Author Topic: Гратисчийството в обществения транспорт - национален "спорт" във Франция  (Read 5470 times)

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile

Гратисчийството в обществения транспорт - национален "спорт" във Франция

Французите са нацията, която се отнася най-снизходително към гратисчиите в обществения транспорт в сравнение с останалите страни от Евросъюза.

Това тревожи компаниите за обществен транспорт - Френската железопътна компания SNCF и компанията за масов транспорт на Париж и региона RATP. Въпросът е дали да се увеличат глобите или да се въведе безплатен транспорт.

8,26 ч. сутринта. В регионалния експрес от Шантии (кокетно градче северно от Париж) млад кадър е изненадан от появата на контрольор. "Уф, въздиша след малко с облекчение той: за щастие не спря." "Няма ли да си купиш билет?" - пита го колега. "Дори да платя глоба, пак излиза по-евтино отколкото картата" - отговаря той.

Далеч в миналото остана времето, когато гратисчийството бе специалитет на младежите от предградията.

В университетите студентите се включват в нелегални "взаимоспомагателни каси", които срещу 7 евро на месец (при 65 евро месечна абонаментна карта) поемат глобите.

IT технологиите идват в помощ на гратисчиите: приложението "CheckMyMetro" позволява в реално време да засечеш на своя смартфон появата на контрольори в парижкото метро.

Ние сме в челната група в Европа на онези, които смятат, че да мамиш в обществения транспорт не е нещо сериозно - казва професорът по политически науки Жулиен Дамон, като цитира резултатите от анкетите на Евробарометър и Уърлд Велю (World Value).

Според него известната снимка на бившия президент Жак Ширак - по онова време кмет на Париж - прескачащ през 1980 г. автоматичната контролна бариера в метрото, илюстрира тази "благосклонност".

Общественият транспорт на Великобритания е по-скъп и нарушенията там са по-малко. В Берлин, в метрото и в наземния транспорт, няма такива бариери, отбелязва той.

В една католическа страна нарушенията са национален спорт, обяснява философът Мишел Онфре, като припомня, че в протестантските страни "човек се отчита за онова, което прави, защото поддържа пряк контакт с бога".

Как обаче да се обясни фактът, че гратисчийството е 1,1% в метрото на Рим срещу 5% в парижкото метро и дори двойно в автобусите и трамваите?

Това е така, защото към битността на французите като католици се добавя "едно много странно отношение към Закона и към Държавата" - обяснява Ален Мержие, социолог във фондацията "Жул Жорес". Французите смятат, че работата на Държавата е да следи за спазването на Закона и отказват да са полицаи на самите себе си - казва той. Те смятат също, че общественият транспорт им принадлежи и макар да не са си платили билета, те не крадат от никого!

Макар проблемът да е много френски, той тревожи държавното ръководство.

Годишната загуба от гратисчийството в железниците се оценява на 300 милиона евро, призна министърът на транспорта Фредерик Кювилие. За автобусите, тролеите и трамваите тя достига 100 милиона евро.

Неотдавна генералният директор на компанията за обществен транспорт на Париж (RATP) Пиер Монжен удари по масата и настоя за увеличаване на глобите.

Но за да бъде контролът ефикасен, са нужни повече контрольори, което означава повече разходи.

Тъй като приходите от билети покриват едва 25% от реалната стойност на транспорта, двадесетина френски агломерации решиха да премахнат контролите и да въведат безплатния транспорт.

Общественият транспорт трябва да е безплатен като библиотеките, басейните, здравеопазването, образованието и всичко, което се прави с парите, удържани от данъкоплатеца - изтъква Мишел Онфре.

Това положение не може да продължава - пишат на своя блог двама младежи и настояват транспортът да стане безплатен.

Според органите, отговарящи за транспорта, нереалистично е да се мисли за безплатен транспорт в големите градове.

Тяхната позиция бе разклатена, след като град Обан и предградията му (южна Франция) с население стотина хиляди души, въведе успешно безплатния транспорт и за четири години увеличи пътникопотока със 170%, като същевременно намали автомобилния трафик с 10%.

Безплатният транспорт премахва измамите и контрола - заявява ентусиазирано драматургът Жан-Луи Саго-Дювору в интернет форум. Това е революция, добавя той.

Едно наистина много френско понятие. /АФП

http://zona.gong.bg/view_article.php?article_id=371061

Offline CNN

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1153
    • View Profile
Ние ще спечелим тази олимпиада. Ще бием всички по гратисчийство.

Offline titijoji

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 180
    • View Profile
Предлагам по повод случки от ежедневието в ГТ инициатива "Унищожи  вече използвана карта за пътуване-не позволявай друг да ползва на готово и за твоя сметка".

Offline bagercho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3646
    • View Profile
Между другото няколко пъти сравнявах дупки от мой продупчен билет в определено превозно средство с оставен билет на седалката и винаги дупките се различават. По този повод се замислих дали "поставени" лица не ги оставят нарочно?

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Инициативата трябва да е "За безплатен обществен градски транспорт"

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 18618
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Между другото няколко пъти сравнявах дупки от мой продупчен билет в определено превозно средство с оставен билет на седалката и винаги дупките се различават. По този повод се замислих дали "поставени" лица не ги оставят нарочно?

Не са поставени, има съвестни хора пътници, както и шофьори, които си разменят изхвърлените клошарски билети измежду автобусите.
Близо 3000 мои снимки от 2007 г. до днес.
https://www.flickr.com/photos/147931689@N02/

Offline todorow_211

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1131
    • View Profile
Реших и аз да драсна няколко реда по темата, защото чак сега открих, че има такава.Това, което е изписано е абсолютно вярно без мнението на bagercho.От наблюденията си през цялото време прекарано във Франция този така наречен национален ''спорт'' не го прилагат само французите, ами и всеки трети пътник (чужденците) без хората, които са с карти.Това не съм го забелязал от вчера понеже обикалям почти постоянно по ГТ и аз също опитах вкусът на глобите 3 пъти по 80 евро, но не в Марсилия, а в Тулон.Разбира се не един или два пъти съм ходил до град Обан понеже ми е на 30 км от тук с цел да обикалям, защото автобусите в градчето вървят безплатно и на таблата им се изписват с главни букви само линиите без маршрутите и надписа ''Bus Gratuite''.Също така съм обиколил и половин Франция, но в Париж вятъра не можа да ме довее.:( Като цяло съм минавал през Лион, Ница, Бордо, Страсбург, Сент Етиен, Екс Ан Прованс и Монпелие, но съм се возил в ГТ само по един или два пъти и пак съм виждал хора да се возят безплатно без да си купуват билети от шофьорите, въпреки, че когато се качат в превозното средство са длъжни да го правят.

Offline LaurentFrancais

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
И на други места има доста гратисчии. Турникетите са достатъчно ниски.

Offline rado84

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 135
    • View Profile
Френската работа нищо не е! В София (за другите нас. места не знам как е) ако си с по-тъмен тен на кожата, не те закачат и можеш да си пътуваш гратис колкото искаш. Пак по същата причина контрольори по линия 22 не съм виждал от години, особено в отсечката "Централни Хали - Разсадника".

Offline daweb

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • хамалски услуги в София
А трябва да ги проверяват и тях, или да им слоожат с екипа по 1 полицай