...В момента Швейцария е основната разпределителна точка в Европа за товари, а целта на тунела е те да бъдат преразпределени от авто на жп-транспорт...
От европейските държави Швейцария е единственият отявлен радетел на жп-то. Затова тя непрекъснато има спорове с Германия и Италия. Във всички развити европейски държави, също и в САЩ изключително наблягат на автотранспорта (а за трансконтинентални превози - на водния транспорт). Всеки, който е минавал по западноевропейска магистрала, е виждал безкрайната и непрекъсваема (освен в събота и неделя) върволица от ТИРове. Питах един приятел, ръководещ спедиторска фирма - според него камионите се предпочитат заради по-гъвкавото управление, а също така при жп превозите имаш две товарно-разтоварни операции в повече - на и от вагона.
А швейцарците наистина за абсолютни жп-маниаци. На няколко прохода се предлага извозване на МПС-тата на жп-платформи. Даже през зимата (от ноември до май) извозването е задължително, тъй като шосето през прохода не се поддържа. Швейцария е като че ли единствената европейска държава, в която пътническите жп-превози са преобладаващи и освен това 100% от линиите са електрифицирани.
За новия жп-тунел на Готард съм гледал по Дискавъри - това наистина е фантастика. При това, докато Евротунела се строи няколко петилетки от две от най-мощните европейски държави - Франция и Великобритания, то швейцарските тунели се строят от една 5-милионна държава, която не разчита на еврофондове. Не че сега няма тунели там - има и жп, и шосеен тунел с дължина "само" 15-20 км.