Author Topic: Оповестяване в метрото - табели, озвучаване, схеми  (Read 118721 times)

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6468
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Въпроса е да си пишем и да си хабим клавиатурите. Много пъти съм пътувал с чужденци, включително и мой познати и да ти кажа нямаха проблеми с Post - Poste, и подобни глупости. Просто хората много бързо се ориентират в нашето метро, за разлика от много наши съграждани, които все още са неграмотни и не могат да различат табелата "НЕ Е ИЗХОД" на Сердика 1.

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
да ти кажа нямаха проблеми с Post - Poste, и подобни глупости.
аз го написах:
Предполагам, че някой ще каже, че и така думата се разбира какво означава, но въпросът е принципен!
В случая, проблемът не е, че може да се стигне до объркване или неразбиране, ами той е принципен - липса на единна политика в метрото!

много наши съграждани, които все още са неграмотни и не могат да различат табелата "НЕ Е ИЗХОД" на Сердика 1.
Напълно съм съгласен!!!  :qdosan:
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6468
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
В случая, проблемът не е, че може да се стигне до объркване или неразбиране, ами той е принципен - липса на единна политика в метрото!
То понеже до метрото го докарахме, кажи ми къде по това направление в цялата държава има единна политика?

Offline БЦГМ

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 144
  • 1, 2, 3, 4, 7, 10, 14, 15
    • View Profile
Относно несъответствията в надписите, липсата или по-право недостигът не е на политика, единна или не, а на контрол на качеството (освен това все пак по-важно е да няма грешно поставени табели, правописни грешки и пр., т.е. всяко нещо с приоритета си).
Княжевският трамвай заобиколи с ухораздирателни скърцанета по релсите градинката на стария паметник на царя Освободителя и пак пое правата посока към югозапад.(Иван Вазов)

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
То понеже до метрото го докарахме, кажи ми къде по това направление в цялата държава има единна политика?
Аз разбирам това мнение като примиряване!Смятам, че само защото се примиряваме почти с всичко сме на това дередже!

Според мен, ако повече хора са по-взискателни; изразяват своето мнение дори и за най-дребния детайл; стараят се това мнение да достигне до отгворните лица; използват възможностите за контрол и натиск върху тези отговорни лица, тогава ще има някакъв положителен напредък!  ;)
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
Докато си разглеждах сайта data.bg, попаднах на следния албум с изображения, относно оповестяването в метрото. Не знам дали някой любител си е правил труда да ги създаде или пък е изтекла информация от Метрополитен(надявам се на това), но мисля, че това е идеалният вариант за визуално оповестяване в метрото:

Предполагам, че това е схема за над вратите:

Смятам, че това е най-добрият начин, по който може да се покаже как (ще) се движат влаковете.

Предполагам, че това е табела за над каса(в случая - Жолио Кюри):


Тук мисля, че няма нужда от разяснения:

Точно това ми беше идеята за табели на станциите - които да показват цялата мрежа, а не само конкретния диаметър!  ;)

Последното, очевидно е за броячите:


Като цяло мисля, че идеята е много, много добра!  :clap: :clap: :clap:

Какво мислите?


Източник.
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 874
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Линия 1 като идва от СУ, след Сердика накъде тръгва? Опълченска или Лъвов мост?
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6468
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Не знам кой е правил тези бози, но определено не стават. Само ще започна с факта, че метродиаметър 1 трябва да е червен, а втори син, не както е показано.
И смешното е на снимката че са изброени частите на младост, то тогава защо не са изброени всички части на Люлин?  :angel:
Тези схеми са хубави за някоя игра, не и за реалния живот.... :laugh:
ПС: Vasko, не всичко което е качено в нета е хубаво и "правилно"!? Това е добре да го знаеш...

