Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - c.r.u-to

Pages: [1] 2
1
http://www.monitor.bg/article?sid=&aid...=1&eid=1318

Пожарогасителите са скрити, а аварийните чукчета - откраднати
Сървайвър в градския транспорт
Шофьорите екстремисти се забавляват да редуват газ със спирачки
ЕЛЕОНОРА СИМЕОНОВА

Десетки хора затискат всеки ден вратите на трамваите, автобусите и тролеите в градския транспорт на София. В прах и мръсотия пътуват хиляди пътници, тръгнали из пренаселената столица в натоварените часове.
Не се ядосвайте, ако не успеете да хванете автобуса, въпреки че сте били на спирката половин час преди той да пристигне. В София се смята за нормално шофьорите да не изчакват пътниците да се качат и чевръсто да хлопват вратите под носа им. Повечето автобуси са мръсни и с ръждясали дръжки. Това показа сървайвърът на екип на "Монитор" в градския транспорт.
Возенето в градския транспорт в София често пъти е еквивалентно на участие в мръсен екшън филм. Качването често е мисия невъзможна, а слизането - рисковано.
Все още повечето столични автобуси са ръждясали и изпочупени, а средствата за безопасност липсват или са скрити. Проверка на екип на "Монитор" показа, че в рейсовете и тролеите в София липсват т.нар. чукчета, с които да се разбие стъклото при авария. Пожарогасителите пък се крият зад седалката на водача. Повечето възрастни хора изпитват панически ужас, когато им се наложи да пътуват с градски транспорт. Най-опасни за тях са високите стъпала. Когато това предизвикателство се съчетае с навика на шофьорите да спират по средата на платното, усилието да се качиш или да слезеш от автобуса става двойно. Вероятността да паднете или залитнете се увеличава и ако колите гонят график. Шофьорите не жалят пътниците и те
трябва да имат вестибуларен апарат като на космонавт,
за да се задържат прави по време на пътуването. Друга любима практика на водачите е да редуват натискането на газта със спирачката. Много от тях ускоряват метри преди спирката и след това спират рязко. Този тип шофьори са известни сред тийнеджърите като "екстремисти".
Веднъж една баба падна пред очите ми. Шофьорът спря много рязко, сподели Ралица, която чакаше на спирката на трамваите на "Попа". Освен в автобусите опасността дебне и на спирките.
Алекс и Ефи, ученици, които чакаха на спирка "Плиска", се оплакаха пред "Монитор", че веднъж паднали в автобус 214. Да ги затиснат вратите пък се случвало толкова често, че вече дори не им правело впечатление.
Противно на очакванията на повечето столичани, в по-новите рейсове като тези, които се движат по линиите 72, 604, 204, 313, също липсват задължителните мерки за безопасност. В тях има знаци "разбий стъклото с чук при нужда", но чук няма. Същото важи и за бутоните за авариен изход - те са прашни, а в повечето случаи вече счупени от вандали. По релсите обаче положението е най-лошо, тъй като по-голямата част от трамваите, които се движат, са много стари. При тях пожарогасителите се държат до първата врата. Те обаче са в окаяно състояние и не работят - ръждясали са и са закрепени за стената с две метални пластини, завинтени с болтове. По този начин няма как да го издърпате и да го използвате в случай на нужда, освен ако не си носите отвертка. Софийските тролеи също са необезопасени. Екипът на "Монитор" установи, че голям проблем за пътуващите в градския транспорт са рекламите и обозначението на автобусите.
Табели с номера има само отпред и отзад
Ако има встрани, то това е рядко. Рекламите също пречат и понякога е абсурдно трудно да разбереш кой рейс идва. Докато го разпознаеш, шофьорът вече е потеглил, сподели Лили, пенсионерка, която чакаше на Плиска. Не са малко хората, които в стремежа си да догонят автобуса, свършват с изкълчване на крак или разтягане на сухожилие. Рядкост обаче са тези, които подават жалби. "Преди няколко дни си нараних пръста на една врата в 76. Не се бях хванала там, където трябва, но когато има сто човека около теб и няма как да се обърнеш, се хващаш и за най-далечната и неудобна метална дръжка. А шофьорите и без това карат като луди - ако не се държиш падаш директно", оплака се Катя. Неудобство и несигурност у пътниците създава и хигиената на превозните средства. Шофьор на автобус 76 сподели за "Монитор", че в столицата
салоните на превозните средства се мият само веднъж в седмицата
Външното измиване се извършва ежедневно в края на смяната. След като споделихме това с няколко случайни пътници, повечето от тях реагираха с учудване и споделиха, че дори и да е така, не си личи. Според Педро, студент в Медицинска академия, в автобусите е толкова мръсно, че без проблем могат да се отглеждат различни растения и зеленчуци.


