Author Topic: Въпроси и отговори  (Read 198637 times)

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Въпроси и отговори
« Reply #720 on: 18.10.2020, 00:05:15 »
Какво би се случило, ако двата токоснемателни пръта на един тролейбус се свържат с проводник фаза?

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5263
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси и отговори
« Reply #721 on: 18.10.2020, 00:51:08 »
Няма проводник фаза. Има положителен и отрицателен проводник. Фазов проводник би имало при променливотокови контактни мрежи. Но ако се закачат и двата пръта за положителния, би следвало да не стане нищо, тъй като високонапреженовата инсталация (изправна) не би следвало да има какъвто и да е контакт до каросерията. Или максимално опростено казано - от положителния прът изолиран кабел влиза в управлението на ТЕД, след което от управлението влиза в самия ТЕД, а от ТЕД  излиза и отива с изолиран кабел в минусовия прът. С произтичащите от това и спомагателни вериги - компресор-генераторна група, отопление и т.н. свързани по аналогичен начин. Нисконапреженовата инсталация от друга страна се изгражда подобно на тази на автомобил и е независима от високонапреженовата. "Заземяване" на каросерията към минусов прът, ако въобще е направено, следва да става през някаква защита от дивотия като "връзване на минусовия прът към плюс". Например през диод по посока каросерия-прът, който да не позволи протичане на напрежение от пръта към каросерията. В противен случай шофьора ще светне в момента, в койта пусне въжето и се хване за макарата.
П.П. на практика не трябва да стане нищо.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Въпроси и отговори
« Reply #722 on: 18.10.2020, 16:16:50 »
Както каза Михайло, поне от гледна точка на безопасност няма да се случи нищо. Високоволтовата част на електрооборудването е галванично разделена от нисковолтовата част, тоест между двете не може директно да протече ток. Тъй като различните части на нисковолтовото оборудване са замасени към каросерията, свързването ѝ към отрицателния прът, включително през диод, би довело до загуба на галванично разделяне. Дали закачане на двата пръта към положителния проводник ще доведе до повреда в електрооборудването, по-скоро бих предположил, че не. Обръщане на поляритета е по-рисковано ако тролейбусът има строго определен плюс и минус (например Икарусите).

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Re: Въпроси и отговори
« Reply #723 on: 18.10.2020, 16:20:16 »
високонапреженовата инсталация
Бих казал  - високоволтовата инсталация.

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15464
  • Невъзможното иска само малко повече време
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Въпроси и отговори
« Reply #724 on: 25.01.2021, 20:26:58 »
Гледам си галерията и правя някои сравнения, които довеждат до един актуален в момента въпрос, предвид очакващата се доставка на нови тролейбуси тази година:
Към края на 2012 г. имаше 109 Икаруса, 3 Кобри и 8 Графа. След намаляването на транспортната задача с началото на 2013 г. квотата за брак се равняваше на седем Икаруса, след което останаха 102. Покрай масовия брак последвал доставянето на Шкода 27 Tr бройката на Икарусите се сведе до 37(това включва и учебния, но той е включен и в предните две бройки). След това си заминаха и Графовете и Кобрите или общо (102-37/=65/)+8+3=76 бракувани возила заменени с 50. Разликата между 76 и 50 е 26. За колко точно повече стари возила работят Шкодите в действителност?

Sofiatransport транспортна база данни

Най-подробната база данни и галерия за возилата от градския транспорт в София!

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: Въпроси и отговори
« Reply #725 on: 27.03.2021, 23:08:46 »
Наскоро приятели ме питаха защо тролейбусите Икарус имат дрънчащи вериги, които се влачат по асфалта. Аз им казах, че това е вид мярка за безопасност - нещо като електрическо заземяване, защото гумите са изолатор. Аз поне така знам. Тогава те ми зададоха логичния въпрос - защо по-новите тролеи (Škoda) нямат подобно нещо? Как е решена безопасността при тях?

И аз се зачудих. Защо Икарусите трябва да бъдат заземени чрез тези вериги? Не е достатъчно да има защитно зануляване през отрицателния проводник?

Благодаря! 
vasko - оригиналът! :)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Въпроси и отговори
« Reply #726 on: 27.03.2021, 23:32:20 »
При всички има. На Икарусите е верига, в чиито край е закачена метална пластина, която се сменя.
На Шкодите е разположена просто по-скришно и не е верига. Намира се отзад.
Електробусите също имат. При тях е по-дълга пластина, разположена отзад.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3381
    • View Profile
Re: Въпроси и отговори
« Reply #727 on: 27.03.2021, 23:48:04 »
Благодаря!

Очевидно при останалите електрически превозни средства въпросната технология е безшумна и затова не прави впечатление. Икарусът винаги можеш да го познаеш по дрънчащата верига... :rolleyes:
vasko - оригиналът! :)

Offline HST

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 386
    • View Profile
Re: Въпроси и отговори
« Reply #728 on: 29.03.2021, 00:00:15 »


Ето отдолу една Шкода 27тр от 2014 г. не се вижда нищо...

