Author Topic: Маршрутни промени и актуални маршрути през годините  (Read 133882 times)

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Бих предположил, че това е поредния опит за дискредитиране на човек с различни политически възгледи.
Само това като видя и спирам да чета нататък.
Напомняш на един ибис-техник, който цял живот страда от световен заговор съсредоточен върху неговата личност.
Абе хора, вие пиете ли си хапчетата редовно или имате нужда от нещо по-силно?
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
То ОУП не попречи на метрото да си боцне асансьора в бъдещото кръстовище, та за сгради ли ще помогне...
Май пробивът трябва да е под ъгъл там и да минава западно от асансьора според  ПУП на Младост-1, част 3. Иначе между асансьора и стълбището няма никакво място, факт.

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
1999г при ремонта на Христо Ботев тм 9 е до Дървеница, тм 2 до Журналист, а тм 19 до София Север и в тази връзка 413 се връща през тв.кула, а е открита линия 71 от Орлов мост по ГМ Димитров и навлиза директно в Студентски.
Вярно съм на по-преклонна възраст вече. със сигурност може и да сбъркам някъде за нещо. но тука смятам, че ти бъркаш.

Линия 71 започва да се движи от Семинарията през Ловния парк до Студентски град (от Симеоновско шосе през проф. Иван Странски) през 1998 година. Имам една джобна карта на градския транспорт - от тези, на които са изобразени само линиите на градския транспорт, заедно със спирките, имената на спирките и кои линии спират на всяка спирка (издател - Датамап Европа ООД). Тя е с червена корица и на самата корица си пише март '98. Сега погледнах и на тази карта 71 е от семинарията до студентски град. Значи този маршрут се е случил преди или най-късно през месец март 1998 и няма общо със ремонтите и маршрутните организации от 1999, които ти споменаваш.

Имам и голяма карта на София от същия издател - тя е актуална към декември 1999 година. Сега погледнах и нея - на нея си е отбелязано, че само трамвай 9 ходи до Дървеница, но 413 още си е отбелязан през Плиска. интересното е, че 71 вече е отбелязан, че вместо директно през ловния парк, обикаля през Дианабад и после по Г.М.Димитров, Симеоновско шосе, проф Иван Странски и Студентски град . Значи 413 не е връщан през телевизионната кула, когато трамвай 9 е бил до Дървеница. А 71 продължава да си е от Семинарията до студентски град.

Питах и един стар приятел, който още живее в Младост. Той също има спомени, че 413 е върнат на телевизионната кула през лятото на 2000 година. Заедно с тази промяна, са променили драстично и 71. Вече линията тръгва от стадиона (по подобие на 404) и минава по Цариградско шосе, Г.М.Димитров, Симеоновско шосе и Студентски град. Идеята е била да замести 413, който вече не минава през Цариградско. Видели са, че не имало интерес към такъв маршрут и малко по-късно са закрили линия 71.  И аз имам някакъв такъв бегъл спомен за 71 през Цариградско шосе до стадиона през 2000/2001.

Offline Niko.G

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
Спомени с какъв подвижен състав е била 71? Никъде няма снимки.
SUMC - Desordem e Regresso.


Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
71 беше със съчленени Икаруси и беше почти винаги празен.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Цитирам от другата тема за 71 и 413:

От 1.1.1998г. (или малко преди това) е открита безсмислената линия 71 с първоначален маршрут от Семинарията до Ст.Град. Преди да бъде закрита,
от 1.1.2000г. е удължена до ст.В.Левски, но и това не помага особено.

а.413 първоначално се движи всички дни, но през 1997г. е променен и е само в пиковите часове. От следващата година остава на този режим през лятото, а в останалото време
е целодневен в делничните дни. От есента на 1998г. по зимно разписание отновно се движи и в предпразник/празник. Една година по-късно, по предпразнично разписание се движи
само сутрин, а по празнично - само следобед. За лятото остава само в пиков час.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11378
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
По 71 бяха газови Икаруси 34**.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Online radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 205
    • View Profile
Прочетох за маршрути на 404 и 204 до Домостроителен комбинат в Дружба - къде се е намирало това и какво има днес на негово място, защото около обръщалото на 204 знам че  има блокове и полянка.