Проф. д-р Никола Александров, главен токсиколог и алерголог във ВМА: Мръсните автобуси тровят с прах и химикали

-Какви вреди нанасят прахът и автогазовете в градския транспорт?
-Праховите частици довеждат до едни заболявания, а газовете от автомобилите до други. Прахът в рейсовете може да предизвикат запушване на дихателните пътища и механично дразнене на лигавицата. Газовете са отровни. При по-старите автобуси опасни са и саждите, които имат канцерогенен ефект.
-Какво е влиянието на замърсителите при влажно време?
-Газовете, които се отделят от двигателите, са още по-опасни при влажно време. Вредите идват, когато водните пари се свържат с различните газове, които отделят превозните средства. Един от тях е въглеродният двуокис например. Те образуват киселини, които директно увреждат нашите органи.
-Смятате ли, че почистването веднъж в седмицата е достатъчно?
- Трябва, разбира се, да се чисти колкото се може по-често. Лесно може да се провери нивото на хигиена в градския транспорт и всеки сам ще си отговори достатъчно ли е да се чисти веднъж седмично. Най-общо замърсените салони на превозните средства водят до физически и химически дразнения в организмите на пътуващите.

Глас народен
Shefkata:
Може ли автобуси да изглеждат по този начин? Да не сме в увеселителен парк? Доколкото знам по време на движение никак не е безопасно да се говори с шофьора, а те непрекъснато си водят компания.
София 70:
Един ден, докато се прибирах с трамвай 22, ватманката докара всички пътници до състояние на истерия. При всеки ход и спиране кракът и натискаше и отпускаше педала в интервал от по две секунди. Резултатът беше постоянно и неприятно клатушкане напред-назад. Не се стърпях и казах, че имам чувството, че съм с паркинсон.
CKD:
Има една Дафина - титулярка на 4107. И тя така кара - газ-спирачка.


http://www.monitor.bg/article?sid=&aid...=1&eid=1318

2
Билети за маршрутките - от касите на транспорта?
12 март 2008 / News.dir.bg
Билети за маршрутките да се издават от касите на градския транспорт. Това предлага общинският съветник от ДСБ Вили Лилков.
Така би се прекратила практиката на неиздаване на превозен документ от шофьорите, коментира Лилков пред Дарик. Той настоява и за отваряне на парк „Врана" за посещение от граждани. Много оплаквания от граждани за неиздаване на билети в маршрутните таксите и за спирането навсякъде на тези возила, което затруднява движението, са предизвикали предложението на Лилков. Продажбата на билети за маршрутки от касите на градския транспорт ще намали втория проблем.
„Тъй като шофьорите обикновено спират на нерегламентирани места, за да качат пътници, на които не издават билети, ще се намали поне малко това непрекъснато безразборно спиране, тъй като шофьорът няма да има интерес тогава да спре. Те по принцип нямат право да спират навсякъде, но контролът им е от компетенцията на автомобилната инспекция и пътните полицаи", каза съветникът.
На сесия на градския парламент в четвъртък Лилков ще припомни, че общината е поела ангажимент не само да поддържа парк „Врана", но и да го отвори за граждани и ще настоява кметската администрация вече да го изпълни.
„Досега, когато съм питал през годините заместник-кметовете кога ще се отвори паркът и защо още не е достъпен за граждани, ми се е отговаряло: „Работи се, догодина го отваряме". Сега, на седмата година от дарението пак питам и ще искам ясен ангажимент от кмета. Ние сме отделили пари, около 200-300 хиляди средно на година за издръжката на парка и стопанството там. Има и проект за преустройството му още от 2003 година, така че да се ползва за екотуризъм, за научен туризъм. Освен това по общия устройствен план 54 хектара около парка са предвидени за буферна зона", поясни Лилков.
Паркът беше дарен от Симеон Сакскобургготски на Столичната община през 2001 година, като волята на дарителя е да се запази като естествен природен музей и да се пригоди за посещения от граждани и гости на града. Бившият премиер запази за себе си само резиденция „Врана". На няколко пъти през годините от общината обещаваха отваряне на парка за посещения от граждани, изграждане на алеи с маршрути, поставяне на билетни каси, назначаване на екскурзоводи и т.н. През 2006 година настоящият кмет на София Бойко Борисов изпрати всички документи за резиденцията и парка в прокуратурата, след публикации за нередности около реституцията им.