« Last Edit: 30.03.2021, 22:00:54 by HST »

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
Re: Въпроси и отговори
« Reply #729 on: 22.05.2021, 14:03:05 »
Предварително се извинявам, ако не пиша в правилната тема и въпросът вече е обсъждан.
Как тролейбусните стрелки "разбират" накъде да се превключат?
Благодаря! :)
« Last Edit: 22.05.2021, 15:04:30 by Chezare »

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси и отговори
« Reply #730 on: 22.05.2021, 14:17:12 »
Управляват се по ток. Обичайно са обърнати по посока изолатора. Когато се преминава без тяга, не се променя посоката на отклонение. Когато се премине с тяга, тока който протича създава магнитно поле, което обръща езиците в другата посока. Когато плъзгачите преминат вече няма ток, респективно пружините връщат езиците в другото устойчиво положение. В съвременните тролеи не се налага подаване на тяга, а чрез бутон на таблото се включват се консуматори, които създават протичане на необходимия ток. И обратно има бутон, който временно изключва включените консуматори, за да не обърнат стрелката, когато трябва да се премине в посока изолатора.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline HST

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 386
    • View Profile
Re: Въпроси и отговори
« Reply #731 on: 22.05.2021, 18:46:51 »
...и другия вариант - дистанционно управление. На стълб има монитор, който показва в коя посока е обърната стрелката, а в кабината дистанционно с бутон, с което се обръща посоката. Поне за София за тези варианти знам.

ПС.: И в Икарусите е имало бутони за управление на стрелките (като в Шкода/Соларис)

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7004
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси и отговори
« Reply #732 on: 22.05.2021, 18:49:13 »
...и другия вариант - дистанционно управление. На стълб има монитор, който показва в коя посока е обърната стрелката, а в кабината дистанционно с бутон, с което се обръща посоката. Поне за София за тези варианти знам.

ПС.: И в Икарусите е имало бутони за управление на стрелките (като в Шкода/Соларис)

И къде в София има монтирани такива стрелки с дистанционно?

Offline davidcho10

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1355
  • 2914 (1987-2021) ♥
    • View Profile
Re: Въпроси и отговори
« Reply #733 on: 22.05.2021, 18:51:39 »
На 4ти км и св. Анна.
Никога няма да се измисли по - добро превозно средство от Ikarus 280.92T Ganz. Място за спор няма!

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2432
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси и отговори
« Reply #734 on: 08.06.2021, 23:13:29 »
Колеги, попаднах на това много хубаво видео от един украински шофьор под псевдоним zeven-laz.

Със скромните си познания по руски, успях да разбера, че нарочно пили новите въглени и отдолу, и отстрани. Не успях да разбера защо точно го прави, но показва, а и говори как ако не се изпилят, по-бързо се износвали и се отчупвали части от тях, а и са по-високи, при което проводникът повече се клател наляво-надясно. Обръщам се към шофьорите от форума с въпрос това вярно ли е, според вас? Във вашето работно ежедневие правите ли такова изпиляване?
Друго ми направи впечатление - колко много употребявани въглени е натрупал в "тавичката" на покрива на тролейбуса. Всички те ми изглеждат недоизползвани - казвам го като тотален лаик по темата. Вие карате ли ги до разпад/докато станат дебели няколко милиметра, или ги хвърляте когато са се износили толкова, колкото неговите на покрива? Освен това, има ли някакво правило използваните въглени да се доизносват при сухо време, без скреж, а при мокро/обледяване - да се слагат само чисто-нови? Опитвам се да си обясня защо е натрупал толкова много стари в тавичката и това би било едно логично обяснение - да ги пази за сухо, слънчево време.
« Last Edit: 08.06.2021, 23:16:54 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: Въпроси и отговори
« Reply #735 on: 09.06.2021, 10:21:52 »
Определено по-спокойно се работи с наполовина и повече износена въгленова вложка отколкото с чисто нова. Обяснението е елементарно - дълбочината на плъзгача е по-голяма респ. вероятността да хвърли прът на съоръжение от КМ - по-малка. При нас са проблем старите стрелки и кръстовки, които са плитки и изискват плъзгачи с по-малка дълбочина, което е една от причините за често "падане на тирантите" и за неизползване на оригиналните чешки плъзгачи с по-голяма дълбочина, с които дойдоха всички Шкоди.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Въпроси и отговори
« Reply #736 on: 09.06.2021, 11:27:20 »
Ето чертежи на графитните вложки, които се използват за нашите тролейбуси в София. Скосението в двата края се прави фабрично.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1356
    • View Profile
Re: Въпроси и отговори
« Reply #737 on: 19.05.2024, 20:05:36 »
Къде се произвеждат елементите за контактната мрежа? Питам, защото си спомням стрелка в Пловдив по ул. Скопие поставена някъде към края на 60-те и няма никаква разлика с това, което се инсталира в момента. Същите бавни елементи, същото важи и за входните стрелки и кръстовките. Къде е проблема?

https://www.google.co.uk/maps/@42.1262966,24.7478274,3a,51.1y,260.32h,106.6t/data=!3m7!1e1!3m5!1snwHgYdZ28DOspUv3c8H5hg!2e0!5s20120301T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Въпроси и отговори
« Reply #738 on: 20.05.2024, 11:52:22 »
Фирма 1 - Камтехком:
https://kamtehkom.bg/producti.html

Фирма 2 - Дендрит:
https://www.dendrit.bg/bg/

Фирма 3 - ИМТ-Гърков:
https://papagal.bg/eik/106529004/3d2e

Фирма 4 - Транском-С:
https://transcoms.eu/%d0%ba%d0%be%d0%bd%d1%82%d0%b0%d0%ba%d1%82%d0%bd%d0%b0-%d0%bc%d1%80%d0%b5%d0%b6%d0%b0/

Фирма 5 - Кати Прес ООД:
https://papagal.bg/eik/118578151/e787
храна за мозък - http://www.banitza.net/