Също има ли някаква информация защо в Младост са останали именно номера 76, 213, 305, 413, а не малките номера. Знам, че навремето е имало бързи и бавни линии, но 213 не ми изглежда като особено бърза линия.
Понеже съм забелязал, че номера изглеждат като производни на 3,5 и 6 дали някога оригиналните 3,5 и 6(сега селски) са били транспорт за Младостите?

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11378
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Обръщалото ДК-3 беше точно при входа на комбината до гараж Дружба. Все още си личи.
213 днес изглежда бавна, но преди много години пропускаше повече от поливината сегашни спирки. Тя е бързата версия на 13. Аналогично 305 на 105.
413 беше версия на 313 през телевизионната кула. 313 пък беше дериват на 213.
Сегашната номерация на автобусните линии датира от 1968 г. Преди това номерата на линиите са имали коренно различни маршрути.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1316
    • View Profile

Понеже съм забелязал, че номера изглеждат като производни на 3,5 и 6 дали някога оригиналните 3,5 и 6(сега селски) са били транспорт за Младостите?
3 пак си е бил до Пасарел, 5 до Долни Лозен, 6 до Герман. 13 е бил до Младост 1 - 213, 313, 413,     105 е бил Военна Академия - Младост 3 - 305,        106 е бил СУ - Младост 2 - 306. Когато 70-те се строят Люлин, Младост, Надежда, Кремиковци, Дружба, Красна поляна, след 104 е имало свободни номера за автобусите, затова са 105, 106 (107 на мястото на бившата осмица), 108, 109, 110, 111, 112, 114, 117, 118, 119, 120 и т.н. Имало е явно планове още 70-те 113 за вътрешноградска за Младост, а 115 и 116 сигурно за Люлин, Надежда, Дружба. 113 беше известно време в Младост, 115 Е в Люлин, а 125 в Надежда, 121 около гара Искър и Дружба, 122 и 123 83а ги пускат със симеоновкия лифт, 126 за Обеля 2.
« Last Edit: 19.08.2024, 16:02:13 by difian »

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
От 1.1.1998г. (или малко преди това) е открита безсмислената линия 71 с първоначален маршрут от Семинарията до Ст.Град.
Само една малка поправка. Линия 71 не е открита през 1998, ами е променена тогава.

До преди това се движеше от Дървеница до Млада гвардия (в днешно време - Бункера).

Прочетох за маршрути на 404 и 204 до Домостроителен комбинат в Дружба - къде се е намирало това и какво има днес на негово място, защото около обръщалото на 204 знам че  има блокове и полянка.

Също има ли някаква информация защо в Младост са останали именно номера 76, 213, 305, 413, а не малките номера. Знам, че навремето е имало бързи и бавни линии, но 213 не ми изглежда като особено бърза линия.
Понеже съм забелязал, че номера изглеждат като производни на 3,5 и 6 дали някога оригиналните 3,5 и 6(сега селски) са били транспорт за Младостите?
Нека да разкажем по-подробно на младежа за нещата, които го интересуват (въпреки че въпросите са зададени много хаотично).

В средата-края на 30-те години пускат първите автобусни линии в София. А в края на 40-те и началото на 50-те се пускат и тролейбусните линии. Тогава автобусните и тролейбусните линии не са имали номера. Имали са букви. Така е до 60-та година, когато правят първата голяма реформа. Тогава тролеите и автобусите получават номера. Обаче всеки вид транспорт си има отделна номерация, започваща от 1. Така например има трамвай 1, тролей 1 и автобус 1. Това е различно от другите градове в България, където номерацията е обща за различните видове транспорт - тролейбусен и автобусен.

След 60-та година номерата на автобусните линии не са много, защото тогава има следната практика: един номер има няколко направления или с други думи няколко маршрута носят един номер.
Например: Линия 23 всъщност е представлявала 4 отделни маршрута: до Бояна, до Киноцентъра, до Копитото и до Златните мостове. Автобусите са се движили със съответната табела, спрямо маршрутът, който се изпълнява в същия момент - така хората са се ориентирали накъде отива съответния автобус.