3
Шофьор се оплака, че са стреляли по автобуса му
 
 
 
01 януари 2008 | 21:15 | Агенция "Фокус"
 
 
 
София. Имало е изстрел по автобус на градския транспорт, пътуващ в района на кварталите “Бусманци” и “Абдовица” в София, съобщиха очевидци за Агенция "Фокус". По колата на градския транспорт има след от изстрел. На мястото има служители на полицията.
Вчера и днес в столицата заради посрещането на нова година на много места хора, които притежават пиротехнически средства и огнестрелни оръжия, произвеждаха изстрели, така че е възможно случаят да е точно такъв.
Няма пострадали при инцидента, уточниха от СКГТ. Инцидентът е станал преди около час с автобус, движещ се по линия №10 до квартал “Бусманци”.

4
колеги инетересува ме кой линии спират непосредствено до Газостанция Враждебна и то спешно

5
Агресивни контрольорки проверяват редовността на пътниците в градския транспорт в района на “Борово”
 
 
 
22 септември 2007 | 19:19 | Агенция "Фокус"
 
 
 
София. Група от четири особено агресивни контрольорки има на спирката на училището преди 20-та поликлиника на ул. “Стефан Тошев” в столичния квартал “Борово”, видя репортер на Агенция “Фокус”. Там спират автобус 204 и тролеи с номера 2 и 9. Контрольорките инспектират наличието на карти и билети в автобусите, пътуващите в посока “Борово”.
Колите на градския транспорт днес се движат по съботно – неделно разписание. Така пътниците се налага да чакат по-дълго време на спирка, за да се качат на автобус или тролей към желаното от тях място.

6
Читател на "За града" изпрати юлския си фиш, защото му писнало да слуша колко много пари се получават в градския транспорт

Ватман, пожелал ананомност, писа на "За града" в края на стачката, която се готвеше в градския транспорт през май. Той беше възмутен от информациите, които шефовете на компаниите дават за заплатите на работниците си - сочели нереално високи суми. Уговорихме се през юли да изпрати фиш от месечното си възнаграждение за юни, за да видим какво се получава в резултат на 200-те лева, с които бяха вдигнати заплатите.

Ватманът изпълни обещанието си, макар и със закъснение, защото е бил в отпуска. Ето фишът му с увличената заплата и бележката му края. Между "брутото" и "чистото" има доста голяма разлика, но причина за това са данъците и осигуровките. В крайна сметка информациите, че след увеличението ватманите се получават средни брутни възнаграждения от около 1200 лева, са били верни. Но е вярно също така, че в България данъчноосигурителната тежест е много голяма.  

Фиш за м Юли 2007г.

Основна заплата 612.95

Начисления :

Основна заплата 417.92

Заангажиране в извън работно време (резерва)33.60 Класове 12.60% 52.66 Нощен труд 13.62 ч. 12.67 % от продажба билети 20.80 Извънреден труд 7.23ч. 41.55 Доплащане храна 9.00 Храна на ден 198.00 Редовен отпуск 260.04

Удръжки :

ДОД 164.03

Аванс 150.00

Авансови 10%от билети 20.80

Чл.внос КНСБ 6.12

Фонд пенсии - лична 6.300%52.87

Фонд ПКБ -лична 8.81

Здравна осигуровка 2.100% 21.97

фонд общо забол.и майчинство 10.28

ДОО фонд пенсии върху соц. - лични 13.04 Дебитни карти 580,01 Универсален пенсионен фонд 18.31

Бруто - 1046.24

Чиста сума за получаване - 730.01 лв.

Само за уточнение - касиерката спомена , че заплатата ми е много добра , което ме кара да мисля , че може да бъде база са сравнение.

http://www.zagrada.bg/show.php?storyid=361055

7
600 волта ток убиха ватман в София
 
 
 
17 юли 2007 | 13:21 | Агенция "Фокус"
 
 
 
София. Ватман на “Столичния електротранспорт” е починал, след като е бил ударен от 600 волта ток. Пред Агенция “Фокус” директорът на дружеството обясни, че ватманът е загинал в опит да помогне на своя колежка. Инцидентът станал в района булевард “Цар Борис III” и бул. “Ив. Гешов”. Ватманът Иван Иванов се качил с щанга на покрива на трамвая, който управлявал, за да помогне за отстраняване на оплетено въже на мотрисата на своята колежка. Иванов, който е ватман от 7 години е носил ръкавици, но го удря ток, тъй като маневрата която е направил не е правилна от техническа гледна точка. След токовия удар Иванов е откаран “Пирогов”, но не успяват да го спасят.
Ватманът е женен, има две деца.
Мартина БОЗУКОВА

