Лифтовете не са фантасмагория. Строителството на лифта от северния вход на Велико Търново до паметника на Никола Пиколо в старата част започва, като ще е готов догодина по това време. Стойността е 1 млн лева, ще работи денонощно, а кабинките ще са с вместимост от 16 места. В началната точка ще има паркинг с около 150 места, а основната цел е турстическите автобуси да не влизат в стария град, а да паркират там. Ето повече информация ->
Кабинков лифт ще извозва туристите от паркинг в подножието на хълма Трапезица до паметника на Никола Пиколо във Велико Търново. Те са с вместимост от 16 души за седящи и правостоящи, а общата дължина на въженото съоръжение ще бъде 400 метра. Разстоянието между двете крайни точки ще се изминава за 10 минути.
Изграждането на лифта ще струва около 1 млн. евро. Подробният устройствен план на съоръжението е одобрен от Националния институт за паметниците на културата (НИПК). От общината поясниха, че проектът ще кандидатства за финансиране по оперативна програма "Регионално развитие". Намерението на общинарите е лифтът да заработи до началото на 2009 г.
Проектът е разработен след двегодишни проучвания. Той е дело на "Тобо" ООД, официален представител за България на германската фирма "Допелмайер". В долната станция на лифта ще бъде изграден паркинг за 150 леки автомобила и 8 автобуса. Съоръжението ще работи целогодишно.
Идеята за изграждането на съоръжението е на общинската агенция по туризъм "Царевград Търнов". Нейният управител Даниел Панов обясни, че подобни лифтове се използват на много места в Европа. В Барселона, Франкфурт, Будапеща, Прага и други съоръжението свързва старата и новата част на града.
Разработката за въженото транспортно съоръжение е представена в НИПК заедно с проекта за лифтов транспорт до Арбанаси. От института обаче отхвърлили второто предложение, което предвижда другата въжена линия да тръгва от подножието на Балдуиновата кула на крепостта "Царевец" и да стига до началото на Арбанаси. Според експертите на НИПК трасето на лифта ще наруши културния пейзаж на старата столица. Даниел Панов обаче контрира, че трасето, което по права линия ще бъде 1.5 км, е не само най-екологичният превоз до Арбанаси, но също така атрактивен за туристите и в никакъв случай не нарушава общата визия на региона. Панов подчерта, че ако от института по паметниците са толкова загрижени за визията на Арбанаси, като начало би трябвало да преустановят високото строителство в архитектурния резерват. Разстоянието между Търново и Арбанаси може да бъде изминавано по въздуха за 12 минути.
Мила МИЛЧЕВА