Поради горната причина номерата на автобусните линии са стигали до към 40, но всъщност е имало поне стотина маршрути. Някои номера са имали по 5-6 направления.

През 1968 година се прави втората голяма реформа. Вече всяко направление от предишната номерация си получава отделен номер. Почти изчезва практиката с това един номер да има няколко направления с няколко изключения, при които второто направление представлява няколко курса, които са удължение на маршрута на първото направление. Например линия 41 беше от Връбница до село Волуяк, но имаше и няколко курса при които автобусите продължаваха след селото до отоплителната централа, която се намира до жп гара Волуяк. Единственото изключение, което напомняше предишната система, беше в Банкя. Там имаше линия с един номер, но с 4-5 различни направления - до различните квартали на града и две близки села. Първоначално номерът беше 43, а после стана 44.

При смяната на номерацията от 1968 година са се получили почти стотина номера. Горе-долу по това време започва и въвеждането на модерните жилищни комплекси - тези, които се състоят само от панелни и ЕПК блокове - Младост, Люлин, Дружба и т.н. Затова те получават номерата над 100. Няма някаква логика при раздаването на нови номера за автобусни линии - просто съответният квартал получава поредния свободен номер, които вече надминава 100. Има и изключения:
- линия 13 обслужваше Младост 1. Причината да е такъв малък номер, а не нещо със 100, е защото 13 се е оказал свободен в момента, когато е трябвало да бъде открита линия към Младост 1. Номер 13 първоначално е бил предвиден за линия до летището, но от север - по Ботевградско шосе. Това е било по-скоро работническа линия. А пътниците от и за самолетите са били превозвани до центъра на София с ведомствени автобуси на ТАБСО (предшественикът на БГА Балкан). В края на 60-те години много се увеличава ползването на въздушен транспорт, защото става все по-достъпен. И поради тази причина до летището е удължена линия 84, която преди това е била само до квартал Полигона. Отпадат плановете за линия 13 от север и затова номерът е свободен и отива за новата линия до Младост 1.
- линии 83, 85, 86 - които обслужват комплекси Надежда и Връбница. Те се появяват още през 1968 година като преномериране на направления на съществуващи дотогава линии, които обслужват вече съществуващите по-старите квартали Момкова махала и Връбница (бившо село).

И затова линии 104, 105, 106, 108, 109, 110 обслужваха съответно Дружба, Младост и Люлин. Просто се падаше поредния свободен номер, когато идваше реда на нова линия за нов комплекс.

В началото на 70-те години се ражда идеята за бързи линии като резултат от все повече големите нужди от транспорт на нарастваща София. Практиката е по аналогия на железопътния транспорт - бързи и пътнически влакове. По същия начин бързите автобусни линии пропускат някой спирки по маршрута или дори някои спират само на началната и крайната спирка. В повечето случаи бързите линии се движиха по същия маршрут като бавните си братя. Но имаше и примери, при които имаше разлика между маршрутите между бързата и бавната линия. Номерацията се получаваше като първата цифра на бавната линия се промени с цифрата 2 или цифрата 3. А при двуцифрените бавни - просто цифрата 2 или 3 се слагаше отпред.

Имаше и бързи линии, които си нямаха бавен вариант - те бяха с по-специално предназначение. Пример: 267 от Двореца на пионерите (сега - Семинарията) до Знаме на мира (Камбаните).

Прочетох за маршрути на 404 и 204 до Домостроителен комбинат в Дружба
Домостроителен комбинат 3 беше част от верига заводи, които произвеждаха панелите за панелните блокове в България. Благодарение на тези заводи сега мнозинството хора имат собствен покрив над главата си.

Мястото се намира тук - https://maps.app.goo.gl/xZGJUbBY66QGP96j6
На преден план е автобусното обръщало - там където е паркирано товарното МПС. На заден план е административната сграда на бившия Домостроителен комбинат 3. Защо това обръщало не се ползва в днешно време, а автобусите по 404 трябва да влизат на територията на гаража, за да обръщат - не мога да ти кажа.