8
Пътници свалят пиян шофьор на автобус

ЛОМ. Пътници издадоха на полицията, че шофьорът на автобуса, в който се возят, е пиян. Необичайният сигнал постъпил в РПУ-Лом вчера сутринта.
Още с потеглянето си от града хората забелязали с ужас, че автобусът им криволичи и преминава опасно в платното за насрещно движение.
Леки автомобили, които се движели срещу него, започнали да спират или да го заобикалят. Тогава един от пътуващите позвънил на полицията по джиесема си.
На 5 километра след Лом автобусът "Мицубиши маратон", собственост на фирма "Груп", бил настигнат от полицейска кола и спрян за проверка. Водачът - 40-годишният Митко Миронов от София, е бил проверен за алкохол с дрегер. Полевият тест отчел 2,09 промила.
Миронов е задържан и отведен за кръвна проба. Полицаите са осигурили друг шофьор, с който 20-те пътници са продължили за София.
Първолета Цветкова
http://www.standartnews.com/bg/article.php...;article=195771

9
До края на юли ще започне изграждането на релсов път, който ще свързва столичните квартали "Дружба" и "Овча купел". Това съобщи зам.-кметът по транспорта към Столична община Велизар Стоилов вчера. Той обясни още, че заради строежа ще се изгради трикилометров колектор, който ще осигури и канализацията на кварталите в полите на Витоша.
Проблемът там е много сериозен, тъй като в кварталите "Бояна", "Симеоново" и "Драгалевци" няма изградена канализационна мрежа, обясни още Стоилов.
За да може да се осъществи обаче проектът за трамвай между "Дружба" и "Овча купел", първо трябва да завършат отчуждителните процедури и разширението по бул. "Тодор Каблешков".
До края на месеца процедурите там трябва да са приключили и първата копка за трамвая да бъде направена, добави още зам.-кметът.
http://www.monitor.bg/bulgaria/article?sid...20&eid=1110

10
Търси се инвеститор за електронните билети за транспорт
от Виолета Керемидчиева  | 02 май, 17:40    

Системата за електронно таксуване ще повиши приходите в градския транспорт, но за да може да се реализира, трябва да се привлече фирма-инвеститор. Инвестицията ще е над 50 млн. евро, което надхвърля възможностите и на общината, и на Столична компания "Градски транспорт" (СКГТ). Това е заключението на работната група, която започна работа в края на март 2007. Тя беше създадена с цел да изготви доклад, в който да начертае конкретни мерки за повишаване на приходите в градския транспорт. Заключенията бяха изнесени на заседание на общинската комисия по бюджет в сряда от председателя на общинската комисия по транспорт Радослав Тошев. Той заяви, че в момента приходите на СКГТ са около 24 млн. евро годишно. След първите 2-3 години след въвеждането на електронната система за таксуване, приходите ще нараснат до 100 млн. евро. Комисията по бюджет обаче отложи гледането на точката, за да може да се запознае по-пълно със съдържанието на доклада.

Дали търгът ще се проведе от СКГТ или от общината, също ще се решава на следващото заседание. Според председателя на комисията по бюджет общината трябва да има по-голямо влияние при вземането на решение за избора на инвеститор. Радослав Тошев обаче възрази, че общината няма да бъде изключена от сделката, защото в комисията за разглеждане на предложенията е предвидено да участват седем общински съветници. Освен тях ще има представители на дирекции "Транспорт", "Общинска икономика", СКГТ, "Правно-нормативно обслужване".

Работната група е в състав: зам. кметът по транспорта Велизар Стоилов, изпълнителните директори на "Столичен автотранспорт" и на "Столичен електротранспорт"  - Асен Добранов и Йордан Василев, както и управителят на СКГТ  Николай Костов. Според групата СКГТ трябва да разработи и проведе конкурс за фирма, която да инвестира в инсталирането на системите за продажба на електронни билети, в система за контрол и санкциониране на пътниците, както и в система за управление на обекти и дейности около спирките на градския транспорт.  