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
ПС: Vasko, не всичко което е качено в нета е хубаво и "правилно"!? Това е добре да го знаеш...
Знам го това!   ;)

Но в случая много ми харесаха тези оповестителни средства!  :)

Може и да имат недостатъци от гледна точка на дизайна, но според мен идеяте много хубава защото:
  • Мисля, че е много важно на схемата на цялата мрежа да е отбелязано с един цвят маршрута от Летище София до Джеймс Баучер, а с друг - от Бизнес Парк до Сливница. Нямам претенции за цвета или номерацията на линиите! Но мисля, че това е най-същественото нещо - трябва да показва как се движат влаковете по двете линии.  ;) А на тази схема е така.
  • Мисля, че не е лоша идея имената на станциите, през които минават и двете линии да са изписани и двата цвята, както е в случая.
  • Мисля, че е много добра идея на табелите в касовите зони и над пероните да се използват същите цветове от схемата за конкретните дестинации по двете линии, както е в случая.
  • Също така е добро хрумване и броячите да се облепят в цветовете на двете линии. Също не е лошо хрумване освен направленията (напр. Летище-Обеля-Надежда-Лозенец) да се изписват и крайните станции на линията (МС Летище София-МС Джеймс Баучер)

Като цяло бих обобщил, че смятам, че е трябва да има цветно кодиране на двете линии и трябва да ставя ясно, че метродиаметър 1 и метродиаметър 2 са само технически наименования, а всъщност влаковете се движат от край до край!  ;)

Според, изброяването на различните части на Младост е с цел да се разграничат двете линии и да става ясно, че с червената може да стигнеш до 1, 2 и 4, а със синята до 1 и 3. А в Люлин няма разделяне на линиите и за това не е нужно да се отбелязват част на квартала, а пък и има само една станция "Люлин".
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6468
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
A според мен се прекалява с тези "оповестителни средства"! Не е нужно да се превърнем в цветен индийски град, за да може да се ориентираме в метрото ни. Не си представям ако имахме повече от два диаметъра, каква истерия щеше да е, тук във форума.
Необходимо е само и единствено да се разлепят четливи схеми над вратите и най-много да се добави карта на цялата метро мрежа. Таблата по станциите ще бъдат обновени както винаги, а броячите ще видим как ще заработят. Тя тая не е толкова лесна, колкото се мисли...
С две думи, метрото ще си тръгне до новите дестинации и без толкова много разсъждения и съчинения по картинка. А всичко това което човека си е играл да го рисува е излишно. Има си оповестителна система, електронни табла, а това е всичко необходимо. Останало е кич и е в огромен излишък, често води и до объркване. А тези които винаги се объркват, на тях и гид да им назначиш, пак ще се объркат.

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1161
    • View Profile
  • Мисля, че е много важно на схемата на цялата мрежа да е отбелязано с един цвят маршрута от Летище София до Джеймс Баучер, а с друг - от Бизнес Парк до Сливница. Нямам претенции за цвета или номерацията на линиите! Но мисля, че това е най-същественото нещо - трябва да показва как се движат влаковете по двете линии.  ;) А на тази схема е така.
 
Тука не съм съгласен за отбелязванвето на мрежата с един цвят от Летище София до Джеймс Баучер.
Предполагам няма и да се допусне тъй като до момента имаме два различни цвята за двата диаметъра.
Не бива коренно да се променя сегашното положение. Всички знаят, че 1-ви диаметър е червен, а втори син! Няма място синият цвят към аерогарата. Така например това, че има един голям маршрут не означава, че трябва да се променя драстично сегашното оповестяване.
Всички са свикнали с червената линия Младост-Люлин и синята линия Надежда-Лозенец.
Съгласен съм, че е добре в общия участък между Младост-1 и Сливница на схемата отразяването да е с двойна линия - два различни цвята, но е добре да се появи нов цвят - например оранжев!
Червената линия по МД1 да е Обеля - Аерогарата, а оранжевата линия Люлин - Младост /от ст.Сливница до ст.Бизнес парк-Младост-4/. И така при оповестяването на Сердика-2 може да се чува връзка с линия 1 Обеля - Аерогара и  с линия 1А Люлин - Младост.
« Last Edit: 11.12.2014, 11:54:30 by greg »

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
Значи вие смятате, че вариант А е по-добър от вариант Б:

(извинявам се за грубите схеми! Направил съм ги буквално за 3 минути, но се надявам, че се разбира основната идея)

Всъщност, си мисля, че който държи да се запази сегашната идея трябва да избере вариант В.  ;)

линия 1 Обеля - Аерогара
линия 1А Люлин - Младост.
(Ще) има ли такиви линии? А има ли линия 2 Обеля-Джеймс Баучер?

