Hyundai ще инвестира 1.5 млн. евро в строителството на мост в София
Инфраструктурното съоръжение ще бъде направено като дарение на общината
Гергана ЖЕЛЯЗКОВА
Брой: 7 / 2006-02-20
Hyundai предвижда да инвестира 1.5 милиона евро в строителството на мост, който ще е разположен пред автоцентъра на компанията в София.
Строителството на автоцентъра започна на 12 декември миналата година. Това е ще е най-големият подобен център на \"Хюндай\" на Балканите. Сградата е с обща разгъната застроена площ от 43 хил. кв.м, разпределени в шоурум, автоцентър и административна част.
Възложител и главен изпълнител на обекта е фирма \"Индустириал комерс\" ЕООД, която е ексклузивен представител на Hyundai за България. Проектът за сградата е на архитектурно бюро \"Амфион\" ЕООД. Главен инженер на обекта е \"Випроджект\" ООД. Подизпълнител е \"Денси строй\". Консултантската дейност по строителството ще извърши фирма \"ММВ инженеринг\" ЕООД.
Инвеститорът е възложил работата по проектирането на моста на VIProject - в колектив инж. Васил Пенчев, инж. Георги Велев и инж. Милена Велева. От своя страна VIProject заедно с проф. д-р инж. Иван Якимов, който е известен проектант на мостови конструкции и бивш преподавател в Университета по архитектура, строителство и геодезия, изработват съвместно проекта за инфраструктурния обект.
Мостът ще бъде разположен срещу "Бизнес парк София". Той ще бъде част от комуникационната инфраструктура на жк \"Младост\". Инвеститорът предвижда изграждането на моста да бъде направено като дарение на общината. Мостът ще се изгради на мястото, на което първоначално е било предвидено да има път в насип. По този начин, вместо да се отнемат над 6 хил. кв.м метра земя, ще бъдат спечелени нови 3 300 кв.м площ.
Това е един от първите мостове в България, който е проектиран по съвременните еврокодове и евростандарти, каза инж. Васил Пенчев, който е известен в бранша (бил е главен директор на "Стоманобетон проект" и зам. главен директор на "Главпроект"). Съоръжението ще има следните характеристики ще е с максимална височина 8 метра, а дължината - 330 м. Мостът ще бъде с две платна по три метра и половина и два тротоара, широки по метър и половина. Стълбовете на моста ще са разположени през 15 метра, така че да се запази цялостната визия към автоцентъра на \"Хюндай\".
Проектът предвижда горният и долният край на моста да бъдат с пенделни опори. Стълбовете, които ще са с правоъгълно напречно сечение през 15 м, в средната част на моста ще са решени с вилообразна форма, докато в краищата са плътни.
Мостът ще е една елегантна конструкция с дебелина само 67 сантиметра. За целия автоцентър са осигурени комуникационни връзки с моста и Околовръстния път. От Околовръстен път са предвидени четири подхода към автоцентъра и един от моста. Предвидено е под моста да бъде разположен паркинг. Нивото над шоурума също ще бъде използвано като паркинг.
Изграждането на моста ще се извърши по системата поотворно бетониране, при което един кофраж ще има обращаемост 22 пъти, каза проф. д-р инж. Иван Якимов. По думите му предимство на тази технология е, че се получават по-добри резултати за конструктивната система на съоръжението. Получава се малък разход на труд и време на изпълнение. Спазено е изискването да се постигне максимално гладка повърхност на съоръжението.
Деформационните фуги, които са предвидени само в двата края на моста, ще бъдат гумено-метални с ширина около 12 см.
За да се избегнат неблагоприятните зимни условия, във всички отводнители по моста ще има Т-улучни нагреватели.
Предвижда се да се изпълни и художествено осветление в хармония с това на сградата.
В автоцентъра ще се предлага затворен цикъл на ремонтно-технологични дейности. Капацитетът му ще бъде над 3000 автомобила месечно. Ще се извършват монтажни, диагностационни и бояджийски услуги. Основният подход към обекта е предвиден от Околовръстния път.
Проектът предвижда шоурумът, автосервизът и приемната зона (с паркиране към тях) да се разположат в подземно ниво на кота -8.30 и -7.30, които съвпадат приблизително с нивелетата на Околовръстния път и допълнителния локален път. Практически това ниво, но чрез остъклени витрини допринася за ефектна фасада от страната на Околовръстния път. Екстериорното решение е с мащабни архитектурни форми - рамки от видим бетон. Фасадните плоскости вътре от тези рамки са предвидени от стъкло.
Предвижда се строителството на автоцентъра и моста да приключи да края на следващата година.