Според критериите за избор, инвеститорът трябва да е европейска компания, която да е извършвала подобна дейност в град с над 1 млн. жители. Освен това тя трябва вече да има инвестиции на територията на София, да гарантира сигурността на пътниците и повишаването на приходите, да открива нови работни места. Системата за електронно таксуване трябва да работи успоредно със сегашната система, а не да я замества изцяло.

http://www.zagrada.bg/show.php?storyid=335646

11
Обмислят апарати за билети на всяка спирка
27 април 2007 / News.dir.bg
По спирките на градския транспорт в София да се монтират апарати за продажба на билетчета. Такъв вариант за повишаване на приходите от обществения превоз обсъждат в Столичната община.
Като проект се предвижда апаратите да са за сметка на бъдещ концесионер на спирките, предаде Дарик. Предстои уточняване на процедурата и условията, при които частен инвеститор да поеме стопанисването на спирките на градския транспорт в София. При бъдеща концесия на тези съоръжения вече излязоха идеи по спирките да се въведе интернет и тоалетни. Заместник-кметът по транспорта Велизар Стоилов каза преди няколко месеца пред Дарик, че т.г очаква обявяване на конкурс за концесия на 1500 спирки. Сега концесионните условия се допълват с проекта за монтаж на апарати за продажба да билетчета. Според общинския съветник и член на транспортната общинска комисия Атанас Медникаров такива апарати изискват сериозно капиталовложение. Затова се обсъжда вариант общината да предложи на концесионера да печели определен процент от цената на билета. Според Медникаров най-вероятно е технически възможно от апаратите по спирките да се продават и карти за транспорта, които да се купуват чрез дебитна или кредитна карта, а парите за транспортния документ да се удържат електронно от банковата сметка на човек. Засега обаче се мисли за въвеждане първо на апарати за продажба само на билетчета по всички спирки. Така няма да има оправдания за гратисчийството, а и човек ще е спокоен, че може да се снабди с билет и от спирка, където няма павилион за билети и карти или пък вестникарска сергия, каза той. Апарати за продажба на билети вече бяха въведени в метрото.

12
Такси и трамвай се запалиха след катастрофа
 
 
 
24 април 2007 | 21:39 | Агенция "Фокус"
 
 
 
София. Такси и трамвай от Столичния градски транспорт катастрофираха в кв. “Надежда” на бул. Ломско шосе” близо до бензиностанция “OMV”, съобщиха очевиди за Агенция “Фокус”.
При сблъсъка са се запалили и таксито и трамваят. На мястото на инцидента са пристигнали екипи на полицията, пожарната и Спешна помощ. По първоначални данни при пътния инцидент е пострадал шофьора на таксито, който е откаран в лечебно заведение. Районът на катастрофата към момента е отцепен. Преди минути огънят в превознитесредства бе угасен.

13
Качват перничани на метрото
МОНИТОР
Нова спирка, която да свързва Перник със софийското метро, ще бъде изградена след около една година. Този проект ще позволи на перничани да се придвижват до София по - бързо. Това съобщи директорът на изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура" Симеон Ананиев вчера.
"Новата спирка ще бъде изградена близо до метростанция "Вардар" и ще носи същото име. Разстоянието между двете станции ще се изминава за 5-7 минути пеша.", обясни Ананиев.
По маршрута ще пътуват мотриси "Дезиро", а графикът на влаковете ще бъде съобразен с хората, които ще ползват новия транспорт.
Според статистиката над 20 000 перничани всекидневно пътуват до София. След реализирането на проекта, разстоянието между двата града ще може да се взема за не повече от 30 - 40 минути.
Спирката в Перник ще бъде част от първия лъч на софийското метро, който свързва "Обеля" -"Сердика". Както "Монитор" писа, това трасе ще стигне до "Младост 1"догодина. Според специалисти придвижването с подземна железница от "Обеля" през "Вардар" и пл."Св. Неделя" до пазара "Младост 1"ще трае около 25 минути. Това значи, че перничани ще могат да стигат с метрото до "Младост 1" за около един час.
Отсечка на втория диаметър на столичното метро надлез "Надежда" ­ Централна гара ­ "Св. Неделя" ­ НДК ­ "Хладилника" пък ще бъде готова до 2011 г. Тунелът ще бъде дълъг е 6,5 км и ще има 7 станции.

14
Екипи на КАТ и Градския транспорт в София дебнат за нарушители по спирките и бус лентите  
 
 
 
08 април 2007 | 15:32 | Агенция "Фокус"
 
 
 
София. Два екипа от представители на КАТ и Центъра за координация и контрол по безопасността движението към градския транспорт извършват проверки по спирките на масовия градски транспорт и глобяват нарушители. Това съобщиха за Агенция “Фокус” от Градския транспорт. Екипите проверяват през делничните 9ни от 8,30 до 19,20 часа. През март са издадени общо 213 акта за различни нарушения на Закона за движение по пътищата. Актовете са за нарушители, затрудняващи движението на превозните средства от градския транспорт. Най-честите нарушения, констатирани от проверяващите екипи са неправилно спиране по спирките на масовия градски транспорт (82 бр.), неправилно престояване по спирките (42 бр.) и неправилно паркиране (10 бр.). Екипите работят и по разчистването на бус лентите от движение на други превозни средства по тях с цел подобряване регулярността на движение в натоварените пътни участъци.
Мартина БОЗУКОВА