Не го казвам заради евентуално объркали се хора, ами заради коректността! - според мен трябва с един цвят да се изобразява един маршрут от едната крайна станция до другата. ;) Така е коректно спрямо реалността. Метродиаметрите са само технически понятия, а "линия" би трябвало да представя маршрут на движение.

Любопитно ми е какво мислят останалите - кой вариант (А, Б или В) е най-подходящ?   :)
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1161
    • View Profile
(Ще) има ли такиви линии? А има ли линия 2 Обеля-Джеймс Баучер?

Не го казвам заради евентуално объркали се хора, ами заради коректността! - според мен трябва с един цвят да се изобразява един маршрут от едната крайна станция до другата. ;) Така е коректно спрямо реалността. Метродиаметрите са само технически понятия, а "линия" би трябвало да представя маршрут на движение.

Любопитно ми е какво мислят останалите - кой вариант (А, Б или В) е най-подходящ?   :)
Аз мисля, че е най-коректен вариант А. Така или иначе някъде има хора, които сигурно вече са го измислили.
Не виждам кой знай каква коректност ако с един цвят се отбелязва маршрута от крайна до крайна станция. Никой не пътува точно така. Дори е объркващо.
Към момента може да се каже, че оповестяването е добро и отговаря оптимално на реалността.
Червената линия 1 е Обеля - Цариградско шосе, а Синята линия 2 е Обеля - Джеймс Баучер. И точно за да не става объркване с крайната обща станция Обеля, линия 1 е Люлин - Младост, а линия 2 е Надежда - Лозенец. Така не става объркване. Навсякъде по схемите се вижда как и синята и червената линии стигат до Обеля - май най-облагодетелственият квартал!

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 874
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Васко, престани да ни занимаваш с виждането си за метролиниите, ако обичаш! Ако не си забелязал, не го споделяме и го показахме всички.

Не знам колко пъти ти обяснихме, че метродиаметър не е фльонга и това, че метрото подминава твоята спирка, а не се обръща с прекачване на нея не е такава драма. И конкретен въпрос ти зададох, ти си знаеш Летище - Баучер и все едно не си го видял. Че зелени линии, че синьо-червени линии, които кръстосват града черта... Ако хванеш московската схема ще я пренарисуваш с половината цветове сигурно и ще съкратиш линиите наполовина.

Метрото не е направено, за да обслужва 20 човека, на които им е интересно кое как става, а един милион, на които им е все тая.
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
Не знам колко пъти ти обяснихме, че метродиаметър не е фльонга.
Съгласен съм! Но в случая говорим за маршрутни линии, а не за диаметри.  ;) Съгласих се, че е правилно да си останат техническите наименования на двата диаметъра, но в схемите трябва да се отбележат маршрутите в метрото, които от догодина стават два отчетливо различни.  ;)


Давам само една аналогия:
Нека да вземем А204 и да го разделима на два маршрута А204: ж.к. Дружба 2 - Орлов мост и А205: Орлов мост - ж.к. Борово, но да остане само на теория. Правим го защото до Орлов мост автобуисите се движат по един голям булевард, а после тръгват по друг голям булевард.
Иначе в реалността нещата си остават както досега - линията е една, дори на ел. таблата на автобусите пише правилната крайна станция - съответно Дружба 2/Борово, но на спирките от Борово до Орлов мост е отбелязано, че се движи А205 до Орлов мост, а на тези от Дружба е отбелязано, че се движи А204 също само до Орлов мост.

Ако нещо бъркам - моля, обяснете ми защо, а не просто да го казвате, без да разбера каква е причината!  ;) Моята идея е да се илюстрират маршрутите, които евентуално дори трябва да имат вече номера, както се илюстрират и в наземния транспорт. А вече диаметрите си остават. Те са пътя, по който се движат метромаршрутите. Ако някой ми обясни ясно защо бъркам, ще го приема! :)

Схемите са на Сополивкото, който блудства в другия форум, тук, не помня, изгонихме ли го, той ли спря да пише... ;)
Това да го разбирам ли като намек (че евентуално и аз мога да бъде изгонен)?.. :rolleyes:
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 874
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile

Ако нещо бъркам - моля, обяснете ми защо, а не просто да го казвате, без да разбера каква е причината!  ;) Моята идея е да се илюстрират маршрутите, които евентуално дори трябва да имат вече номера, както се илюстрират и в наземния транспорт. А вече диаметрите си остават. Те са пътя, по който се движат метромаршрутите. Ако някой ми обясни ясно защо бъркам, ще го приема! :)


Зададох ти примерен въпрос за синята линия след Сердика. Ако на теб ти се струва напълно нормално и логично да продължава към Опълченска, за мен беше объркващо. По същия начин големият проблем, който виждаш с това Обеля да е преходна станция, а влаковете да не спират всъщност не е нищо особено.