Също има ли някаква информация защо в Младост са останали именно номера 76, 213, 305, 413, а не малките номера.
76 е номер, който се е появил при преномерирането от 1968 година. Наследник на стара линия, която е тръгвала от стадион Юнак до Дървеница (по Драган Цанков). При пускането на трамваите до Дървеница през 1971 година отпада нуждата от 76. Тогава линията е променена значително - вече обслужва Младост 1, а в другия край достига до Емил Марков (сега - Гоце Делчев). През 1982 беше удължен до Младост 4. И от тогава си е със същия маршрут. В края на 80-те години имаше бърз вариант - 276. Но този бърз вариант беше от тези, които са с различен маршрут. През Младост минаваше напряко и достигаше само до НДК.

213 беше бърз вариант на линия 13 (по-нагоре има повече информация за нея). Линия 13 беше закрита и остана само 213, която с времето си се превърна в обикновена - бавна линия. Първоначално беше само до пазара в Младост 1, а после придоби сегашния си маршрут до Младост 4. Врътката около Бизнес парка се появи някъде преди двайсетина години.

305 беше бърз вариант на линия 105. Линия 105 беше закрита и остана само 305, която с времето си се превърна в обикновена - бавна линия. Малко по-назад в темата съм написал подробна история на 105 и 305.

413 няма нищо общо със системата от бързи/бавни линии. Тя се появи самостоятелно. Предполагам, че авторът на номера е искал да направи асоциация с другите линии, които обслужваха Младост и завършваха на 13.

но 213 не ми изглежда като особено бърза линия.
Много отдавна няма бързи/бавни линии. Както много други хубави неща от едно друго време, така и тази практика беше прекратена преди повече от 30 години.

Днес 213 си е редовна линия, която просто носи същия номер от времената, когато беше бърза. Такъв е случаят повечето днешни линии с номера, които започват с цифрата 2 или 3 - нормални линии, които някога са били бързи. Просто бавните им аналози бяха закрити и останаха бързите, които впоследствие бяха направени бавни.

Понеже съм забелязал, че номера изглеждат като производни на 3,5 и 6 дали някога оригиналните 3,5 и 6(сега селски) са били транспорт за Младостите?
Не. Изброените от теб линии винаги са обслужвали селата.

Има малко изключение за линии 3 и 5, които за периода от 2009 до 2012 тръгваха от Младост 1 (посолствата), но пак си обслужваха съответно селата Пасарел и Лозен.

13 е бил до Младост 1 - 213, 313, 413
413 няма нищо общо с 13. Най-малкото линията е открита 10 години след закриването на 13.

413 НЕ е бил бърз вариант на 13, каквито бяха 213 и 313.

Имало е явно планове още 70-те 113 за вътрешноградска за Младост, а 115 и 116 сигурно за Люлин, Надежда, Дружба.
113, 115 и 116 не се разкриват, защото вече съществуват бързи 213, 215 и 216 и съответно, ако е трябвало да бъдат разкривани бързи варианти на 113, 115 и 116, е можело да се получат обърквания.

113 беше известно време в Младост
Над 10 години.

115 Е в Люлин
Само няколко месеца.

122 и 123 83а ги пускат със симеоновкия лифт
Не е така. 122 първоначално беше от Окръжна болница до Асансьорния завод до гара Искър. Поради слабия пътникопоток го закриха и после отиде при лифта.

Сегашната номерация на автобусните линии датира от 1968 г.
Отдавна е дошло времето за нова реформа в номерацията на линиите на софийски градски транспорт. И най-добре такава, при която номерацията е обща за всички линии от всички видове транспорт. И да няма автобус 1, трамвай 1 и тролей 1. И да няма никакви букви!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Номерацията на бързите беше ясна - 200+бавната. Така че 209 беше бърза на 9, 309 - на 109. Последователността беше спазвана до края на 70-е. Може би с изключение на 105, който беше помагач на 83 в Надежда, после му взеха номера за Младост-3 и стана 125, удължен до Яйцекооп.
В края на 70-е нямаше причина да се прескочат номера от 113 до 116.
През 80-е в новите панелни комплекси не откриваха нови линии, а удължаваха или променяха съществуващи: 204 (по-преди 209), 76, 11, 102, 120.