15
Контрольори проверяват за гратисчии в градския транспорт  
 
 
 
07 април 2007 | 12:41 | Агенция "Фокус"
 
 
 
София. Контрольори от Столичната компания за градски транспорт извършват проверки за редовността на пътниците, предаде репортер на Агенция “Фокус”.
Както всяка година през празничните дни ще има засилени проверки за нередовни пътници в градския транспорт, предупреди в началото на седмицата зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов.
През почивните дни паяците няма да вдигат коли, но ще има дежурни паяци, които при нужда ще вдигат превозни средства, затрудняващи движението.
Ще бъде създаден специален ред за организацията на движение около столичните храмове в часовете около службите. Организацията на движение е съгласувана между Столична община и столичната полиция. Ще бъдат пуснати допълнителни коли на градския транспорт, които ще се движат до по-късно през нощта заради празничните служби в храмовете.

16
Три автобуса, един трамвай и един тролей са пострадали от футболни хулигани в столицата




07 април 2007 | 18:31 | Фокус



София. Стъклата на три автобуса, един трамвай и един тролей от градския транспорт са пострадали от вандалските прояви на футболни хулигани преди вечното дерби между “Левски” и ЦСКА. Това съобщиха за Агенция “Фокус” от Столичната компания за градски транспорт. След мача до този момент няма регистрирани инциденти с коли на градския транспорт. Пострадалите автобуси са се движили по линии 72 и 604. От градския транспорт съобщиха, че органите на реда са се намесили светкавично и част от футболните хулигани са били задържани.
Пострадалите превозни средства са били подменени. В момента превозните средства на градския транспорт се движат по обичайните си маршрути, които бяха променени във връзка с дербито.
 

Фенове на "Левски" счупиха стъкло на трамвай в центъра на София
 
 
 
07 април 2007 | 13:49 | Агенция "Фокус"
 
 
 
София. 11 привърженици на "Левски" са задържани от полицията, след като са счупили стъкло на трамвай №12, съобщиха за Агенция "Фокус" от МВР. Инцидентът е станал на ул. "Граф Игнатиев".
Междувременно с хвърлен камък е счупено и стъкло на тролей, движещ се по бул. "Цариградско шосе". От полицията обаче уточниха, че този инцидент не е дело на футболни хулигани.
Никола ЛАЛОВ

17
Трамваят отново излиза на мода
 
 
 
03 април 2007 | 15:17 | Агенция "Фокус"
 
 
 
София. Отживелица е схващането, че с навлизането на метрото електротранспортът отмира. Всички видове транспорт имат своето място в една транспортна система, особено в град като София, който вече е над 2 млн. души. Това заяви в интервю за Агенция “Фокус” Йордан Василев, директор на общинското дружество "Столичен електротранспорт" ЕАД. “Насадено е вярването, че метрото решава проблемите. Няма такова нещо. То е част от решението на проблема, но не е панацея”, посочи Василев. Трамваят и метрото имат съвсем различни таргет групи – едната група хора пътува на къси разстояния, а другата на дълги. Трамваят се налага като елемент от т.нар. устойчива градска среда.
“В момента не може да се поръча трамвай по-рано от две години от желаната дата за доставка. Производителите на трамваи са претъпкани със заявки. В САЩ, където този вид транспорт не беше толкова застъпен, в момента има бум на трамваи и тролейбуси”, разказа Василев.
Мартина БОЗУКОВА

18
Велизар Стоилов: До края на април ще стартира новата система за паркиране чрез sms
 
 
 
03 април 2007 | 11:00 | Агенция "Фокус"
 
 
 
София. Заплащането за паркиране в София със sms-и ще стартира до края на април след като въпросът мине на административно ниво в СОС, заяви Велизар Стоилов, зам.-кмет по транспорта на София, пред предаването “Кой говори” на Дарик радио. Новата система за плащане е опростена, тя е наложена от развитието на високите технологии, които улесняват начина на комуникация. Системата вече е въведена и широко използвана в Сърбия, допълни още Стоилов. Времето за паркиране ще бъде един час като контрагентите ще получават обратен sms пет минути преди да им изтече времето и ще могат да удължат най-много в рамките на отново на един час. Според него нововъведението ще улесни един от на-болните проблеми на столицата, а именно паркирането в центъра.