Разгледай която и да е схема на градски транспорт - в България или чужда. Виж колко такива фльонги ще намериш. Маршрутът на линия от градски транспорт обикновено е права линия от т. А до т. Б, без заобиколки и пресичания. А204 ходи от единия край на града до другия по линия, която не се пресича, затова не се дели на две на Орлов Мост.

Сега разгледай трите примерни схеми, които си показал последно. Преброй на сх. А зелената и червената линии колко общи спирки имат и колко отделни. Ако искаш сметни общите километри и разделените километри. Смяташ ли, че линии, които се различават по няколко спирки, а имат 13 общи, трябва да са отделни? На любимата ти схема Б червената линия припокрива синята с цялата си дължина, без три спирки. Какъв е смисълът да има отделена линия, с нейно разписание, за три спирки?
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline vasko

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2972
    • View Profile
Не съм сигурен дали това е правилната тема или пък е за "Недобросъвестни шофьори и ватмани".


Само за една седмица попаднах на 5 влака в метрото, в които съобщенията за станциите са разбъркани. Стандартната случка е при спиране на станция да се пуска съобщението "Внимание, вратите се затварят! Следваща станция - (настоящата или следващата)", а преди затваряне на вратите да се пуска съобщението "Станция (следващата или по-следващата)".  :angry: И друг път се е случвало, но днес ме издразни в повече, защото незряща жена попита останалите пътници какво се случва и защо се обявява, че спираме на станция, а пък влакът потегля и всъщност на коя станция се намиране.  :(

Въхрът беше преди 2-3 дни, когато машинист беше успял така да обърка съобщенията, че ги караше с две станции назад, което от своя страна много объркваше пътниците. Например, при потегляне от станция Сливница се чува съобщението "Внимание, вратите се затварят! Следваща станция - Обеля" и повечето пътници започваха да се споглеждат и да се чудят дали не са хванали влака в грешната посока. При спиране на Люлин - "Станция Обеля" и при потегляне пак същата история: "Внимание, вратите се затварят! Следваща станция - Сливница." и пак новокачилите се пътници се стряскаха. И така нататък. Някой пътници така се стряскаха, че са объркали посоката, че изкачаха като попарени преди вратите да са се затворили...   :/


:help:
« Last Edit: 20.01.2015, 21:19:06 by vasko »
СБОГОМ, GTSofia.info

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10512
  • Инициатива Защото транспортът е страст
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Аз бях коментирал проблема за объркването на станциите в темата за въпроси и отговори преди време. На мен лично отдавна не ми се е случвало, но щом се случи обаждай се на машиниста по уредбата и му казвай. Не мога да разбера защо трябва да се демонстрира гняв и възмущение, когато решението е толкова просто и очевидно. Машиниста не е слънце да огрее навсякъде и няма как да чуе как работи оповестяването в салона. И той е човек и той греши.

« Last Edit: 22.01.2015, 07:51:55 by AGENT 006 »
SOFIATRANSPORT транспортна база данни - Най-подробната галерия и база данни за возилата в София
Защото страстта е онова, което ни държи заедно вече 8 години!

Offline Thorn

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 156
    • View Profile
    • Email
В момента има доста новопостъпили машинисти, така че в следващите седмици е нормално да има подобни неща. А може и до няколко месеца да стигнат нещата. Просто, ако имате възможност, информирайте машиниста за това. Информационната система не е само да си играят учениците с нея.

Offline gtfen

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 93
    • View Profile
Информационната система може би трябва да се използва само в далеч по-екстрени ситуации като пожар, отворени врати и други такива, които застрашават живота или здравето на пътниците. Неприятно е съобщенията да се разминават, но не е болка за умиране. По-добре така отколкото още повече да се разконцентрира машиниста (очевидно е достатъчно разконцентриран, защото той също чува съобщенията в кабината).