
Интересна е и съдбата на първата “Шкода”, която след Враца вози пътниците в Бяла Слатина до пълната си амортизация. А началото, поставено от ветераните, е славно. През 1970 г. във Враца са се движили 44 автобуса “Икарус” 620 /с две врати/ и 2 съчленени, обслужващи всички градски линии.
Хвала и чест на ветераните от градския транспорт във Враца!                                             

Славчо Атанасов


Източник

5
Автобуси / Re: Автобусни дискусии
« on: 05.07.2018, 16:32:58 »
Преди два дена официално са обявили, че испанската CAF ще купи Solaris. Сделката ще приключи през септември:
http://www.metro-report.com/news/single-view/view/caf-signs-agreement-to-acquire-solaris.html

6
Стара София / Re: Ретро снимки
« on: 05.07.2018, 15:08:24 »
Вентилатор имат от преди това, поне от 1978-а насам, тоест от периода на белите дръжки. Има снимки по книгите, ама всичко е още в България.
Погледни последния джам преди хармониката, долу в ляво - ясно си личи белия парапет.
Не съм съгласен, но няма да споря. Това, което се вижда като по-светла извивка при хармониката, според мен, е лек отблясък на черната тръба на парапета, а не бяла тръба. Тръбите за хващане на седалките на първия и третия ред след първа врата щяха да се виждат доста по-ярко в бяло - може да се забележи как свети бялата и дори светло-синята дреха на пътницте на втората двойка седалки - ако дръжките на седалките преди и зад тях бяха бели, щяха да се открояват на тъмния фон на вътрешността.

7
Стара София / Re: Ретро снимки
« on: 04.07.2018, 21:50:13 »
Има вентилатор над шофьорското място и същевременно е с метална долна лайсна, значи е от периода 1985 - нач. на 1987 г.

8
Тролейбуси / Re: Старите тролеи
« on: 21.06.2018, 10:58:35 »
Още една снимка на старите Греф унд Щифтове в Линц:


9
А лабораторията какъв модел е?
При справка с книгата на Иван Колев всъщност лабораторията изглежда да е 6М, а екземплярът по-горе - 7М.

10
Автобуси / Re: Чавдар В1420
« on: 15.06.2018, 10:49:35 »
Малко снимки от приключението във вторник :) :



















11
Не е ли 9м? Виж пост #2667 в същата тема.
9М е по-голям автобус с големи гуми, докато този е с много малки гуми, както при известната вече снимка на Чавдар лаборатория:

12
Чавдар микробус, мисля, че това е редкият и не влязъл в серийно производство модел 6М:


Снимката е от 2011 г. и е възможно вече да не съществува.

13
Кароса ШД11 на рали Видин през 1985 г.:




14
Стара София / Re: Ретро снимки
« on: 31.05.2018, 16:33:24 »
Вече не помня дали са пускани следните снимки от 60-те години в един немски фотоархив:
























Пловдив:




Някъде, може би на морето:




Източник: http://www.deutschefotothek.de/

В архива има още много снимки от България.

15
Според мен екземплярът е от 1975-7 г. - заради комбинацията от четири елемента - хромов обков на предната решетка, сива хармоника, декоративна лайсна между мигачите над фаровете, липса на капаче над левия преден мигач (гледан отвън). Освен това в съседство е Шкода 706 РТО, които е през 80-те са вече рядкост.

16
Стара София / Re: Ретро снимки
« on: 20.05.2018, 23:06:11 »
Освен Икарусът в ляво от него на обръщалото се вижда и спрял Чавдар 11Г5 в гръб.

17
Снимки на Чавдар-Авиа в Естония, произведен през 1989 г.:








Източник

18
Стара София / Re: Ретро снимки
« on: 13.05.2018, 19:13:30 »
Три снимки на трамваи от 2005 г.:

722 в локвата на пл. Гарибалди: https://flic.kr/p/JV92r5
821 пак там: https://flic.kr/p/274639k
4134 пресича бул. Христо Ботев - любопитно е оцветяването - прилича на червеното на 4101-4107. От друга страна има снимка от 2004 г. (http://www.spirka.org/?action=gallery_file&file_id=9853), където се вижда, че си е оранжев. Също така при него горната граница на предполагаемото червено е над предния изпъкнал хоризонтален ръб, докато при оригинално червените, тя е точно на ръба (http://www.spirka.org/?action=gallery_file&file_id=9490). Може да е бил с реклама, която е изисквала боядисване в определен, по-тъмен цвят и след махането й да е останал така, а може би снимките да са отпреди 2005 г...: https://flic.kr/p/DKkmBY

19
Други градове / Re: Габрово
« on: 12.05.2018, 00:24:37 »
Чавдар 11М4 и ЗиУ 682 преминават край Дома на хумора и сатирата в това видео от 1988 г. (10:34):
https://youtu.be/CYmJ6G8YXe8?t=10m34s

Pages: [1] 2 3 ... 65