19
Георги Попчев: Проблемите с градския транспорт не могат да бъдат решени за година - две
 
20 март 2007 | 06:31 | Агенция "Фокус"
 

Как могат да се решат проблемите с трафика в столицата - това коментира пред Агенция "Фокус" Георги Попчев, експерт в Центъра за икономическо развитие

Фокус: Г-н Попчев, вие участвахте в проект, който изследва проблемите с трафика в столицата. От друга страна, бяха представени данни, че старите автомобили се увеличават сериозно като брой от началото на годината. Има ли сериозен ръст на вноса на стари автомобили?
Георги Попчев: При проект на ЦИР установихме, че на 1000 жители на столицата се падат по 520 автомобила. Данните, които общината предостави преди 6 месеца, бяха за около 485 автомобила на 1000 жители. Разликата не е голяма. Предполагам, че се дължи на това, че част от автомобилите не се движат.
Фокус: Какво очаквате по отношение на броя на старите автомобили?
Георги Попчев: За едно задръстване няма значение дали автомобилите са стари или нови. Ние изследвахме проблема за прекалената моторизация и необходимостта от използване повече на градския транспорт. Ако разглеждаме проблема нови срещу стари автомобили - разбира се, старите автомобили замърсяват повече околната среда.
Фокус: При положение, че метрото се изгражда с години, какви възможности виждате за оптимизиране на градския транспорт, за да се намалят задръстванията?
Георги Попчев: Метрото наистина трябва да обхваща целия град. То трябва да бъде гръбнак на градския транспорт, а останалият наземен транспорт да бъде допълващ.
Колкото до оптимизирането на градския транспорт е ясно, че метрото не може да бъде изградено в кратки срокове. Може би 2011 - 2012 г. ще видим първите резултати, след като метрото пресече центъра и излезе към “Младост”. Тогава ще се почувства разтоварване и ще се види смисълът от метрото. Дотогава може да се направи много по управлението на движението на самите автобуси, тролеи и трамваи, съчетаване на техните графици в точката на прекачване, така че на хората да им бъде удобно да сменят транспорта.
Фокус: Смятате ли, че тези графици не са достатъчно добре съчетани?
Георги Попчев: Има различни причини, поради които градският транспорт трудно се управлява. Сериозна пречка е това, че той не е отделен от трафика с индивидуални трасета. Скоро се начерта бус лентата на “Цариградско шосе”, което е много хубава идея, нормативната уредба позволява там да се отдели такова платно, тъй като пътят е достатъчно широк и остават две свободни ленти за останалите автомобили. Въпросът е обаче дали тази бус лента ще бъде спазвана. Ние открихме, че там, където имаше начертани бус ленти, те не се спазват масово и липсваше елементът на контрол - за осигуряване на предимство на градския транспорт.
Друг проблем идва от това, че транспортните оператори се отчитат единствено по броя километри в рамките на някакъв период. На базата на тези изминати километри те получават част от приходите на холдинга. Всъщност, в тази транспортна задача никъде не е зададено как те ще направят тези километри - дали транспортът се движи на равни интервали, дали ще се движат два автобуса един зад друг, дали ще закъснява на определени спирки. Т. е. показателят за извършената работа са изминатите километри, но не и спазването на разписанията и закъсненията.
Във Варна например, където частна компания обслужва по-голямата част от града, концесията е направена така, че един от основните показатели за свършена работа е броят превозени пътници, а не изминатото разстояние.
Фокус: Да, но там билетите се продават в автобусите и броят пътници се отчита много лесно.
Георги Попчев: Да, в столичния градски транспорт билети не могат да се продават в автобусите и това е още един от проблемите, който отчитаме - че в самата система не се знае колко точно пътници се возят. Което е доста голям проблем, тъй като цената на билетите се изчислява на основата на превозени пътници и свършена работа, върху разходите на холдинга. Т. е. стигаме до проблема, че не е ясно колко точно е стойността на едно пътуване.
Имаше една идея за въвеждане на електронно отчитане на пътуванията с електронни карти. Чух, че една чешка фирма е спечелила конкурс за внедряване на такава апаратура, но тя продължава да се бави. С въвеждането на една електронна система, ако тя е на принципа на предплатените пътувания, повечето хора биха я използвали. Както използваме талончетата с 10 билета, защото са по-евтини. Така и градският транспорт би имал и предплатени средства за бъдещи пътувания. Разбира се, броят пътници може да се изчислява и със статистически методи.
Фокус: Какво още може да се направи?
Георги Попчев: Първият диаметър на метрото минава през зона, която не е много гъсто застроена. Затова много важно е как ще бъде изграден довозващият транспорт - т. е. как ще се стига от спирката на Интерпред до хотел “Плиска”. Или как ще се стига до спирката в “Младост” от “Дружба”. Важно е това така да се съчетае с метрото, че да има бърза връзка.
Фокус: Преди известно време препоръчахте собствениците на фирми да инвестират в карти за градския транспорт на служителите си.
Георги Попчев: Проучихме чуждестранния опит. В много държави при изграждането на бизнес сгради трябва те да имат собствен паркинг. Алтернативната мярка, когато това е невъзможно, например в центъра, е да се вземат карти за градския транспорт за служителите. Така те ще имат стимул да освободят част от градската среда, като не използват автомобили.
Мерките, които могат да се вземат по отношение на задръстванията, са и краткосрочни, и дългосрочни. Общата ни идея е, че преди да се предприемат мерки, първо трябва да има ясна визия кои зони са индустриални, които са жилищни. След това да се мине през проектирането на новите трасета и едва след това, на базата на тази обща политика да бъде планирано и развитието на градския транспорт. Така че например новопоявилите се бизнес зони и квартали да бъдат осигурени с транспорт. Проблемите с градския транспорт не могат да бъдат решени за година - две. Ясно е, че изграждането на метрото изисква повече време.
Надежда БОЧЕВА

20
Русе / ЕГГЕД - Русе
« on: 05.02.2007, 20:16:00 »
Общинската управа на Русе обяви намерение за създаване на смесено дружество в сферата на обществения транспорт за граждани. Бъдещата компания ще бъде ангажирана с тролейбусния превоз на пътници. Желаещите да кандидатстват за партньори на градската власт могат да предоставят оферти в сградата на общината до 20 февруари, съобщиха оттам.


Предложение на израелската компания "Еггед" стана причина администрацията на Русе да постави на дневен ред създаването на смесено дружество за тролейбусния транспорт на града. Фирмата оферира желанието си за подобна стъпка пред местната власт. Предложението беше представено преди заседанието на русенския общински съвет, което се състоя преди седмица. Идеята на фирмата е кметството да е с 33 % участие в бъдещото дружество, а "Еггед" - с 67%.


Кметът Божидар Йотов внесе в общинския съвет докладна записка, в която се обяснява необходимостта от решение за бъдещето на тролейбусния транспорт на Русе. Градоначалникът предложи общинският съвет да го овласти да проведе преговори с потенциални кандидати за създаване на съвместно дружество за обществен превоз на пътници. Тролейбусният транспорт в Русе се явява гръбнак на транспортната схема за превоз на пътници. Той се осъществява с изключително остарял парк, обяснява кметът. Към настоящия момент общинска собственост са само въздушната контактна мрежа и обслужващите я съоръжения. Тролейбусите и базата, обслужваща този вид транспорт, състояща се от сгради и съоръжения и обезпечаващи дейността, са вписани в активите на "Русе-общински автотранспорт" ЕООД (в несъстоятелност). Същото дружество е с големи финансови задължения и във всеки един момент тролейбусите, гаражните и сервизните площи и сгради могат да бъдат обявени за продан от Агенцията за държавни вземания. Новосформираното дружество "Градски транспорт" ЕООД няма възможности за закупуване на мобилния състав и базата, нито за подмяната на старите и амортизирани тролеи с нови такива. Финансовите възможности за транспортното обслужване на гражданите и разширяване на въздушноконтактната мрежа са силно ограничени.



През юни миналата година общинският съвет на Русе определи "Градски транспорт" ЕООД да поддържа тролейбусната контактна мрежа в Русе до момента, в който тя бъде отдадена на концесия. Компанията е 100% общинска, създадена през 2004 г. с цел да продължи дейността на изпадналото във финансова криза дружество за обществен превоз на пътници "Русе-общински автотранспорт" ЕООД. По-старото общинско дружество е в производство по несъстоятелност. Това наложи контактната мрежа на тролейбусите да се предадат за стопанисване на другата общинска фирма с аналогичен предмет на дейност. "Русе-общински автотранспорт" ЕООД изпадна в несъстоятелност заради задължения от над 10 млн. лева. Тя обслужваше автобусните и тролейбусните вътрешноградски линии на дунавския град допреди три години. През 2003 г. Агенцията за държавни вземания започна да разпродава имуществото й, като първа в частни ръце попадна Автогара-юг.

http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=309514

Pages: [1] 2